تحلیل رفتار متقابل (TA)

اریک برن کیست؟ + زندگینامه بنیان گذار تحلیل رفتار متقابل (TA) + pdf

 تئوری تحلیل رفتار متقابل (TA) برای اولین بار توسط دکتر اریک برن ارائه شد.

اریک برن در سال ۱۹۱۰ در مونترال آمریکا متولد شد و در سال ۱۹۳۵ مدرک دکترا در طب را از دانشگاه مک گیل دریافت کرد؛ سپس دوره ی تخصصی روان پزشکی  را در آمریکا  آغاز کرده و در سال ۱۹۴۱ دوره های روان کاوی را گذراند. او از سال ۱۹۴۳ تا ۱۹۴۶ در ارتش آمریکا با سمت روان پزشک کار می کرد و در آن جا با شیوه های گروه درمانی به تجربه های مفید و تازه ای دست یافت.

اریک برن نخستین بار سمینار تحلیل رفتار متقابل را در سال ۱۹۵۰ تنها با حضور شش نفر تشکیل داد و هنگامی که در سال ۱۹۵۵ نظریه تحلیل رفتار متقابل توسط اریک برن ارایه شد، گسترش، فراگیری و کاربرد این نظریه قابل پیش بینی نبود، در حالی که اکنون با گذشت بیش از نیم قرن اعضا انجمن بین المللی تحلیل رفتار به ده ها هزار نفر رسیده و این آمار به غیر از افرادی است که به صورت روان درمانی فردی یا گروه درمانی و یا کلاس های آموزشی به تغییرات ریشه ای مورد نیاز در ساختار شخصیت خود یا ارتباط با دیگران دست یافته اند.

[ai_playlist id=”22107″]

تی ای (TA) یا تحلیل رفتار متقابل چیست؟ + حالت های شخصیتی در تحلیل رفتار متقابل

 کتاب های پر فروش اریک برن چیست؟

 

  1. بازی هایی که مردم به آن می پردازند.
  2. بعد از سلام چه می گویید.
  3. من خوب هستم ـ تو خوب هستی.
  4. برای پیروز شدن متولد شده ایم.

 ارائه مقالات و سمینارهای بین المللی باعث شناساندن بیشتر تحلیل رفتار متقابل در بین اقشار مختلف جامعه شد.

نظریه اریک برن pdf

در ادامه برای شما خوانندگان محترم pdf شامل نظریات دکتراریک برن آماده کرده ایم که میتوانید دانلود کنید.

در این کتاب مقدمه ای بر تحلیل رفتار متقابل از نظریه های مهم اریک برن پرداخته می شود و در ادامه به فلسفه و کاربرد این نظریه و حالات من بالغ، کودک، والد توضیخ داده شده است. این پی دی اف در 17 صفحه تهیه شده است. همچنین در سایت توانا به نظریه های دیگر اریک برن پرداخته شده و مورد بحث قرار گرفته است که می توانید مطالعه بفرماید.

نظریه اریک برن در مورد تحلیل رفتار مقابل چیست؟

دکتر اریک برن برای آن که امروزه شاهد چنین پیشرفتی از تحلیل رفتار متقابل باشیم. سختی های زیادی را تحمل کرد، چه روزهای فراوانی که توسط طرفداران زیگموند فروید طرد شد و بارها از انجمن های مختلف اخراج شد. فروید معتقد به اید (ID) ، ایگو (EGO) و سوپر ایگو (SUPER EGO) بود و زندگی و شخصیت هر لحظه ما را شامل این سه انرژی می دانست، اما اریک برن این گونه فکر نمی کرد و حاصل زندگی ما را در هر لحظه بر گرفته از سه من می دانست. همان والد، کودک، بالغ.

اریک برن

اریک برن خالق سیستم روانشناسی انسانی و اجتماعی به نام “تحلیل رفتار متقابل” است. تحلیل رفتار متقابل کشف تکان دهنده ای در علم روانپزشکی است و یک طرح زیربنایی است که امروزه کاربرد زیادی خواهد داشت.

از جمله روش هایی که در  درمان اریک برن قابل توجه است. نگاه جالب او به بیمار بود، او باور به HOLISTIC MEDICINE  داشت و این رفتار را از پدرش به یادگار گرفته بود. برن باور داشت که ریشه بیماری های ما در کل وجود ما است و باید بتوانیم با گفت و گو و تحلیل رفتار آن را حل کنیم.

اریک برن بسیار زیاد تحت تاثیر پدر  خود بود به گونه ای که علاقه زیادی به شیوه‌ی کار او داشت، پدر اریک یک پزشک حرفه‌ای و اصیل بود و علت شهرت او رابطه ی نزدیکی بود که با بیماران خود برقرار می کرد.

اریک برن در سال ۱۹۷۰ درگذشت، در حالی که نظریه تحلیل رفتار متقابل او به صورت فراگیر پویایی خود را حفظ کرده است. او در دهه آخر عمرش بیشترین میزان خدمت را با آثار خود به جامعه روانکاوی کرد.

مقالات مرتبط با این نوشتار :

من والد چیست؟ – معرفی والد حمایتگر و والد سرزنشگر

من کودک – تعریف کودک لجباز، کودک طبیعی و کودک تطبیق یافته

من بالغ چیست؟ تعریف من بالغ در ساختار تحلیل رفتار متقابل
5/5 - (4 امتیاز)
نمایش بیشتر

مریم ابوطالبی

مربی مهارت های زندگی - مدرس دانشگاه

نوشته های مشابه

‫27 دیدگاه ها

  1. بر اساس نظریه اریک برن حالت بالغ مثل یک کامپیوتر است و اطلاعات را برای تصمیم گیری و استدلال پردازش میکنه این بخش ب مرور رشد میکنه و بر اساس عقل و منطق جلو میره

  2. جالبه که اریک برن به عنوان روانپزشک در ارتش امریکا مشغول به کار میشه و همونجا بود که پایه های تحلیل رفتار متقابل شکل گرفت.

  3. Hey! I know this is kinda off topic but I was wondering which blog platform are you using for this website? I’m getting sick and tired of WordPress because I’ve had problems with hackers and I’m looking at alternatives for another platform. I would be great if you could point me in the direction of a good platform.

  4. I have been surfing online more than 3 hours today, yet I never found any interesting article like yours. It’s pretty worth enough for me. Personally, if all website owners and bloggers made good content as you did, the internet will be much more useful than ever before.

  5. Woah! I’m really digging the template/theme of this site. It’s simple, yet effective. A lot of times it’s challenging to get that “perfect balance” between usability and visual appearance. I must say that you’ve done a fantastic job with this. Additionally, the blog loads extremely quick for me on Opera. Exceptional Blog!

  6. Hmm it seems like your site ate my first comment (it was extremely long) so I guess I’ll just sum it up what I submitted and say, I’m thoroughly enjoying your blog. I too am an aspiring blog blogger but I’m still new to the whole thing. Do you have any suggestions for inexperienced blog writers? I’d genuinely appreciate it.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا