تحلیل رفتار متقابل (TA)

تعریف آلودگی بالغ به والد و کودک در تحلیل رفتار متقابل (TA)

آلودگی بالغ به والد و کودک چیست؟ در این مقاله به آلودگی بالغ به والد و کودک می پردازیم.

آسیب شناسی ( آلودگی ) در حالت های شخصیتی

آیا می دانید چه مواردی باعث آسیب حالت های شخصیتی می شود؟!
آیا می دانید چه زمانی تعادل در حالت های شخصیتی بر هم می خورد؟!

در درس های قبل از دوره آموزش تحلیل رفتار متقابل توانا، به مباحث مختلفی پرداختیم. یاد گرفتیم که چطور حالت های شخصیتی را بشناسیم ؟ و متوجه شدیم که اریک برن با چه سختی هایی در دهه آخر عمر خود نظریات مختلفی را از تحلیل رفتار متقابل با ما به اشتراک گذاشت. هر چند آنچه که امروز در توانا با هم می خوانیم در طی این سالیان توسط دیگر دانشمندان دست خوش تغییرات بزرگی شده است. 

حالت های شخصیتی هنگامی  در تعادل هستند که به لحاظ محتوایی با یکدیگر تداخل پیدا نکنند و مرزهایی مشخص از یک دیگر داشته باشند؛ هم چنین اگر هر یک از حالت های شخصیتی قدرت و نیرویی بیشتر از دو حالت دیگر داشته باشد ؛ این تعادل بر هم می خورد و برای شخص مشکلات زیادی ایجاد می کند .
در آسیب شناسی حالت های شخصیتی  سه موضوع قابل بحث و بررسی است:

در بحث نخست به  « آلودگی » می پردازیم که آسیب از نوع محتوایی صورت می گیرد؛ در بحثی دیگر به موضوع  « طرد » خواهیم پرداخت که تمام یک حالت شخصیتی مورد تهدید قرار می گیرد. در نهایت به بحث « تسلط » در آسیب شناسی شخصیت می پردازیم که در آن قدرتمندی نامناسب یکی از حالت های شخصیتی است که نسبت به سایر حالت ها مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در انتها و پس از پایان بخش آسیب شناسی شخصیت به راه حل  آن در انسانی با ساختار شخصیت متعادل و سالم می پردازیم که در آن به « مجری » بودن « بالغ » اشاره خواهد شد. در این حالت هیچ یک از آسیب های آلودگی ؛ طرد و تسلط دیده نمی شود.

آلودگی در تحلیل رفتار متقابل 

در حالت نا آگاهی؛ حد و مرز بین  « والد » ؛ « بالغ »  و « کودک » بسیار شکننده است؛ به عنوان مثال « بالغ » گرفتار اطلاعات « والد » و « کودک » می شود و نمی تواند رفتاری مستقل از سایر حالت های شخصیتی خود داشته باشد.  گاهی ممکن است « بالغ » تحت فشار زیاد ؛ آسیب ببیند تا حدی که عقاید و نظریات « والد » و احساسات نا مناسب « کودک » بر او مستولی شود ؛ بنابراین تفکر روشن « بالغ » گاهی از طرف  « والد» یا « کودک »  و یا هر دو آلوده می شود ؛ به عنوان مثال تداخل ارزش ها ؛ عقاید و تعصبات « والد » یا اطلاعات بررسی نشده قدیمی آن از طرف « بالغ » به صورت حقیقت تلقی خواهد شد. اگر « بالغ » برخی از عقاید ثابت نشده « والد » یا تحریف های « کودک » را بپذیرد و آن ها را تایید کند ؛ به مرزهای شخصیتی آن فرد آسیب می رساند .

آلودگی بالغ به والد و کودک - کودک در TA

در چنین حالتی « بالغ » اطلاعات و ارزش های بررسی نشده گذشته را می پذیرد و در موارد حاد به صورت توهم که یک نوع ادراک حسی غیر واقعی است؛ تجربه می شود.
در سطح ضعیف؛ آلودگی « بالغ » توسط  « والد » به صورت باورها  و تعصب بروز می کند؛ به این معنا که شامل عقاید ضبط شده از گذشته می شود و بر اساس اطلاعات موجود؛ بررسی و آزمایش نشده است. تفاوت بین عقیده و تعصب این است که عقیده را می توان بدون عصبانیت توضیح داد: ولی تعصب ها با عصبانیت ابراز می شوند.

 بیشترین آلودگی « بالغ » توسط « والد » ؛ شامل موضوعات خاص مانند فرهنگ قومی؛ سیاست؛ مذهب؛ نژاد؛ تحصیل؛ جنسیت و خانواده می شود.

 

آلودگی بالغ به والد و کودک – مثال هایی از آلودگی « بالغ » توسط « والد » :

۱.مادرانی که کار می کنند ؛ زندگی کودکان خود را تباه می سازند. 
۲.همه ی پولدار ها خسیس هستند.
۳.اصفهانی ها مهمان نواز نیستند.
۴.مرد ها فقط به فکر خودشان هستند.
۵.افراد تحصیل کرده بهتر از دیگران مسائل را درک می کنند.

برای اطلاعات بیشتر می توانید درس استریوتایپ چیست ؟ را در توانا بخوانید و با خطاهای شناختی بیشتر آشنا شوید.

چنین حالتی موجب هذیان شده و واقعیت ها تحریف می شود؛ احساس ها و ترس های قدیمی نیز در بالغ بروز می کند. از علائم معمول این نوع تداخل یکی ترس و دیگری خیالات است که تنها راه خارج کردن ترس کشف حقیقت است تا « بالغ » از این آلودگی پاک شود.

 

آلودگی بالغ به والد و کودک - رفتار

در مورد تخیل باید گفت که اگر شخص در گذشته گرفتار تجربه ای مانند  تحقیر یا سرزنش شدید شده باشد؛ ممکن است در تخیلات شخص دوباره این اتفاق بیفتد و « بالغ » در اثر این آلودگی نتواند سالم رفتار کند.

 

مثال هایی از آلودگی « بالغ » به « کودک » :

۱.آدم گوشه گیر کمتر آسیب می بیند.
۲.ترک سیگار برای من امکان ندارد.
۳.مردم از من خوش شان نمی آید.
۴.از زمان تولد قدم من نحس بود.

این نوع آلودگی هنگامی اتفاق می افتد که تعصب های « والد » و توهمات « کودک »  مرزهای « بالغ » را تهدید می کند. در این حالت به جای این که « بالغ » به طور عینی از واقعیت ها اگاه شود ؛ تلاش می کند تا آلودگی ها را توجیه کند؛ اگر این تحریف ها پاک شود ؛ فرد می تواند ادراک روشن تری از واقعیت ها داشته باشد . 
هنگامی که مرزهای شخصیتی ترمیم و از آلودگی پاک سازی شوند ؛ فرد به جای این که به « کودک » و « والد » اجازه آلودگی « بالغ » را دهد ؛ سعی می کند مانع تداخل محتویات آن ها با  « بالغ » شود.

مثال هایی از آلودگی « بالغ» توسط « والد » و « کودک » :

۱.« والد » : به زن ها نمی شود اعتماد کرد.
۲.« کودک » : من به زن ها اعتماد ندارم.
۳.« والد » : پزشکان جوان تشخیص صحیح نمی دهند.
۴. « کودک » : من پزشکان جوان را قبول ندارم.
۵.« والد » : غریبه ها با قصد و نیت به کسی کمک می کنند.
۶. « کودک » : من از غریبه ها کمک نمی گیرم.
 

تمرین : 

شما در زندگی شخصی خودتان یا اطرافیانتان به کدام یک از این آلودگی ها مبتلا هستید؟  

Rate this post
نمایش بیشتر

مریم ابوطالبی

مربی مهارت های زندگی - مدرس دانشگاه

نوشته های مشابه

‫13 دیدگاه ها

  1. Hey very nice web site!! Man .. Beautiful .. Amazing .. I will bookmark your website and take the feeds also…I am satisfied to seek out so many helpful information right here in the submit, we want develop extra strategies in this regard, thanks for sharing.

  2. It’s a shame you don’t have a donate button! I’d definitely donate to this superb blog! I guess for now i’ll settle for bookmarking and adding your RSS feed to my Google account. I look forward to new updates and will share this site with my Facebook group. Chat soon!

  3. In this great pattern of things you receive an A+ with regard to hard work. Where you actually lost me personally ended up being in your particulars. As people say, the devil is in the details… And it could not be much more correct in this article. Having said that, allow me inform you exactly what did do the job. The authoring is certainly incredibly engaging which is probably the reason why I am taking the effort in order to opine. I do not really make it a regular habit of doing that. Secondly, even though I can see a jumps in reasoning you come up with, I am definitely not certain of how you appear to connect the details which in turn make the conclusion. For right now I will, no doubt subscribe to your point but trust in the near future you actually link your dots better.

  4. Good – I should certainly pronounce, impressed with your web site. I had no trouble navigating through all the tabs and related info ended up being truly simple to do to access. I recently found what I hoped for before you know it at all. Quite unusual. Is likely to appreciate it for those who add forums or anything, website theme . a tones way for your customer to communicate. Excellent task..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا