شناخت ذهن

بحران میان سالی و علائم آن چیست ؟ – راهکارهای مدیریت بحران میان سالی

به نظر شما بحران میان سالی چیست؟ در این مقاله قصد داریم به راهکارهایی در زمینه بحران میان سالی بپردازیم.

بحران میان سالی چیست و چه علائمی دارد؟ 

در این درس از سلسله دروس دوره ی شناخت و مدیریت ذهن توانا،  قصد داریم به بررسی بحران میان سالی، ویژگی های مثبت و منفی این بحران و راهکارهای جلوگیری از آن  پرداختیم.

بحران میان سالی یک وضعیت احساسی است که در سنین بین 35 تا 50 سالگی رخ می دهد. تخمین زده می شود که 10 درصد از زن ها و مردها به طور میانگین دچار این بحران می شوند. در این دوره از زندگی فرد که احساس می کند جوانی اش را از دست داده و اهداف و آرزو هایش را بر خلاف آنچه ارزیابی می کرد به دست نیاورده دچار یک بحران احساسی بسیار دردناک می شود. فرد به ناگاه تصور می کند که نیمی از عمرش گذشته و می توانست زندگی بهتر و مفید تری داشته باشد. بنابراین جایی در میانه ی راه وظایف و مسولیت های  خود را رها کرده و به اصطلاح وارد بحران میان سالی می شود .

 امید است که با مطالعه ی  راهکارهای موجود در این مقاله از بروز این مساله جلوگیری کرده و در صورت وقوع احتمالی آن را به سمت ویژگی های مثبت سوق دهید. 

 

علائم بحران میان سالی

علائم بحران میان سالی

تشخیص بحران میان سالی برای محققان امر دشواری است. اینکه شخصی در حال تجربه ی این بحران باشد یا خیر کاملا به نوع پاسخ فرد پاسخ دهنده به پرسش های روانشناس یا محقق بستگی دارد. بنابراین امکان دارد آنچه یک فرد از آن به عنوان بحران یاد می کند از دیگر افراد متفاوت باشد. اگرچه در حالت معمول بحران میان سالی علائمی نظیر ترس از مرگ و یا تمایل به جوان شدن مجدد دارد اما احساساتی که فرد در طول این دوره تجربه می کند می تواند کاملا مشابه احساساتی باشد که در بقیه ی بحران های زندگی همانند بحران اقتصادی تجربه می کند.

 

انجمن روانشناسی آمریکا می گوید یک بحران احساسی از تغییرات واضح و ناگهانی در رفتار مشهود است.  تغییراتی همانند نادیده گرفتن بهداشت شخصی، تغییرات چشمگیر در عادات مرتبط با خواب، کاهش یا افزایش ناگهانی وزن، تغییرات ناگهانی در خلق و خو همانند افزایش تحریک پذیری، خشم، ناراحتی و یا اضطراب. همچنین از دیگر علائم این دوره می توان به عمل های مختلف جراحی زیبایی (که در زنان شایع تر است) ، خرید خانه و ماشین بهتر، انتقادهای زیاد و بی جا از رابطه و برقراری ارتباط با افراد دیگر اشاره کرد. همه ی این ها  می تواند از عوارض بحران میان سالی باشد. بروز این عوامل در هر فرد متفاوت است و از تغییرات کوچک در خلق و خو گرفته تا تغییرات کلی در سبک زندگی متغیر است. بحران میانسالی در بیشترین حد و درجه منجر به خودکشی می شود. 

حالت زانویی شاد در بحران میان سالی

مطالعات نشان می دهد که شادی حالت زانویی یا u  شکل دارد. به این معنی که با پایان دوره ی جوانی و زمانی که فرد به سن 40 سالگی می رسد سطح نشاط و نشاط به تدریج رو به کاهش رفته و مجددا در 50 سالگی این منحنی رو به بالا می رود.  اطلاعات بدست  آمده از منحنی شادی در مورد نیمی از  آمریکایی ها و اروپایی ها صادق است.  گزارشات حاکی از آن است که افرادی که در دهه ی 60 زندگی خود شادتر و سرحال تر از همه ی عمر هستند در 40 سالگی احساس افسردگی شدید را تجربه کرده و از وضعیت زندگی خود ناراضی بودند. البته این محنی یو شکل شادی جهانی نیست، از کشوری به کشور دیگر متفاوت بوده و به سبک زندگی و نوع درآمد ملت ها بستگی دارد. اما کاهش تدریجی شادی توجیه خوبی برای وجود بحران میان سالی است. اگرچه داده ها نشان می دهد که بعد از سن 60 سالگی شادی و آرامش به زندگی فرد باز میگردد اما اعتقاد فراگیری وجود دارد که با افزایش سن افسردگی بیشتر شده و افراد در اواسط دهه ی 40 و 50 زندگیشان دچار اضطراب و حسرت می شوند و همین امر منجر به ایجاد بحران میان سالی می شود. 

کم شدن شادی یکی از مسائل و بحران میان سالی می باشد.

بحران میان سالی در مقابل زوال عقل

امکان دارد که بعضی از افراد مسائل مرتبط با زوال عقل که شایع ترین نوع آن آلزایمر است را با بحران میان سالی اشتباه بگیرند. در حالی که تفکر غالب  آلزایمر را به دوران پیری و بزرگسالی نسبت می دهند اما آمارها حاکی از آن است که 5 درصد از موارد وقوع آلزایمر قبل از سن 65 سالگی رخ می دهد. افراد مبتلا به زوال زودرس عقل در برنامه ریزی امور، سازماندهی و تفکر رو به جلو مشکل داشته، به راحتی تحت فشار روانی قرار می گیرند. کارملا تارتاجلیا پزشک و دانشمند عضو انجمن آلزایمر تورنتو می گوید در ابتدا یک تغییر ناگهانی در شخصیت می تواند به اشتباه بحران میان سالی تفسیر شده و در نهایت منجر به جدایی و طلاق توسط یک شریک عاطفی بی تفاوت شود. همه ی این مسائل قبل از این است که حتی یک تشخیص درست انجام شود. 

 

جنبه های مثبت میان سالی


بحران  میان سالی برای بعضی از افراد دارای جنبه های مثبت است. در  تحقیقی که در سال 2016 در مجله ی بین المللی توسعه ی رفتاری منتشر شد افسردگی و بحران میانسالی را برای بعضی از افراد به این دلیل که  منجر به کنجکاوی آن ها می شود مفید دانستند. محققان دریافتند افرادی که در زندگی  _ چه  در یک چهارم اول و چه در میانسالی – افسردگی را تجربه می کنند کنجکاوی بیشتری هم نسبت به خود و  هم نسبت به جهان اطراف خود داشته که همین مساله در را به روی راه ها و ایده های جدیدتری در زندگی به روی آن ها باز می کند. این کنجکاوی می تواند منجر به ایجاد فرصت های جدیدی در زندگی شود که در دوران بحران امیدوار کننده است. همچنین آشفتگی های دوران میان سالی می تواند زندگی بعضی از افراد را معنادارتر کرده و احساس نزدیکی آن ها به خدا را بیشتر کند. در نتیجه فرد احساس آرامش بیشتری در زندگی می کند.  

جنبه های منفی میان سالی و راهکار مقابله با آن 

 

مقابله با جنبه های منفی میان سالی

در صورت وجود علائمی همانند تغییر خلق و خو ، اضطراب و استرس بی دلیل، اختلالات خواب، کم یا زیاد شدن اشتها و سایر علائم ذکر شده در بالا حتما ابتدا با یک پزشک متخصص مشورت کرده تا در صورت لزوم از کمک حرفه ای بهره مند شوید .
اما اگر یک دوست یا یکی از اعضای خانواده تان  در معرض بحران میان سالی قرار گرفته باشد شما می توانید از طرق زیر به او کمک کرده و حمایتش کنید.

1: شنونده ی خوبی باشید

 اجازه دهید فرد مذکور در مورد مشکلش صحبت کند . شما هم بدون هیچ گونه قضاوت و  توصیه ای به صحبت هایش گوش دهید. 

2: نگرانی خود را ابراز نکنید


از بیان جملاتی نظیر (( شما در حال سپری کردن بحران میا نسالی هستید و یا بحران میان سالی مرحله ی سختی از زندگی است)) خودداری کنید. به جای آن جملات حمایت کننده ای نظیر ((خدا را شکر این مساله ی چندان مهم و نگران کننده ای  نیست و به راحتی قابل گذر است)) استفاده کنید.

3: از فواید فراوان کمک حرفه ای گرفتن صحبت کنید


در موارد حاد فرد را ابتدا به کمک گرفتن از یک پزشک عمومی و در صورت لزوم به مشاوره با یک روانشناس حاذق تشویق کنید. حتما این مساله را در نظر داشته باشید که تمام این علائم می تواند با یک مشکل فیزیکی نیز در ارتباط باشد. به عنوان مثال ممکن است یک مشکل تیروئیدی عامل و منشاء تمام این کج خلقی و استرس ها باشد.  یک پزشک می تواند به خوبی این مساله را تشخیص داده و در صورت نیاز فرد را به روانشناس و یا روان پزشک ارجاع دهد. 

 

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫11 دیدگاه ها

  1. Great V I should certainly pronounce, impressed with your website. I had no trouble navigating through all the tabs and related info ended up being truly easy to do to access. I recently found what I hoped for before you know it in the least. Reasonably unusual. Is likely to appreciate it for those who add forums or something, web site theme . a tones way for your customer to communicate. Nice task..

  2. Howdy this is kind of of off topic but I was wanting to know if blogs use WYSIWYG editors or if you have to manually code with HTML. I’m starting a blog soon but have no coding knowledge so I wanted to get guidance from someone with experience. Any help would be enormously appreciated!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا