تولید محتوا

محتوا نوشتاری (محتوی متنی) در تولید محتوا چیست؟

محتوای نوشتاری مهم ترین و حساس ترین نوع محتوی است، هر چه به هدف ایجاد ارتباط فردی و اجتماعی و انتقال پیام، نوشته می شود را محتوای متنی یا نوشتاری می گویند.

در محتوا نوشتاری تمام اطلاعات از طریق نوشتن، پاراگراف، عبارت، جمله و حتی كلمه به مخاطب منتقل می شود. «محتوا نوشتاری قلب تولید محتوی است.»

در تولید محتوی متنی باید به نیاز كاربر، نوع و ویژگی های محصول، نوع خدمات، قیمت، محدوده سنی كاربر مكانی كه مخاطب در آن زندگی می كند، مكانی كه ما هستیم و اگر بخواهیم نوشته های ما به دل مخاطبین بنشیند و مشتری آن محصول را بخرد باید در انتخاب كلمات متن خود و نوع نوشتار خود دقت كنیم این كلمه ها هستند كه محصول را می فروشند.

شاید محتوی متنی اولین نوع محتوی و همچنان مهمترین آن باشد مخاطب همچنان به محتوی متن ارزش بیشتری می دهند و راحت تر به آن اعتماد می كنند.

در بازاریابی محتوی رویكرد اصلی ارتباط انسانی و به صورت تخصصی بازاریابی انسان به انسان است نوشتار من قرار است آن چه در درون فكرم می گذرد را در قالب كلمه ها به كاربر انتقال دهد و مشكلی را از مخاطب برطرف كند و حس خوب دانستن را به او بدهد.

محتوی متنی

انواع قالب های محتوای متنی (نوشتاری):

  • وبلاگ
  • شبكه اجتماعی
  • محصول نویسی تبلیغات
  • سایت
  • ایمیل
  • پیامك
  • گزارش
  • مقاله های پژوهشی و تحلیلی
  • ترجمه
  • رپرتاژ
  • كتاب الكترونیكی
  • ایجاد لیست
  • سخن بزرگان یا نقل قول
  • داستان های جذاب
  • پرسشنامه

شاید محتوی متنی را به بخش های دیگر هم بتوان تقسیم بندی كرد.

در این قسمت می خواهیم در مورد چند محتوی كه این روزها در فضای مجازی پركاربردتر است را بررسی كنیم.

محتوا متنی

وبلاگ:

اكثر بازاریابان برندها و تولید كنندگان محتوی بر این باور هستند كه وبلاگ نویسی بهترین نوع از انواع محتوی های نوشتاری است.

وبلاگ یك محتوی متنی است كه به صورت یك پست- بلاگ منتشر می شود.

آیا وبلاگ و مقاله با هم متفاوت است.

بعضی برای این دو تفاوت قائل هستند، می گویند كه وبلاگ در قالب های متفاوتی وجود دارد و برای آموزش مخاطبین كه در حال سرچ هستند قابل توجه است.

بلاگ ها حداقل 1500 كلمه داشته و به مخاطب كمك می كنند تا مشكلی را حل كنند.

مقاله را یك محتوی بر پایه علم یا بر پایه تحقیق و تحلیل می دانند كه حتماً برای رفع نیاز مخاطب نوشته شده است، اما به نظر من تمام این توضیحات یكی است و به همه آن ها مقاله می گویند و در نظر داشته باشید كلمات كلیدی كه در مقالات خود به كار می برد بسیار مهم هستند و به بهینه سازی موتور جستجو كمك كرده و مشتریان بیشتری را به سمت شما جلب می كنند.

در وبلاگ نویسی چطور از فرمول AIDA استفاده كنیم:

Attention Interest Desire Action

توجه، علاقه منطقی، علاقه انسانی (تمایل)، عمل

با یك تیتر عالی و پرقدرت توجه مخاطبان را جلب كنید و كنجكاوی او را تحریك كنید.

الان نوبت علاقه مند كردن مخاطبان است و یك اصل وجود دارد و می گوید: قبل از اینكه بتوانید احساس كسی را برانگیخته كنید نیازمند این هستید كه بتوانید او را به لحاظ منطقی علاقمند كنید. با یك داستان زیبا آن ها را به خود جلب كنید داستان گویی یكی از رموز موفقیت هر وبلاگی است و قصّه باعث می شود مخاطب تا آخر آن متن را بخواند.

بعد از اینكه مخاطبین شما از لحاظ منطقی احساس كردند كه به خواندن موضوع یا متن متمایل هستند و می دانند كه ایت متن جواب گوی نیاز آن هاست حال باید احساسات آن ها را درك كنید.

این مهمترین قسمت ماجراست، می توانید لذت تغییر زندگی را به او هدیه دهید، متن شما باید او را در رویای رسیدن به اهدافش ببرد.

من یك متن برای شما مثال می زنم كه برای فروش یك مانتو می تواند استفاده شود: «امشب را در ذهنت به تصویر بكش دست در دست یار كنار رودخانه در حال قدم زدن هستند و نور مهتاب بر تو می تابد و خاص بودن همان چیزی است كه تو در این شب بخصوص به دنبالش برای تو درخشیدی …..»

در جملات بالا با هیچ عنوان به خود محصول اشاره نشده است تنها تصویری را به مخاطب دادیم كه می تواند تداعی كننده احساسات زیبا باشد و در رویای سرشار از متره زندگی غوطه ور شود و خود را در وسط رویاهای خود با محصول شما می بیند و این در ذهنش ماندگار می شود.

آخرین مرحله عمل است یا انجام كار، عملی كه نیاز دارید تا مخاطبان شما انجام دهند را بنویسید مثلاً شاید در صفحه های اینستاگرام یا كانال های تلگرام دیده باشید متنی وجود دارد كه می گوید چگونه مراحل خرید را انجام دهید تا همان نحوه سفارش محصول شما به مشتریان می گویند كه می خواهید آن ها چه كاری را انجام دهند.

پایه و اساس تمام نوشته های وبلاگ های مخاطب پسند همین مواردی بود كه ذكر شد مقاله وبلاگ نویسی در تمام شبكه های فضای مجازی قابل استفاده است از همین روش كه گفتیم در كپشن نویسی نیز استفاده می شود یا در پست های اسلایدی از عكس نوشته ای كه این مراحل را طی می كنند استفاده می شود.

نبایدهای محتوی متنی:

  1. انتشار نامنظم: در تولید محتوی نوشتاری تقویم زمانی انتشار محتوی داشته باشید و ریتم انتشار را رعایت كنید.
  2. عدم بهینه سازی برای فروش: از مخاطبین بخواهید كاری انجام دهند مثلاً برنامه ای دانلود كنند یا محصولی بخرند و یا . . .
  3. نداشتن لینك در سایت ها، آخر هر مقاله لینكی برای ارجاع داشته باشید.
  4. نادیده گرفتن كلمات كلیدی: این كلمات مخاطبین را به سمت سایت یا صفحه شما می كشاند.

دلیل های اصلی كه هر كسب و كار باید وبلاگ داشته باشد چیست؟

  • افزایش ترافیك (جذب مخاطب)
  • ارتباط با مشتریان
  • آموزش
  • پیشنهادات
  • سرمایه ای برای آینده

تمام موارد بالا می تواند با داشتن وبلاگ برای شما اتفاق بیفتد و مسیر شما را برای رسیدن به هدف نهایی كه فروش و ارتقای شغلی است را هموار سازد.

بعد از وبلاگ نویسی اكنون محتوا نوشتاری شبكه های اجتماعی را بررسی می كنیم همانطور كه می دانید اكثر شبكه های اجتماعی از عكس و فیلم همراه متن برای محتوی خود استفاده می كنند اما نوشتن همان چند خط متن بسیار حائز اهمیت است.

نوشتاری محتوا متنی

بررسی محتوی متنی شبكه اجتماعی:

برای متن نویسی در شبكه های اجتماعی و ارائه محصولاتشان نمی توان مستقیم به محصول اشاره كرد و یا هر خواسته دیگری که نمی توان ابتدا آن را بیان كرد. نوشتارها نباید فقط حول محور محصول باشد.

باید از متن های تاثیر گذار ولی در راستای هدف كمپانی بهره بگیریم.

تحقیقات روانشناسان بر اساس نظرسنجی این طور می گوید كه مخاطبین یا مشتریان به محتواهایی كه صرفاً بازاریابی است علاقه ای ندارند.

استفاده از هشتگ ها حتماً به وایرال شدن محتوی شما كمك می كند.

این را نظر داشته باشید در شبكه های اجتماعی كه می توانید از لینك در پایان متن استفاده كنید آن را دریغ نكنید با هدایت مخاطبین به سایت مورد نظر یا شبكه اجتماعی دیگر خود به ارتقاء صفحه كمك كرده اید این باعث بهبودی سئو سایت شما می شود.

نوشتن محتوا نوشتاری باید در راستای شناخت مشتریان از كسب و كار یا همان برند شما باشد اما همانطور كه گفتیم زیاده روی در این مطلب مشتری ها را دلگیر می كند.

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا