مصاحبه شغلی

تاثیر ظاهر و پوشش مناسب در مصاحبه کاری و استخدام

 شکل ظاهر و پوشش، در واقع ویترینی از رفتار و شخصیت ما است. از روی نوع پوشش و آراستگی ظاهری هر فردی می توان اطلاعات فراوانی از خلقیات و خصوصیات اخلاقی وی به دست آورد. شاید خیلی اغراق نباشد که بگوییم قبل از اینکه سخنان مان ما را به دیگران معرفی کنند این پوشش و ظاهر ماست که دیگران را با ما آشنا می‌سازد.

این فاکتور در مصاحبه شغلی و استخدامی نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و سهم عمده‌ای را در کسب موفقیت‌ها در آن جلسه به عهده دارد. قبل از شرکت درجلسه مصاحبه شغلی این مسئله را مد نظر قرار داده و با انتخاب پوشش مناسب و ظاهری کاملا آراسته به دیدار مسئولان برگزاری جلسه بروید.

 موارد مهمی که می بایست از نظر ظاهر و پوشش در یک مصاحبه شغلی رعایت کنیم کدامند ؟

در ادامه مواردی که از نظر ظاهر و پوشش در یک مصاحبه شغلی مهم هستند را با هم بررسی می کنیم.

 همواره سعی کنید به هنگام حضور در یک جلسه مصاحبه شغلی، خوشبو و معطر باشید

 این یک مسئله بسیار مهم است که هرگز از نظر مصاحبه کنندگان حرفه‌ای دور نخواهد ماند البته باید توجه داشته باشید که هرگز نباید در این زمینه زیاده روی کنید. ممکن است یکی از حاضرین در جلسه به بوی عطر خاصی حساسیت داشته باشد و استفاده زیاد و غیرمتعارف به شما از آن عطر، وی را دچار حساسیت به مشکلات تنفسی نموده و نظم جلسه را تا حدودی تحت شعاع قرار دهد. پس همواره به خاطر داشته باشید که از میزان مناسب و متعارفی از عطریا ادکلن استفاده نمایید.

بیایید این موضوع را از زاویه دیگری مورد بررسی قرار دهیم فرض کنید شما به عنوان یک مصاحبه کننده در اتاق مصاحبه نشسته اید و داوطلبی برای انجام مصاحبه وارد اتاق می شود که بوی نامطلوب عرق وی به شدت مشام شما را آزرده می سازد. با این وضعیت آیا دلیل یا رغبتی برای ادامه مصاحبه با چنین فردی در خود خواهید یافت یا راضی به خاتمه جلسه هستید ؟ به راحتی می‌توان پاسخ شما را پیش بینی کرد.

معمولا برای شرکت در یک مصاحبه شغلی بهتر است از پوشش لباس رسمی استفاده شود

 استفاده از کت و شلوار برای آقایان و مانتو و مقنعه مناسب برای خانم ها می تواند بهترین انتخاب باشد. به هر حال مصاحبه شغلی جلسه رسمی است و لازم است که با پوشش حرفه‌ای در آن شرکت نمایید.  استفاده از شلوار جین با مدل‌های غیر متعارف، کلاه لبه دار، تیشرت با طرح و رنگ های عجیب و غریب از سوی آقایان و یا استفاده از مانتوهای طرح دار، شال های غیرمتعارف و یا نپوشیدن جوراب برای بانوان، اصلاً انتخاب خوبی نبوده و به وضوح این پیغام را به ذهن مصاحبه کننده منتقل می‌کند که این فرد با اصول حرفه‌ای آشنا نبوده و جلسه مصاحبه را آن طور که باید و شاید جدی نگرفته است.

استفاده از لباس با رنگ های مناسب هم از موارد ظریفی است که می بایست در پوشش به آن توجه داشته باشید

از نظر روانشناسی رنگها، هر رنگ، معنای خاصی دارد و نشان دهنده بخشی از خصوصیات و ویژگی های اخلاقی و رفتاری فردی است که آن را انتخاب می‌کند. برای مثال کسی که با پیراهن آبی در جلسه مصاحبه شرکت می‌کند علاقه بیشتری به کار تیمی و گروهی دارد. افرادی که علاقه فراوانی به مدیریت و رهبری دارند بیشتر از رنگ مشکی استفاده می کنند. افراد منظم بیشتر پیراهن سفید را انتخاب می‌کنند.

از نظر روانشناسی رنگها،  فردی که رنگ قهوه ای را انتخاب می‌کند قابل اعتمادتر است.  خاکستری هم رنگ مورد علاقه افراد منطقی است.  ممکن است شما رنگ لباس خود را کاملا اتفاقی انتخاب کنید. ولی این انتخاب برای مصاحبه کنندگان حرفه ای که به روانشناسی رنگ ها آشنا هستند، تعابیر خاص خود را دارد.  در انتخاب رنگ پیراهن و پوشش خود بیشتر دقت کنید . چون ممکن است که حامل پیام خاصی برای طرف مقابل شما باشد.

نقش فن بیان در مصاحبه استخدامی چیست؟ | 19 راه برای موفقیت در مصاحبه استخدامی

برای شرکت در جلسه مصاحبه شغلی از مرتب و تمیز بودن لباس های خود اطمینان حاصل کنید

 دقت کنید لباس هایتان چروک و یا کثیف نباشد . درصورت عدم رعایت این مسائل به عنوان فردی بی نظم و نامرتب نزد مصاحبه کنندگان شناخته خواهید شد. در این صورت از شانس کمی برای موفقیت در آن مصاحبه برخوردار خواهید بود.

آقایان بهتر است از لباس‌های تیره، سفید یا آبی کمرنگ استفاده کنند. از پوشیدن لباس‌های رنگارنگ خودداری کنند. از کفش چرمی به همراه جوراب استفاده نمایند و از اکسسوری های نامتعارف مثل دستبند، انگشتر و گردنبند های فانتزی استفاده نکنند.  استفاده از یک ساعت مناسب هم ایده خوبی است. خانم ها نیز بهتر است از رنگ رسمی برای مانتو و مقنعه خود استفاده کنند. رنگ های مشکی و سرمه ای انتخاب خوبی در این زمینه هستند. از کفش های پوشیده به همراه جوراب استفاده کرده و زیورآلات نامتعارف و یا آرایش بسیار زیاد پرهیز نمایند .بانوان نیز می توانند یک کیف کوچک صرفاً برای به همراه داشتن مدارک مورد نیاز را با خود به جلسه بیاورند.

با موهای کاملا مرتب و مدلی مناسب در جلسه شرکت نمایید

 از به کار بردن مدل های فانتزی و غیر متعارف به شدت پرهیز کنید. از تمیزی موهای خود مطمئن باشید. آقایان بهتر است قبل از حضور در جلسه علاوه بر مرتب کردن موهای سر، موهای بینی و گوش خود را نیز به دقت اصلاح نمایند.  هیچ یک از این مسائل به ظاهر بی اهمیت از نظر مصاحبه کنندگان حرفه ای دور نخواهد ماند.

در روز برگزاری جلسه مصاحبه شغلی حتماً استحمام کنید و مسواک بزنید، مو و ناخن های خود را مرتب کرده و اصلاح کنید. رعایت بهداشت فردی در بحث پوشش و ظاهر، یکی از مهم ترین مسائلی است که از طرف مصاحبه کنندگان با تجربه مورد توجه ویژه قرار می گیرد.

هرگز در طول برگزاری جلسه آدامس  نجوید و یا در دهان خود شکلات یا تنقلات دیگر قرار ندهید

این کارها نوعی بی احترامی به طرف مقابل شما تلقی شده و شما را فردی بی مبالات و سهل انگار نشان می دهد.  موضوع دیگر اینکه به هیچ‌عنوان دقایقی قبل از شروع جلسه سیگار نکشید.

سعی کنید موبایل  خود را به جلسه نبرید

از بردن گوشی به جلسه خودداری کنید و یا اگر مجبورید آن را همراه خود داشته باشید حتماً آن را خاموش کرده و یا در حالت پرواز قرار دهید. با این اقدام خود را فردی مسئولیت پذیر دقیق متمرکز و مبادی آداب نشان خواهید داد.

 ۸ نکته مهم در خصوص اهمیت ظاهر و پوشش در مصاحبه شغلی

  •  قبل از جلسه مصاحبه تمامی مواردی را که در این مقاله توضیح داده شده را از نظر گذرانده و دقت کنید تا آنجا که برایتان مقدور است آنها را رعایت نمایید.
  •  حتی اگر بسیار خوش صحبت باشید و از توانایی و هنر فن بالایی هم برخوردار باشید ممکن است ظاهر و پوشش نامناسب شما باعث شود که نتوانید نظر مساعد مصاحبه شوندگان را جلب نمایید.
  • برخورد اولیه در موفقیت شما نقش حیاتی به عهده دارد و اولین چیزی که در اولین برخورد نظر برگزار کنندگان جلسه را به خود جلب کرده و شناخت اولیه از شما را در ذهن آنان به وجود می‌آورد پوشش و ظاهر شما است. حتما این موضوع را جدی بگیرید.
  •  در خصوص فرهنگ سازمانی و نوع پوشش کارکنان سازمانی که قرار است در مصاحبه شغلی آن شرکت نمایید تحقیق کرده و سعی کنید پوشش متناسب با آن فضا و فرهنگ را انتخاب نمایید.
  • در انتخاب لباس و پوشش مناسب برای شرکت در یک مصاحبه شغلی بلند نظر باشید و سعی کنید کیفیت را فدای کمیت نکنید.
  • برخی مواقع لازم نیست حتما از لباس کاملا رسمی استفاده نمایید. برای شرکت در این جلسه پوشیدن شلوار کتان و کفش راحتی یا بلوز مناسب هم می تواند انتخاب خوبی باشد . استفاده از این پوشش برای شرکت در جلساتی مانند جلسه مصاحبه ثانویه که صرفاً برای آشنایی بیشتر شما با همکاران جدید، البته در فضای خارج از محیط اداری برگزار می گردد ایرادی ندارد.
  • توجه داشته باشید که تنها ظاهر و پوشش مناسب، عامل کافی برای کسب موفقیت در یک مصاحبه شغلی نیست. دقت داشته باشید که توجه بیش از حد به ظاهر و پوشش، شما را از ملزومات و مهارت های مهم دیگر از جمله فن بیان، زبان بدن و به کارگیری مهارت های نرم غافل نکند.
  • میزان اهمیت پوشش و ظاهر مناسب در مصاحبه های شغلی آنلاین نیز از همین درجه اهمیت برخوردار است. پس اگر قرار است در یک مصاحبه شغلی آنلاین شرکت نمایید همین میزان حساسیت و دقت را در انتخاب پوشش و آراستگی ظاهر خود به کار ببندید.

پوشش مناسب و ظاهر آراسته بازتابی از فرهنگ، رفتار و تربیت شما است. آن را بیش از پیش جدی بگیرید

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫11 دیدگاه ها

  1. Thanks for any other great post. Where else could anyone get that kind of information in such a perfect way of writing? I’ve a presentation subsequent week, and I’m at the look for such information.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا