روانشناسی کودکان

آموزش دعوت کردن یا پاسخ دادن به دعوت دیگران به کودک

دعوت کردن چگونه صورت می گیرد؟ در این مقاله به آموزش دعوت کردن می پردازیم.

آموزش دعوت کردن و دعوت شدن

در این مقاله از دوره روان شناسی کودک سایت توانا، می خواهیم آموزش دعوت کردن یا پاسخ دادن به دعوت دیگران به کودک را به طور کامل برایتان شرح دهیم. ما باید کودک خود را تشویق کنیم در دعوت کردن از اشخاص خلاق بوده و در پاسخ به دعوت آنها، دقیق باشد. روش دعوت کردن نشان دهنده نوع میهمانی است. قبول و یا رد دعوت رسمی و یا غیررسمی را باید در زمانی کوتاه به میزبان اطلاع داد. 

 

آموزش دعوت کردن – دعوت شفاهی 

کودک به طور معمول از دوستان خود به صورت شفاهی دعوت می کنند. این دعوت باید محترمانه باشد. 

روش درست : بهتر است به صراحت از شخص دعوت شود.  برای مثال، (جمعه شب عده ای از دوستان برای خوردن پیتزا و بازی به خانه ما میان، آیا تو هم می تونی بیای؟) این روش، قبول یا رد دعوت را برای شخصی آسان می کند. 

ممکن است او بگوید: (عالیه، چه ساعتی بیام؟) و یا(باید عذر خواهی کنم چون برنامه دیگری دارم، اما متشکرم که مرا دعوت کردی). 

دعوت کردن به روش صحیح

روش نادرست: کودک نباید دعوت خود را به طور غیرمستقیم مطرح کند. برای مثال بگوید:(فردا چه برنامه ای داری؟) و یا(جمعه سرت شلوغه؟) این روش، اختیار طرف مقابل را سلب می کند و امکان

اینکه برنامه شخصی اش را نگوید، از او می گیرد؛ و ممکن است در دل بگوید، (فضولی نکن). همچنین احتمال دارد خود را ملزم کرده و رازی را که نمی خواسته بگوید، فاش کند: (من اجازه ندارم خانه را ترک کنم.) 

کودکان دبستانی در مورد برنامه های خود حساس نیستند،اما در نوجوانی، افراد باید آزادی عمل داشته و بتوانند به کارهایی که نمی خواهند انجام دهند، نه بگویند و هنگام رد دعوت احساس شرمندگی نکنند. 

 

تمرین 

فعالیت های مختلفی مثل جشن تولد، گردهمایی، اسکیت بازی، رفتن به سینما و یا کنسرت را روی کارت های مختلف بنویسیم. کارتها را در پاکت بزرگی گذاشته و از کودک بخواهیم یکی از آنها را انتخاب کند. 
ما می توانیم نقش دوست او را ایفا کنیم. او از دوست خود(یعنی شما) دعوت می کند همراه او در یکی از فعالیتها شرکت کند. به او یاد آوری کنیم جزئیات دعوت را شرح دهد. برای مثال اسم فیلم، قیمت بلیط کنسرت و یا مکان مورد نظر برای بازی اسکیت را بگوید. 

 

آموزش دعوت کردن – دعوت کتبی را بیاموزیم 

شیوه نگارش دعوت کتبی تا حدی بیانگر نوع میهمانی می باشد. اگر میهمانی رسمی باشد، دعوت کتبی مانند کارت عروسی است. 

دعوت رسمی روی کاغذ سفید یا کرم نوشته شده و بهتر است از یک ماه قبل پست و یا ارسال شود. بهتر است از رایانه برای نوشتن دعوت استفاده نشود.   چاپی برای این منظور مناسب هستند، فقط لازم است جای خالی آنها پر شود. کارت دعوت رسمی باید خوش خط و یا با دقت نوشته شود. خوب است کودک در انتخاب کارت و متن دعوت آن مشارکت کند. 

 

به دعوت دیگران پاسخ دهیم

شرط ادب آن است که وقتی کودکی به میهمانی دعوت می شود، به آن پاسخ دهد. او باید خود را جای کودکی که او را دعوت کرده است، بگذارد. میزبان با اشتیاق منتظر است بداند چه کسانی در میهمانی شرکت می کنند. مهلت مناسب برای پاسخ دادن به دعوت، تا یک هفته پس از دریافت آن است .

کودک ملزم نیست به دعوت پاسخ مثبت بدهد، زیرا نه تنها دعوت باید با برنامه او هماهنگی داشته باشد، بلکه ما( والدین) نیز باید اجازه قبول آن را بدهیم. روش پاسخ کودک به دعوت بهتر است با روشی که برای دعوت او انتخاب شده است، شبیه باشد. اگر او به وسیله تلفن به میهمانی تولد دعوت شده است، می تواند بلافاصله و یا پس از مدتی به دوست خود تلفن کرده و پاسخ مناسب دهد. 
در دعوت های کتبی به طور معمول کارت دیگری برای پاسخ به دعوت موجود است. ما باید کودک را در پر کردن پاسخ کارت یاری کنیم. در چنین حالتی، او نباید تلفنی به دعوت پاسخ دهد. 

اگر کودک برای زمانی به میهمانی دعوت می شود که دوست دیگری خارج از شهر میهمان او است، می تواند مطلب را با میزبان در میان بگذارد، اما تصمیم نهایی با میزبان است. ما باید به کودک توضیح دهیم تصمیم میزبان را با متانت قبول کند. 

 

جواب رد دادن به دعوت دوستان

اکثر اوقات اجباری به دعوت نیست. تنها مسئولیت کودک در برابر دعوت، دادن پاسخ به موقع می باشد. 

کودک نباید با بی اعتنایی به دعوت جواب رد بدهد. ممکن است شخص دعوت کننده قبلا در میهمانی تولد کودک شرکت کرده و هدیه آورده باشد و باید از این لطف او قدردانی شود. خستگی از شرکت در میهمانی های بسیار و یا نداشتن حوصله انتخاب هدیه، دلایل مناسبی برای دادن پاسخ منفی به دعوت میهمانی تولد نیستند. 

ممکن است دلایل مختلفی برای رد دعوت وجود داشته باشد. برای مثال خجالتی بودن کودک در رویارویی با گروهی بزرگ، انجام فعالیت هایی که خوشایند کودک نیست و دعوت از سوی شخصی شرور. ملاحظات خانوادگی نیز در این زمینه بی تاثیر نیستند. ممکن است در زمان دعوت مورد نظر، خانواده درگیر مسائل مختلف باشد. لازم است ما در مورد تمام دعوتها با کودک خود صحبت کنیم. 

در زمان رد کردن دعوت، اظهار تاسف کرده و دلایل مختصری نیز در این مورد ذکر کند. کودک نباید به طور صریح و بی پرده بگوید:(نه، نمیتونم بیام)، در عوض می تواند این جملات را بگوید:( از دعوت شما متشکرم، اما خانواده ام برای آن روز برنامه دیگری دارد) و یا (متاسفم، این بار نمیتونم بیام). این نوع جواب ها محبت آمیز است. 

 

وقتی کودک به میهمانی دعوت نمی شود

آموزش دعوت کردن - مخالفت کودک

اگر کودک به میهمانی دعوت نشده است، نباید از میزبان بخواهد او را دعوت کند. میزبان است که در مورد اسامی میهمان ها تصمیم می گیرد و میهمان نباید در آن دخالت کند. ما باید به کودک توضیح دهیم بسیاری از اوقات کمبود جا باعث کاهش تعداد میهمان ها می شود. لازم است او بداند دعوت نشدن به میهمانی، نشانه عدم محبوبیت او نیست .

 

تمرین 

از کودک بخواهیم برنامه لذت بخشی را برای زمانی که به میهمانی دعوت نشده است، در نظر بگیرد. خوب است کودک دیگری را، که او نیز در میهمانی دعوت نشده است، در برنامه اش شرکت دهد. 

 

شرکت در مراسم و آئین های خاص 

در تمامی کشور ها آداب و آئین ها و مراسمی برگزار می شود که بسته به وسعت آن کشور و تنوع مذاهب و قومیت های گوناگون در آن، ممکن است متفاوت و متنوع باشد. مثل مراسم عروسی، به دنیا آمدت فرزندان ،دندان در آوردن از جمله مراسمی است که در کشور با چگونگی و تنوع بسیار برگزار می شود. اما آنچه در تمامی این مراسم مشترک بوده و لازم الاجرا می باشد، رعایت آداب و اصول معاشرت است که تقریبا در تمامی آنها به طور یکسان باید اجرا شود. 

از جمله نکاتی که رعایت آنها در تمامی مراسم ضروری است، می توان به رعایت سکوت در مجلس اشاره کرد. همچنین ادای احترام به آئین در حال اجرا و افراد حاضر در آن، شرط ادب می باشد. علاوه بر این، فرد باید در هنگام حضور در یک مراسم ناآشنا، از راهنمایی های رهبر مراسم پیروی کرده و مطابق اعمال دیگر افراد آشنا در جمع، از آنها تبعیت کند. برای مثال هنگامی که می ایستند، بایستد و… .  

 

Rate this post
نمایش بیشتر

مریم ابوطالبی

مربی مهارت های زندگی - مدرس دانشگاه

نوشته های مشابه

‫9 دیدگاه ها

  1. I do consider all the ideas you’ve introduced on your post. They’re very convincing and can definitely work. Still, the posts are too short for beginners. May you please prolong them a little from subsequent time? Thank you for the post.

  2. Hello! I just wanted to ask if you ever have any problems with hackers? My last blog (wordpress) was hacked and I ended up losing several weeks of hard work due to no data backup. Do you have any methods to protect against hackers?

  3. I have been exploring for a bit for any high-quality articles or blog posts on this kind of area . Exploring in Yahoo I at last stumbled upon this site. Reading this information So i’m happy to convey that I have an incredibly good uncanny feeling I discovered just what I needed. I most certainly will make certain to don’t forget this web site and give it a glance on a constant basis.

  4. Have you ever thought about adding a little bit more than just your articles? I mean, what you say is fundamental and everything. Nevertheless imagine if you added some great photos or video clips to give your posts more, “pop”! Your content is excellent but with pics and videos, this site could definitely be one of the very best in its field. Wonderful blog!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا