مقالات فن بیان

تکنیک های شروع سخنرانی چیست؟ | بدون این تکنیک ها سخنرانی نکنید

یکی از بزرگ ترین مشکلات فرد سخنران، شیوه شروع سخنرانی است، زیرا ترس از سخنرانی از ابتدای صحبت با او همراه خواهد شد. اگر فرد سخنران شروع خوبی را در سخنرانی خود تجربه کند، اعتماد به نفس و انرژی بالاتری را دریافت خواهد کرد و به واسطه این نیرو سخنرانی خوبی را ارائه خواهد داد، پس با اطمینان می توانیم بگوییم مهم ترین قسمت در سخنرانی، شروع آن خواهد بود، زیرا تکنیک های شروع سخنرانی به ما کمک می کند تا سخنرانی موفق تری داشته باشیم.

مخاطب در ابتدای کلام، خود را ملزم به گوش دادن می داند و اگر این فرصت برای ما از بین برود، برای جلب اعتماد مخاطب کار سختی را بر عهده خواهیم داشت. آغاز سخنرانی یکی از مهم ترین ساختار های سخنرانی است که به ما کمک می کند تا اعتماد مخاطبان را به خود جلب کنیم.
لازم به ذکر است که شروع شایسته، یعنی شروعی که بر آن تسلط داشته باشیم.

[aparat id=”dSg26″]

اهمیت شروع سخنرانی چیست؟

شروع به معنای افتتاحیه سخنرانی ما است، پس با یک شروع دل پسند می توانیم به بحث و هدف اصلی ورود پیدا کنیم و مخاطب را در ادامه با خود همراه سازیم. بسیاری از سخنوران حرفه ای در همان ابتدا اصل مطلب را بیان می کنند و جان کلام را در آغاز قرار می دهند و باقی مانده زمان سخنرانی را به اثبات آن می پردازند، چون آن ها باور دارند که شروع بخش اصلی سخن است، نه فرعی.

[aparat id=”PmwfU”]

همان گونه که در قسمت قبل بیان کردیم به کمک شروع خوب در سخنرانی قادر خواهیم بود، تا ترس از سخنرانی را در خود کاهش دهیم و اعتماد به نفس خود را افزایش دهیم، اما شروع خوب برای ما دارای مزیت های دیگری هم خواهد بود که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

جملات مناسب در سخنرانی | بدون وجود جملات زیبا سخنرانی نکنیم + 5 روش قدرتمند برای شروع سخنرانی

حرفه ای به نظر رسیدن در سخنرانی

بهتر است اهمیت این موضوع را با یک مثال برای شما شرح دهیم. به عنوان مثال، اگر در یک سمینار، سخنران با قدرت شروع به بیان مطالب کند، به گونه ای که تسلط کامل بر تمامی مطالب داشته باشد چه ذهنیتی در ما ایجاد می شود؟ قطعا ما این احساس را نسبت به او دریافت خواهیم کرد که این شخص در کارش بسیار حرفه ای است و می تواند مطالب مفید به ما بیاموزد. اولین واکنش سخنران می تواند ذهنیت شنونده را نسبت به او تغییر دهد، پس اگر در آغاز عملکرد خوبی نداشته باشیم در ادامه هر چقدر صحبت های ما ارزشمند باشد بر روی مخاطب تاثیر گذار نخواهد بود، پس ذهنیت شنونده مهم ترین چیز در یک سخنرانی است.

ایجاد جذابیت در سخنرانی با چه تکنیک هایی امکان پذیر است؟

دریافت انرژی و اعتماد به نفس

اعتماد به نفس از تکنیک های شروع سخنرانی

اگر از اعتماد به نفس بالایی برخوردار باشیم و خود را حرفه ای نشان دهیم، اتفاقات خوب را به صورت مداوم در سخنرانی های خود تجربه خواهیم کرد و سخنرانی ما به گونه ای فوق العاده و با موفقیت پیش خواهد رفت. زمانی که تمامی افراد خود را مشتاق به سخنان ما نشان می دهند، ما را حیرت زده خواهند کرد، در نتیجه اعتماد به نفس ما را بالا خواهند برد و ترس و اضطراب را از وجود ما بیرون خواهند برد، پس می توانیم بگوییم افزایش اعتماد به نفس به عنوان مهم ترین مزیت برای یک شروع عالی است.

داشتن سخنرانی فوق العاده

هر یک از مزیت های گفته شده می توانند به تنهایی موجب موفقیت ما شوند، اما اگر این مزیت ها در کنار هم قرار گیرند و سخنرانی خود را جذاب شروع کنیم، اتفاقات خوبی برای ما رقم خواهد خورد و بهترین سخنرانی را تجربه خواهیم کرد.

قدرت کلام در ۱۰ روز (مخصوص افراد با کلاس)

تکنیک های شروع سخنرانی چیست؟

یادگیری تکنیک های شروع سخنرانی موفق یکی از دغدغه های اصلی سخنران ها است، اما مهم تر از آن این است که  افراد با مشکلاتی همانند، شروع گفت و گو و باز کردن سر صحبت با دیگران رو به رو خواهند بود. ارائه سخنرانی مانند هر موضوع دیگری، دارای موانع و سختی است، پس باید بر روی آن ها کار کرد و با تسلط بر تکنیک های آن این موانع را کنار گذاشت. در ادامه 7 مورد از این تکنیک ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

یادآوری فضیلتی خاص در مخاطب

دست گذاشتن روی ویژگی های خاص باعث تقویت روحیه ی خودباوری در مخاطب خواهد شد. شناخت مخاطب در زمان سخنرانی و به دست آوردن اطلاعات لازم در ارتباط با او می تواند در نحوه سخنرانی بسیار تاثیر گذار باشد. در هنگام سخنرانی باید بتوانیم ارتباط خوبی با مخاطبین خود برقرار کنیم تا شناخت درستی از آن ها به دست آوریم و مطابق میل آن ها عمل کنیم. همه مخاطب ها علاقه مند هستند تا فرد سخنران یک احترام خاص نسبت به دیگران برای آن ها قائل باشد، اما در عمل سخنران نباید بین هیچ یک از مخاطبین خود تفاوت قائل شود.

شناخت مخاطب در سخنرانی به گونه ای مهم است که در صورت بی توجهی به آن حتی اگر سخنرانی عالی ارائه دهیم، منجر به شکست خواهد شد و نتایج دلخواه حاصل نمی شود.

چگونه یک سخنرانی موفق و تاثیر گذار داشته باشیم؟| 5 عامل موثر در سخنرانی موفق

 شروع با سوال یا پرسش خاص

در واقع منظور از این روش پرسشی است که هدفمند باشد و مرتبط با موضوع ارائه شده باشد، از این تکنیک شروع بیشتر در مذاکرات و فروش استفاده می شود. پرسیدن سوال یکی از اثر گذار ترین و قدرتمند ترین روش ها برای شروع سخنرانی است. بیان سوال در ابتدای کار باعث می شود سوال ملکه ذهن مخاطب شود و تا زمانی که پاسخی برای او دریافت نکرده است در ذهن خود با او کلنجار رود.

استفاده از این روش باعث می شود تا توجه خود را بیشتر به فرد سخنران متمرکز کنند و از سخنان او پاسخ سوال را دریافت کنند. البته منظور سوالی است که در راستای مفهوم اصلی و محتوای سخنرانی باشد.

 سخنرانی با ساختار و قدرت داستان گویی شروع شود 

تکنیک های شروع سخنرانی، قصه گویی در سخنرانی

امروز اثبات شده است که داستان گویی و داستان سرایی با توجه به قدمت طولانی که در زندگی بشر دارد، همیشه این ساختار را در ذهن ما پدید آورده است که آن را راحت تر بپذیریم. وقتی ما سخنرانی خود را با داستانی قوی شروع کنیم، مخاطبان خود را به سمت حالت ذهنی راحت تری تشویق خواهیم کرد.

اشاره به مسائل جاری و روزانه 

مسائل روز با مسائل جاری متفاوت است. مسائل جاری مدت ها و سال ها وجود دارد. مثلا، ما در طول روز بیکاریم، اما مسائل روز مواردی است که در لحظه یا چند روز اخیرا اتفاق افتاده است. مثلا، حضور تیم ملی فوتبال در جام جهانی.

چگونه فن بیان خود را تقویت کنیم ؟

آغاز سخنرانی با اشعاری حکمی یا پند آموز 

یکی از پر کابرد ترین روش ها برای شروع سخنرانی استفاده از آیه، شعر و پند است. در سخنرانی های مذهبی سخران کلام خود را با یک آیه از قرآن شروع می کند، اما در برخی سخنرانی های رسمی دیگر اگر شروع سخنرانی با شعر به خوبی صورت گیرد می تواند آثار مثبتی در سخنرانی به وجود آورد، به عنوان مثال، استفاده از شعر های که در متن آن از کلمات آغاز استفاده شده است یا مفهوم شروع دارد. همانند، خدایا شروع سخن نام توست، وجودم به هر لحظه آرام توست.

[aparat id=”cWCvU”]

ذکر حقایق تلخ یا شیرین نسبت به آن موضوع

بیان مطالب و اطلاعاتی که متناسب با موضوع سخنرانی باشد می تواند مخاطب را به سمت سخنرانی جذب کند، حال فرقی ندارد که این مطالب برای آن ها شیرین باشد یا تلخ.
بیان حوادث چه خوشایند و چه ناخوشایند برای مخاطب مجذوب کننده است، اما باید توجه شود که در بیان آن ها زیاده روی نشود.

آغاز سخنرانی با شکل، کلیپ و نمودار 

یکی از مهم ترین روش ها برای جلب توجه مخاطب در شروع سخنرانی استفاده از ابزاری همانند، عکس و نمودار است. استفاده از این ابزار باعث می شود اثرات ماندگاری در ذهن مخاطب ایجاد شود. استفاده از نمودار ها به ما کمک می کند تا مخاطب را با روند سخنرانی از همان ابتدا آشنا کنیم. استفاده از یک تصویر مناسب بیش از هزار کلمه، گویا و ارزشمند است.
با توجه به آن چه بیان شده است به این نتیجه خواهیم رسید که شروع سخنرانی از مهم ترین ارکان سخنرانی است، تا سخنران بتواند از همان ابتدا مخاطب را به خود جذب کند.

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫25 دیدگاه ها

  1. شروع سخنرانی بسیار حساس و مهم است و چقدر عالی شما این تکنیک ها را بیان کردید سپاس از شما..

  2. افزایش اعتماد به نفس مهم ترین فایده یک شروع سخنرانی عالی است
    سپاس از مقاله مفیدتون🙏🏻💟

  3. Thanx for the effort, keep up the good work Great work, I am going to start a small Blog Engine course work using your site I hope you enjoy blogging with the popular BlogEngine.net.Thethoughts you express are really awesome. Hope you will right some more posts.

  4. I do agree with all of the ideas you have presented in your post. They are very convincing and will certainly work. Still, the posts are very short for starters. Could you please extend them a bit from next time? Thanks for the post.

  5. Fantastic goods from you, man. I have consider your stuff previous to and you are just too great. I actually like what you’ve obtained here, really like what you’re saying and the best way during which you assert it. You are making it enjoyable and you still care for to keep it smart. I can’t wait to read much more from you. This is actually a terrific web site.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا