مقالات فن بیان

کلمات و جملات مناسب برای سخنرانی چیست؟ | بدون استفاده از کلمات مناسب سخنرانی نکنیم

ما هرگز نمی توانیم اهمیت کلمات را نادیده بگیریم. دکتر سیروس شمیسا در کتاب بیان و معانی اشاره دارد به این که صاحب بیان اهل ظرافت، لطافت و دقت در کلام است و این دقیقا یعنی این که فرد می کوشد ذهنیت خویش را که بر صدق و درستی آن صحه می گذارد به دیگر ذهن ها نیز منتقل سازد، اگر از ابزار کلام بهره می جوییم، می بایستی با دقت هر چه تمام تر واژه ها را متناسب با معنی و بر اساس مقتضیات زمانی، مکانی و رعایت حال مخاطب انتخاب نماییم و با ظرافت سبب ساز سلامت و تمیزی سخن گردیم و سخن را لطافت بخشیم تا باعث تلطیف روحیه شنونده و یا حتی خواننده سخن شویم.

در حقیقت در تعریف فن بیان می گوئیم: فن بیان یعنی خوب صحبت کردن. بخش مهمی از خوب صحبت کردن هم مربوط می شود به استفاده از کلمات مناسب و اصولی آن هم در زمانی که در حال گفت و گو هستیم.

فن بیان چیست ؟ | 1# بهترین راه های یادگیری فن بیان و سخنوری کدامند؟

از چه کلمات و جملاتی در سخنرانی استفاده کنیم؟

مهم ترین رکن در سخنرانی انتخاب واژه است، بنابراین بهتر است به جای انتخاب واژه های پیچیده و مشکل از کلمات آسان استفاده کنیم، اما نباید از قدرت کلمات غافل شویم. قدرت کلمات آن قدر زیاد است که می تواند محتوای سخنرانی ما را تغییر دهد، البته باید نحوه درست طبقه بندی کردن و کنار هم چیدن آن ها را به یاد داشته باشیم.
استفاده از کلمات مناسب به ما کمک می کند سخنرانی جذاب و گیرایی داشته باشیم. واژگان زمانی برای ما با ارزش تلقی می شوند که بتوانند پیام ما را برای دیگران منتقل کنند و هر چه کلمات را با دقت بیشتری انتخاب کنیم تاثیرات بیشتری در موفقیت ما خواهند داشت.

در ادامه بیان می کنیم که برای سخنرانی باید از چه کلمات و جملاتی استفاده کنیم.

فن بیان و کلمات در یک ارائه خوب چه نقشی دارند؟ + ویژگی های یک ارائه خوب

1. از جملات ساده به جای جملات پر حاشیه استفاده کنیم 

برای این که بتوانیم تاثیراتی مثبت بر اهداف خود داشته باشیم باید از کلماتی استفاده کنیم که ساده بوده و به آسانی برای ما قابل درک باشند، یعنی از کلمات قلمبه سلمبه، استفاده نکنیم. استفاده از کلمات و واژه های فنی و تخصصی در سخنرانی هایی به غیر از سخنرانی های کاملا تخصصی، ما را یک سخنران خاص جلوه می دهد. اکثر مخاطبین با شنیدن کلمات دشوار و پیچیده، سردرگم خواهند شد. صحبت های ما زمانی که بار معنایی نداشته باشند، دیگر متقاعدکننده نخواهند بود. پس بهتر است منظور خود را به روشنی بیان کنیم. به عنوان مثال: به جای این که بگوییم دما در حال تغییر است بگوییم “دما در حال کاهش است”. با استفاده از جملات کوتاه و صدا، واژگان را از حالت مبهم خارج خواهیم کرد. مثلا به جای استفاده از کلمه ترفندباز بهتر است بگوییم حیله گر.

[aparat id=”iNdj4″]

۲. برای مخاطبان ملموس باشیم

 

 

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫5 دیدگاه ها

  1. Someone essentially help to make seriously articles I would state. This is the first time I frequented your web page and thus far? I surprised with the research you made to make this particular publish extraordinary. Wonderful job!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا