مقالات فن بیان

اضطراب و استرس در سخنرانی چه نشانه هایی دارد؟

اضطراب و ترس پدیده ای طبیعی در زندگی همه ما انسان ها است، زیرا مغز انسان ها به گونه ای طراحی شده است که در مقابل شرایط مختلف و نامشخص واکنش نشان خواهد داد.

میلیون ها آدم وجود دارند که در زمان صحبت کردن در جمع دچار اضطراب و استرس می شوند و نمی توانند عملکردی خوب و مطلوبی از خود نشان دهند. این افراد از هراس اجتماعی که همان اضطراب سخنرانی است رنج می برند. اضطراب در سخنرانی مانع بزرگی در انجام دادن کار هایی است که ما به شدت از آن ها لذت می بریم و همچنین این نوع اضطراب می تواند تاثیرات منفی زیادی در اعتماد به نفس و عزت نفس ما ایجاد کند.

علت اصلی به وجود آمدن استرس در یک جمع این است که ما در مرکز توجه همگان قرار داریم و نگاه همه به سمت ما است، پس طبیعی است بدن ما به همچین موقعیتی واکنش نشان دهد. اضطراب در سخنرانی تنها اختلالی است که فرد در زمان سخنرانی به آن دچار می شود. توانایی سخنرانی در جمع باعث پیشرفت و ارتقای شغلی و تحصیلی در افراد می گردد، زیرا تنها با مهارت های ارتباطی است که افراد می توانند در کسب و کار خود به موفقیت برسند.

عده ی زیادی از افراد فکر می کنند اضطراب و استرس ناشی از سخنرانی مسئله مهمی نخواهد بود، در صورتی که در زمان وقوع آن دیگر این نظریه وجود نخواهد داشت.

شناسایی عوامل اضطراب و استرس در سخنرانی

آمار جالبی در آمریکا وجود دارد که مطرح می کند، طبق مطالعات انجام شده 72 درصد آقایان و 73 درصد بانوان در آمریکا برای قرار گرفتن در پشت تریبون سخنرانی استرس مرگ آوری را تجربه می کنند، اما با توجه به این که آمار دقیقی در ایران وجود ندارد و به دلیل عدم آموزش درست در کشور ما، اگر این آمار را در ایران 50 درصد در نظر بگیریم، به آن معناست که 50 درصد برای قرار گرفتن در پشت تریبون استرس مرگ آور دارند و اگر آن ها را وادار به انجام این کار کنند هیچ تضمینی برای ادامه ی حیات آن ها وجود ندارد.

سوال این جاست که 50 درصد باقیمانده هیچ گونه اضطراب و استرسی  برای سخنرانی و فن بیان ندارند؟ 

فن بیان چیست ؟ | 1# بهترین راه های یادگیری فن بیان و سخنوری کدامند؟

باید بگوییم که این افراد استرس دارند ولی در حد مرگ آور نیست و از همه مهم تر آن ها به صورت تجربی یا آموزشی می توانند این استرس را کنترل کنند. عواملی مثل، سبک زندگی، خانواده و مهارت های فردی که از کودکی آموخته شده می تواند موجب بروز این تفاوت های فردی باشد، البته عوامل ژنیتیکی در برخی افراد باعث بروز اضطراب در سخرانی می شود.

عوامل مختلفی در ایجاد استرس و اضطراب در سخنرانی نقش دارند که با شناخت و حل آن ها می توانیم استرس ناشی از سخنرانی را در خود کاهش دهیم.

افرادی که دچار اضطراب و استرس می شوند ممکن است اعضای خانواده خود را با این مشکل درگیر کنند، پس محیط زندگی می تواند نقش به سزایی در ایجاد این اختلال داشته باشد. گاهی افراد به دلیل تجربه های ناخوشایندی که در زمان صحبت کردن به دست می آوردند، مورد سرزنش دیگران قرار می گیرند و به این اختلال دچار می شوند.

آموزش فن بیان و گویندگی چیست؟ 10 نکته ای که حتما باید بدانیم

نشانه های ترس از سخنرانی

قبل از آموزش راه کار های غلبه بر اضطراب و کم رویی لازم است ترس و استرس در سخنرانی را بهتر بشناسیم. در ابتدا باید بدانیم ترس و استرس دو عامل کاملا جدا از هم هستند به گونه ای که نشانه ها و علائم ترس و استرس در سخنرانی در همه ی افراد یکسان نخواهد بود.

ترس یک عامل بیرونی است ولی استرس یک عامل درونی، یعنی ترسی که از ناشناخته های ما نشات می گیرد، البته می توانیم استرس را به دو نوع مفید و مضر تقسیم کنیم. استرس مفید انسان را به سمت جلو حرکت می دهد و استرس مضر انسان را از انجام آن عمل باز می دارد و اجازه قدم برداشتن به انسان را نمی دهد و او را همیشه در یک حباب منفی و نبایدها قرار خواهد داد.

اگر در موقعیت سخنرانی خود احساس اضطراب و ترس داریم، باید بدانیم که در این زمینه تنها نخواهیم بود و می توانیم بر آن غلبه کنیم، شاید این نکته تعجب آور باشد که بسیاری از سیاستمداران، استادان و سخنوران حرفه ای زمانی در سخنرانی های خود ترس و استرس را شبیه نگرانی فعلی ما تجربه کره اند. دلشوره نه تنها قبل از سخنرانی و در آغاز کلام، بلکه در مدت سخنرانی نیز می تواند سخنور را آزار دهد که اوج این دلشوره و استرس هنگام ظاهر شدن در برابر جمع و قرار گرفتن در پشت تریبون و همچنین آغاز سخن، بروز پیدا می کند.

برخی حالت هایی که نشان از اضطراب در سخنرانی دارد عبارت است از:
با خود نجوا کردن، عدم توجه و اتلاف وقت، لرزش اندام، قرمز شدن، تنفس های نامرتب، سرد شدن بدن، طفره رفتن و برخی حرکات اضافه دیگر دیده می شود.

همچنین از نشانه های ترس در زمان سخنرانی عبارت است از:
فراموش کردن مطالب، بالا رفتن ضربان قلب، لرزش دست ها، لرزش صدا، عدم برقراری تماس چشمی، قرمز شدن گونه، گوش، خشک شدن دهان و گلو، سرعت بالای سخن، صدای آرام و برخی رفتارهای عصبی دیگر دیده می شود.

همه ی انسان ها با طرح ریزی، آماده سازی و تمرین که اجزای کلیدی یک ارائه شفاهی موفقیت آمیز است می توانند با کمترین اضطراب و استرس به سخنرانی بپردازند. باید بدانیم برخی افراد حتی از تمرین کردن سخنرانی سر باز می زنند، زیرا تجربه ی تمرین هم برای آن ها اضطراب آور است، این افراد برای همیشه خود را در یک حباب نباید، قرار می دهند و هیچ وقت به خود اجازه نمی دهند که خود را از این زندان رها سازند.

دلایل اضطراب و ترس از سخنرانی چیست؟

علت های متفاوتی برای به وجود آمدن استرس و اضطراب در سخنرانی و یا حتی صحبت کردن وجود دارد که متناسب با شرایط تغییر می کند. حال می خواهیم با دلایل وجود اضطراب و استرس در سخنرانی بیشتر آشنا شویم.

1.عدم پذیرش از طرف دیگران

افراد اولین ترسی را که در هنگام سخنرانی تجربه می کنند، ترس از پذیرفته نشدن توسط مخاطبین است. این افراد در هنگام سخنرانی فقط به این موضوع فکر می کنند که اگر سخنرانی شان برای مخاطبین جذاب نباشد، دیگر فردی تمایل به گوش دادن سخنان آن ها نخواهد داشت و این بزرگ ترین شکست آن ها در سخنرانی خواهد بود، زیرا آن ها دوست ندارند ذهنیت بدی در افکار مخاطبین خود ایجاد کنند و از بابت از دست دادن اعتبار سخنرانی خود می ترسند. همه ما دوست داریم تصویر زیبای در ذهنیت دیگران از خود ایجاد کنیم، پس طبیعی است در هنگام سخنرانی این ترس به سراغ ما بیاید که مبادا وجه قبلی ما از ذهنیت آن ها پاک شود.

دانشمندی به نام آماندا ویکرز که کتاب خود آموز سخنرانی را نوشته است، می گوید: هیچ گاه مردم به دنبال ایراد گرفتن از شما نخواهند بود، بلکه آن ها به دنبال یک سخنرانی موفق و پر انرژی از طرف شما خواهند بود تا بتوانند از سخنرانی شما تاثیرات مطلوب و تاثیرگذار دریافت کنند. با توجه به سخنان ویکرز متوجه می شویم، که در بسیاری از موارد بدون شناخت درست و با تصورات اشتباه از مخاطبین خود، این ترس نا به جا را تا حد زیادی در درون خود پرورش خواهیم داد.

جملات مناسب در سخنرانی | بدون وجود جملات زیبا سخنرانی نکنیم + 5 روش قدرتمند برای شروع سخنرانی

2.اضطراب ناشی از عدم آمادگی

اضطراب ناشی از عدم آمادگی

یکی دیگر از مشکلاتی که ترس را در دل ما به وجود می آورد عدم وجود تسلط بر روی مطالب است، آماده نبودن برای سخنرانی باعث ایجاد پراکندگی و بر هم خوردن چهار چوب سخنرانی خواهد شد. اگر قبل از سخنرانی به خوبی تمرین کرده باشیم، دچار هیچ گونه ترسی نخواهیم شد. وجود اعتماد به نفس و تسلط بر مطالب سخنرانی می تواند عزت نفس ما را در هنگام سخنرانی افزایش دهد.

3.اضطراب ناشی از احساس ناتوانی

در صورت وجود نارضایتی از توانایی های خود، دچار این ترس خواهیم شد و هنگامی به این باور می رسیم که دیگر قادر به سخنرانی نخواهیم بود، زیرا ترس و اضطراب به سراغ مان می آید. خوب است این نکته را بدانیم که اگر فرصت سخنرانی برای ما ایجاد شده پس قطعا ما از این لیاقت و توانایی برخوردار بودیم که در این مسیر قرار گرفته ایم.

بهترین و مهم ترین کاری که ما می توانیم برای خود انجام دهیم کنار گذاشتن ترس است، اگر قادر به انجام این کار نیستیم بهتر است به مدیریت آن بپردازیم و یا پذیرای آن باشیم.

4.ترس از مضطرب دیده شدن

در بیشتر مواقع این خود شخص سخنران است که استرس را در خود تقویت می کند، زیرا ذهن افراد بر روی نقاط منفی تمرکز دارد که بیشتر آن ها تنها یک خیال است، به عنوان مثال، یکی از خیال های ذهن ما این است که احساس می کنیم افراد به محض دیدن ما متوجه اضطراب درونی ما خواهند شد، اما به ندرت اتفاق افتاده است که مخاطبین متوجه این موضوع در سخنران شده باشند، زیرا آن ها فقط برای به دست آوردن مطالب جدید در آن جایگاه حضور پیدا کرده اند و به فکر اندازه گیری میزان استرس سخنران نخواهند بود.

پس بهتر است با قدرت و اعتماد به نفس بالا شروع به سخنرانی کنیم و اصلا ذهن خود را درگیر این موضوعات نکنیم.

 

مقالات مرتبط با سخنرانی که ممکن است برای شما جذاب باشند :

جذابیت در سخنرانی چیست؟ | چگونه قدرت گفت و گو خود را تقویت کنیم؟
چگونه یک سخنرانی موفق و تاثیر گذار داشته باشیم؟| 5 عامل موثر در سخنرانی موفق
تکنیک های شروع سخنرانی چیست؟ | بدون این تکنیک ها سخنرانی نکنید
علائم اضطراب در کودکان چیست ؟ چگونه اضطراب در کودکان را درمان کنیم ؟
Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫5 دیدگاه ها

  1. When I originally commented I clicked the “Notify me when new comments are added” checkbox and now each time a comment is added I get three e-mails with the same comment. Is there any way you can remove me from that service? Appreciate it!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا