مقالات فن بیان

3 تکنیک غلبه بر اضطراب و استرس در فن بیان و سخنوری چیست؟

ما انسان ها همیشه از ارزیابی منفی می ترسیم و ترسیدن از همین موضوع مرا به سمت عقب هدایت می کند و از انجام هر عمل دلخواهی باز می دارد. بهتر است این موضوع را باور داشته باشیم که همه ی مخاطبان می خواهند ما بهترین ارائه ممکن را داشته باشیم. مخاطب ها، دوستان ما هستند که برای  لحظاتی خود را در اختیار صحبت های ما قرار می دهند تا به یک نتیجه دلخواه برسند، پس بهتر است بر افکار منفی خود غلبه کنیم، به این معنا که غلبه بر اضطراب و استرس را در خود تقویت کنیم.

سخنرانی و فن بیان در جمع همیشه دشوار خواهد بود، حتی اگر چندین بار در این موقعیت قرار گرفته باشیم، این اتفاق برایمان تازگی خواهد داشت و برای ما شرایط استرس زایی را به همراه خواهد آورد، تنها راه مقابله با این شرایط این است که به سمت ترس ها حرکت کنیم و قدرت مواجه شدن با آن ها را پیدا کنیم و هر روز خود را به سلاح های گوناگون مجهز کنیم و روزی این حباب منفی باور های اشتباه را از بین ببریم. 

چگونه فن بیان خود را تقویت کنیم ؟

موقعیت های زیادی در زندگی وجود دارد که استرس را در ما ایجاد می کند، اما ما باید یاد بگیریم تا خود را محکوم به موفقیت کنیم و بهترین اتفاق ممکن را برای خودمان رقم بزنیم. ترس از سخنرانی تنها با کنترل و باور ذهنی ما از بین می رود.

آدم های بزرگ و معرفی در دنیا وجود دارند که این شرایط را تجربه کرده اند، همانند، ریچارد برانسون که می گوید، از سخنرانی در برابر جمعیت متنفر است و یا شخصی مثل، وارن بافت اعتراف می کند که پیش از سخنرانی دچار حالت تهوع می شود. این شخص یک سرمایه گذار و نیکوکار آمریکایی بود که به عنوان موفق ترین سرمایه گذار در قرن بیستم شناخته شده است. بافت فردی به شدت عصبی، مضطرب و نگران بود که به دلیل ترس از سخنرانی جلوی عموم مردم، کلاس هایش را به گونه ای انتخاب می کرد که از رو به رو شدن با تعداد زیادی از دانشجویان جلو گیری کند. این شخص به عنوان یکی از پایه سابت ترین افراد برای شرکت در کلاس های فن بیان و تقویت اعتماد به نفس شناخته شده بود تا بتواند در سخنرانی های عمومی شرکت کند، اما پیش از کلاس از شرکت در دوره منصرف می شد.

[aparat id=”SKzUA”]

او در سن 21 سالگی با شروع کسب و کار اولین قدم را برای غلبه بر استرس خود در سخنرانی برداشت، او در این دوره به همراه 30 نفر دیگر از افرادی که همانند او از بلند شدن و معرفی کردن خود در جمع وحشت داشتند شرکت کرد، اما آن چه اهمیت دارد این است که، هر دوی این افراد با تلاش های بسیار توانستن غلبه بر اضطراب و استرس ناشی از ترس خود را تقویت کنند، پس ما هم به عنوان یک انسان این توانایی را داریم تا اختلالات وجود خود را در هنگام سخنرانی کنترل کنیم و به غلبه بر استرس و اضطراب خود بپردازیم. دانشمندان سال ها به مطالعه پرداخته اند تا بتوانند تکنیک های درستی را برای غلبه بر اضطراب و استرس ناشی از سخنرانی در مقابل دیگران پیدا کنند، زیرا استرس و ترس از سخنرانی را همه ما در جایگاه های مختلف تجربه کرده ایم، حتی اگر یک صحبت ساده باشد.

دوره فن بیان ( شاهکار ارتباطات ) به شما کمک می کند بتوانید بر استرس خود در سخنرانی غلبه کنید. شما میتوانید این دوره را با هزینه اندکی تهیه نموده، و برای همیشه این مشکل را بر طرف کنید.

روش های مقابله با اضطراب و استرس در سخنرانی

غلبه بر اضطراب و استرس

استرس یکی از حالت های روحی است که به صورت آشکار به شیوه های متفاوت در چهره ما نمایان می شود همانند، ارتباط برقرار نکرن با مخاطب به شیوه نگاه نکردن، شروع سخنرانی بدون مقدمه، بی توجهی به مخاطبان حواس پرت، لرزش صدا و دست و همچنین تکان دادن مداوم پا ها و استفاده از آب آشامیدنی به طور مداوم در سخنرانی.

مارک توین یکی از نویسندگان و طنز پردازان بزرگ در تاریخ آمریکا است، این نویسنده سخران ها را به دو دسته تقسیم می کند: اول، سخنران هایی که از استرس ناشی از سخنرانی بسیار عصبانی می شوند و دوم، سخنران هایی که به سمت دروغ روی می آورند.

همچنین در روزنامه وال استریت جورنال که یکی از پر نفوذ ترین روزنامه های اقتصادی است گفته شده است که سخنرانی در مقابل عموم به عنوان اولین ترس در آمریکا رتبه بندی شده است به گونه ای که رتبه دوم را مرگ دارد، به این معنا که مردم از صحبت کردن در مقابل مخاطبان خود بیشتر از مرگ می ترسند، که این ترس می تواند شرایط اجتماعی افراد را تحت تاثیر خود قرار دهد و بزرگ ترین مانع برای کنفرانس ها خواهد بود و موجب عدم اظهار وجود و بیان نظرات اشخاص در جمع خواهد شد، با این شرایط موقعیت های خوب خود را از دست خواهند داد و به چالش های استرس زا دچار خواهند شد، اما نباید فراموش شود که این نوع از استرس ها همانند سایر اضطراب ها قابلیت حل شدن دارد، پس بهتر است به دنبال راه حل های برای غلبه بر اضطراب و استرس خود باشیم.

[aparat id=”GbhTq”]

مخاطب شناسی برای غلبه بر اضطراب و استرس در سخنرانی

مخاطب شناسی در سخنرانی می تواند از مهم ترین موضوعات برای یک سخنرانی تاثیر گذار و غلبه بر اضطراب باشد. انجام سخنرانی بدون مخاطب شناسی بزرگ ترین ریسک است، زیرا این امکان وجود ندارد بدون داشتن شناخت درست از مخاطب خود بتوانیم از نیاز ها و خواسته های آن ها مطلع شویم و رضایت از رسیدن به اهداف را در سحنرانی به آن ها هدیه دهیم.

هر سخنران باید بر شرایط و موقعیت سخنرانی خود تسلط داشته باشد و متناسب با آن شرایط به سخرانی بپردازد. به عنوان مثال، اگر قرار است در شهر دیگری سخنرانی کنیم، بهتر است اطلاعات کلی از آن شهر به دست آوریم و سخنرانی خود را با ویژگی های آن شهر شروع کنیم و یا قبل از شروع سخنرانی از تعداد و جنسیت مخاطبین حاضر در جلسه اطلاعات لازم را بدست آوریم، حتی اگر این امکان وجود دارد از گروه سنی افراد حاضر در سخنرانی مطلع باشیم.

هر چه شناخت ما از مخاطبان حاضر در جلسه بیشتر باشد، امکان بیشتری برای جذب نیاز ها، علایق پیش بینی و پذیرش ها و دانش احتمالی آن ها خواهیم داشت. این شناخت اعتماد به نفس ما را افزایش و اضطراب و ترس ما از سخنرانی را کاهش خواهد داد. مخاطب شناسی در سه مرحله قبل، حین و بعد از سخنرانی رقم خواهد خورد. به جای نگرانی درباره ی یک اجرای خوب به فکر نیاز های مخاطبان و چهارچوب رفتاری آن ها باشیم. بدانیم مخاطب از ما به عنوان سخنور چه می خواهد و هدف او از گوش دادن به این صحبت ها چه خواهد بود.

 

کاملا آماده باشیم تا ترس و استرس در سخنرانی را تجربه نکنیم

بخش عمده ای از اضطراب و استرس سخنران ناشی از عدم آمادگی برای ارائه ی مطلوب سخنرانی است. تسلط بر موضوع، آشنایی کامل بر محتوای بحث و سازماندهی مطلوب مطالب و تمرین، تمرین، تمرین می تواند اضطراب و استرس ما از سخنرانی  را به حداقل برساند، پس بهتر است بدانیم ما اگر تجربه ی کافی برای سخنرانی را نداریم باید قبل از ارائه اصلی حداقل 20 تا 50 بار متن خود را تمرین کنیم و این را بدانیم که بیشتر از آن چیزی که قرار است ارائه دهیم باید مطلب آماده کنیم. به طور مثال، اگر قرار است ما برای 15 دقیقه سخنرانی کنیم باید حداقل به اندازه ی 30 دقیقه مطلب در ذهن خود یا پیش نویس خود آماده کنیم و به یاد داشته باشیم مطالب ما باید به روز و دقیق باشند. همچنین تهیه یادداشت های حاوی محور ها و نکات کلیدی، تاریخ ها، آمار ها و مطالبی که احتمالا فراموش می کنیم نیز می تواند تاثیر مثبتی در این زمینه داشته باشد، چرا که گاهی اوقات شاید مطالب ما را سخنران دیگری مطرح کند و این ترس و اضطراب ما از سخنرانی را چندین برابر خواهد کرد و موجب می شود که نتوانیم بر ترس ناشی از سخنرانی خود غلبه کنیم.

استفاده از تکنیک تمرکز برای غلبه بر اضطراب و استرس

تکنیک تمرکز یکی از ابزار های تقویت قدرت از دیگاه روانشناسی به نام رابرت نیدفر است. این تکنیک، نوعی تکنیک قدیمی تجسم سازی محسوب می شود که به ما آموزش می دهد بر روی موقعیت خود متمرکز شویم و دغدغه ها و افکار منفی خود را کنار بگذاریم، به کمک انجام این کار می توانیم آرامش و ثبات خود را حفظ کنیم.

تکنیک تمرکز به ما کمک می کند تا قدرت ذهنی و فیزیکی خود را از انرژی بدن خود دریافت کنیم و در زمانی که استرس و تنش را تجربه کردیم و انرژی ما تحلیل و تبدیل به یک انرژی منفی شد، آن را به یک انرژی مثبت تبدیل کنیم. تکنیک تمرکز به یادگیری ذهن ما کمک می کند، به گونه ای که این انرژی در مرکز بدن ما جهت دهی می شود و ما را به آرامش درونی می رساند. البته این تکنیک نه تنها در سخنرانی، بلکه در هر موقعیتی که ذهن ما نیاز دارد برای شرایط دشوار آمادگی بدست آورد و استرس درونی خود را مدیریت کند، پاسخگو خواهد بود.

9 تکنیک مهم سخنرانی در جمع

مواجه زنده برای غلبه بر اضطراب و استرس در سخنرانی

چنین تصور کنیم که در محل سخنرانی هستیم، حاضران در حال گوش دادن به سخنان ما هستند، نحوه شروع و ادامه ی برنامه را در ذهن خود مرور کنیم و این گونه تصور کنیم که حاضران با چهره، نشاط و تبسمی حاکی از رضایت ما را تشویق می کنند.

متن خود را ابتدا برای خود تمرین کنیم و بعد از مسلط شدن، آن را برای خانواده یا همکاران در جمع های کوچک تر ارائه دهیم و از آن ها بخواهیم ما را نقد کنند یا می توانیم با ضبط صدا و گوش دادن به سرعت کلام، به نحوه ی ارائه و جذابیت بیان خود پی برده و اقدامات لازم را در جهت رفع مشکلات انجام دهیم.

در انتها خوب است بدانیم با وجود تمامی این شرایط سخت، تنها چیزی که اهمیت دارد این است که ذهن ما می تواند برای غلبه بر اضطراب و استرس در سخنرانی کاملا شرطی شود، یعنی با تکرار این مباحث ما به این توانایی و شناخت در ارتباط با مهارت های خود می رسیم که می توانیم یک سخنرانی قوی داشته باشیم و با تمرین و تکرار در بلند مدت، اکثریت استرس و اضطراب سخنرانی خود را تبدیل به یک امر کوچک کنیم. 

نوشته های مرتبط برای شما :

چطور بر استرس مصاحبه شغلی غلبه کنیم ؟

راه های غلبه بر خشم

سه نکته طلایی برای مقابله با استرس و اضطراب

درمان اضطراب در کودکان

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫21 دیدگاه ها

  1. سلام همه ما تو حالت عادی جدا از یک سخنرانی عادی هم در یک جمع رسمی دچار اضطراب و استرس می شویم، مرسی از مطالب آموزنده شما. آیا در مورد نحوه بیان مطالب هم مقاله ای دارید؟

  2. درود بر شما ، برای اینکه در مناظره قدرتمند ظاهر شویم و بر رقیب پیروز شویم ، چه باید کنیم ؟ با سپاس

  3. ممنون بابت مطلبی که با ما به اشتراک گذاشتید. آیا مقاله ای در مورد نحوه‌ی بهتر تمرکز کردن هم دارید؟ ممنون از شما

  4. Great – I should definitely pronounce, impressed with your website. I had no trouble navigating through all the tabs as well as related info ended up being truly easy to do to access. I recently found what I hoped for before you know it at all. Reasonably unusual. Is likely to appreciate it for those who add forums or something, site theme . a tones way for your customer to communicate. Nice task..

  5. Just desire to say your article is as astonishing. The clearness in your post is just nice and i could assume you’re an expert on this subject. Well with your permission allow me to grab your RSS feed to keep up to date with forthcoming post. Thanks a million and please keep up the rewarding work.

  6. An impressive share, I just given this onto a colleague who was doing a little analysis on this. And he in fact bought me breakfast because I found it for him.. smile. So let me reword that: Thnx for the treat! But yeah Thnkx for spending the time to discuss this, I feel strongly about it and love reading more on this topic. If possible, as you become expertise, would you mind updating your blog with more details? It is highly helpful for me. Big thumb up for this blog post!

  7. Just wish to say your article is as astounding. The clarity to your post is just spectacular and that i can suppose you are a professional in this subject. Well with your permission let me to grab your RSS feed to stay updated with forthcoming post. Thank you a million and please carry on the rewarding work.

  8. Hi, I think your site might be having browser compatibility issues. When I look at your website in Safari, it looks fine but when opening in Internet Explorer, it has some overlapping. I just wanted to give you a quick heads up! Other then that, fantastic blog!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا