پرورش کودکان هوشمند

تغذیه کودک چه نقشی در افزایش هوش او دارد؟ | تاثیر تغذیه کودک بر هوش در دوران جنینی و کودکی

تغذیه کودک و رشد هوش، با یکدیگر رابطه ی مستقیمی دارند، با ترتیب دادن یک فرصت غذایی مناسب می توانیم در وعده غذایی کودکان خود نقش موثری داشته باشیم و به آن ها کمک کنیم تا به یک انسان باهوش در آینده تبدیل شوند.

تمامی خانواده ها بعد از تولد فرزندان خود نگران میزان هوش و موفقیت آن ها در زمینه تحصیلات هستند و بسیاری از آن ها به دلیل عدم تمرکز کافی فرزندان شان بر امور روزانه، ناراحت هستند، البته این موضوع به دلایل مختلفی ایجاد می شود.

تقویت هوش کودکان به کمک برنامه غذایی حاصل می شود و مهم ترین تغذیه کودک که بر ضریب هوشی او بسیار موثر است تغذیه با شیر مادر تا پایان سن دو سالگی است، البته بعد از سن دو سالگی هم کودکان می‌ توانند از نظر ضریب هوشی رشد کنند و ارتقا یابند.

15تکنیک شگفت انگیز برای تقویت خلاقیت کودکان چیست؟ | نقش نقاشی در تقویت خلاقیت کودکان

شیر مادر سرشار از ویتامین، پروتئین و املاح مغزی می باشد که در تقویت سیستم عصبی و سلول مغزی بسیار موثر است. یک مادر همیشه نگران رشد و ضریب هوشی فرزند خود پس از تولد است، مادر همیشه به این مورد فکر می‌ کند که میزان هوش و موفقیت کودک او در زمان تحصیلات چگونه است. بسیاری از خانواده ها از نداشتن تمرکز کافی فرزندان خود در زمان تحصیل ناراحت هستند، عدم تمرکز می تواند ناشی از موضوعات مختلفی باشد، اما تغذیه کودک مهم ترین موضوع در این مورد است.

ضریب هوشی (IQ) چیست؟ | ضریب هوشی افراد مشهور چند بوده است ؟

یکی از مهم ترین مشکلات افت تحصیلی اختلالات در تغذیه کودک است. تاثیر تغذیه بر هوش بسیار مهم است، زیرا تغذیه کودک در بالا بردن ضریب هوشی، میزان یادگیری و تمرکز حواس، نقش به سزایی دارد. علت استفاده از مواد غذایی، انرژیی است که از آن ها به سلول های عصبی ما انتقال پیدا می کند.

تاثیر تغذیه کودک بر هوش در دوران جنینی و کودکی

بهترین زمان تاثیر گذاری تغذیه کودک و رشد هوش، زمان رشد و تکامل مغز او است، پس برای داشتن فرزندانی باهوش باید به تغذیه دوران بارداری اهمیت زیادی داده شود.

مادران باید به تغذیه دوران بارداری و شیردهی خود بسیار توجه کنند. ذهن همه انسان ها تا آخر عمر آن ها قادر به رشد کردن است، پس می توانند ذهن خود را ارتقا دهند، اما مهم ترین زمان برای افزایش ضریب هوشی در دو سال اولیه زندگی است.
به کمک مواد غذایی می توانیم حافظه کوتاه مدت و بلند مدت خود را تقویت کنیم، تنوع و تعادل در برنامه غذایی یک اصل مهم در تغذیه است، پس برنامه غذایی باید به گونه ای باشد که از همه ی گروه های غذایی به اندازه کافی در روز استفاده شود.

افزایش هوش کودکان با استفاده از 10 توصیه آلبرت انیشتین

نقش انکار ناپذیر ژنتیک

هر چند تغذیه کودک می تواند نقش مهمی در افزایش هوش کودکان داشته باشد، اما به هر حال نمی توانیم منکر نقش تعیین کننده ژنتیک در افزایش و کاهش میزان هوش شویم و از آن چشم‌ پوشی کنیم.

زمانی که یک پدر و مادر که دارای هوش متوسط 85 می باشند، با یکدیگر ازدواج می کنند نباید انتظار داشته باشیم که کودک آن ها به کمک تغذیه مناسب هوشی بالاتر از 120 داشته باشد.

60 تا 70 درصد از هوش هر انسانی به محیط و ژنتیک بر می گردد و خانواده فقط می‌ توانند 30 تا 40 درصد در باهوش بودن کودک خود تاثیر گذار باشند و نقش مهمی ایفا کنند.

کودکی که از ضریب هوشی محیط و ژنتیک برخوردار است، خانواده راحت می تواند ضریب‌ هوشی متعلق به تغذیه کودک را برای او فراهم کند و او را به یک ضریب هوشی بالا تر از 100 درصد برساند. این موضوع نشان دهنده ی تاثیر تغذیه کودک بر هوش است.

تغذیه کودک و مواد غذایی تاثیر گذار بر افزایش هوش کودکان

داشتن تنوع و تعادل در برنامه غذایی یکی از اصول های مهم در تغذیه ی مناسب است. کودکان برای داشتن تغذیه مناسب باید روزانه از تمامی گروه های غذایی به اندازه نیاز بدن خود استفاده کنند.

تغذیه مناسب تا زمانی که مغز کودکان در حال رشد و تکامل است می تواند نقش مهم و اساسی در افزایش هوش داشته باشد، پس والدین باید به خورد و خوراک فرزندان خود بیشتر دقت داشته باشند.

در ادامه به بررسی چندین مورد از مواد های موثر در افزایش هوش کودکان که باید در برنامه غذایی آن ها قرار گیرد، می پردازیم.

تغذیه در افزایش هوش کودکان

 توت فرنگی و انار

توت فرنگی و انار برای افزایش هوش کودکان بسیار مفید می باشند، زیرا مقدار بسیار زیادی آنتی اکسیدان دارند، این میوه ها حافظه ذهنی و ارتباط را در کودکان تقویت می کنند و قدرت تمرکز را بالا می برند.

ید در تغذیه کودک

نبود ید در بدن باعث ایجاد تاثیرات منفی در مغز کودک می شود. ید در تولید هورمون های غده تیروئید نقش بسیار زیادی دارد و این غده ها به تنظیم سوخت و ساز و رشد بدن می ‌پردازند.

ماهی سالمون

ماهی سالمون در تغذیه کودک و رشد هوش بسیار موثر است، زیرا این غذا سرشار از پروتئین و اسیدهای چرب، همانند امگا ۳ است که به خوبی سیستم عصبی بدن را تقویت می کند.

سیب زمینی

با پاشیدن دارچین بر روی ورق های سیب زمینی آن را به صورت آتشی میل کنیم. سیب زمینی آنتی اکسیدان و ویتامین A را در کودکان افزایش می‌ دهد که باعث فعال شدن قدرت تفکر می‌ شود و عصب ها را فعال می‌ کند.

تخم مرغ

تخم مرغ یک منبع غنی است که گروه ویتامین B را برای بدن تامین می کند، این ویتامین فعالیت مغزی و حافظه را گسترش می دهد و برای تغذیه کودک و رشد هوش او بسیار مفید است.

 پروتئین ها

مغز یک کودک در حال رشد، نیاز به اسید آمینه دارد تا بتواند به انتقال نورترانسمیترها بپردازد، زیرا به کمک انتقال دهنده های عصبی ارتباط سلول های مغز بهتر انجام می شود. برخی از این پروتئین ها را می توانیم در گوشت و حبوبات به دست آوریم.

روی

کمبود روی باعث کاهش توانایی ذهنی و رشد عصبی می شود، برای به دست آوردن روی می توانیم از غذاهای دریایی، گوشت و آجیل استفاده کنیم.

اسیدهای چرب

برای رشد و افزایش توانایی مغز اسیدهای چرب ضروری می باشند، که مهم ترین این اسید ها حاوی امگا ۳ است. برای مصرف این اسید ها می ‌توانیم از غذا هایی همانند زیتون، گردو و انواع ماهی ها استفاده کنیم.

آهن

یکی دیگر از عواملی که در افزایش هوش بسیار موثر است، دریافت آهن در دوران بارداری و کودکان ۶ تا ۲۴ ماه می باشد که بسیار ضروری است.
کودکانی که دچار فقر آهن می باشند از ضریب هوشی کمتر از ۵ تا ۱۰ واحد نسبت به دیگر هم سالان خود برخوردارند. برای دریافت آهن باید از گوشت، حبوبات و تخم مرغ استفاده کنیم.

سلنیوم در تغذیه کودک

این ماده غذایی را می توانیم در سبوس، گندم، میگو، جگر، ماهی و گردو دریافت کنیم که بسیار تاثیرات مثبتی بر توانایی مغز می گذارند.

ویتامین A

این ویتامین را می‌ توانیم در غذاهای حیوانی و گیاهی همانند؛ مرکبات و سایر میوه های زرد رنگ مثل هویج پیدا کرد. این ویتامین به تقویت سیستم ایمنی و خون سازی در بدن کمک بسیاری می کند.

کولین در تغذیه کودک

مواد های مغذی موجود در گروه ویتامین B  را کولین می گویند. عوارض کمبود این مواد در دوران بارداری و حتی در دوران شیردهی باعث نقص در یادگیری و ظرفیت حافظه و هوش کودک می شود و آن ها را کاهش می دهد.

کلم بروکلی، شیر، تخم مرغ، جگر گوساله، جوانه گندم، ماهی سالمون، موز، عدس و سویا می توانند در رساندن این مواد به بدن بسیار موثر باشند.

البته همه ی میوه ها و ویتامین های موجود در مواد غذایی، برای بدن نیاز هستند، اما به شرط آن که از هر کدام در شرایط نیاز و به اندازه کافی استفاده شوند، پس بهترین روش، داشتن برنامه ی غذایی مناسب برای تغذیه کودک است.

از دیگر مقالات در مباحث پرورش کودکان هوشمند در سایت توانا دیدن نمایید.

مقالات مشابه با این نوشتار :

تاثیر محیط بر هوش کودکان چیست؟ | نقش محیط در افزایش هوش کودکان را بدانیم
موسیقی چه تاثیری بر هوش کودکان دارد؟ + 8 نشانه ی موسیقی در هوش کودکان
شکوفایی استعداد کودکان با روش های ویژه + پرورش خلاقیت در کودکان
خلاقیت در کودکان چیست؟ | اهمیت و ضرورت پرورش خلاقیت در کودکان چیست؟
Rate this post
نمایش بیشتر

مریم ابوطالبی

مربی مهارت های زندگی - مدرس دانشگاه

نوشته های مشابه

‫10 دیدگاه ها

  1. I like the valuable information you provide on your articles. I’ll bookmark your weblog and take a look at again here regularly. I am rather certain I will learn plenty of new stuff right here! Good luck for the next!

  2. What i do not realize is in truth how you are not actually a lot more neatly-appreciated than you might be right now. You are so intelligent. You recognize therefore considerably when it comes to this subject, produced me for my part imagine it from so many various angles. Its like men and women don’t seem to be interested unless it¦s one thing to do with Woman gaga! Your own stuffs great. Always care for it up!

  3. This is the right blog for anyone who wants to find out about this topic. You realize so much its almost hard to argue with you (not that I actually would want…HaHa). You definitely put a new spin on a topic thats been written about for years. Great stuff, just great!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا