مقالات فن بیان

اختلالات صدا در سخنرانی چیست؟ | با این وضعیت سخنرانی نکنید !!!

اختلالات صدا منجر به بروز مشکلاتی در صدا، لحن، تن، حجم و سایر ویژگی های صدا می شود، این مشکل زمانی به وجود خواهد آمد که تارهای صوتی افراد لرزش طبیعی نداشته باشند.

 به عنوان مهم ترین ویژگی انسان ها در ایجاد ارتباطات انسانی شناخته شده است، اما به غیر از خوانندگان و گویندگان افراد کمی هستند که به صدای خود توجه نشان می دهند. صدا باید به اندازه ای بلند باشد که در هر موقعیتی شنیده شود و توجه مخاطب را به خود جلب کند.

مهم ترین عامل ها در ایجاد اختلالات صوتی، استفاده بیش از حد یا بد استفاده کردن از تارهای صوتی است. صدای هر انسانی با توجه به مراحل پیچیده با خروج هوا از ریه های او شکل می گیرد به همین دلیل است که در زمان نفس کشیدن قادر به صحبت کردن نخواهیم بود.
صدای سخنران بزرگترین ابزار کار او در سخنرانی است، پس فرد سخنران باید تمامی ویژگی ها و نحوه استفاده درست از آن را به خوبی یاد بگیرد تا دچار اختلالات ناشی از عدم استفاده درست از آن نشود.

[aparat id=”vxjh8″]

اختلالات بلندی صدا

شناخت انواع صدا ها و اختلالات آن، از موضوعات با اهمیتی است که افراد علاقه مند به سخنرانی و صدا سازی می توانند با بهره مند شدن از آن، مهارت و تسلط خود را بالا ببرند.

لحن در فن بیان سخنران باید چگونه باشد؟ | 10 دقیقه تا فن بیان عالی فاصله داریم

بلندی یکنواخت

در این حالت، صدا از لحاظ بلندی دارای محدودیت زیادی است و ما احتمالا توانایی افزایش بلند کردن صدای خود را از حد معینی بیشتر نداریم، البته دلیل آن می تواند صدمات عصبی یا ناتوانی روانی و عاطفی باشد. احتمالا برای همه ما پیش آمده که بخاطر یک اتفاق ناگوار، توانایی صحبت کردن را از دست داده باشیم.

تغییرات بلندی صدا در سخنرانی

فرد پیوسته با صدایی بلند صحبت می کند که بیش از حد معمول است. استفاده از یک صدای بیش از حد آهسته یا بیش از حد بلند می تواند ناشی از شخصیت یا عادت فرد یا آسیب های عصبی مربوط به صدا سازی و یا اشکالاتی در سیستم تنفسی باشد. در مورد این عادت می توان به زندگی در خانواده پرجمعیت یا در کنار فردی کم شنوا اشاره کرد که باعث می شود برخی افراد بلند تر از حد معمول صحبت کنند. همچنین ممکن است فرد یاد گرفته باشد که همیشه با صدای بلندی حرف بزند! به عنوان مثال، در خانواده ای که یکی از اعضای آن دچار بیماری ناشنوایی یا کم شنوایی است، افراد خانواده سعی می کنند بلند تر از حد ممکن صحبت کنند.

چگونه فن بیان خود را تقویت کنیم ؟

اختلالات زیر و بمی صدا 

یکی از انواع مشکلات در صدا، اختلال در کنترل زیر و بمی آن خواهد بود که این نوع از اختلال به سه شیوه زیر تقسیم خواهد شد. 

زیر و بمی یکنواخت در اختلالات صدا

فرد در طول گفتار با فقدان تغییرات در زیر و بمی صدا مواجه است و گفتار او خسته کننده می شود. این وضعیت ممکن است در اثر صدمات عصبی یا ویژگی های عصبی یا ویژگی های شخصیتی و روانی بروز کند.

[aparat id=”JIChp”]

زیر و بمی نامناسب 

حالتی غیر طبیعی مثل زنی که صدایش بم و مردانه شده و مردی که صدایش زنانه شده است. زیر و بمی صدا به اندازه حنجره و تارهای صوتی بستگی دارد که از  دلایل آن می توانیم به  عدم رشد طبیعی حنجره بر اثر اختلالات هورمونی پرکاری تیروئید، مشکلات عاطفی یا عادتی اشاره کنیم.

قطع زیر و بمی ناشی از اختلالات صدا 

زیر و بمی صدا، ناگهان و به طور غیر منتظره تغییر می کند و بیشتر در مردان جوان در دوران بلوغ دیده می شود. دلایل این اختلالات می تواند مشکلات عاطفی دوران بلوغ، ضایعات حنجره  و ناتوانی اعصاب حنجره ای باشد. افراد در این حالت از ظهور متناوب صدای جیغ مانند رنج می برند.

اختلالات کیفیت صدا

مهم ترین ویژگی های منفی صدا شامل موارد زیر است.

اختلالات کیفیت صدا

صدای خشن یا دورگه

نوعی صدای گوش خراش که در اثر آسیب به دستگاه صوتی و یا استفاده نامناسب و بیش از حد از صدا، پدید می آید. مواردی از جمله فریاد زدن در یک رویداد ورزشی که باعث تنش بیش از حد در دستگاه صوتی و به دنبال آن دورگه شدن صدا می شود، نمونه ای از این اختلال است. برای کنترل این ضعف باید به پزشک متخصص مراجعه کنیم.

چطور فن بیان و صدای خوبی داشته باشیم ؟ |3 تمرین ساده برای ایجاد صدای خوب در سخنرانی

صدای ضعیف و لرزان

اگر ضعف و لرزان بودن صدا به دلیل مشکل دستگاه صوتی باشد، کار خیلی زیادی برای اصلاح آن نمی توان انجام داد، ولی به کمک عادات صوتی مناسب می توانیم آن را تا حد محسوسی بهبود ببخشیم.

این مشکل اغلب در اثر فقدان طنین و تقویت صدا به وجود می آید. دو راه کلیدی برای تقویت و طنین صدا وجود دارد که عبارت است از: حمایت مناسب هوای بازدم از حفره های گرفته شده و وضعیت مناسب بدن در کنترل بهتر هوای بازدمی و دیگری پیشگیری از التهاب و تورم در مسیر های بینی است.

برای این که نقش حفره ی بینی در تقویت صدا را بیشتر درک کنیم، بینی حود را با دست گرفته و سپس صحبت کنیم، به گونه ای که مانع خروج هوا از بینی شویم. خواهیم دید صدای ما چقدر ضعیف می شود.

آموزش فن بیان و گویندگی چیست؟ 10 نکته ای که حتما باید بدانیم

صدای شنی

منظور صدای دورگه ای که گوش خراش و دارای زیر و بمی پایینی است و آهنگ یا ملودی خاصی ندارد. صدای شنی اغلب از صحبت با زیر و بمی پایین پدید می آید. حمایت تنفسی بهتر و زیر و بمی بالاتر، تا حد زیادی در کاهش آن نقش خواهد داشت.

نفس آلود بودن صدا

در این حالت مقدار زیادی هوا از بین تار های صوتی به هدر می رود. خروج این هوا از نظر شنیداری قابل ادراک است و صدای نفس آلوده معمولا با کاهش بلندی همراه می باشد. خروج هوا از میان تار های صوتی معمولا نشانگر تماس نامناسب و ناکافی آن ها می باشد.

چگونه یک سخنرانی موفق و تاثیر گذار داشته باشیم؟| 5 عامل موثر در سخنرانی موفق

صحبت همراه با تقلا

در این اختلال به هنگام گفتار، تارهای صوتی با شدت و فشار به هم برخورد می کنند. این مساله می تواند ناشی از بیماری های حنجره ای و یا به علت مشکلات روانی باشد. در این حالت صحبت کردن دشوار می شود و فرد به دلیل فشار زیاد زود خسته می شود.

خستگی صدا

بعد از یک مکالمه طولانی خستگی شدیدی بر صدا حاکم می شود و بدون مصرف انرژی و تلاش زیاد امکان صحبت کردن وجود نخواهد داشت، البته افراد زیادی در اواخر روز صدای آن ها دچار گرفتگی می شود.

بی صدایی

در این حالت صدایی از گلوی فرد خارج نمی شود و به صورت پچ پچ صحبت می کند و معمولا با نشانه های دیگری مثل خستگی گلو  و خراشیدگی همراه است.

چرا باید مراقب صدای خود باشیم؟

حنجره مانند تمامی اعضای بدن انسان ها ممکن است دچار آسیب شود، پس نیاز به استفاده درست و نگهداری صحیح دارد. بهداشت صوتی و مراقبت از صدا به عنوان روشی درمانی برای پیشگیری از آسیب رساندن به حنجره و به وجود آمدن اختلالات صوتی شناخته شده است.

فریاد زدن و بلند کردن صدا در هنگام سخنرانی علاوه بر این که مخاطب را ناخوشایند می سازد و به او آسیب می زند، بلکه دچار به وجود آمدن اختلالاتی در صدای سخنران خواهد شد.

یکی از مهم ترین تمرین ها برای تقویت سخنرانی و فن بیان، تمرین صدا سازی است. هر چقدر صدا در لحن و تلفظ نقش تعیین کننده ای دارد، صدا سازی هم به همان اندازه با اهمیت است.

خوب است قبل از انجام سخنرانی برای خود صدا سازی کنیم، تمرین های اولیه صدا سازی باید با تمرین های تنفسی آغاز شود، زیرا تمامی روش های سخنرانی و فن بیان به کنترل تنفس و نحوه ضربه زدن به تار های صوتی ختم می شود.

جذابیت در سخنرانی چیست؟ چگونه قدرت گفت وگو خود را تقویت کنیم؟

تن صدا در سخنرانی

اختلالات صدا در سخنرانی

همان طور که قبلا گفته شده است، آلبرت مهرابیان متعقد است که یک ارتباط موفقیت آمیز از سه بخش اصلی تشکیل می شود که شامل صدا، زبان بدن، و کلماتی می باشد که در گفت و گو ها و سخنرانی های خود از آن استفاده می کنیم. تن صدا هر شخصی می تواند در ایجاد ارتباطات موفق یا شکست خورده او تاثیر گذار باشد. همان گونه که تن و لحن صدای ما در یک خانواده می تواند بر روی اعضای خانواده ما تاثیر گذار باشد، پس قطعا تن صدای فرد سخنگو هم در بیان احساسات او به مخاطبان موثر است.

صدای هر شخص بیان کننده تک تک روحیات درونی او است. تنها تن صدا است که می تواند برای برقراری یک ارتباط هوشمندانه در سخنرانی که همراه با صمیمیت باشد ما را یاری کند، زیرا تن صدای هر شخصی بیان کننده شخصیت واقعی درون او است.

زمانی که در یک سخنرانی مخاطبان صدای سخنران را می شنوند و به تن صدای او عادت می کنند، شخصیت آن فرد را محک می زنند، زیرا اولین تصور ذهنی مخاطب بر اساس تن صدای سخنران شکل می گیرد. تن صدای سخنران یا هر گوینده ای باید به تناسب بین تمامی مخاطبان تداوم داشته باشد.

مقالاتی که شاید برای شما جذاب باشند :

انواع تیپ های شخصیتی چیست؟ شخصیت شناسی در سخنرانی به چه معنا است؟
سمینار سخنرانی بداهه – دکتر حامد سهرابزاده
Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫8 دیدگاه ها

  1. تن صدای من خیلی خوبه اما زمانی ک میخام صحبت بکنم در یک جمعی حالت لرزش پیدا میکنه با اینک هیچ استرسی ندارم اما واقعا نمیدونم چرا این اتفاق برام میفته اگر میشه راهنماییم کنید

  2. Hmm is anyone else experiencing problems with the images on this blog loading? I’m trying to find out if its a problem on my end or if it’s the blog. Any feed-back would be greatly appreciated.

  3. The next time I read a blog, I hope that it doesnt disappoint me as much as this one. I mean, I know it was my choice to read, but I actually thought youd have something interesting to say. All I hear is a bunch of whining about something that you could fix if you werent too busy looking for attention.

  4. I discovered your blog site on google and check a few of your early posts. Continue to keep up the very good operate. I just additional up your RSS feed to my MSN News Reader. Seeking forward to reading more from you later on!…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا