مقالات فن بیان

جملات مناسب در سخنرانی | بدون وجود جملات زیبا سخنرانی نکنیم + 5 روش قدرتمند برای شروع سخنرانی

استفاده از جملات زیبا برای شروع سخنرانی می تواند مخاطب را به سمت صحبت های ما جذب کند. جمع آوری اطلاعات مربوطه قبل از شروع سخنرانی بهترین روش برای ایجاد زیبایی و برقراری سخنرانی قدرتمند خواهد بود. برای ایجاد جذابیت و زیبایی در شروع سخنرانی باید از جملاتی استفاده شود که با موضوع سخنرانی همخوانی داشته باشد. جملات مناسب در شروع سخنرانی نشانه انگیزه سخنران برای پایان قدرتمند در سخنرانی است.
وجود ترس و اضطراب در شروع سخنرانی امری طبیعی است، اما اگر سخنرانی خود را با استفاده از جملاتی مناسب شروع کنیم و احساس رضایت و اشتیاق را در چهره مخاطبین خود مشاهده کنیم، اعتماد به نفس ما برای ادامه سخنرانی افزایش می یابد.

[aparat id=”PH3UA”]

جملات مناسب برای شروع سخنرانی 

 

یافتن جملات مناسب برای شروع سخنرانی یکی از بزرگ ترین مشکلات برای سخنران در جهت داشتن یک سخنرانی ارزشمند خواهد بود. سخت ترین قسمت یک سخنرانی اولین جملات برای شروع سخنرانی است که در صورت درست استفاده نشدن از آن نمی تواند اثربخشی کافی را داشته باشد.

برای شروع سخنرانی بهتر است از مواردی همانند، نام خدا، شعر، آیه، حدیث و جملات زیبا استفاده شود. 
به جملات زیر توجه کنید:

  • خدایا من در کلبه ی حقیرانه ام چیزی دارم که تو در عرش کبریایی خود نداری، من چون تو خدایی دارم و تو چون خود، نداری! 
  • سخن بگویید تا شناخته شوید، زیرا شخصیت هر شخص در زبان او نهفته است.
  • برهنه ات می کنند تا بهتر شکفته شوی، نترس گردوی کوچک آن چه سیاه می شود روی تو نیست، دست آن هاست.
  • تنها راه برای انجام کار های بزرگ، آن است که عاشق آن کار باشید.
  • شکست فرصتی برای شروع دوباره و با هوشیاری بیشتر است.

  • ​​​هر که پر بار تر، رد پایش عمیق تر.

  • برای رسیدن به رویاها قدم بردارید.

به طور کلی شروع سخنرانی باید مخاطب را به دام بیندازد و قادر باشد موضوعات را کامل توصیف کند به گونه ای که اهمیت موضوع برای مخاطب نمایان شود. برای جلب توجه و علاقه ی مخاطب استفاده از جملات مناسب در شروع سخنرانی بسیار پر کاربرد است.

جذابیت در سخنرانی چیست؟ چگونه قدرت گفت وگو خود را تقویت کنیم؟

[aparat id=”7rsSG”]

راه های قدرتمند برای شروع سخنرانی 

راه های زیادی برای شروع یک سخنرانی موفق و قدرتمند وجود دارد که در این مبحث ما به پنج مورد آن می پردازیم.

توضیح بحث برانگیز 

جدل یکی از موثر ترین راه ها برای جلب توجه مخاطبین است، پس ما به عنوان یک سخنران می توانیم موضوعی افراطی را بیان کنیم و سپس خودمان از آن موضوع عقب نشینی کنیم تا مخاطبین دیگر در ارتباط با آن نظر دهند.

حقیقتی غافلگیر کننده بگویم

در مورد اثر بخشیه چیزی صحبت کنیم که برای مخاطب بسیار با ارزش است و درک آن برای سایر مخاطبین ساده و قابل باور خواهد بود. به عنوان مثال، آیا می دانستید خوردن زنجبیل در کاهش وزن به شما بسیار زیاد می تواند کمک کند؟

شروع با حکایتی کوتاه

به عنوان مثال سخنرانی خود را این گونه آغاز کنیم: در یک روز گرم تابستانی که از خانه به سمت فروشگاه برای خرید رانندگی می کردم، گربه ای بی حال را در کنار خیابان دیدم که از تشنگی زبانش را بیرون آورده بود، در لحظه تصمیم گرفتم که آن را به خانه ببرم و سایه بانی برای او تهیه کنم و به او آب دهم، توقف کردم و او را بر صندلی عقب ماشین نشاندم و به خانه بردم که همان اتفاق دیروز زندگی امروز مرا تغییر داده است.

الهام گیری 

اگر ایده ای نداریم از دیگران الهام بگیریم، به عنوان مثال در صورت نداشتن ایده ای نو با سخنران های دیگر گفت و گو کنیم. بهترین تصمیم گیرنده خود انسان است پس بهتر است خودمان تصمیم بگیریم که کدام یک از راه های موجود اثرگذار تر است و آن را انتخاب کنیم.

پرسش مطرح کنیم

با بیان یک سوال توجه مخاطبین را به موضوع مورد بحث خود جلب کنیم، به عنوان مثال آخرین باری که به یک فرد ناتوان کمک کرده اید چه زمانی بوده؟

چگونه فن بیان خود را تقویت کنیم ؟

چه جملاتی برای شروع سخنرانی استفاده کنیم؟

جملات مناسب برای شروع سخنرانی

شروع سخنرانی مهم ترین رکن سخنرانی است.خیلی ها معتقدند برای تقویت فن بیان و مهارت های کلامی خود باید از تعابیر زیبا و جملات معجز حکیمان و بزرگان استفاده کنند که باعث تقویت بیان به هنگام سخنرانی می شود، اما آن چه مهم است باید بتوانیم به ساختار این نوع جملات یا تعابیر دست پیدا کنیم یا از جملات بزرگان در زمینه مورد بحث در سخنرانی استفاده کنیم. یک جمله ی معجز و قدرتمند برای سخنرانی باید بتواند همه ی مفهوم یک مطلب وسیع و گسترده را در خود جای دهد که امکان شرح همان سخن در کلام نیز باشد، البته این مسیر محقق نخواهد شد مگر با تسلط کامل بر مفهوم و رعایت مواردی که لازم است:

اول آن که باید به درکی عمیق و دقیق از مطلب مورد بحث دست پیدا کنیم، یعنی باید مطالبی درونی  ایجاد کنیم که از اطلاعات همیشگی و در دسترس نباشد و همگان از این مطالب استفاده نکرده باشند. 

دوم آن که باید با تعلیق همراه باشند، که در پایان عبارت و یا جملات کلیدی، اصل مطلب برای شنوندگان قابل درک باشد و همه چیز بر آن ها معلوم گردد.

سوم آن که باید این نوع جملات تا حدودی موزون و خوش آهنگ باشند تا بهتر و جذاب تر به نظر بیایند. این جملات به علت تصویر سازی که معمولا در آن دیده می شود بیشترین بار معنایی را در خود دارند و به شدت در مخاطب اثر گزار خواهند بود و مخاطب خود را با لحظاتی شگفت انگیز همراه خواهند کرد.

البته پیشنهاد می کنیم که در اکثر مواقع نسبت به سخن گویی به خصوص سخنوری ابتدا فرد، سخن را بیان کند و سپس مفهوم را توضیح دهد و در قالب جمله ای موجز و تعبیری قدرتمند در حقیقت جان کلام  را بیان کند و مطلب را  به شیوا ترین و زیبا ترین حالت بر مخاطب تمام سازد. 
کلامی زیبا و متناسب قابلیت جذب بالایی دارد، حال فرقی ندارد این جملات در یک همایش یا سخنرانی بیان شود و یا بلعکس در یک جمع دوستانه و صمیمانه مطرح شود، زیرا جذابیت یک سخن از همان ابتدای سخن مشخص می شود که می تواند مخاطب را به خود جذب کند یا خیر.

[aparat id=”GbhTq”]

پکیج کامل دوره فن بیان در سایت توانا

​​​​​​​مقالاتی که ممکن است برای شما جذاب باشد :

اختلالات صدا در سخنرانی چیست؟ | با این وضعیت سخنرانی نکنید !!!
9 تکنیک مهم سخنرانی در جمع

 

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫14 دیدگاه ها

  1. After examine just a few of the weblog posts on your web site now, and I actually like your manner of blogging. I bookmarked it to my bookmark website checklist and will probably be checking again soon. Pls try my website as nicely and let me know what you think.

  2. I’m not certain where you’re getting your information, however good topic. I needs to spend some time finding out more or understanding more. Thanks for magnificent information I used to be on the lookout for this info for my mission.

  3. Hey there, I think your site might be having browser compatibility issues. When I look at your website in Firefox, it looks fine but when opening in Internet Explorer, it has some overlapping. I just wanted to give you a quick heads up! Other then that, wonderful blog!

  4. You really make it seem so easy with your presentation but I find this topic to be really something that I think I would never understand. It seems too complicated and very broad for me. I am looking forward for your next post, I’ll try to get the hang of it!

  5. What i don’t realize is in fact how you are no longer really much more neatly-appreciated than you might be right now. You’re so intelligent. You understand therefore considerably on the subject of this topic, produced me in my opinion believe it from a lot of numerous angles. Its like women and men don’t seem to be interested unless it¦s something to do with Girl gaga! Your personal stuffs outstanding. At all times care for it up!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا