تقسیم وظایف در کار تیمی به چه معناست؟

همان طور که می دانیم وقتی رهبر یک تیم بخواهد وظایف اعضای تیم برای رسیدن به آن هدفی که علت اصلی شکل گیری تیم بوده است را بین آن ها تقسیم کند باید اهداف و اجرائیات آن را کوچک کرده و سپس با درایت وظایف را به همه محول کند. در نظر داشته باشیم در این مرحله ممکن است اختلاف نظرها پر رنگ گردد که بازهم مدیر یا رهبر تیم می ‌بایست هدایت درستی از اختلاف ها داشته باشد.

وظیفه یا مسولیت

در موارد زیادی ما دو کلمه وظیفه و مسئولیت را یکسان به کار می‌بریم ولی این دو کلمه با معنای کاملاً متفاوت از هم هستند که طبق نظر بلبین وظیفه و مسئولیت در تیم دو درخواست متفاوت از اعضای تیم است و در زیر بررسی می‌کنیم. وظیفه از نظر بلبین یعنی من به شما به طور مشخص و دقیق می‌گویم چه کاری را از چه شیوه و با چه جزئیاتی انجام دهید.

مسئولیت از نظر بلبین یعنی من به شما به طور مشخص و دقیق می‌گویم که چه نتیجه‌ای از شما می‌خواهم و شما در نهایت چه کاری را باید تحویل دهید.

نقش های 9 گانه بلبین

نظریه بلبین یکی از نظریه ها در بحث تقسیم وظایف می باشد که بر مبنای آن، هر تیم باید 9 نقش را در خود جای دهد و آن را بین اعضای تیم درست و کار آمد در خود جای دهد. 9 نقش به شرح زیر است:

فردی باید این نقش را بر عهده گیرد که دارای حساسیت و وسواس بودن در کار باشد که دقت عمل وی را بالا ببرد. اما نباید شکل آزار دهنده یا بهانه جویانه به خود بگیرد. مراقب باشیم که این نقش اصلا مناسب افراد کمال گرا نیست.

نظریه بلبین در تقسیم وظایف

از نظر بلبین وظیفه یعنی روش انجام کار برای اعضای تیم تعریف شده باشد و مسئولیت یعنی نتیجه کار مهم است و خود فرد تعیین می‌کند آن را چگونه انجام دهد. در ابتدای شروع کار تیمی همه ما فکر می‌کنیم حرف‌ ها و وظایف یکدیگر را به خوبی شناخته‌ ایم و بدون مشکل در ادامه کار می ‌کنیم در صورتی که این موضوع بسیار متفاوت است.

لذا برای عدم بروز مشکلات در آینده بلبین پیشنهاد می ‌کند که در تیم به جای وظیفه یا مسئولیت برای افراد نقش تعیین کنیم وی اعتقاد دارد که این نقش ها باعث عملکرد موثر، نتایج بهتر شده ولازمه یک تیم موفق تعیین شدن این نقش هاست.

وی 9 نقش را برای یک تیم تعریف کرده است البته در نظر داشته باشیم که 9 نقش مستلزم حضور 9 نفر در گروه یا تیم نیست، بلکه یک فرد می‌تواند با توجه به توانایی مهارت خود بیش از یک نقش را بر عهده گیرد. اما حضور نقش در تیم الزامی است.

این موضوع به قدری حائز اهمیت است که گاهی می توان علت کاهش کارایی تیم ها را مربوط به تقسیم نادرست کار دانست. نکته بعدی در محول کردن نقش های تیم باید در نظر داشته باشیم این است که هر فردی دارای نقاط قوتی است که بر تیم اثرات مثبتی دارد و در عین حال دارای نقاط ضعفی است که می ‌بایست توسط دیگر اعضای تیم پوشش داده شود.

پس توانایی افراد تیم را با محول کردن نقش ‌ها زیر سوال نبریم و در تقسیم وظایف با اهمیت دادن زیادی به یک وظیفه و فردی که آن را بر عهده دارد و بی اهمیت جلوه دادن کار دیگر که عضو دیگری از تیم وظیفه اجرای آن را بر عهده دارد به تیم آسیب نزنیم. همان طور که قبلا اشاره کردیم تقسیم وظایف باید به نحوی انجام شود که بار روانی کمتری برای تیم به همراه داشته باشد.

عملکرد مدیر تیم در تقسیم وظایف

یک رهبر یا مدیر موفق در تیم باید با توجه به تجربه خود، تجربه اعضای تیم رفتارهای فردی اعضا مهارت های بالقوه آن ها و همچنین تخصص اعضای تیم تقسیم وظایف انجام دهد.

لذا در زیر چند نکته را که می‌تواند به مدیران تیم برای این کار مهم کمک کند را بررسی می‌کنیم.

برای کنترل این حس می‌توانیم روی کاری که باید انجام شود تمرکز کنیم نه اعضای تیم. کنترل احساسات، مدیریت اعضا و بهبود روابط بین آن ها بیانگر قدرت یک مدیر خوب است و تنها در تیم‌ های حرفه ای ما شاهد حضور آن ها هستیم.

مقالات مرتبط با این نوشتار :

ویژگی های تیم را نام ببرید | ویژگی های یک تیم اثر بخش
Rate this post
خروج از نسخه موبایل