کار آفرینی

نکات بسیار مهم در قرارداد نویسی کدام اند؟

بنظر شما نکات مهم قرارداد نویسی چه می باشند؟ دانستن نکات مهم قرارداد نویسی چه کمکی به ما می کند؟ در این مقاله سعی داریم نکات مهم قرارداد نویسی را مورد بررسی قرار دهیم.

به بخش دیگری از ناگفته های کسب وکار در ایران خوش آمدید.در این بخش می خواهیم در مورد قراردادهای کاری با شما صحبت کنیم.بحث قراردادها ومواردی که برای انجام کارهای مختلف، چه به عنوان مجری و چه به عنوان کارفرما،در بحث راه اندازی استارت آپ و توسعه ومدیریت استارت آپ با آن ها روبه رو خواهیم شد.

مطالبی که در این بخش بیان می شود طبق روال کلیه ی مطالب ارائه شده؛ تجربیاتی است که در بحث عقد قراردادهای کاری مشاهده شده است و فقط بحث تجربیات و اتفاقات محتملی است که در فضای کسب و کار ایران ممکن است رخ بدهد و از این نظر بیان می کنیم که در بخشی که در پیش رو داریم، قانون و موارد حقوقی قراردادها را بحث نمی کنیم.

در این بخش فقط در مورد احتمالات و اتفاقاتی که ممکن است برای ما در نوشتن قرارداد به عنوان مجری یا کارفرما پیش بیاید و اگر رعایت نکنیم دچار مشکلات زیادی می شویم صحبت می کنیم. مطالبی که در این جا مطرح می شود در ظاهر چیزهای خیلی ساده ای هستند و شاید این تفکر به وجود بیاید که همه ی این موارد را می دانستیم، منتها مطمئنا تا به حال به این شکل به این قضیه نگاه نکرده بودیم.از آنجایی که روی سخن کلا جوانان تازه وارد به دنیای استارت آپ و کسب و کار هستند،مطمئن هستیم که این مطالب می تواند جذابیت و ضرورت خیلی زیادی داشته باشد که باید حتما به آن توجه نمود.

 

به عنوان مجری و کارشناس باید یادمان باشد که هیچ کاری را بدون قرارداد شروع نکنیم، حتی اگر طرف کاری ما خودی باشد و حتی اگر دوست خیلی نزدیک ما باشد، حتما برای کاری که می خواهیم انجام دهیم ودر آن قرار است مبادله ی کار رسمی و پولی انجام شود قرارداد رسمی داشته باشیم.

در بحث قرارداد سعی کنیم محتوای قرارداد را طرف مقابل تنظیم کند، به عنوان مثال؛ اخیرا کلی وقت صرف کردیم وبرای چند موردی که قرار بود با افرادی کارهایی را انجام دهیم کلی وقت صرف کردیم، بعضا 1 یا 2 روز کامل وقت گذاشتیم و قراردادی را تنظیم کردیم که مفاد خیلی پیچیده ای داشت، ولی در آخر،نه تنها آن قراردادها نهایی نشد ونه تنها آن کارها انجام نشد، بلکه آن روزها و ساعاتی را که وقت گذاشته بودیم و حتی مجبور شدیم سفرهای کاری نسبتا دوری هم برویم برای این قراردادها، متاسفانه هیچ کدام از آن ها به نتیجه نرسید.

پس حتما این کار را به طرف مقابل بسپاریم و اگر قرار است مفاد قراردادی تنظیم بشود اجازه بدهیم که طرف مقابل تنظیم بکند و ما بعدا نظر بدهیم.اگر بحث قیمت و تعرفه است اجازه بدهیم که طرف مقابل اول قیمت اولیه را بگوید و ما بعدا چانه زنی کنیم.این را تا جایی که می توانیم رعایت کنیم تا هم وقتمان کمتر تلف شود و هم این که کم تر اختلاف سلیقه پیش آید.

 

همچنین بخوانید: مذاکره چیست؟و چند نوع دارد؟

 

تا جایی که می توانیم وکیل مناسب داشته باشیم که بتواند قراردادهای حقوقی ما را تنظیم نماید، وکیل مناسب کسی است که در رشته ی تخصصی مربوط به کار ما مهارت دارد،هر وکیلی برای هر نوع کسب وکار نمی تواند مناسب باشد.

نکته ی خیلی مهم این است که اگر در اینترنت جستجو کنیم یک سری قراردادهای آماده برای موضوعات مختلف وجود دارد که ما می توانیم آن قراردادها را دانلود بکنیم، و به عنوان مجری یا کارفرما،قراردادی را که کپی شده و به نوعی یک چیز روتین است،نهایتا نام و آدرس ومشخصات خودمان را بنویسیم و امضا کنیم و در ظاهر یک قرارداد بسازیم.

توصیه می کنیم که هیچ وقت قراردادهای کپی شده از اینترنت وقرادادهای روتینی که مفاد آن به نوعی تکراری است را امضا نکنیم. هر کار رسمی و هر کار تخصصی و غیر حرفه ای،نیاز به قرارداد حرفه ای و مختص خودش دارد. این کار خیلی مهم است،مخصوصا در بعضی از بحث های کاری،شرکت هایی که می خواهند به نوعی زرنگی بکنند یا به این قضیه عادت کرده اند، یک سری قراردادهای از پیش آماده برای خود دارند که برای همه ی مشتریانشان از این قرارداد استفاده می کنند، چه مشتری 1 میلیون تومانی باشدچه مشتری 10 میلیون تومانی و چه مشتری که قرار است سفارشی کاملا اختصاصی را به آن شرکت سفارش بدهد.

حتما مطمئن باشیم و دقت بکنیم تک تک مفاد قرارداد که قرار است در آن توضیحاتی داده بشود و به عنوان قرارداد ما تنظیم شود، تخصصی و اختصاصی باشد و هیچ وقت قراردادهای روتین و موجود در اینترنت را امضا نکنیم. تا جایی که می توانیم قرارداد را محضری کنیم،یعنی در یک محضر قرارداد امضا شود، این گونه سندیت و رسمیت آن قرارداد بیشتر می شود و اعتبار آن نسبت به سایر قراردادها خیلی بیشتر خواهد شد.

 

همچنین بخوانید: سه کلید طلایی برای ایجاد نتیجه برنده – برنده در مذاکره

قرارداد نویسی در کسب و کار

نکته ی مهمی که شاید روزی برای ما هم اتفاق بیفتد این است که، وقتی با یک شرکتی قرارداد می بندیم، چه به عنوان مجری چه کارفرما، دقت داشته باشیم که مهر و امضای آن شرکت و مدیرعامل آن شرکت پای قرارداد باشد و صرفا با یک شخص که حتی در راس یک شرکت است قراردادی امضا نکنیم! چون بعدا اگر آن شخص از شرکت برود و ما قراردادمان با آن شخص بوده باشد،هیچ حرفی برای گفتن نخواهیم داشت و آن شرکت می تواند منکر تمامی این بحث ها باشد. قراداد کاری مان با شرکت حتما روی سربرگ شرکت باشد و حتما با مهر و مقام اصلی آن شرکت صورت بگیرد.

منظور از شرکت را همه می دانیم و می دانیم که متاسفانه در ایران ثبت و تاسیس شرکت خیلی ساده است!هر کسی که به سن قانونی برسد می تواند شرکت ثبت کند،منتها مشکلی که در همین سادگی ثبت شرکت پیش می آید این است که بعضا افرادی شرکت ثبت می کنند که ظاهرا به سن قانونی رسیده اند، ولی به سن عقلی و سن تشخیص درست یا نادرست کاری نرسیده اند!متاسفانه این مسائل پیش می آید و امیدواریم این گونه مسائل برای ما پیش نیاید که با کسی قراردادی را بنویسیم و امضا کنیم که بعدا این اتفاق برای مان رخ دهد که آن شخص بگوید من وقتی قرارداد فلان را امضا می کردم بچه بودم و نمی دانستم و الان مفاد آن قرارداد را قبول ندارم.

البته مطمئنا صحبت این شخص از نظر قانونی مستند نیست و مطمئنا آن چیزی که امضا شده است از نظر قانونی امضا،امضا است. پس دقت کنیم که اگر با کسی قرارداد می بندیم،حتی اگر شرکت دم و دستکی دارد یا حتی اگر اسم و رسم بزرگی دارد ،دقت کنیم که طرف مقابل از لحاظ شخصیتی هم به بلوغ لازم رسیده باشد.

از نظر قانون هیچ صحبت شفاهی، مستند و الزام آور نیست،این که با شخصی صحبتی بکنیم و به صورت شفاهی توافقاتی را با هم انجام دهیم که من فلان کار را انجام می دهم،از نظر قانونی بعدا هیچ استنادی به آن نمی شود کرد.

هر چیزی که توافق طرفین است باید مکتوب باشد وبه امضای طرفین برسد. نکته ی مهم دیگر این است که حتما قبل از امضای قراردادی که مشخصات گفته شده را دارد، بارها جزئیات قرارداد را بخوانیم. ما عادت کرده ایم خصوصا در اینترنت که هیچ وقت هیچ آیین نامه ای را نمی خوانیم و صرفا تاییدیه ها را انجام می دهیم و به جلو می رویم.

و نهایتا این که اگر قرارداد ما چند صفحه ای است،حتما همه ی صفحات را طرفین امضا کنند که بعدا مشکلی از این نظر پیش نیاید که خدای ناکرده بخواهد صفحه ای دچار تغییرات بعد از امضا شود. حتما سعی کنیم تا جای ممکن هر قراردادی را که امضا می کنیم 1 یا 2 نفر شاهد هم داشته باشیم که امضا کنند که بعدا اگر مشکلی پیش آمد این شاهدها بتوانند شهادت بدهند که چنین قراردادی بوده و مفاد آن این موارد بوده است.  

بطور خلاصه در این مقاله به نکات مهم قرارداد نویسی و موارد پیرامون آن اشاره کردیم.

 

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا