مدیریت منابع انسانی (HRM)

مدیریت نوین منابع انسانی چگونه است؟

مدیریت نوین منابع انسانی چیست؟ در این مقاله به موضوع مهم مدیریت نوین منابع انسانی می پردازیم.

در عصر کنونی( هزاره سوم) چه تغییراتی در حوزه منابع انسانی صورت پذیرفت؟
شش نکته مدیریتی جهت موفقیت سازمانی؟
چگونه بهره گیری از متدهای نوین مدیریتی باعث توانمندسازی سازمان ها می گردد؟
چگونگی ایجاد بستر های مناسب جهت کسب دانش روز توأم با فناوری های نوین؟

 

مدیریت نوین منابع انسانی در عصر جدید

 

امروزه با آغاز هزاره سوم قوانین مدیریتی در حوزه منابع انسانی به شدت دگرگون شده است رویکرد سنتی دانش مدیریت و سازمان، دیگر جامعیت کافی برای پاسخگویی به تمامی نیازهای مدیران سازمان های این عصر نبوده و نیستند. جایگزینی قوانین تازه به جای قوانین سنتی در روابط پیچیده سازمان های نوین، مبنای جدید و متمایزی برای شیوه انجام امور مختلف پایه گذاری کرده است. این واقعیت که فناوری اطلاعات محور اصلی تحولات و عامل عمده تغییر در مبانی مدیریت سازمان ها در کمتر از دو دهه اخیر بوده است، به تدریج در زمره آگاهی های روز مدیران سازمان های پیشرو در کشور قرار گرفته است.

لیکن نحوه برخورد مؤثر با مسائل نوین سازمان و مدیریت، همچنان یکی از بزرگترین و دشوارین مسائل مدیران ارشد امروز سازمان های پیشرو می باشد.

مدیران تمام سازمان ها می بایست همگام با اوج گیری تحولات جهانی در محیط های سازمانی خود با دریافت فناوری اطلاعات در تغییر نهادین سازمان های خود می بایست اقدامات جدی را صورت دهند.

شتاب فزاینده بازار و رقابت تنگاتنگ علمی، سایبری و دیجیتالی موجب جا به جایی مدیران مؤسسات و شرکت های بزرگ در سطح بین المللی شده است.

هرچند به مرور ولی به سختی تمامی سازمان های مطرح جهان پذیرفتند که در هزاره جدید دورانی که مدیران به عنوان صاحبان فکر و اندیشه باهوش تر از کارکنان و کارکنان تنها به عنوان صاحبان بازو و نیروی یدی سازمان ها محسوب می شدند، به انتهای حیات خود نزدیک شده است و اینک در شرایط حاضر تنها عامل بیدار مغز بودن مدیران شرط کافی برای رهبری و هدایت سازمان به حساب نمی آید.

مدیران جهان امروز در تمامی سازمان ها سه بعدی اند، آنان PQ- EQ- IQ  هستند که مجموعه آن به MQ یا بهره هوش مدیریتی ختم می شود MQ این دسته از مدیران همچون DNA  آنها مختص به خودشان است که قادرند با این استعداد به اریکه قدرت و مدیریت بزرگترین مؤسسات و شرکت های جهان تکیه بزنند. جالب توجه اینکه تعداد کثیری از آن ها یا تحصیلات عالی نداشته اند یا به دلایلی دانشگاه های خود را ترک کرده اند. ( مانند بیل گیتس)


مقاله پیشنهادی: چهار مهارت اصلی در پرورش هوش هیجانی


مدیریت نوین منابع انسانی و فناوری اطلاعات

 

الگوی مدیریتی موفق که باید در همه ارگان ها و سازمان های بزرگ و کوچک به اجرا در آید، با مدیریت پیشتاز آغاز می شود. فضایی بر رشد و نمو سازمان های امروزی سایه افکنده است که آن را دستخوش تغییراتی سریع می کند یکی از این تغییرات، تبدیل وظیفه مدیریت به رهبری است. یکی از وظایف اصلی رهبران کمک نمودن به پرسنل و کارکنان است و دیگر این که بر اساس چشم اندازهای سازمان یا شرکت عمل و رفتار کند. مدیران منابع انسانی که در رأس قرار دارند بایستی روحیه پرسنل را ارتقا بخشیده و باعث شوند کارکنان هرچه بیشتر خود را با مدیریت تطبیق داده و اهداف شرکت را نیز بهبود بخشند از این رو با برگذاری دوره های آموزشی سعی بر این است تا با مروری بر مفاهیم اساسی مدیریت و رهبری و معرفی مدیران موفق در حوزه های مختلف افراد سازمان ها را با ابعاد جهانی مدیریت آشنا و آن ها را برای هدایت و توسعه سازمان خود آماده سازند.

 

مدیریت نوین منابع انسانی – شش نکته مدیریتی جهت موفقیت سازمانی

– مدیریت مؤثر و مبتنی بر افراد
– ارزیابی عملکرد
– گسترش مواردی که عملکرد فردی و سازمانی را ارتقا می دهد
– افزایش نوآوری، خلاقیت و انعطاف پذیری لازم برای افزایش رقابت
– اعمال رویکردهای جدید در طراحی فرآیند کار، برنامه ریزی، توسعه حرفه ای و تحرکات بین سازمانی
– مدیریت پیاده سازی و ادغام فناوری از طریق بهبود کارایی، آموزش و ارتباط با کارکنان

” از ابزارهای مهم در حوزه مدیریت منابع انسانی در جهت افزایش بهره وری نیروی انسانی در سازمان ها، آینده نگری، توانایی در تفکر، برنامه ریزی و تصمیم گیری و نیز یکی از معیارهای اصلی مدیران توانایی آن ها در راستای، قابلیت در برنامه ریزی قبل از شروع فعالیت است”

بهره گیری از متدهای نوین مدیریتی جهت توانمندسازی سازمان ها

برای موفقیت در اجرای متدهای نوین مدیریتی می بایستی از ابزارهای خاص آن بهره گرفت یک دسته از این ابزارها، نرم افزارهای مدیریتی هستند که با درنظر گرفتن روش های نوین مدیریت طراحی شده اند لذا سازمان ها می توانند تیم های خود را در این متد سازماندهی نموده و مدیریت سازمان را براساس این روش ها و متدها انجام دهند.

مدیریت منابع انسانی به معنی اداره کردن افراد زیرسلطه داشتن آنها نیست بلکه مدیر این جایگاه در پی انجام تمام فعالیت های مؤثر یک فرآیندی است که برای مشتری و تمام ذی نفعان ارزش ایجاد نماید و راه موفقیت سازمان را به درستی هموار سازد به طور کلی، مفیدترین استراتژی موفقیت هر سازمان این است که ابتدا از ابزارهای مهم مدیریتی استفاده شود، سپس با استفاده از ابزارهای مدیریتی باعث تغییرات مستحکم شوند (مانند تعریف جایگاه شغلی، ارزیابی و سیستم های کنترل) و در نهایت از ابزارهای قدرتی (مانند تهدید و مجازات) به عنوان آخرین گزینه استفاده شود.


مقاله پیشنهادی: چطور می توانیم منابع انسانی توانمندی داشته باشیم؟ – چالش های منابع انسانی در سازمان


مدیران خلاق منابع انسانی سازمان هایی نوآور خلق می کنند سازمان های نوآور نیروی انسانی را تشویق می کنند هم به موفقیت و هم به شکست ها توجه کرده از اشتباهات تجربه کسب کرده و فعالیت های مربوطه را در جهت بهبود عملکرد اصلاح می کنند. باید توجه کرد که فرهنگ نوآور ومنابع انسانی که تأثیر ویژه ایی بربهبود عملکرد و بالا بردن بهره وری دارند، تأثیر توسعه دانش اعضای سازمان را مورد تشویق قرار داده و پرورش خلاقیت را مدنظر قرار می دهند. بنابراین سازمان های نوآور امنیت شغلی را در سطح عالی برای کارکنان خود فراهم آورده و به افراد جرأت می دهند که تغییر پذیر باشند. هنگامی که اندیشه ایی جدید تکامل می یابد، پیشتازان تغییر فعالانه و با شور و شوق تفکرات جدیدی را به وجود آورده و از آن حمایت می کنند و بر مشکلات چیره شده و اطمینان می دهند که خلاقیت به نوآوری و سپس به مرحله اجرا درخواهد آمد. از وظایف مدیران منابع انسانی یافتن و شناسایی اذهان خلاق در سازمان و حمایت از آن و ایجاد امنیت در رضایت شغلی و انگیزش در این کارکنان به منظور استفاده بهینه از افکارشان در سازمان است.

بهره مندی از دانش های نوین در راستای آموزش منابع انسانی در سازمان ها می تواند بی نهایت موثر واقع شده و روحیه خلاقانه پرسنل را جهت کنجکاوی و ریشه یابی مسائل و مشکلات موجود مضاعف نموده و جهت رفع چالش های موجود راهکارهای ابداعانه ایی را از خود به نمایش بگذارند. دانش های نوین به گونه ایی بایستی عمل نماید که ویژگی های زیر در آن ها لحاظ شده باشد:

– اولا شامل یک فرآیند گام به گام و نظام یافته باشد
– ثانیا بتواند از میان گستره ایی از راه حل ها مستقیماً به بهترین راه حل ( راه حل ایده آل، کمال) منجر گردد
– ثالثا دارای ویژگی تکرار پذیری باشد
– رابعا بتواند ساختاری برای دانش ابداع ارائه نماید.

 

مدیریت نوین منابع انسانی از طریق آموزش های به روز

 

از طرفی بایستی از طریق دانش های نوین بتوان به نتایج و دستاوردهای متعددی از جمله موارد زیر دست یافت: ( دستیابی به نوعی جهان بینی خلاقانه، دستیابی به نوعی نگرش جامع علمی به ابداعات و اختراعات، شکل گیری جنبه های بسیار مهمی از علم خلاقیت شناسی، کشف انواعی از راه حل ها برای مسائل ابداعی یعنی مسائلی که با روش های معمولی متداول راه حل آن ها به دست نمی آید)

 

مدیریت نوین منابع انسانی – ایجاد بستر های مناسب جهت کسب دانش روز توأم با فناوری های نوین

بی تردید بهره گیری از تکنولوژی آموزشی به مفهوم جدید آن بی شک یکی از نوآری های آموزشی محسوب می شود تکنولوژی آموزشی یا فناوری آموزشی، صرفاً کاربرد دستگاه های سمعی و بصری نیست آموزش نیز امروز معنی و مفهوم جدیدی پیداکرده است. مواد و وسایل آموزشی روز به روز تنوع بیشتری می یابند و ترویج آن در سازمان های پیشرو و موفق تنها یکی از آن ها به حساب می آید.

لذا به صراحت می توان گفت در محیط متغیر و متحول امروز، تنها سازمان هایی خواهند توانست به بقا و ماندگاری خود امیدوار باشند، که از کارکنان توانمند و با انگیزه برخوردار باشند.

امروزه دیگر منابع انسانی به عنوان مهمترین عامل موفقیت سازمان ها به شمار نمی روند بلکه در عصر دانش محور، تنها عامل موفقیت سازمان ها منابع انسانی می باشد که برای مدیریت نوین منابع انسانی باید گام مهمی برداشت.

امروزه کارگاه های تخصصی در خصوص فن آوری های نوین در حوزه توانمند سازی منابع انسانی به ندرت برگزار می گردد. در حالیکه مهمترین عامل در فروش، تولید، طراحی و سایرفرآیندهای سازمان توانمندی و انگیزش بالای منابع انسانی در این حوزه می باشد. بی شک مهمترین عامل در انگیزش منابع انسانی نه پاداش های بیرونی و نه پاداش های درونی بلکه حمایت از تفکر افراد می باشد. در این خصوص فن آوری ها و راهکارهای بسیار موفقی در سازمان های پیشروی دنیا مورد استفاده قرار گرفته است و قابلیت بومی سازی در شرکت ها، سازمان ها و ارگان های بزرگ را دارا می باشد.

کشف الگوهای پنهان سازمان، مربیگری، همچنین مربیگری مشارکتی، باشگاه منابع انسانی و غیره از فناوری های جدیدی است که در توانمندسازی و انگیزش منابع انسانی نقش بسیار مؤثری دارد آشنایی مدیران بخصوص مدیران آموزش و منابع انسانی با این فناوری ها شاید به عنوان هزینه برآورد شود اما در دراز مدت نوعی سرمایه گذاری محسوب خواهد شد.

همه ساله هزینه های بسیار زیادی در خصوص توسعه منابع انسانی به شکل های مختلف انجام می شود. فناوری های نوین آموزشی ضمن کاهش این هزینه ها اثربخشی بیشتری دارد. در ارائه روش های فوق از سبک متفاوت آموزشی کمک گرفته می شود، تا دست اندرکاران آموزشی عملاً این شیوه آموزشی را تجربه کنند. کارکنان با دسترسی به اطلاعات صحیح و مناسب قادر به انجام درست وظایف خود خواهند بود و فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی این مکان را جهت تهیه و پردازش و نگهداری اطلاعات فراهم خواهد ساخت.

با توجه به درک جایگاه والای منابع انسانی در دوران اخیر به اثبات رسیده است هر سیاست استراتژی و برنامه ایی در سطوح ملی تا سازمان های کوچک به منابع انسانی آن وابسته است و تحقق سیاست های کلی نظام اداری نیز در گرو ایجاد قابلیت های لازم در دستگاه های اجرایی و کارکنان آن هاست. ارتقای توانمندی نظام اداری منوط به ایجاد بستر ها و زمینه هایی برای توانمند سازی در سطح فردی و سازمانی است.

افراد هرسازمان به عنوان رکن اساسی توسعه سازمانی، در چارچوب فعالیت های گروهی و سازمانی خود ایفاگر نقش مهم و پر اهمیت است. امروزه رشد و توسعه سازمان ها در گرو بکارگیری درست منابع انسانی است.


مقاله پیشنهادی: نقش منابع انسانی در اثربخشی سازمان و شرکت – تاثیر و فواید منابع انسانی چیست؟


برخی از صاحب نظران علم مدیریت با شناخت انسان به عنوان یک عنصر پیچیده در سازمان، عامل انسانی را به عنوان مهمترین عنصر برای حفظ موجودیت و بقای سازمان ها می دانند و توجه روز افزونی به منابع انسانی، به عنوان یک ابزار نیرومند در تغییر و تحولات سازمانی کرده اند. توانمند سازی منابع انسانی، ابزاری است بسیار کارآمد برپایه نگرش تحول ساز مدیریت به گونه ایی که با بکارگیری آن سازمان ها می توانند گام هایی بسیار بلند و سریعی در مسیر توسعه و رشد بردارند.

مدیران منابع انسانی باید به این نکته توجه داشته باشند که از آن جایی که انسان محور تحولات سازمانی است، برای دستیابی به تراز بالندگی قابل قبول سازمان باید به ارتقای تراز منابع انسانی پرداخت و آن ها را از درون رشد داد که این مهم با در نظر گرفتن راهکارهای زیر امکان پذیر خواهد بود:

–    ارتقای سیستم شایسته سالاری
–    سیستم توسعه شغلی
–    سیستم غنی سازی شغلی
–    سیستم مشارکت
–    سیستم توان بخشی نیروی انسان
–    سیستم عقلانیت رفتاری و ایجاد ذهنیت فلسفی

ویژگی سازمان های امروزی یا به عبارتی سازمان های نوین با مدیریت نوین، پویایی، پیچیدگی، نوگرایی و به نوعی سنت گریزی است، که دائماً از محیط اطراف خود تأثیر پذیرفته و تغییر را به عنوان ضرورتی اجتناب ناپذیر می پذیرند.

* تمرین: فن آوری اطلاعات شتاب فزاینده بازار رقابت در عصر کنونی چه تغییرات و تأثیراتی بر سازمان ها و منابع انسانی بوجود آورده است؟

بطور خلاصه در این مقاله به مدیریت نوین منابع انسانی پرداختیم و موارد مهمی را مورد بررسی قرار دادیم.

 

4/5 - (8 امتیاز)
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا