دانستنی های ازدواج

تأثیر ازدواج بر سلامت چیست؟

«ترایمن» و «هتفیلد» در سال 1981 طبق بررسی های خویش نشان دادند که برخورداری شخص از یک رابطه صمیمانه با یاری حمایتگر می تواند نقش مؤثری در سلامت عاطفی و جسمانی او داشته باشد. بنابراین رابطه ای بین سلامتی انسان و ازدواج وجود دارد. داشتن شریک عاطفی حمایتگر، بر سلامتی زوجین تأثیر به سزایی دارد. طبق تحقیقات به عمل آمده از جامعه روان شناسی ازدواج بر روی سلامتی انسان تأثیر دارد ولی کیفیت ازدواج و روابط در ازدواج نقش مهمی را در ایجاد این سلامتی ایفا می کند. روابط سالم تأثیر بسیارخوب ومثبتی در سلامتی انسان دارد. به همین نسبت ازدواج ناسالم و در روابطی که دچار مشکل هستند در برابر بیماری ها آسیب پذیر هستند. پس انتخاب عاقلانه و بالغانه ما برای ازدواج و مدیریت کردن روابط بعد از ازدواج نقش مهمی را دارد که نباید از آن غافل شد. در این مقاله می خواهیم تأثیر ازدواج بر سلامت را بررسی کنیم.

قلب سالم تر در ازدواج

روش زندگی، رفتارها، واکنش های ما نسبت به مسائل زندگی و سبک زندگی ما در سلامت قلب ما تأثیر می گذارد.

قلب انسان به مرور زمان فرسوده می شود و درست زندگی کردن انسان بر این روند تأثیر دارد. بر اساس تحقیقات به عمل آمده، افراد متأهل در معرض مشکلات قلبی کم تری هستند اما این شامل ازدواج هایی می شود که پایه و اساس درستی دارند اما ازدواج هایی که دچار مشکل هستند اثرات زیان باری بر روی سلامتی قلب انسان دارند.

تأثیر ازدواج بر سلامت قلب

احساسات منفی، خشم و عصبانیت، اختلافات و مشاجرات زناشویی، استرس، داشتن خلق و خوی شاد و احساس مثبت از جمله عواملی است که بر روی سلامتی قلب تأثیرمی گذارند.

تأثیر مشاجرات و اختلافات زناشویی بر سلامت قلب

تأثیر ازدواج بر سلامت و زوجی در حال دعوا و مشاجره

فشارهای عصبی و مشاجره یکی از عوامل ایجاد کننده بیماری های قلبی است. فشار روانی نا خوشایند که بر اثر مشاجره و اختلافات زناشویی به وجود می آید تأثیر زیادی بر سیستم عصبی و قلبی- عروقی انسان دارد. برانگیختگی عصبی ابتلاء به بیماری های قلبی را افزایش می دهد و عصبانیت یا استرس شدید می تواند قلب ما را از کار بیندازد.

تأثیر داشتن خلق و خوی خوش بر سلامت قلب

انسان به قلبی آرام و شاد نیاز دارد. شاد زندگی کردن تأثیرات زیادی بر سلامت بدن مخصوصاً قلب دارد. وقتی شاد هستیم، ضربان قلب پایین است و از فشار خون کم می شود، بنابراین احتمال بیماری های قلبی و عروقی در افراد شاد رو کم تر است و در ازدواجی که ما از آن رضایت داشته باشیم و شاد تر باشیم قلب سالم تری داریم. یکی از عواملی که بر روی سلامتی قلب تأثیر می گذارد، استرس است.

اضطراب چیست؟

اضطراب یک واکنش احساسی و روانی است که همراه با ترس و عدم اطمینان است. وقتی اضطراب داریم، واکنشی که بدن مان نشان می دهد فشار زیادی بر قلب می آورد و موجب تپش قلب می شود و فشار خون را بالا می برد و باعث لخته شدن خون می شود.

زنی با استرس و اضطراب

در مواقع استرس هورمون هایی در بدن ترشح می شود که بر کارکرد قلب تأثیر منفی می گذارد. به دلیل وجود استرس اکسیژن در بدن کم می شود و ضربان قلب و فشار خون بالا می رود و قلب برای تولید جریان خون مورد نیاز عملکرد سخت تری دارد.

اگر در ازدواج خود سبک زندگی و انتخاب های غلط داشته باشیم، قطعاً سلامتی قلب ما هم در خطر است.

افراد متأهل کم تر در معرض مشکلات قلبی هستند، اما ازدواج هایی که دچار مشکلات هستند اثرات زیان باری بر روی سلامتی انسان می گذارد.

اختلاف و درگیری با دیگران بر سلامتی انسان تأثیر می گذارد پس تأثیر ازدواج مثبت و سازنده بر سلامت انسان بسیار قابل اهمیت است. استرس و روابط ناسالم، موجب آسیب دیدن سلامتی و حملات قلبی می شود. ارتباط درست و روابط سالم و رضایت بخش موجب سلامتی بیش تر می شود.

افزایش طول عمر

ازدواج یکی از مهم ترین تصمیمات زندگی انسان است که تأثیر زیادی بر سلامت جسمی و روانی انسان دارد. در یک ازدواج موفق، نیازهای عاطفی، روانی، فیزولوژیکی زوج برآورده می شود و همراه خود آرامش، امنیت و عشق و احترام می آورد.

تأثیر ازدواج بر سلامت و زوج پیر خوشحال

یکی از نیاز های مهم در ازدواج احساس آرامش است. آرامش روانی تأثیر به سزایی در طول عمر انسان دارد. تنهایی یکی از علل افزایش مرگ است و ازدواج موفق باعث طولانی شدن عمر انسان می شود. همسرانی که نسبت به عوامل بیرونی واکنش خوش بینانه تری نشان می دهند، زوج های شاد تر و مقاوم تری هستند و احتمال کم تری وجود دارد که به بیماری های جسمی و روانی دچار شوند و عمر طولانی تری دارند.

تعریف سبک زندگی

سبک زندگی مجموعه ای از رفتارها و عادت هایی است که شما در زندگی خود انتخاب می کنید و در زندگی روزمره آن ها را انجام می دهید.

در دنیای پر تنش و پر حادثه امروز، سبک و روش زندگی ما بسیار مهم است. هنر انسان در این است که بتواند زندگی خود را مدیریت کند، از روش های درستی برای خوب زندگی کردن استفاده کند و مهارت های درست زندگی کردن و سبک درست زندگی کردن را بیاموزد.

یکی از مهارت های درست زندگی کردن مراقبت از خود است. مراقبت از خود، باعث می شود متعادل و پرانرژی باشیم. این انرژِی به ما کمک می کند تا به خواسته های خود برسیم و کیفیت زندگی ها را افزایش می دهد و روابط ما را بهتر می کند.

به خودمان توجه کنیم. توجه کردن به خود به بیان ساده، آگاه بودن به هر کاریست که انجام می دهیم. وقتی به خود توجه داریم کارهای خود را با تفکر انجام می دهیم و اگر به خودمان توجه داشته باشیم در دام های زندگی اسیر نمی شویم.

هدفمند باشیم

هدفمند بودن باعث می شود زندگی مان ارزشمند تر و معنا دارتر شود. وقتی هدفمند هستیم این احساس به ما دست می دهد که کاری دارم که انجام دادن آن پراهمیت است و وجود ما برای انجام دادن این کار حیاتی و ارزشمند است. این گونه خود را ارزشمند تر می بینیم و با تمام وجود زندگی می کنیم.

بر روی عزت نفس و اعتماد به نفس خود کار کنیم زیرا عزت نفس ما نقش مهمی در خوب زندگی کردن ما دارد.

رابطه معنوی خود را با خداوند حفظ کنید

همیشه و در همه حال با یاد خدا آرام بگیریم. با اعتماد به خداوند به آرامش درونی برسیم و به خدا پناه ببریم. با او خلوت کنیم  و با خدای مهربان سخن بگوییم . 

سپاسگزار و شکرگزار باشیم

بر روی احساس شکر گزاری تمرکز کنیم و هر روز چیزهایی را پیدا کنیم که نسبت به آن ها احساس خوبی داریم و از آن سپاسگزاری می کنیم. سپاسگزاری ما را به زندگی پیوند می دهد.

به ظاهر خود توجه کنیم

همواره لبخند بزنید و مناسب لباس بپوشید. لباس ما بر ظاهرمان تأثیرمی گذارد. می توانید نقص های بدنی خود را با لباس مناسب بپوشانید. موهای تان را مطابق ترکیب چهره خود آراسته کنید. شانه های تان راعقب بدهید و به رو به رو نگاه کنید. از شل و آویزان راه رفتن پرهیز کنید.

فردی فداکار باشیم

فداکاری کنیم، مهربان باشیم اما بی رحمی دیگران را تحمل نکنیم و بی رحم پرور نباشیم. مهربان باشیم و از خود گذشتگی کنیم اما حد و مرزهای مهربانی را بدانیم.

برای داشتن سبک زندگی درست، باید رفتار درستی را پیش بگیریم و با دیگران به شیوه ای درست رفتار کنیم و در مهربانی کردن و فداکاری رفتار اشتباهی انجام ندهیم که به خودمان آسیب بزنیم. حق دیگران را محترم بشماریم و از حقوق خود هم دفاع کنیم.

به سلامتی جسم خود اهمیت دهیم

انسان باید به رفتارها و هر چیزی که به جسمش مربوط می شود همانند: مراقبت های بهداشتی، ورزشی، تغذیه مناسب و خواب کافی و همه ی فعالیت هایی که بدن را در وضعیت خوبی قرار می دهند، توجه داشته باشد تا جسمی سالم تر داشته باشد.

به سلامت و بهداشت روان خود بپردازیم

روان ما نیز از مجموعه احساسات و رفتارهای ما پیروی می کند. به همان نسبت که جسم ما نیاز به مراقبت دارد، روان و ذهن ما هم نیاز به مراقبت دارد، زیرا داشتن عملکرد جسم ما تحت تأثیر ذهن و روان ماست و سلامت روانی ما در کیفیت زندگی ما تأثیر گذار است. ذهن و بدن انسان با یک دیگر ارتباطی تنگاتنگ دارند و سلامتی روان ما بر سلامتی جسم ما تأثیر می گذارد.

تأثیر ازدواج بر سلامت و زنی در حال مدیتیشن

انسان که از سلامتی روان برخوردار است، ارتباط بهتر و سالم تری دارد و در حل مسائل روزانه خود توامند تر است. زیرا برخود مسلط است، ذهن آگاه و سالم دارد و قدرت تصمیم گیری بهتری دارد.

عوامل بسیاری در بهداشت و سلامت روان ما دخالت دارند. مانند: پذیرش خود، عزت نفس، اعتماد به نفس، خویشتن دوستی، استرس، خشونت، مهرورزی، مورد تأیید بودن، ارتباط سالم، شغل مناسب، خانواده، اجتماع، خواب مناسب و… سلامت روان ما، نقش بسیار زیادی در سبک زندگی سالم ما دارد. وقتی ما سبک درستی را برای زندگی کردن خود انتخاب کنیم و در نهایت در زیر سایه این انتخاب از سلامت جسمی روانی قوی برخوردار باشیم بنابراین به انتخاب های بهتری دست می زنیم. برای یک ازدوج سالم و پایدار ما باید سبک زندگی درستی را انتخاب کنیم و قطعا سبک زندگی درست و سالم بر روی ازدواج و زندگی مشترک ما تأثیر به سزایی دارد.

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫10 دیدگاه ها

  1. I do not even understand how I finished up right here, but I assumed this submit used to be great. I do not realize who you might be however definitely you’re going to a well-known blogger if you are not already 😉 Cheers!

  2. Thank you so much for giving everyone an extraordinarily wonderful chance to read in detail from this site. It can be so nice and as well , stuffed with amusement for me personally and my office colleagues to visit your website a minimum of three times per week to study the latest tips you have. And lastly, I’m also always astounded with the stunning tips and hints you serve. Certain 3 facts on this page are completely the most effective I’ve ever had.

  3. I actually wanted to compose a small message in order to say thanks to you for the unique hints you are giving here. My considerable internet investigation has at the end of the day been paid with extremely good suggestions to write about with my guests. I would declare that we website visitors are definitely endowed to be in a magnificent place with many special people with great tactics. I feel very much privileged to have encountered your web site and look forward to really more entertaining minutes reading here. Thanks a lot once more for a lot of things.

  4. Thanks for some other informative website. The place else could I am getting that type of information written in such a perfect method? I’ve a venture that I am just now running on, and I have been on the glance out for such information.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا