مقالات فن بیان

چگونه یک سخنرانی موفق و تاثیر گذار داشته باشیم؟| 5 عامل موثر در سخنرانی موفق

سخنرانی به عنوان یک فن و هنر مفهوم تازه ای ندارد، زیرا سخنرانی ترکیبی از علم، فن و هنر می باشد که در واقع یک توانمندی برای انتقال شفاهی لغات زیبای فارسی و محتوایی با موضوع مشخص و ارائه هدفمند به منظور اطلاع رسانی و تاثیرگذاری است، پس زمانی می توانیم بگوییم یک سخنرانی موفق را تجربه کرده ایم که مطالب را به خوبی به مخاطبان ارائه داده باشیم و مطالب گفته شده بر روی آن ها تاثیرات مثبتی داشته باشد.

[aparat id=”PmwfU”]

توانایی سخنرانی عالی در تمامی زمینه های شغلی و تحصیلات با اهمیت است. سخنرانی یعنی انتقال مطالب به صورت یک طرفه به منظور حفظ تمرکز و توجه شنونده. فرد سخنران برای این که بتواند با مخاطبین خود ارتباط برقرار کند، باید توانایی هایی را در خود افزایش دهد. یکی از این توانایی ها داشتن اعتماد به نفس و فن بیان قوی است که در صورت نبود این توانایی ها سخنران قادر به انتقال اطلاعات خود نخواهد بود.

نحوه سخنرانی ما چه خوب چه بد تاثیرات مهمی بر نوع نگاه افراد می گذارد، پس به همین علت است که فرد سخنران قبل از سخنرانی دچار استرس و نگرانی می شود. مهارت سخنرانی به ما کمک می کند تا در حرفه خود پیشرفت کنیم و فرصت های جدیدی را بدست آوریم. سخنران موفق زمانی می تواند به این ویژگی ها دسترسی داشته باشد که حرف های خوب بزند و  در بیان آن حرف ها مهارت لازم را داشته باشد.
به طور کلی می توانیم بگوییم شخص سخنران این توانایی را داشته باشد تا از کلمات مناسب در سخنرانی خود استفاده کند و شیوه صحیح صحبت کردن را در پیش بگیرد.

 چگونه یک سخنرانی خوب و موفق داشته باشیم؟

تشخیص در لغت به معنی بزرگی یافتن، برجسته شدن، حیثیت و اعتبار است. باید به این نکته طلایی دقت داشته باشیم که ابتدا مخاطبان باید به تشخیص ما باور پیدا کنند، به گونه ای که مورد قبول مخاطب قرار گرفته باشیم، در غیر این صورت احتمال تاثیرگذاری سخنرانی ما بسیار ضعیف خواهد بود.

[aparat id=”e8TOY”]

باید بدانیم تاثیر قدرت کلام بر سایر اجزای سخنرانی تا جایی است که حتی می توانیم بسیاری از صفحه های محتوایی سخنران را پوشش دهیم. از لحظه حضور ما به عنوان سخنران در صحنه، مخاطبان ما شروع به پردازش اطلاعات غیر گفتاری ما می کنند تا از آن چه که هستیم برای خودشان تحلیلی داشته باشند و هویتی که از ما در ذهن خود می سازند را کامل کنند، به همین دلیل کوچک ترین اشتباه در انتخاب ما به عنوان یک سخنران، می تواند باعث ارزیابی منفی مخاطب از ما شده و تاثیرگذاری در سخنرانی برای یک ارائه قوی را از بین ببرد.

چگونه یک سخنرانی موفق و تاثیر گذار داشته باشیم؟| 5 عامل موثر در سخنرانی موفق

ویژگی های گفتاری، رفتاری و ظاهری یک سخنرانی موفق چیست؟

اهمیتی ندارد که تا چه میزان در سخن گفتن خود موفق خواهیم بود، گاهی این اتفاق پیش می آید که باید در موقعیت های خاص سکوت اختیار کنیم. سخنران های حرفه ای دارای ویژگی های مخصوص به خود هستند، اما ویژگی های گفتاری، رفتاری و ظاهری یک سخنران با شرایط زیر تجلی خواهد یافت.

ظاهر و پوشش یک سخنران حرفه ای باید چگونه باشد؟ + نکاتی که باید بدانیم

[aparat id=”xloPt”]

عدم انجام سخنرانی در حالت خستگی جسمی و روانی| ویژگی رفتاری

خستگی روانی در هر شرایطی ممکن است برای ما به وجود بیاید، وقتی ما در طول روز کارهای متفاوتی انجام می دهیم، پس قطعا تصمیم های متفاوتی می گیریم در این حالت به صورت مداوم تمرکز ما بهم می خورد یا دچار وسواس فکری می شویم و برای هر تصمیم کوچک مدت زمان زیادی را صرف می کنیم، در نتیجه تمام این عوامل سبب خستگی ذهنی ما خواهند شد.

از فکر کردن بیش از حد گرفته تا افکار مزاحم، نداشتن تمرکز، عدم مهارت کافی در تصمیم گیری و حتی خستگی جسمی نیز می تواند سبب خستگی ذهنی ما شود و این نکته مهم را به یاد داشته باشیم تا زمانی که ذهن و جسم سخنران در حالت آرامش قرار نگیرد، قادر به یک ارائه قوی و سخنرانی منظم و منسجم نخواهد بود، پس تا زمانی که در بهترین شرایط جسمانی و ذهنی نباشیم، نمی توانیم به ارائه کامل و تاثیرگذار برسیم.

جذابیت در سخنرانی چیست؟ چگونه قدرت گفت وگو خود را تقویت کنیم؟

ویژگی های ظاهری برای یک سخنرانی موفق و یک ارائه قوی

ویژگی های ظاهری سخنران

انسانی که شیک و با سلیقه است همیشه توجه دیگران را به خود جلب می کند، زیرا ما در زمانی زندگی می کنیم که انسان های دید محور نقش پر رنگی در جامعه ایفا می کنند و برای ارتباط با این انسان ها باید بسیاری از باید ها و نباید ها در ما دیده شود.

 لباسی که می پوشیم نشان دهنده شخصیت ما است. اگر در جلسات رسمی با لباس های غیر رسمی (تی شرت، شلوارجین و …) شرکت کنیم از نگاه دیگران وارد یک ارزیابی منفی می شویم و پل ارتباطی خوبی بین ما و دیگران شکل نخواهد گرفت یا سخت شکل خواهد گرفت. اگر خوب لباس بپوشیم یعنی به خودمان اهمیت می دهیم، با پوشیدن لباس زیبا ما در مورد خودمان احساس خوبی پیدا خواهیم کرد و اعتماد بنفس ما افزایش پیدا خواهد کرد.

البته این ویژگی ظاهری فقط در لباس خلاصه نمی شود، بلکه در نحوه بیان و آرایش ما هم مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت، آرایشی که مورد پسند جامعه ما باشد.

آرامش رفتاری برای یک سخنرانی خوب

ما به عنوان یک سخنور باید همیشه آرامش رفتاری مناسب را الگو کار خود قرار دهیم، یعنی به مخاطبان ما هیچ ارتباطی ندارد که ما در این لحظه در چه شرایط روحی و روانی قرار داریم. افراد آرام و خونسرد افراد شاد تری هستند و به دیگران کمک می کنند که آرام باشند.

[aparat id=”IyiKp”]

برای آرامش رفتاری به موارد زیر نیاز داریم:

  1.  مهربان بودن نسبت به خود و مخاطبان
  2.  صبور بودن
  3. فکر کردن به پاسخ قبل از ارائه
  4.  لبخند
  5. گوش دادن به موسیقی

 

فصاحت کلام در سخنرانی ( روان بودن سخن)

مسئله فصاحت در امر سخنرانی آن قدر مهم است كه وقتى خداوند حضرت موسى (عليه السلام) را به پيامبرى مبعوث نمود و دستور داد نزد فرعون برود و او را به سوى حق دعوت نمايد، به پيشگاه الهى عرض كرد:

برادرم هارون زبانش از من فصيح تر است. او را براى يارى من، در تبليغ رسالت، مأمور فرما كه تصديقم نمايد. چه، خائفم از آنان كه مرا تكذيب كنند.

[aparat id=”CSuqd”]

 علماى معانى در فصاحت و بلاغت مى گویند: فصاحت که گاهى توصیفى براى کلمه و گاه توصیفى براى کلام دانسته مى شود، عبارت است از خالى بودن کلام از حروف و کلمات ثقیل و سنگین، نامانوس و بد آهنگ، ناموزون و همچنین تعبیرات رکیک و سبک، نفرت انگیز و گوش خراش، ناهماهنگ و پیچیده ،گنگ، مبهم و بلاغت، عبارت است از تناسب کلام با مقتضاى حال و هماهنگى کامل با هدفى که سخن به خاطر آن گفته مى شود.

در فن سخنرانی، فصاحت و بلاغت سبب می شود که سخنان سخنران برای شنوده ارزشمند و مورد قبول باشد، زیرا از کلمات قلمبه سلمبه استفاده نخواهند کرد.

لحن در فن بیان سخنران باید چگونه باشد؟ | 10 دقیقه تا فن بیان عالی فاصله داریم

[aparat id=”JIChp”]

عدم انجام سخنرانی از روی متن یا برگه برای یک سخنرانی خوب

سخنرانی از روی متن یا برگه کیفیت کار ما را پایین و تشخص ما را زیر سوال می برد و ممکن است از روی بی دقتی لحن محاوره ای و صمیمانه سخنرانی را تغییر دهد و ناخواسته به سمت سبک و لحن کتابی و رسمی برود.
البته باید در نظر داشته باشیم گرایش به استفاده از واژه های عالمانه و فاضلانه، موجب خستگی  مخاطب می شود.
همچنین خواندن متن تا حدودی غیر طبیعی به نظر می رسد و جز در موارد کاملا ضروری بهتر است از این شیوه استفاده نشود.

به جای نوشتن متن کامل سخنرانی، یادداشت هایی حاوی سرفصل ها و نکات مهم تهیه کنیم، اطلاعاتی مهم شامل تاریخ ها، ارقام، اسامی خاص، اصطلاحات فنی و مشخصات منابع مورد استفاده از جمله مواردی است که می توانیم روی یادداشت ها ذکر کنیم.

آموزش فن بیان و گویندگی چیست؟ 10 نکته ای که حتما باید بدانیم

استفاده از اصل روشنگری در سخنرانی

آندرآس ریم (1749 – 1807 م) فیلسوف الهی پروتستان، در تعریف روشنگری گفته است: «اصلاح مفاهیم بر اساس موازین حقیقت ناب ».

کانت، روشنگری را خروج آدمی از نابالغی به تفسیر خویشتن خود تعریف می کند و نابالغی را ناتوانی در به کار گرفتن فهم خویشتن بدون هدایت دیگری می داند. به اعتقاد کانت، خود اندیشیدن اصل بنیادین روشنگریی است. از تعریف کانت متوجه می شویم که او تفکر مستقل و پویا را اساس روشنگریی می داند. تفکر مستقل و پویا در گرو آزادی اندیشه است. اندیشمندان روشنگریی برای این مفهوم هیچ گونه حد و مرزی قائل نیستند، آن ها معتقدند که در پرتو روشنگریی باید همه چیز را مشاهده کرد و شناخت.

روشنگریی در راستای دیدگاه سخنران شکل می‌گیرد. در این مورد نیازی به ارائه‌ی اطلاعات نداریم، بلکه تنها با پرداختی نو و ارائه‌ی متمایز در مسائل می‌توانیم دست به روشنگریی بزنیم. باید سعی کنیم که دیدگاه خود را از کلیشه‌های مرسوم دور نگه داریم و با زاویه‌ی دید متفاوت به تعمق بپردازیم که این ارائه‌ی نو، دید نو را هم برای مخاطب به ارمغان می‌آورد یا نه. اگر سخنران همان حرف هایی را بگوید که مخاطب قبلا هم در سخنرانی شنیده است، دیگر ارتباط نزدیکی را با سخنران و ارائه او برقرار نخواهد کرد. سخنران باید بتواند چیزی نو به اندیشه و دانش مخاطب اضافه کند تا شنوندگان همیشه قدردان دانش و ارائه خوب او باشند.

فن بیان چیست؟ | 1# بهترین راه های یادگیری فن بیان و سخنوری کدامند؟

عوامل موثر در سخنرانی موفق چیست؟

افراد موثر در سخنرانی موفق

  • برای این که به یک سخنرانی موفق دست پیدا کنیم نیازمند به تقویت برخی از ویژگی های خود خواهیم بود به عنوان مثال: یک سخنران موفق باید منظم باشد و از منطق شخصی پیروی کند و نکاتی که بیان می کند با یک دیگر ارتباط داشته باشند تا درک آن ها برای مخاطب آسان تر شود.
  • سخن، سخنران باید واضح و صریح باشد به گونه ای که پس از اتمام سخنرانی، مخاطبان درک درستی از نکات بیان شده به دست آورده باشند، در این صورت آن سخرانی موفق می شود.
  • وجود اعتماد به نفس در سخنران یعنی، سخنران باید مقتدر باشد نه مستبد، به این معنا که او دانش کاملی نسبت به موضوع داشته باشد و با لحن بیان خود موضوعات مورد نظر را با قاطعیت بیان کند.
  • داشتن شور و اشتیاق در هنگام سخنرانی باعث می شود فرد سخنران پویا جلوه کند، در نتیجه مخاطبان به موضوع علاقه مند می شوند.
  • برقراری ارتباط با مخاطبان یعنی، درک مشکلات مخاطبان و صحبت کردن درباره آن مسائل به زبانی روان و ساده به گونه ای که برای آن ها قابل فهم باشد، به این شیوه مطالب مهم و با مفهوم به مخاطب منتقل می شود، البته برای این که به یک سخنرانی موفق و خوب دست پیدا کنیم باید تمامی موارد بالا را رعایت کنیم.

مقالات مرتبط با سخنرانی

9 تکنیک مهم سخنرانی در جمع
Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫8 دیدگاه ها

  1. خیلی دنبال یه مقاله خوب راجب چطوری سخنرانی کنیم میگشتم
    ممنونم ازتون و همه مقالات خوبی که درباره سخنرانی و فن بیان تولید میکنین 🙂

  2. ب نظر من هم میتوان در جمع های کوچک تر سخنرانی کرد تا آمادگی لازم رو داشته باشیم برای سخنرانی در مجامع بزرگ تر آماده تر باشیم

  3. I think this is one of the most vital information for me. And i am satisfied reading your article. But wanna observation on some common things, The site taste is wonderful, the articles is actually great : D. Excellent activity, cheers

  4. Im not certain the place you’re getting your information, but great topic. I must spend some time finding out much more or understanding more. Thank you for fantastic information I was on the lookout for this info for my mission.

  5. Great ?V I should certainly pronounce, impressed with your site. I had no trouble navigating through all the tabs as well as related information ended up being truly easy to do to access. I recently found what I hoped for before you know it at all. Quite unusual. Is likely to appreciate it for those who add forums or something, web site theme . a tones way for your client to communicate. Excellent task..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا