مدیریت استرس

سه نکته طلایی برای مقابله با استرس و اضطراب

مقابله با استرس و اضطراب چگونه میسر است؟ در این مقاله به مقابله با استرس و اضطراب می پردازیم.

 روش های کنترل و پیشگیری استرس

بعد از تعریف جامعی که در درس اول  از استرس داشتیم بهتر است بدانیم :

چگونه می توانیم از ایجاد استرس پیشگیری کنیم؟

راه های کنترل استرس چیست؟

در درس قبل از دوره مدیریت استرس واکنش ستیز یا گریز را بررسی کردیم. و دلیل وجود استرس در مکانیزم بدن را مطالعه کردیم.

در همه ی اقدامات مربوط به پیشگیری و درمان استرس با روی آورد « ارادی نگر» پزشکان و درمان گران مواجه ایم. از این دیدگاه انسان؛ هر که باشد؛ به منزله یک دستگاه زیست شناختی مورد نظر قرار داده می شود؛ دستگاه هایی که به هنگام فرسودگی؛ یعنی بی رمقی عاطفی و بدنی؛ باید بتوانند بر اساس یک «اقدام ارادی» نیروهای شان را بازسازی کنند و به سرعت کار خود را از سر گیرند.

می توانیم آثار استرس بر سلامت افراد را در دو سطح تحلیل نماییم:

-یک سطح جامعه شناختی بررسی رفتار کلی افراد تنیده

-یک سطح روان شناختی واکنش های فرد به تبع تاریخچه ژنتیکی و فرآیند های تحول یافتگی روانی.

 

  حالا چگونه می توانیم از این تنیدگی ها پیشگیری کنیم؟!

همانطور که در درس قبل گفتیم، تنیدگی می تواند خود را به صورت علائم بدنی مانند اضطراب؛ افسردگی؛ تنش عضلانی ؛ بی خوابی ؛ اختلالات گوارش و قلبی و عروقی و… را نشان دهد.

 

برای پیشگیری از این تنیدگی ها می توانیم از دو روش سنتی و مدرن استفاده کنیم. روش های سنتی مثل مصرف شیر؛ شکلات ؛ قهوه و جوشانده ها  و  راه حل های مدرن  مانند مصرف ویتامین های ضد تنیدگی ؛ خواب آورها و آرام بخش هاست. همه ی این درمان گری های سنتی و مدرن در نهایت به « خود درمانگری » منتهی می شود و نخستین خط دفاعی ضد تنیدگی را تشکیل می دهد.اما وقتی اوضاع وخیم تر شود مراجعه به متخصصان و روان درمانگری مشاهده می شود.

 

مقابله با استرس و اضطراب - پیشگیری

«آیا واقعا ما می توانیم با مطالعات علمی درباره پدیده فشار روانی؛ برنامه دقیقی برای تنظیم رفتار خود طرح کنیم  تا به کمک آن ؛ تا حدودی از فشار های زندگی خویش بکاهیم و از یک زندگی رضایت بخشی بهره مند شویم؟! »

 

پر واضح و مبرهن است «بله» ؛ ما می توانیم ؛ اگر به « ما می توانیم» ایمان بیاوریم.

هر فردی باید مشکلات خود را بر حسب ویژگی های خاص شخصیتی و محیطی خود حل کند؛  ولی در اصل دستیابی به قوانین کلی که روشن کننده چگونگی تاثیر فشار روانی بر روان و تن است؛ هر فرد را برای پیشگیری از فشار روانی یا رفع آن مجهز تر می کند.

 

 

در اینجا هدف ها؛ قاعده ها و معیارهایی را که برای رفتار سالم و پیشگیری از ایجاد فشار روانی لازم است را به سه دسته تقسیم و عنوان می کنیم.

اولین هدف و معیار برای داشتن رفتار سالم – مقابله با استرس و اضطراب

هدف های کوتاه مدت در غلبه بر استرس

این هدف ها برای ارضای آنی خواسته ها انتخاب می گردند. بسیاری از این هدف ها به آسانی تحقق می یابند و نیازمند طرح ریزی های پیچیده و یادگیری های بلند مدت نیستند؛ مانند لذت بردن از طبیعت ؛ تفریح و گردش ؛ راه رفتن؛ بازی های مختلف و سرگرم کننده؛  فعالیت های خلاقانه مانند نقاشی؛ تنفس در هوای آزاد؛ مسرور شدن از دیدن دیگران و ملاقات با افرادی که دوستشان داریم و..  در این نوع فعالیت ها کار و پاداش تقریبا در یک زمان انجام می شود.  بنابراین بیاییم و برای حال خوب هم ؛ چاره باشیم.

اینکه این گونه لذت های ساده و طبیعی می توانند به احساس خوشحالی و خوشبختی منجر بشوند امری است بدیهی؛ ولی روان ؛ بیشتر قادر است  که به رضایت خاطر پایدارتر و عمیق تر برسد؛ به علاوه همه ی ما قادر نیستیم که از لذت های طبیعی و ساده مانند لذت بردن از طبیعت ؛ موسیقی و یا نقاشی بهره مند شویم. بنابراین  هر یک از ما باید در جست و جوی آن چیزی باشیم که مقبول طبع ماست  و با ساخت شخصیت مان مطابقت دارد.

مهم ترین موضوع در این نوع لذت ها ؛ خالص بودن آن هاست و اینکه هدفی خاص جز ایجاد شادی و خوشحالی در فرد ندارد.تمام افراد که سخت در تلاش زندگی هستند و در تب و تاب و کشمکش آن گرفتارند ؛ باید توجه کنند که برای حفظ زندگی و لذت بردن از آن ؛ احتیاج به چنین لذات خالص و طبیعی و ساده ای دارند. منبع این لذات عبارت است از برقرار کردن تماس نزدیک و عاطفی با طبیعت. هر یک از ما می توانیم با نگاه کردن به ستاره ها ؛ گل های زیبا و رنگارنگ؛ درختان و حیوانات؛ از طبیعت لذت ببریم و رنگ  عشق  بپاشیم به تمامی لحظه های زندگی خودمان و دیگران.

مقابله با استرس و اضطراب - تماس عاطفی با طبیعت

حال با هم به سراغ دومین هدف و معیار برای رفتار سالم برویم:

به نظر شما این هدف ها کدامند؟! و چه تاثیری می توانند بر اعمال و رفتار ما داشته باشند؟!

با ما همگام باشید برای یافتن پاسخ این سوالات..

هدف های دراز مدت برای غلبه بر استرس

دومین هدف  ومعیار برای دست یافتن به رفتار سالم وپیشگیری از فشار روانی داشتن هدف ها و برنامه های بلند مدت است. این هدف ها برای خشنودی در آینده ؛ طرح ریزی می شوند.آن ها در حال حاضر شاید تاثیر چندانی بر رفاه ؛ سلامت و راحت زندگی کردن ما نداشته باشند؛ اما در  دراز مدت بی شک تاثیرات مطلوبی خواهند داشت.

ما برای رسیدن به هدف های دراز مدت باید فعالیت کنیم و یاد بگیریم که چگونه بین راه هایی که پیش پای ما قرار می گیرند انتخاب گر باشیم؛ اما نکته ی مهی نیز وجود دارد و آن اینکه باید آن هدف ها دقیقا روشن شود و ما بر اساس آن ؛ نوعی الگوی زندگی کردن برای خود بسازیم تا در تعارض اجتناب ناپذیر بین حال و آینده قرار نگیریم.

 

هدف های درازمدت در اصل؛ اجتماعی هستند. بدین صورت که کوشش برای آینده؛ تلاش است برای ایجاد کردن محیطی برای به دست آوردن خوشبختی. این هدف ها می تواند ما را در مسیری که زندگی فعال؛ با معنی؛ شاد و طولانی قرار دهد و از آثار و آسیب های غیر لازم فشار روانی حاصل از ستیزه جویی ها؛  محرومیت ها و ناامنی ها دور نگهدارد.

مقابله با استرس و اضطراب - تاثیر استرس در زندگی

بنابراین می دانیم که هر یک از ما بر اساس این هدف باید الگوهایی برای زندگی کردن خود بسازیم و بر اساس آن در مسیر خوشبختی و آرامش گام برداریم؛ و اگر این الگوها سازگاری با ساختمان شخصیت ما نداشته باشد؛ نتیجه اش بیماری های روانی؛ محرومیت؛ احساس نا امنی؛ بی هدفی و پوچی ؛ سردردهای شدید و زخم معده و روده ؛ حملات قلبی؛ ناراحتی های عروقی؛ فشار خون ؛ خودکشی یا تنها یک زندگی غمگین و تلخ است.

و اما سومین هدف و معیار برای رفتار سالم و پیشگیری از فشار روانی:

 

مقابله با استرس و اضطراب – هدف نهایی

هدف نهایی بشر شکوفا شدن هر چه بیشتر وجود او؛ بر اساس ساختار وجودی اش است. این مقصدی است که باید پایه و اساس همه ی فعالیت های ما باشد. اگر فرد برای رسیدن به وجود مطلق و خلق خود و هماهنگی با طبیعت و جامعه تلاش می کند؛ لازم است تعادلی بین هدف های کوتاه مدت و درازمدت خود به وجود آورد؛ یعنی ایجاد نوعی تعادل بین کاشتن و درو کردن؛به شکلی که وجود او اجازه می دهد. البته هدف این نیست که از فشار روانی به کلی دور باشیم. این نه ممکن است و نه مطلوب؛ زیرا فشار روانی قسمتی از زندگی است و محصول طبیعی وجود و محیط ماست. اما برای اینکه بتوانیم به حد نصاب ارزش وجودی خود برسیم؛ و آن را شکوفا کنیم؛ لازم است که در ابتدا سطح مطلوب فشار روانی را در خود بشناسیم و سپس از انرژی ذخیره برای  سازگاری به شکل مطلوب و سودمند؛ استفاده کنیم.

 

اما بی شک می دانیم که منابع و راهکارهای بسیاری برای مقابله و کاهش این تنش ها و فشارهای روانی و استرس وجود دارد که در درس بعد یاد می گیریم. 

 

تمرین :

تکنیک های شما برای مقابله با استرس چیست؟ از چه روش هایی برای آرام تر شدن خودتان استفاده می کنید؟

در این مقاله به مقابله با استرس و اضطراب پرداختیم و راهکارهای مهمی در این زمینه مطرح نمودیم.

 

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫8 دیدگاه ها

  1. Have you ever considered about including a little bit more than just your articles? I mean, what you say is fundamental and all. But think about if you added some great graphics or videos to give your posts more, “pop”! Your content is excellent but with images and clips, this website could definitely be one of the greatest in its niche. Wonderful blog!

  2. Appreciating the dedication you put into your website and detailed information you offer. It’s great to come across a blog every once in a while that isn’t the same out of date rehashed material. Wonderful read! I’ve bookmarked your site and I’m adding your RSS feeds to my Google account.

  3. Unquestionably believe that which you said. Your favorite justification appeared to be on the net the easiest thing to be aware of. I say to you, I definitely get annoyed while people think about worries that they plainly don’t know about. You managed to hit the nail upon the top and defined out the whole thing without having side effect , people can take a signal. Will likely be back to get more. Thanks

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا