مدیریت خشم

راه های غلبه بر خشم ( قسمت دوم – پرونده ویژه مدیریت خشم )

راه های غلبه بر خشم چیست؟ در این مقاله به راه های غلبه بر خشم می پردازیم.

روش های غلبه بر خشم چیست؟

در درس قبل با پنج موضوع مهم برای غلبه بر خشم آشنا شدیم، در این درس به نکات مهم دیگری برای کنترل خشم اشاره می کنیم. راستی تا تمرین درس قبل را حل نکرده اید، لطفا این درس را نخوانید. 

و اما ششمین روش مهار کردن خشم « بخشیدن » است.

اگر راننده ای با بوق ممتد خواست تا  به ما بفهماند که مسیر او را مسدود کرده ایم تنها با تکان دادن دست و یک لبخند ساده می توانیم ماجرا را به خیر کنیم.  با این کار نه تنها چیزی از قدر و منزلت ما کم نمی شود بلکه از این کار خود احساس لذت می کنیم  و مهم تر از همه از بروز یک رفتار پرخاشگرانه نیز به راحتی جلو گیری می کنیم.

راه های غلبه بر خشم – مسائل را جزیی بدانیم

غلبه بر خشم و جزیی دانستن مسائل

هفتمین روش مهار کردن خشم « جزئی دانستن مسائل » است. هر چیزی و هرکسی نباید بتواند ما را عصبانی کرده و از کوره به در کند. وقتی فردی بتواند ما را عصبانی کند یعنی توانسته بر ما مسلط شود و این یعنی شکست ما. این را فراموش نکنیم که بسیاری از مسائل ارزش این را ندارد که ما را عصبانی کند.

آنتونی رابینز:

برای رهایی یافتن از عصبانیت باید دو کار انجام دهید:

اول این که برای مسائل جزیی ناراحت نشوید.

دوم اینکه بدانید همه ی مسائل جزیی هستند.

 

تکنیک ۱۰ سال بعد برای غلبه بر خشم و عصبانیت

 

هشتمین روش مهار کردن خشم استفاده از تکنیک « ۱۰ سال بعد » است.

هر موقع خواستیم عصبانی شویم و خشم خود را بروز دهیم به این فکر کنیم که آیا ده سال بعد هم این موضوع می تواند ما را خشمگین کند. به همین سادگی به  بی اهمیت بودن موضوع پی برده و کمتر احتمال دارد که عصبانی شویم. اگر فرزندمان لیوان شربتی را روی فرشی ریخت که برای عید خریده ایم آن هم به صورت قسطی؛ قبل از اینکه او را تنبیه کنیم به این فکر کنیم که آیا ده سال بعد هم کثیف شدن فرش برای ما اهمیت دارد؟ مطمئن هستم که با یاد گرفتن این تکنیک ساده از این به بعد کمتر احتمال دارد از دست موضوعی عصبانی شویم.

خوب است بدانیم :

«  تنبیه در هنگام خشم ؛ اصلاح نیست ؛ بلکه انتقام است ».

 

مقایسه ممنوع

نهمین روش مهار کردن خشم « مقایسه نکردن » است.

گاهی اوقات علت عصبانیت ما مقایسه خودمان با دیگران است؛ مثلا شخصی می گوید که درآمد همکارم بیشتر از درآمد من است یا  اتومبیل همسایه ام بهتر از اتومبیل من است و یا مواردی از این دست. خود را با دیگران مقایسه نکنیم و تنها موقعیت خاص خود را در نظر بگیریم. اگر از موقعیت فعلی مان ناراضی هستیم یا فکر می کنیم موقعیت دیگران بهتر از وضعیت فعلی ماست؛ آستین ها را بالا بزنیم و اوضاع را تغییر دهیم. به هر حال در هنگام مقایسه کردن خود با دیگران هرگز عصبانی نشویم و به فکر اصلاح و ایجاد تغییرات مثبت در زندگی خود باشیم تا اوضاع ما بهتر شده و به خواسته خود برسیم.

یکی از راه های غلبه بر خشم، مقایسه نکردن می باشد.

« هیچ گاه باطن زندگی خود را با ظاهر زندگی دیگران مقایسه نکنیم»

کامل گرایی ممنوع – راه های غلبه بر خشم 

دهمین روش مهار کردن خشم « عدم کامل گرایی » است .

سعی نکنیم همیشه همه کارها را تمام و کمال انجام دهیم زیرا این اتفاق هیچ گاه نمی افتد و دائما ما از این مساله عصبانی بوده و خشمگین می شویم. اگر کاری را می توانیم سه ماهه انجام دهیم سعی کنیم آن را در یک ماه حتی اگر به صورت ناقص هم که شده انجام دهیم و دو ماه بعد را به رفع اشکالات و کامل کردن کارمان اختصاص دهیم.

چه کسانی بیشتر خشمگین می شوند؟!

کسانی که تمایل به کامل گرایی دارند ؛ زیرا معمولا هیچ گاه کارها کامل نمی شود و این افراد همیشه خشمگین هستند. افرادی که تمایل زیادی به کنترل دیگران دارند نیز بیشتر احتمال دارد عصبانی و خشمگین شوند زیرا معمولا به خواسته خود نمی رسند. افرادی که تحمل شنیدن انتقاد را ندارند.این افراد با شنیدن نظراتی که مخالف نظر خودشان باشد عصبانی شده و از کوره در می روند؛ افرادی که تحمل ناکامی و شکست در آن ها کم است و به محض رو به رو شدن با کوچک ترین بن بستی در زندگی خشمگین می شوند.

بنابراین با هم ۱۰ روش برای مهار کردن خشم را بررسی کردیم. باشد که بتوانیم با استفاده از این روش ها و تکنیک ها شیطان خشم را مغلوب سازیم

 

Rate this post
نمایش بیشتر

مریم ابوطالبی

مربی مهارت های زندگی - مدرس دانشگاه

نوشته های مشابه

‫9 دیدگاه ها

  1. Nice post. I was checking constantly this weblog and I am inspired! Very helpful info particularly the final phase 🙂 I maintain such information much. I was seeking this particular information for a long time. Thank you and good luck.

  2. Write more, thats all I have to say. Literally, it seems as though you relied on the video to make your point. You definitely know what youre talking about, why waste your intelligence on just posting videos to your weblog when you could be giving us something enlightening to read?

  3. I’ve been surfing on-line more than 3 hours lately, yet I never discovered any interesting article like yours. It is pretty worth sufficient for me. In my view, if all site owners and bloggers made good content material as you probably did, the internet can be a lot more useful than ever before.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا