مقالات فن بیان

چگونه اعتماد مخاطبان را در سخنرانی جلب کنیم؟

همه ما در نقطه ای از زندگی شخصی خود مجبور شده ایم برای تعدادی از افراد، چه کم و چه زیاد سخنرانی کنیم. سخنرانی تنها به معنای صحبت کردن در یک سالن بزرگ یا پشت تریبون نخواهد بود، بلکه سخنرانی یعنی داشتن یک ارائه قوی و پر انرژی که می تواند شنوندگان را تحت تاثیر قرار دهد. یکی از مهم ترین ویژگی های یک سخنرانی خوب ایجاد ارتباط و جلب اعتماد مخاطبان است، زیرا تنها با یک فن بیان، برای سخنرانی به موفقیت عالی دست نخواهیم یافت.

هنگام شروع سخنرانی، توجه اکثریت مخاطبان به دلایل مختلف از جمله، صحبت های آغازین سخنران بالا می رود، اما در ادامه صحبت به سرعت کاهش خواهد یافت. کاهش سطح توجه دارای عوامل متعددی است، اما نحوه سخنرانی و بیان مطالب مهم ترین عامل برای افزایش و یا کاهش توجه است.

کاهش توجه تا جای ادامه پیدا خواهد کرد که ما در سخنرانی خود کلمه ای را بیان کنیم که نشان از پایان کلاس دارد، زیرا توجه مخاطبان به اتمام سخنرانی جلب می شود. برای جلب توجه مخاطب باید در طول زمان سخنرانی اتفاقات جالبی ایجاد کنیم.

یکی از ویژگی های بنیادین برای برقراری ارتباط شفاهی و اثر بخش اعتماد ما به خودمان و جلب اعتماد مخاطبان به ما است.
ابتدا خوب است بدانیم که این دو واژه مکمل یکدیگر هستند. برای جلب اعتماد مخاطبان ابتدا باید ما بر خودمان مسلط باشیم و خود را فردی توانمند و صاحب اراده بدانیم. این اولین اصل مهمی است که برای جلب اعتماد مخاطبان در سخنرانی خود نیاز داریم، زیرا به معنای جلب اعتماد خودمان است.

اولین داوری مثبت درباره ی ما باید توسط خود ما انجام شود، اگر ما خودمان را  قبول نداشته باشیم چگونه انتظار داریم که دیگران ما را قبول داشته باشند. اگر این حس اعتماد در خود ما  ایجاد شود در بسیاری از ارتباطات جمعی  از جمله هنگام سخنرانی یا در جلسات مذاکره، عملکرد بهتری خواهیم داشت و اعتماد دیگر افراد را به خود جلب خواهیم کرد.

 بهتر است که بدانیم، چهره و برداشتی که ما از خود نشان می دهیم، موجب جلب اعتماد مخاطبان به ما خواهد شد. این عرضه می تواند نوع و مدل تیپ شخصیتی ما یا نوع معاشرت ما با دیگران باشد. مثل چگونگی احوال پرسی، نوع نگاه، لبخند، صمیمیت، ادب، متانت در کلام و انتقاد پذیری و…

در بسیاری از موارد حتی نوع آرایش، بوی خوش، ظاهر آراسته و تشخص اجتماعی ما در ارزیابی و  اعتماد مخاطبان در سخنرانی می تواند به ما نقش پر رنگی را هدیه دهد. مهم ترین موضوع در سخنرانی برای ایجاد اعتماد این نکته است که بسیاری از افراد به نقش و باور خود شناخت ندارند.

[aparat id=”xloPt”]

 

6 ترفند برای جلب اعتماد مخاطبان

جلب توجه مخاطب در سخنرانی یکی از مهم ترین کارها و دغدغه های هر سخنران برای تاثیرگذاری بیشتر بر روی مخاطبین است. در نهایت مهم ترین مساله این است که ما برای مخاطبین سخنرانی می کنیم و اگر آن ها به ما توجه نکنند سخنرانی کردن ما همانند، آب در هاون کوبیدن است. در ادامه به 6 ترفند مهم برای جلب اعتماد مخاطبان می پردازیم.

سخنرانی خود را کوبنده شروع کنیم

با همان جمله‌ی اول توجه مخاطب را به خود جلب کنیم، زیرا مخاطبان سخنرانی‌هایی را دوست دارند که با اولین جمله توجه آن ها را جلب کند، به عنوان مثال:
“من امروز به عنوان نماینده‌ای از خانواده‌ای سوگوار، در مقابل کشوری ماتم‌زده و دنیایی متحیر ایستاده‌ام.”
“ای کاش شما هم آن جا بودید…”

همه‌ی این جملات باعث می شوند تا ما توجه خود را جمع سخنان فرد سخنران کنیم و از خود بپرسیم سخنران ما را به کجا خواهد برد. زمانی که به سرعت سر اصل مطلب می رویم، با ایجاد تعلیق، حس اشتیاق و کنجکاوی را در مخاطب به وجود می آوریم. 

 

در شروع از جملات ملموس استفاده کنیم

از جملاتی استفاده کنیم که برای مخاطبین قابل درک باشند و از همان ابتدا آن ها را درگیر جملات انتزاعی نکنیم. بهترین راه برای وارد شدن به این موضوع استفاده از تکنیک داستان‌گویی است، چون ذهن هر انسانی به گونه ای برنامه‌ریزی شده که اطلاعات را از طریق داستان بهتر دریافت می‌کند.  رابرت کندی، سخنرانی خود  را بر روی رود “هادسون” این گونه شروع کرد: “اگر شما به این مسیر نگاه کنید، کانال‌هایی را می‌بینید که میلیون‌ها سال بزرگترین مکان تخم‌ریزی برای تاس‌ماهی‌ها در دنیا بوده‌اند.”

البته در جایگاهی که او اشاره می کرد، هیچ چیزی به جز آب آلوده‌ی خاکستری رنگ دیده نمی شد، اما تصویری که در ذهن او تداعی می‌شد، تصویر رودخانه‌ای بود که ماهی‌های زیادی در آن جست و خیز می‌کردند.

جملات مناسب در سخنرانی | بدون وجود جملات زیبا سخنرانی نکنیم + 5 روش قدرتمند برای شروع سخنرانی

شنونده را مخاطب قرار دهیم

مخاطب قرار دادن شنوندگان باعث جلب توجه آن ها به ما خواهد شد. منظور از مخاطب قرار دادن افراد یعنی، سوال کردن و صحبت کردن با افراد در ارتباط با اهداف و انگیزه ها و نگرانی های آن ها.
به گفته سیسرون، صحبت کردن و یادآوری حس نیاز مخاطبان، می تواند توجه آن ها را به سخنان ما جلب کند. مخاطب قرار دادن شنونده می تواند احساسات آن را بر انگیزد که در بسیاری از مقالات به عنوان ترفندی دیگر از آن یاد می شود.

[aparat id=”cWCvU”]

احساسات‌ مخاطبان را برانگیزیم

طنز به شدت متقاعد کننده است. طنز برای سخنران یک برگ برنده به حساب می‌آید، زیرا فضای جلسه و فضای ذهن مخاطبان را تغییر می‌دهد، اما زمانی می توانیم این کار را انجام دهیم که در انجام این کار مهارت لازم را داشته باشیم.

بیان مسئله ای شخصی در مورد خودمان، باعث می‌شود مخاطبان با ما احساس نزدیکی کنند. یعنی برای جلب اعتماد مخاطبان خود داستانی کوتاه، ساده اما واقعی را برای آن ها بیان کنیم و نظرات آن ها را در ارتباط با موضوع بیان شده گوش دهیم.

[aparat id=”PH3UA”]

روی صحنه حضور داشته باشیم

حضور انسان به تنهایی بر روی هر نوع صحنه‌ای، تاثیرگذار و عمیق است و فورا توجه مخاطبان را به خود جلب می‌کند. رالف والدو امرسون، نویسنده قرن نوزدهم در آمریکا است، او می‌گوید: “چیزی که هستید آن قدر گویا و بلند حرف می‌زند که هیچ‌کس نمی‌تواند صدای‌ حنجره‌تان را بشنود.”
در هر سخنرانی یا معارفه‌ی کاری، لحظات زیادی وجود دارد که مخاطبین مجبور هستند برای گوش کردن تلاش کنند، ولی وقتی خودمان و مطلبی که قصد بیانش را داریم برای مخاطبان جالب به نظر می رسد، راحت‌تر می توانیم توجه مخاطبان را جلب کنیم و به حرف‌های ما گوش دهند.

[aparat id=”wznMW”]

سخنرانی کوتاه باشد

قبل از خسته شدن و دیگر گوش ندادن شنوندگان بهتر است سخنرانی را به پایان برسانیم، هنگامی که مخاطب از نظر جسمی خسته می شود ذهن او غیر فعال خواهد بود، پس بهتر است به گونه ای برنامه ریزی شود تا مطالب مهم و کلیدی مربوط به سخنرانی در همان لحظه های اولیه بیان شود و به گونه ای نباشد که مخاطب را خسته کند. البته اگر در بیان جملات دقت کنیم و جملات وسیع را در قالبی کوتاه تر برای مخاطبان خود بیان کنیم، به طور یقین سخنرانی مفید تر و موثر تری خواهیم داشت.

مقالات مشابه این مقاله :

ظاهر و پوشش یک سخنران حرفه ای باید چگونه باشد؟ + نکاتی که باید بدانیم

 

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫11 دیدگاه ها

  1. When I originally commented I clicked the -Notify me when new feedback are added- checkbox and now every time a comment is added I get 4 emails with the identical comment. Is there any manner you’ll be able to take away me from that service? Thanks!

  2. Unquestionably believe that which you said. Your favorite justification seemed to be on the web the easiest thing to be aware of. I say to you, I definitely get irked while people consider worries that they plainly do not know about. You managed to hit the nail upon the top and also defined out the whole thing without having side-effects , people could take a signal. Will probably be back to get more. Thanks

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا