مقالات فن بیان

چطور فن بیان و صدای خوبی داشته باشیم ؟ |3 تمرین ساده برای ایجاد صدای خوب در سخنرانی

یک سخنرانی بدون ایجاد صدایی اثر گزار و قدرتمند عملا مطلوب نخواهد بود. ما صدای خوب و بد نداریم. صدا برای سخنرانی یا سالم است یا بر اثر اتفاقی یا حادثه یا مشکل ژنتیکی ناسالم است و باید برای آن کاری بکنیم. اگر سالم است دیگر خوب و بد نداریم و فقط باید تمرین کنیم و آن را به وضعیتی مطلوب برسانیم.

همه‌ی ما  انسان ها در زندگی با افرادی رو به رو می شویم که از  نظر ما دارای صدایی زیبا هستند و از صحبت کردن با آن ها و شنیدن صدای شان لذت خواهیم برد و فارغ از آن چه می‌گویند، تنها به صدای شان گوش می‌دهیم.

به صورت غیر حضوری در دوره فن بیان ( شاهکار ارتباطات ) شرکت کنید.

اولین کسی که در ایران به بحث تمرین صدا و پرورش این امر توجه ای جدی داشت، ملک الشعرای بهار  بود. او مردم را دعوت به تمرین صدا و پرورش بیان می کرد تا روش درست سخن گویی  را با آهنگی استوار، متین و جذاب بیاموزد.

راه های ایجاد یک صدای خوب در سخنرانی چیست؟

صوت از ارتعاش دو تیغه نازک به نام “تار های صوتی” که در حنجره قرار دارند به وجود می آید. حنجره در عقب زبان و در بخش فوقانی نای قرار دارد. وقتی ماهیچه های تار صوتی که حالت ارتجاعی دارند، کشیده می شوند شکاف باریکی بین آن ها ایجاد می شود که با عبور هوای بازدم از این شکاف تارهای صوتی به ارتعاش در می آیند. این ارتعاش، هوای داخل حلق، شش ها، دهان و حفره های بینی را مرتعش می کند و به این ترتیب صوت ایجاد می شود.

لحن فن بیان سخنران باید چگونه باشد؟ | 10 دقیقه تا فن بیان عالی فاصله داریم

صدای انسان طی مراحل و نظام پیچیده ای با خروج هوا از ریه ها شکل می گیرد. به همین دلیل است که در عمل دم (کشیدن هوا به داخل ریه ها)نمی توانیم حرف بزنیم. هوای بازدم از حنجره یا جعبه صدا عبور می کند و با برخورد با تارهای صوتی مرتعش و سپس با عبور از سه حفره گلو، دهان و بینی تقویت شده حجم پیدا می کند و نهایتا در برخورد با زبان، دندان ها و کام و لب ها حروف شنیده می شوند، که این شنیده شدن دارای ویژگی های خاص خود می باشد که در ادامه به این ویژگی ها می پردازیم:

بلندی صدا در سخنرانی

خیلی مهم است که هنگام صحبت کردن، صدای ما به راحتی و واضح شنیده شود، بنابراین صدای خود را بالا ببرید. اگر با صدای آهسته حرف بزنیم، دیگران حرف‌ ما را قطع می‌کنند یا ما را نادیده می‌گیرند، در واقع منظور شدت صدایی است که شنیده می شود، به عبارت دیگر منظور از بلندی صدا آن است که صدای فرد بلند شنیده می شود یا آرام به نظر می رسد. میزان بلندی صدا به میزان فشار هوایی که از ریه ها وارد حنجره شده و به شدت برخورد تارهای صوتی بستگی دارد. هرچه فشار هوا و شدت برخورد تارهای صوتی بیشتر باشد صدا بلند تر و هر چه فشار هوا و شدت برخورد تارهای صوتی کمتر باشد صدا آهسته تر به گوش می رسد، گفته می شود صدایی که در حالت معمولی در فاصله هفت متری قابل شنیدن باشد بلندی لازم را دارد.

چگونه فن بیان خود را تقویت کنیم ؟

فریاد زدن، بلند صحبت کردن، گلو پاره کردن را استفاده نادرست از صدا گویند، چرا که شدت بالای برخورد تارهای صوتی ممکن است در صورت تکرار به حنجره و تارهای صوتی آسیب برساند. امروزه استفاده از دستگاه های الکترونیکی تقویت کننده صدا مقدار زیادی از این مشکل را حل کرده است. صحبت کردن با صدای خیلی بلند، همیشه ضروری نخواهد بود و گاهی می‌تواند اثر منفی داشته باشد.

قدرت زیر و بمی صدا برای سخنرانی

منظور از زیر بودن صدا نازکی صدا (مثل صدای زنانه) و منظور از بم بودن صدا کلفتی صدا (مثل صدای مردانه)می باشد. تفاوت این دو را می توان با وضعیت صدا اولین و آخرین کلید پیانو مقایسه کرد. به نظر می رسد که تفاوت طول و ضخامت تار های صوتی در خانم ها و آقایان دلیل اصلی تفاوت زیر و بم بودن صدای آن ها است.

[aparat id=”vxjh8″]

به طور کلی هرچه  تار های صوتی افزایش یابد و ضخامت آن ها بیشتر شود صدا بم تر می شود.
بنابر این اگر فردی بخواهد با صدای بسیار زیر صدا سازی کند باید طول تارهای صوتی خود را کاهش دهد تا ضخامت آن نیز کم شود و صدا زیر به نظر برسد یا برعکس، در نتیجه این نحوه تغیییر صدا در سخنرانی برای ایجاد یک صدای خوب تاثیرگذار است. یکسان نبودن صدا در سخنرانی برای جذب مخاطب بسیار اهمیت دارد.

البته تارهای صوتی فقط تا حد معینی می تواند کشیده یا کوتاه شوند و اگر فردی بیش از حد طبیعی صدایش را زیر و بم کند به مرور صدایش دچار مشکل خواهد شد. تغییر در زیر و بمی صدا در طول گفتار نقش مهمی در “آهنگ گفتار” دارد.

گویندگان حرفه ای با این ویژگی بر معنای کلمات اثر می گذارند و در انتقال حسی خاص و بالا بردن نفوذ کلام از آن بهره می گیرند، البته برای بهبود این ویژگی می توانیم صدای خودمان را ضبط کنیم و با ایجاد تغییرات زیر و بمی به بهترین آهنگ گفتاری دست پیدا کنیم.

تُن صدا می‌تواند بر کیفیت صحبت کردن ما اثرگذار باشد، زیرا صدای ضعیف و لرزان، این پیام را به مخاطبان منتقل می کند که ما مضطرب هستیم، درحالی‌که صدای صاف و هموار به مخاطبین حس آرامش را منتقل می کند و بر روی آن ها تاثیرگذارتر خواهد بود.

شمرده صحبت کردن در سخنرانی

تند حرف زدن یکی از نامناسب ترین عادت ها است، زیرا ممکن است برخی از افراد حاضر در سخنرانی قادر به دنبال کردن سخنان ما نباشند یا حتی متوجه سخنان ما نشوند. این موضوع باعث می‌شود که به ادامه‌ی حرف‌های ما گوش ندهند. آرام و شمرده صحبت کردن، به معنای ادای درست کلمات و ایجاد وقفه بین جملات است و  به ما کمک می‌کند تا در صورت لزوم روی بعضی جملات تأکید بیشتری داشته باشیم. اگر می‌خواهیم خوب صحبت کنیم باید با لحن مناسبی که نه تند و نه کند باشد، حرف بزنیم. برای تأکید، کلمات را آهسته و شمرده‌تر بیان کنیم و برای ایجاد شور و هیجان، سریع‌تر و با صدای بلند صحبت کنیم.

مطالب مشابه برای شما :

آموزش فن بیان و گویندگی چیست؟ 10 نکته ای که حتما باید بدانیم

فن بیان و کلمات در یک ارائه خوب چه نقشی دارند؟

5/5 - (1 امتیاز)
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. بسیارمقاله خوبی بود
    با اینک من شخصا کلاس های دوره اول فن بیان رو شرکت کردم اما اینجا در این مقاله نکته های مهمی گفته شد و پیشنهاد میکنم حتما در کلاس های فن بیان آقای دکتر سهرابزاده شرکت کنن..

  2. Together with every thing which seems to be building throughout this subject material, all your viewpoints happen to be rather radical. Nevertheless, I appologize, but I can not give credence to your whole suggestion, all be it exhilarating none the less. It looks to us that your comments are not entirely rationalized and in actuality you are yourself not even completely convinced of the argument. In any event I did take pleasure in examining it.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا