مقالات فن بیان

تکنیک های پایان سخنرانی چیست؟

پایان سخنرانی از موارد مهم در سخنرانی است. همان گونه که شروع سخنرانی می تواند بر مخاطب تاثیر گذار باشد، پایان سخنرانی نیز تاثیر گذار خواهد بود.

اگر یک شروع عالی را در سخنرانی خود تجربه می کنیم و با گذشت نیمی از صحبت های خود به روش های مختلف انرژی را به سخنرانی خود اضافه می کنیم در انتها نیز باید سخنرانی خود را جمع بندی کنیم تا به بهترین روش آن را به پایان برسانیم.

در هنگام یک سخنرانی، در دو مرحله بیشترین توجه مخاطب به ما جلب می شود یکی در هنگام شروع سخنرانی است و دیگری در پایان سخنرانی، پس همان گونه که برای شروع سخنرانی های خود برنامه ریزی می کنیم، برای پایان سخنرانی خود باید برنامه ریزی داشته باشیم.

انتهای یک سخنرانی به همان اندازه با اهمیت است که آغاز سخنرانی مهم می باشد، اما خوب است بدانیم در پایان هر سخنرانی مخاطبین با حوصله و هوشیار تر می شوند تا بتوانند آخرین کلمات را در ذهن خود جای دهند. مخاطبان بعد از شنیدن سخنان و جملات زیبا در پایان سخنرانی آن چه را که شنیده اند مورد قضاوت قرار می دهند.

برای این که پایان سخنرانی ما تاثیرات بیشتری در جذاب شدن سخنرانی ما بگذارند بهتر است، در انتهای سخنرانی خود از جملات زیبا استفاده کنیم.

[aparat id=”smlwN”]

بهترین تکنیک های پایان سخنرانی چیست؟

این یکی از بزرگترین نگرانی های هر سخنران است. یک سخنرانی خوب، مثل یک فیلم خوب است. فیلم خوب با جلب توجه مخاطبان شروع شده، نکته به نکته پیش می رود و بعد با تمام قوا پایان می یابد.
شروع، سکانس افتتاحیه سخنرانی ما است و این افتتاحیه باید به درستی انجام شود. عبارت هایی که در آغاز و پایان سخنرانی مطرح می شود در ساختار سخنرانی بسیار با ارزش هستند و اگر ما آغاز نسبتا خوبی ارائه کرده باشیم، ولی در پایان حق مطلب به درستی ادا نشود، ما موفق به اقناع و تاثیرگذاری بر روی مخاطب نخواهیم شد.

عباراتی که ما در سخنرانی خود بیان می کنیم، به ویژه عبارات پایانی سخنرانی ما نسبت به قسمت های دیگر سخنرانی مدت زمان طولانی تری در ذهن مخاطبان باقی می ماند. برخی از برجسته ترین و فوق العاده ترین سخنرانی ها در تاریخ با عباراتی تکان دهنده پایان یافته اند که همیشه در خاطر افراد زنده می مانند.

به یاد داشته باشیم بهترین روش برای این که سخنرانی خودمان را با تمام قوا و به صورت موفقیت آمیز به پایان برسانیم این است که پیش از تنظیم دیگر بخش های آن، بخش پایانی را تنظیم و تکمیل کنیم و سپس برای تنظیم و نتیجه گیری، به بخش شروع و بخش های دیگر برگردیم و آن ها را  طراحی و تدوین کنیم.

3 تکنیک غلبه بر اضطراب و استرس در فن بیان و سخنوری چیست؟

ارائه مطالب سخنرانی به صورت خلاصه

خیلی از افراد مطالبی را که در طول سخنرانی ارائه کرده اند، به صورت خلاصه در پایان سخن تکرار می کنند که این کار اولا از حوصله مخاطب خارج است، دوما کلام ما را از شایستگی خارج می کند و با این کار اشخاص به جای سخنرانی، معلمی می کنند.

راه درست این است که، ما پنج مطلب را در طول سی دقیقه بیان کنیم و این پنج مورد را خلاصه و به صورت گفته های تازه ارائه دهیم. این پایان خود به تنهایی تبدیل به یک سخنرانی تمام معیار می شود.

تعریف دلنشین از مخاطب 

این تمجید و تعریف باید همراه با یک هدف خاص باشد و خود این تمجید هم باید قسمتی از بار معنایی و مفهوم کلامی را داشته باشد. تمجید، تشکر مخاطب را با سخنور همراه کرده و مفهوم کلام را راحت تر منتقل می کند .

پر قدرت به پایان سخنرانی نزدیک شویم

با قدرت به پایان سخنرانی نزدیک شویم

  • بر روی سخنرانی صحیح و حقایق تحقیقات، خوب تمرکز کنیم و تمایل نداشته باشیم عقاید شخصی خود را در موضوع بیان کنیم.
  • نتیجه گیری خود را با قاطعیت بر روی حقایقی که در طول سخنرانی خود ارائه کرده ایم پایه گذاری کنیم.
  • پایان کار ما در واقع اثری است که ما بر روی مخاطبان خود می گذاریم که از همه بیشتر ادامه پیدا می کند.
  • در این لحظات لبخند را فراموش نکنیم و به یاد داشته باشیم تا آخرین لحظات سخنرانی پل بین خود و مخاطب را قطع نکنیم.
ظاهر و پوشش یک سخنران حرفه ای + نکاتی که باید بدانیم

انگیزشی و الهام بخش سخنرانی را به اتمام برسانیم

می‌توانیم سخنرانی خود را با سخنی الهام‌ بخش نیز به پایان برسانیم و سخنرانی تعالی‌ بخش داشته باشیم، زیرا امید همیشه مطلوب اصلی انسان‌ها بوده و هست.
مردم دوست دارند به آن ها انگیزه داده شود تا چیزی متفاوت یا بهتر در آینده باشند.
به خاطر داشته باشیم که هر یک از مخاطبان با مشکلات، مسائل، چالش‌ها، ناامیدی‌ها، موانع و خطاهای بزرگ و کوچک دست به گریبان هستند به همین دلیل، همه از داستان و شعری تشویق‌ کننده ای که به آن ها قدرت و شهامت می‌دهد، استقبال می‌کنند.
وقتی که داستانی می‌گوییم یا شعری را می‌خوانیم، باید به یک بازیگر تبدیل شویم.

در این جا پنج روش برای گفتن داستان یا شعری انگیزه‌ بخش برای پایان سخنرانی ارائه شده است:

 1- باید سرعت خودمان را کم کنیم و احساس و نمایش را به کلمات خود اضافه کنیم.

2- در بیت های کلیدی شعر، صدای خود را بالا ببریم و سپس بقیه بیت ها را که کمی‌ صمیمی تر و احساسی ‌تر هستند با صدای پایین ‌تر بخوانیم.

3- هر از گاهی در خلال داستان و شعر، ضرب و سرعت کلام را بالا ببریم، اما برای بخش‌های به‌ یاد ماندنی تر، سرعت را کاهش دهیم، به خصوص تعداد مکث‌هایی را که در صحبت عادی داریم در این مورد دو برابر کنیم.

4- در پایان هر بیت از مکث‌های نمایشی استفاده کنیم تا به مخاطب اجازه دهیم کلمات را هضم کند و همگام با ما پیش رود.
اگر آن بیت کمی ‌طنز‌ آمیز است، لبخند بزنیم و اگر بیتی احساسی یا تفکر‌ برانگیز است، جدی باشیم.

5- وقتی به پایان سخنرانی می‌رسیم، اطمینان کسب کنیم که در بیت آخر و خط آخر صدای‌ خود را بالا می‌بریم. حالت چهره و زبان بدن ما در فهم این که سخنرانی ما تمام شده است، بسیار موثر است.

[aparat id=”YW1Hs”]

اشاره به نکات اصلی در پایان سخنرانی 

روش دیگر برای تحکیم پیام سخنرانی در بخش پایانی، اشاره به نکات مهمی است که در بخش آغازین و هنگام شروع سخنرانی گفته می شود. در واقع با این کار سخنران ضمن این که نشان می دهد بخش بخش حرف هایش حساب شده و هوشمندانه ارائه شده است، با این روش بخش های مهمی که شاید در طول سخنرانی از یاد رفته باشند را دوباره تکرار می کند تا بهتر و بیشتر به یاد سپرده شوند.

چگونه پایان سخنرانی خوبی داشته باشیم؟

همه افراد برای رسیدن به پایان سخنرانی های خود از روش های متفاوتی استفاده می کنند تا بتوانند به خوبی سخنرانی خود را به پایان برسانند، اما خوب رساندن سخنرانی به پایان نیازمند پیروی از نکاتی خاص است که در ادامه با آن ها آشنا می شویم.

استفاده از نشانه

بیشتر ما در سخنرانی های شرکت کرده ایم که فرد سخنران در انتهای سخنرانی خود اعلام کرده که صحبت های او به پایان رسیده است، در حالی که ما هنوز منتظر صحبت های او هستیم. این روش درست نیست، زیرا مخاطبان باید بدانند که سخنرانی در حال اتمام است و برای دانستن این موضوع باید نشانه هایی از سخنران دریافت کنند.

نشانه های اتمام سخنرانی

بیشتر نشانه های پایان یافتن صحبت ها را خود سخنران بیان می کند. به عنوان مثال:

  • یکی از بهترین روش ها استفاده از جملات مناسب است که به مخاطب نشان می دهد سخنرانی در حال اتمام است، این جملات دارای زیبایی و جذابیتی خاص می باشند همانند: و اما اخرین نکته سخنرانی امروز….
  • روشی دیگر جمع آوری برگه های یادداشت و نظر سنجی است که نشان دهنده پایان سخنرانی می باشد.
  • یکی دیگر از نشانه ها پخش کردن فرم نظر سنجی یا فرمی خاص می باشد.
  • باز شدن درب های خروجی قبل از پایان صحبت های سخنران از دیگر نشانه های اتمام سخنرانی است.
برای یادگیری فن بیان می توانید دوره فن بیان را از سایت توانا تهیه نمایید

تکرار پیام مهم سخنرانی

از دیگر مواردی که در پایان صحبت از آن استفاده می شود، تکرار مداوم پیام اصلی سخنرانی است. برای انجام این کار می توانیم از متنی جذاب که هم معنا با پیام اصلی یا کلید واژه سخنرانی ما است استفاده کنیم و صحبت خود را به پایان برسانیم.

چگونه فن بیان خود را تقویت کنیم ؟

اشاره به داستان

خوب است در انتهای سخنرانی خود به داستان هایی که ممکن است در طول سخنرانی تعریف شود، اشاره کنیم، زیرا داستان ها بهتر و بیشتر در ذهن مخاطب باقی خواهند ماند و محتوایی ماندگار تر در ذهن آن ها خواهند داشت.

شمارش عناوین در پایان

در هنگام جمع بندی سخنرانی خود بهتر است عناوین مباحثی را که در طول زمان سخنرانی گفته شده است تکرار کنیم تا یک بار دیگر مخاطبان از آن چه بیان شده است مطلع شوند. البته این کار کمک می کند تا افرادی که در بخش های مختلف سخنرانی حضور نداشته اند با مباحث آشنا شوند.

البته آن چه به عنوان راه حل های پایان سخنرانی بیان شده بخش کوچکی از کل راه حل های ارائه شده است.

مقالاتی که شاید برای شما جالب باشند :

چگونه یک سخنرانی موفق و تاثیر گذار داشته باشیم؟

نقش فن بیان در مصاحبه استخدامی

یادگیری فن بیان و سخنوری به چه علت ضرورت دارد؟ | 5 ایده یادگیری فن بیان

چطور فن بیان و صدای خوبی داشته باشیم ؟ | 5 تمرین برای ایجاد صدای خوب برای سخنرانی

قدرت کلام در ۱۰ روز (مخصوص افراد با کلاس)

 

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫7 دیدگاه ها

  1. Hello! I just wanted to ask if you ever have any issues with hackers? My last blog (wordpress) was hacked and I ended up losing months of hard work due to no backup. Do you have any solutions to stop hackers?

  2. It’s a pity you don’t have a donate button! I’d definitely donate to this outstanding blog! I guess for now i’ll settle for book-marking and adding your RSS feed to my Google account. I look forward to fresh updates and will talk about this website with my Facebook group. Talk soon!

  3. Do you mind if I quote a couple of your posts as long as I provide credit and sources back to your website? My blog is in the very same area of interest as yours and my visitors would definitely benefit from some of the information you provide here. Please let me know if this ok with you. Regards!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا