مصاحبه شغلی

چطور بر استرس مصاحبه شغلی غلبه کنیم ؟

 طبیعی است که شرکت در جلسه مثل مصاحبه استخدامی که به نوعی تعیین کننده آینده شغلی ماست  با استرس و هیجان توام باشد . باید توجه داشته باشیم که ما هرگز نمی توانیم استرس شرکت در مصاحبه شغلی را به طور کامل از بین ببریم. ولی می توانیم با به کارگیری برخی راهکارها، میزان آن را به حداقل برسانیم. قابلیت ها و ویژگی های خود را در شرایطی بهتر به مصاحبه کنندگان شناسانده و شانس موفقیت خود را به میزان قابل ملاحظه افزایش دهیم . در این مقاله با برخی از بهترین این راهکار ها آشنا خواهیم شد.

محتوا پنهان
1 22 راهکار موثر برای غلبه بر استرس مصاحبه شغلی کدامند ؟

22 راهکار موثر برای غلبه بر استرس مصاحبه شغلی کدامند ؟

آماده باشید

از چند روز قبل خود را برای شرکت در مصاحبه شغلی کاملا آماده کنید. لباس ها و وسایلی را که برای مصاحبه نیاز دارید آماده کرده و مرتب نمایید. مواردی از قبیل سوابق کاری، توانمندی‌ها و ویژگی‌های خاصی را که در خود سراغ داشته و قصد بازگو کردن آنها در جلسات را دارید بارها و بارها مرور کرده و نقدی بر آن کردن را تمرین کنید. نحوه صحیح نشستن، لبخند زدن، برقراری ارتباط چشمی و سایر مهارتهای ارتباطی را به کمک اطرافیان  خود بارها تمرین کرده و بر آنها تسلط پیدا کنید. در صورتیکه با آمادگی کامل ذهنی و جسمی وارد جلسه مصاحبه شغلی بشوید استرس بسیار کمتر را تجربه خواهید نمود.

  راهکار دیگر غلبه بر استرس، برنامه داشتن است

برای کلید مراحل یک مصاحبه شغلی، پیشاپیش برنامه ریزی کنید. برای چگونگی ورود به جلسه سلام و احوالپرسی با مصاحبه کنندگان، نحوه پاسخگویی به سوالات و جمع بندی سخنان پایانی برای تاثیرگذاری بیشتر، برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشید.

  بپذیرید که پذیرفته نشدن پایان راه نیست

-با این ذهنیت وارد جلسه شوید که امکان دارد پذیرفته نشوید و به خود بقبولانید که این تنها شانس شما برای موفق شدن نیست و قطعا موقعیت‌های مناسب دیگری به شما روی خواهد آورد.

  موانع را از بین ببرید برنامه کننده دیگران توجه نداشته باشید

 برخی افراد عادت دارند تا یأس و ناامیدی را به دیگران القا کرده و آنها را از نظر روحی تخریب نمایند. این افراد بشناسید و نسبت به اظهار نظر هایشان کاملاً بی تفاوت باشید.

   پیش داوری نکنید

هرگز قبل از برگزاری جلسه نسبت به خصوصیات مصاحبه کنندگان و همچنین نتیجه مصاحبه پیش داوری نکنید. اگر میخواهید خود را بدانید بهتر از در جلسه شرکت نکنید . زیرا این ذهنیت منفی، فشار و استعداد فراوانی را به شما وارد کرده و شما را به خودی ضعیف و ناتوان مبدل خواهد ساخت.

 روش دیگر غلبه بر استرس این است ” تاخیر نکنید”

همواره سعی کنید در روز مصاحبه، ساعت زودتر از منزل خارج شوید تا بتوانید دقیقه زودتر به محل برگزاری جلسه برسید. همیشه ممکن است به سبب برخی مسائل پیش بینی نشده مثل ترافیک و خراب شدن ماشین کمی دیرتر از زمانی که پیش‌بینی کرده بودید به مقصد برسید. عدم حضور به موقع در جلسه مصاحبه شغلی، ذهنیت ما را آشفته ساخته و استرس فراوانی را به ما تحمیل خواهد کرد.

 القا کنید که پذیرفته شده اید

 قبل از جلسه این باور را در ذهن خود به وجود آورید که شما در مصاحبه پیش رو پذیرفته شده و صرفاً برای طی کردن مراحل اداری و آشنایی بیشتر با مسئولان سازمان، به این مصاحبه دعوت شده اید.

مثبت نگر بودن در کاهش استرس تاثیر گذار است

 نسبت به اتفاقات پیش رو و همچنین مصاحبه کنندگان دید مثبت داشته باشید آنان را دوست خود بدانید و با اعتماد به نفس بالا در جلسه شرکت کنید.

 با زبان بدن آشنا باشید

در علم زبان بدن هر حرکتی که از سوی شما صورت می گیرد دارای معنی و تفسیر خاصی می باشد. برخی حرکات نشان دهنده عدم اعتماد به نفس و استرس بالای شما است . تکان دادن مداوم پاها، قفل کردن انگشتان دو دست در یکدیگر، عدم برقراری ارتباط چشمی از جمله این حرکات هستند. آنها را شناسایی کرده و در طول برگزاری جلسه از انجام آن ها پرهیز کنید.

 به نقاط قوت خود توجه کنید

 سعی کنید نقاط قوت خود را به خوبی شناسایی کرده و در طول مصاحبه به آنها تکیه کنید. هرگز بر روی نقاط ضعف خود تمرکز نکنید. این کار باعث خواهد شد تا آرامش ذهنی شما بر هم خورده و استرس و اضطراب به شما غلبه کند.

 برای کاهش استرس روش های تنفسی را به کار ببریم

 تنظیم دم و بازدم و تنفس صحیح نقش عمده ای در کاهش استرس و هیجان مادارد.سعی کنید با استفاده از روش های تنفسی در طول برگزاری جلسه مصاحبه نحوه تنفس خود را کنترل کنید و اصطلاحاً نفس کم نیاورید.

 اطلاعات خود را افزایش دهید

 حضور در مکان ناشناخته و ملاقات با افرادی که هیچ شناختی از آنها ندارید، قطعاً استرس و اضطراب فراوانی به شما تحمیل خواهد نمود. سعی کنید قبل از حضور در جلسه، اطلاعاتی از سازمان و کارکنان کسب کنید و تلویحاً با آنها آشنا بشوید.

 اشتباهات خود را بپذیرید

 ممکن است در طول برگزاری جلسه و رسوا و هیجان زیاد در رفتار یا گفتار خود اشتباه مرتکب شوید. نقطه این موضوع کاملا طبیعی است. بنابراین آن را پذیرفته و ذهن خود را درگیر آن نسازید. در این صورت همه چیز خود را از دست داده و دچار استرس خواهد شد.

نقش “یادداشت ‌برداری” در کاهش استرس

 در طول جلسه سعی کنید سوالات که به ذهنتان می رسد و یا مسائلی را که قصد باز کردن آنها را در زمان مناسب دارید یادداشت کنید. تا آنها را فراموش نکنید این اقدام نگرانی و استرس شما را به میزان قابل ملاحظه کاهش خواهد داد.

 محل مصاحبه را شناسایی کنید

 چند روز قبل از برگزاری جلسه به محل برگزاری آن رفته و راه‌های دسترسی و مدت زمانی که نیاز دارید تا به آنجا برسید را بررسی نمایید. بدین ترتیب می توانید برای روز مصاحبه برنامه ریزی کرده و دچار تشویش و استرس نشود.

 در غلبه بر استرس به لحظه حال، تمرکز کنید

  به هیچ وجه سوالات واکنش های بعدی مصاحبه کنندگان را پیشگویی نکنید. بلکه تمام تمرکزتان را بر روی پاسخگویی به سوال هایی که در همان لحظه از  شما می‌شود معطوف کنید.

 خواب و تغذیه مناسب داشته باشید

 شب قبل از برگزاری جلسه، به موقع بخوابید. خواب کامل و  صرف یک وعده غذایی مناسب فیزیولوژی بدنی شما را تنظیم می کند. ضمن افزایش شادابی و نشاط، میزان استرس و هیجان شما را به شدت کاهش می دهد.

 حقیقت را بگویید

 در طول مصاحبه فقط حقیقت را بیان کنید. اگر در پاسخ به سوال، مطلبی خلاف واقع را به زبان بیاورید همواره در ادامه جلسه نگران برملا شدن آن خواهد بود.

 از اخبار و حواشی فاصله بگیرید

 سعی کنید در روز برگزاری جلسه به اخبار و حوادث ناگوار توجه نکنید. موزیک آرامبخش بدنی داشته باشید و بعد از استحمام و کمی هوا خوری برای رفتن به جلسه آماده شوید.

 مشاوره نقش بسزایی در پایین آوردن استرس دارد.

 می توانید قبل از شرکت در جلسات مصاحبه برای کنترل استرس و هیجان خود از مشاوران با تجربه در این حوزه کمک بگیرید. شرکت در کلاس های فن بیان و توسعه فردی نیز تاثیر قابل ملاحظه‌ای بر جای می‌گذارد.

 خود را پیشاپیش برنده معرفی نکنید

 قبل از برگزاری و شرکت در جلسه به کسی نگویید که شغل جدیدی به دست آورده و استخدام شده اید. این اقدام سبب می شود در طول مدت مصاحبه فشار روانی زیادی را تجربه کرده و دچار اضطراب شوید.

 از تجربیات دیگران استفاده کنید

 سعی کنید از طریق گفتگو با افرادی که تجربه مصاحبه  شغلی را از سر گذرانده اند با شرایط برگزاری و نحوه اداره کردن آن آشنا بشوید.

کنترل استرس و اضطراب نقش انکارناپذیر در موفقیت شما در یک مصاحبه شغلی ایفا می کند. راهکارهای اشاره شده در این مقاله را به دقت مطالعه کرده و به کار ببندید تا یک مصاحبه شغلی با حداقل استرس را تجربه کنید.

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫7 دیدگاه ها

  1. Hi, Neat post. There’s a problem with your web site in internet explorer, would check this… IE still is the market leader and a big portion of people will miss your excellent writing because of this problem.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا