عوامل موثر بر مدیریت و محیط مدیریتی

عوامل زیادی روی سازمان یا مدیریت و همچنین محیط مدیریتی اثر می‌گذارند که میتوان به دو بخش عوامل درونی و بیرونی تقسیم کرد.

 عوامل درونی یا همان محیط مدیریتی داخلی سازمان

مدیر سازمان باید کارمندان و افراد مناسبی را در نظر بگیرد. و برای این کار آزمون هایی را پیرامون استخدام از لحاظ مهارت و تخصص و روحیه فردی در نظر بگیرد.

عوامل درونی شامل موارد زیر است که قابل کنترل هستند:

عوامل درونی را می توان اقتصاد خرد هم نامید، چرا که عملکرد سازمان روی دستاوردها و موفقیت‌های آن اثرگذار است و توسط مدیر سازمان با افزایش یا کاهش قابل کنترل است. علاوه بر موارد فوق می توان به سهامداران، محصولات و …. اشاره کرد.

 عوامل بیرونی یا همان محیط مدیریتی خارجی

عوامل بیرونی سازمان شامل موارد زیر است که تحت کنترل مدیران و افراد سازمان نیست:

عوامل بیرونی را می توان اقتصاد کلان در نظر داشت، که غیر مستقیم روی اهداف اثر دارند و این موارد بسیار خطرناک خواهند بود. یک مدیر باید طوری عمل کند، که سازمان بسیار کم تحت تاثیر این گروه از عوامل قرار گیرد.

تغییرات عوامل محیطی، حضور مدیران منابع انسانی را پر رنگ می‌کند چرا که آنچه در سازمان رخ می‌دهد تا حدود زیادی مربوط به افرادی است که در سازمان حضور دارند. لذا برای شناخت بهتر باید اثر عملکرد مدیریت بخش منابع انسانی را بررسی کنیم:

بررسی عوامل محیطی روی مدیریت منابع انسانی

این عوامل مربوط به دو عامل درونی و بیرونی است:

مدل های هدایت منابع انسانی

هدف این بخش از مدیریت توسعه و بهبود زندگی کاری و خانوادگی نیروی انسانی سازمان با فعالیت‌های منسجم در راستای اهداف سازمان است. لذا این بخش تحت تاثیر عوامل بسیاری قرار می‌گیرد. برای هدایت و توسعه این بخش از مدیریت چند مدل را میتوان در نظر گرفت:

پس می توان گفت آنچه که مدیریت انسانی را تحت تاثیر قرار می دهد مدیریت کل را هم شامل می‌شود.  اگر ما هر مدل از موارد بالا را برای اداره و مدیریت منابع انسانی در نظر بگیریم، عوامل موثر بر استخدام ، آموزش و توسعه را هم باید جز عوامل موثر بر مدیریت در نظر بگیریم، که در زیر بررسی می‌کنیم.

عوامل موثر بر جذب نیروی منابع انسانی

 با توجه به موارد ذکر شده مدیران سازمان باید نیروی‌انسانی را از هر نظر مورد اشاره شده مورد بررسی قرار دهند. چرا که اجرای کلیه عوامل برنامه ریزی شده تحت پوشش این افراد انجام می‌شود.

مدیریت منابع مالی و عوامل اثر گذار روی آن

یکی از منابع مهم که مدیریت را تحت تاثیر قرار می‌دهد مدیریت بخش مالی است که با حفظ و کنترل نقدینگی سازمان را به سوی یکی از اهداف مهم یعنی کسب درآمد و سرمایه هدایت می‌کند.

 اهداف بخش مالی

پس آنچه که اهداف بالا را تقویت یا تضعیف کند می تواند در نهایت مدیریت را هم قوی تر یا ضعیف‌تر کند، که اغلب از بیانیه‌های سری دوم طولانی تر است.

چشم انداز سازمان

یکی دیگر از عوامل محیطی در سازمان چشم اندازهای آن است که شامل جمع بندی ارزش‌های شرکت است. ارزش‌های اعتقادی یک فرد یا گروه که با سیاست شرکت هماهنگ است.

Rate this post
خروج از نسخه موبایل