مقالات فن بیان

آموزش فن بیان و گویندگی چیست؟ 10 نکته ای که حتما باید بدانیم

گویندگی و فن بیان یعنی انتقال هر آن چه که در ذهن خود داریم به صورت شفاف و واضح به مخاطبان، گوینده باید این قابلیت را داشته باشد که به بهترین شکل ممکن منظور خود را به مخاطب برساند.
گویندگی در واقع هنری است که به آن فن بیان گفته می شود.
عده ی زیادی از افراد هستند که دوست دارند همانند گویندگان یا مجری های شبکه ای صحبت کنند و مطالب را با جذابیت و قوت بیشتری برای دیگران ارائه دهند.
یکی از مهم ترین  مهارت های که برای رسیدن به موفقیت، هر انسانی به آن احتیاج دارد، آموزش فن بیان قوی است.
داشتن فن بیان خوب مهارتی است که می تواند در تمامی مراحل زندگی ما را یاری رساند، یکی از مهم ترین مهارت های خوب صحبت کردن و بهبود بخشیدن به فن بیان و سخنوری یادگیری تکنیک های فن بیان است.

[aparat id=”7rsSG”]

تکنیک های فن بیان و گویندگی

برای تقویت فن بیان و گویندگی می توانیم از 10 تکنیک فوق العاده استفاده کنیم که این 10 تکنیک عبارت است از:

1.مطالعه کتاب های فن بیان
2.تکرار جملات پیچیده
3. صحبت کردن و خواندن به صورت هم زمان
4.ضبط فایل های صوتی
5.بروز درست احساسات و لحن
6.دقت به جزئیات
7. الگو برداری مناسب
8.تاکید، مکث و توقف مناسب
9.مدیریت لحن و صدا
10.توجه به زبان بدن

برای مطالعه این که فن بیان چیست ؟ می توانید به این مقاله رجوع کنید.

مطالعه کتاب های فن بیان و گویندگی

یکی از بهتری روش ها و تکنیک ها برای یادگیری و آموزش مطالعه کردن است.
به کمک مطالعه می توانیم راه حل های بسیار جالبی  را یاد بگیرم و به منظور افزایش یادگیری آن ها را عملی سازیم.
با استفاده از کتاب های خوب می توانیم روش های جدیدی را برای تقویت فن بیان و گویندگی خود به کار بگیریم.
برایان تریسی یکی از بی نظیر ترین و درجه یک ترین مربی های رشد و توسعه فردی در جهان است که افراد زیادی به کمک کتاب فن بیان او توانستند در زمینه فن بیان تربیت شوند.

تکرار جملات پیچیده در گویندگی

روش دوم برای تقویت مهارت های کلامی، تکرار مداوم کلمات پیچیده و سخت است.
زمانی که از جملات پیچیده و سخت  استفاده می کنیم، تلفظ خود را به شیوه ای فوق العاده بهبود می بخشم، در واقع با انجام این کار به تمرین فن بیان و ریتم کلام پرداخته ایم.
استفاده از این روش به عنوان یکی از بهترین تمرین ها در کلاس های آموزش فن بیان شناخته شده است.
در این کلاس ها به افراد آموزش داده می شود تا جملاتی را انتخاب کنند که تکرار پشت سر هم آن ها بسیار سخت است و با تکرار مداوم آن ها دچار سختی می شوند، اما همین تکرار های مداوم فن بیان ما را به گونه ای قابل توجهی تقویت خواهد کرد.
برای مثال تکرار جمله ی « تاجر تو چه تجارت می کنی » می تواند کمک شایانی به ما  داشته باشد.

چگونه فن بیان خود را تقویت کنیم ؟

صحبت کردن و خواندن به صورت هم زمان

خوب است این موضوع را با بیان یک مثال برای شما توضیح دهیم.
به عنوان مثال فرض می شود برای انجام یک سخنرانی در جمع اگر هنگام ارائه مطالب برگه حاوی مطالب را در دست بگیرم  و تمامی صحبت های خود را رو خوانی کنیم، قطعا احساسات خوبی را در مخاطبین خود ایجاد نخواهیم کرد و با انجام این کار جذابیت و انعطاف کلام را از بین خواهیم برد.
بهترین روش قبل از ارائه صحبت های خود در یک جمع، این است که آن ها را چندین بار برای خود مرور کنیم تا بتوانیم بر لحن و فنون صحبت کردن مسلط شویم، زیرا با انجام این روش می توانیم پیام خود را به بهترین شکل ممکن به مخاطبین خود منتقل کنیم.
تسلط بر متن سخنرانی باعث می شود در زمان سخنرانی کمتر به نوشته خود توجه داشته باشم و بیشتر به مخاطبان خود توجه نشان دهیم و با آن ها ارتباط چشمی برقرار کنیم، زیرا برقراری ارتباط چشمی با مخاطبین یکی از مهم ترین بخش ها در فن بیان و سخنرانی خواهد بود، همچنین تمرین در صحبت کردن به ما کمک می کند تا واضح و شفاف صحبت کردن را یاد بگیریم.

[aparat id=”vxjh8″]

ضبط فایل های صوتی

بهترین روش رایگان برای آموزش فن بیان و گویندگی ضبط فایل صوتی است. با ضبط فایل صوتی می توانیم مشکلات خود را بارها مرور کنیم و هر بار با تلاش و  پر قدرت تر به رفع آن ها بپردازیم، به همین دلیل است که ضبط فایل های صوتی یکی از بهترین تمرین ها برای تقویت فن بیان شناخته شده است، زیرا می توانیم فایل های ضبط شده را چندین بار گوش دهیم و با مرور آن ها مشکلات موجود در کلام خود را بر طرف سازیم.

چطور فن بیان و صدای خوبی داشته باشیم ؟ |ر3 تمرین ساده برای ایجاد صدای خوب در سخنرانی

دقت به جزئیات

یکی از عواملی که می تواند صحبت های ما را برای مخاطب جذاب کند و یا بالعکس باعث خستگی و آزار او شود جزئیات مربوط به یک سخنرانی است.
زمانی که در بیان جزئیاتی هر چند ریز کم کاری وجود داشته باشد، مخاطب قادر به فهم موضوع اصلی نخواهد بود، در این صورت نمی داند که چه اتفاقاتی افتاده یا قرار است چه اتفاقی  بی افتد، در این صورت از صحبت های ما لذت نخواهد برد.
بالعکس این موضوع هم درست نخواهد بود، زیرا عده ای از افراد وجود دارند که به صورت کامل جزئیات را بیان خواهند کرد به گونه ای که از موضوع اصلی غافل خواهند شد و ریشه کلام را از دست خواهند داد، پس خوب است به این نکته توجه شود تا در حالت نرمال قرار گیرد و از حد معمول خارج نشود.

اختلالات صدا در سخنرانی چیست؟ | با این وضعیت سخنرانی نکنید !!!

الگو برداری مناسب

الگو برداری مناسب از افراد متفاوت می تواند ما را به میزان قابل توجه ای در حوزه مورد علاقه مان یاری رساند، پس چه خوب است به افراد موفق در این حوزه دقت کنیم و از آن ها الگو بگیریم. تمامی افرادی که به گویندگی می پردازند و یا کتاب های صوتی تهیه می کنند، به طور یقین گزینه ای مناسب  برای یاری رساندن به ما در زمینه تقویت مهارت های فن بیان خواهند بود.

بروز درست احساسات و لحن در گویندگی

بروز درست احساسات در گویندگی

اگر هر انسانی بتواند احساسات درستی را در هنگام تعریف کردن یک روایت یا موضوع خاص از خود نشان دهد، به طور یقین مخاطبان لذت بیشتری از گوش دادن به حرف های آن ها خواهند برد، البته این روش یکی از مهارت های اصلی گویندگی است.
به عنوان مثال، زمانی که در مورد یک موضوع ناراحت کننده صحبت می کنیم باید لحن صدای ما آرام تر شود و حتی حالت چهره ما تغییر کند. انجام این کار یعنی توانایی بروز صحیح احساسات که از تمرینات گویندگی است، پس هر شخصی باید نسبت به آن مطلع باشد.

[aparat id=”JIChp”]

لحن در فن بیان سخنران باید چگونه باشد؟ | 10 دقیقه تا فن بیان عالی فاصله داریم

تاکید، مکث و توقف مناسب

نکاتی که برای ارائه صحبت های خود باید به بهترین شکل ممکن تسلط داشته باشیم، تاکید، مکث و توقف متناسب خواهد بود.
گاهی اوقات در حین صحبت نیاز است که مکث کنیم تا مخاطبان قادر باشند، سخنان ما را در ذهن خود حلاجی کنند و به این شیوه منظور ما را بهتر درک کنند.
برای درک مطلوب بودن سخنان خود باید به این نکته توجه داشته باشیم که آیا مخاطبین از خود واکنشی نشان خواهند داد یا خیر.
برای این که واکنش مخاطبین خود را نسبت به سخنانی همانند: تعجب، شوق و یا ناراحتی درک کنیم باید پس از بیان این کلمات کمی مکث کنیم، اگر بلافاصله به سراغ بخش بعدی صحبت خود برویم، در واقع مانع تمرکز مخاطبان در آن بخش خواهیم شد و نمی گذاریم در جای مناسب واکنشی درست و به جا از خود بروز دهند.

مدیریت لحن و صدا

صحبت کردن با صدای بلند و یا بلعکس با صدای آهسته، می تواند موجب خستگی و دل زدگی مخاطبین ما شود، پس بهتر است به صورت کاملا درست و حرفه ای سخنان خود را بیان کنیم.
لازم نیست بلند صحبت کنیم و یا آن قدر آرام سخن بگوییم که مخاطبان ما متوجه سخنان ما نشوند، بلکه باید حد اعتدال را رعایت کنیم تا بهترین صحبت ها را ارائه دهیم.
در صورت لزوم صدای خود را کمی بالا ببریم و در هر کجا که نیاز است لحن متناسب با صحبت خود را داشته باشیم، به گونه ای که در صورت نیاز با هیجان سخن بگویم و در شرایط متناسب با جوی آرام، آهسته سخن بگوییم. به قول معروف متناسب با شرایط موجود صدا سازی کنیم.

توجه به زبان بدن

تمامی حرکاتی که ما در هنگام سخنرانی از خود بروز می دهیم، می تواند برای مخاطبین ما بازگو کننده یک پیام خاص باشد، پس باید در هنگام سخنرانی محکم و با اعتماد به نفس بایستیم تا مخاطب احساس کند که ما آمادگی لازم جهت حضور در جلسه را خواهیم داشت.
یکی از نکات قابل توجه این است که نباید در هنگام سخنرانی بیش از حد تکان بخوریم، زیرا جا به جای بر روی صحنه و حرکات بدنی از اصول یک سخنرانی خوب خواهد بود و اگر این اصل از حد اعتدال خارج شود موجب سرگردانی و خستگی مخاطب خواهد شد.

[aparat id=”GbhTq”]

مقالاتی که احتمالا به آن علاقه مند باشید :

شما میتوانید دوره فن بیان ( شاهکار ارتباطات ) را با سر فصل های بی نظیر با قیمت بسیار مناسب از سایت توانا تهیه فرمایید.
جملات مناسب در سخنرانی | بدون وجود جملات زیبا سخنرانی نکنیم + 5 روش قدرتمند برای شروع سخنرانی
دوره فن بیان در ساری | با بیش از 10 سال سابقه آموزش
9 تکنیک مهم سخنرانی در جمع
Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫6 دیدگاه ها

  1. سلام چقدر جالب من تا به امروز فکر می کردم کلمه فن بیان و گویندگی هیچ وجه اشتراکی نخواهند داشت.

    1. سلام، زمانی که دایره لغات ما افزایش پیدا می کند قطعا دیدگاه و نظرات ما تغییر خواهد کرد.

  2. Hello, Neat post. There’s a problem with your web site in internet explorer, may check this… IE still is the marketplace chief and a huge component to other folks will omit your wonderful writing because of this problem.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا