دانستنی های ازدواج

چگونه ازدواج موفق داشته باشیم ؟

یکی از اهداف ازدواج رشد و خود شکوفایی است. ازدواج به غیر از بخش فیزیولوژیکی که همان بقاء است بخش های دیگری دارد که از برخی از نیازهای انسان ساخته شده است و در نهایت انسان با دسترسی پیدا کردن به تمام این نیازها در یک رابطه سالم به رشد و خود شکوفایی در ازدواج می رسد. نیازهایی مثل عشق، احساس تعلق، قدرت، پیشرفت، آزادی، تفریح که همیشه انسان ها از بدو تولد برای رسیدن به نیازهای خود تقلا می کنند و در تمام طول زندگی به تلاش خود ادامه می دهند، زیرا این کار بسیار آسان تر است تا زمانی که یک فرد تنهایی برای بقاء و زنده ماندن خود تلاش کند.
افراد تنها که هیچ رابطه عاطفی نزدیکی ندارند، همیشه احساس ناراحتی می کنند و هیچ امیدی به بهتر شدن فردا ندارد، زیرا می دانند فردا هم تنها هستند. افراد تنها به لذت های کوتاه مدت پناه می برند در صورتی که افرادی که به فرد خاصی علاقه دارند و رابطه عاطفی خوبی دارند احساس رضایت بهتری از زندگی خود دارند و هدفمند تر زندگی می کنند و تلاش آن ها برای ادامه ی حیات و درست زندگی کردن بیشتر است و این خود باعث رشد و شکوفایی انسان می شود.

راه های رسیدن به رشد و شکوفایی در ازدواج

در ادامه به بررسی چندین روش برای رسیدن به موفقیت و رشد در ازدواج می پردازیم. 

همکاری داشتن و مسئولیت های مشترک

ازدواج مجموعه ای از مقررات و مسئولیت هایی است که بر عهده همسران است و هر یک از زوجین نقش ها و مسئولیت های خاص خود را دارند که توافق بر سر این نقش ها و مسئولیت ها مسئله بسیار مهمی است که نباید نادیده گرفته شود و اگر از آن به سادگی بگذریم مشکل ساز می شود و باعث خرابی و نابودی ازدواج می شود.

با تغییر و تحولاتی که در جهان مدرن به وجود آمده نقش همسران نیز در ازدواج تغییر کرده است. در دنیای سنتی گذشته مردها نان آور خانه بوده اند و زن ها مسئولیت خانه داری را به عهده داشتند، اما امروزه در این دنیای مدرن زن ها در اجتماع نقش های جدیدی را به عهده گرفتند و همراه مردان در مسائل اقتصادی و اجتماعی نقش دارند. وقتی زن ها خارج از خانه مسئولیت هایی را بر عهده گرفتند نقش مردها هم در خانه متفاوت شده است و این مستلزم هماهنگ شدن زوجین در نقش ها و به تفاهم و توافق رسیدن بر سر مسئولیت ها است و بحث سر این مسئولیت پذیری بسیار مهم است و خیلی از کشمکش ها از بین می رود.

توافق بر سر محل زندگی

توافق داشتن یعنی به تفاهم رسیدن بر سر تفاوت ها و چگونگی برخورد با اختلاف نظرها و رضایت داشتن از تصمیم گرفته شده.

یکی از نکات مهم قبل از ازدواج که باید بررسی شود توافق بر سر محل زندگی است. محل زندگی هم یکی از مسائلی است که ممکن است بعضی از همسران با تفاوت هایی روبه رو شوند و محل زندگی همسران مکانی است که هر دو نفر حقوق مشترکی در آن دارند. از نظر قانونی حق سکونت و تأمین محل سکونت با مرد خانه است و مرد می تواند محل سکونت همسر خود را مشخص کند اما قبل از ازدواج همسران می توانند با هم به توافق برسند و شرط کنند که هر دو بر سر محل سکونت نظر بدهند زیرا رضایت هر دو نفر برای شروع یک زندگی مشترک لازم است و بهتر است دو نفر به صورت منطقی کنار یکدیگر تصمیم درستی برای انتخاب محل زندگی خود بگیرند. برخی از همسران تمایل دارند که نزدیک به خانواده خود زندگی کنند ولی برخی دیگر دوست دارند دور از خانواده باشند بعضی افراد وابستگی شدیدی به خانواده خود دارند و دور بودن محل زندگی و یا شهر زندگی برای آن ها بسیار مهم است.

یکی دیگر از مسائلی که برای انتخاب محل زندگی باید مورد بررسی قرار بگیرد شرایط مالی همسران است. همسران باید بر اساس شرایط مالی خود محل مناسبی را برای خود انتخاب کنند تا در موقعیت استرس زا در فشار مالی قرار نگیرند.
برای داشتن یک ازدواج موفق همسران باید قبل از ازدواج بدون لج بازی و فشار آوردن به یکدیگر با رعایت کردن حق و حقوق هم دیگر بر سر مکان زندگی به توافق برسند.

داشتن حریم خصوصی در ازدواج

همسران از طریق هورمون های جنسی و به صورت غریزی برای حفظ بقاء جذب یکدیگر می شوند، اما هورمون های جنسی نمی تواند به رابطه ما تداوم دهد. اکثر انسان ها نیازمند آن هستند که زندگی خاص خود را داشته باشند و به فعالیت های خاصی که به آن علاقه مند هستند و از آن ها لذت می برند بپردازند.

همسران موفق این را می دانند که این علایق خاص خود را از زندگی مشترک خود جدا کنند، زیرا تکیه و وابستگی به همسر خود به ازدواج آسیب می رساند که در اکثر مواقع خارج از توان افراد است. همسران باید یاد بگیرند که نیازها و علایق خاص خود را شناسایی کنند و به این نیازهای خود خارج از رابطه عاطفی و جنسی خود پاسخ دهند و در رسیدن به این نیازهای خود به رابطه خود آسیب نزنند. هر چه در رسیدن به این نیازهای خود آزاد تر باشیم و بتوانیم نیازهای خود را از طریقی ارضاء کنیم که مانع نیازهای دیگران نشویم وخودخواه و خود محور نباشیم زندگی مشترک بهتری را تجربه می کنیم و به رشد و خود شکوفایی در ازدواج خواهیم رسید.

همه انسان ها به خلوت، تنهایی و حریم خصوصی نیاز دارند. گاهی اوقات انسان به اوقات آزادی نیاز دارد که فقط صدای خودش را بشنود، پس همسران باید به خلوت و تنهایی یکدیگر احترام بگذارند و این فضا را برای یکدیگر به وجود آورند. همه ی زن ها در زندگی خود به یک دوست، همدم و هم جنس خود نیاز دارند. زن ها در کنار هم قدرت می گیرند و با همه پرسی کردن و حمایت کردن از یکدیگر در مسیر زندگی راهنمای یکدیگر می شوند. مردها هم دوست دارند همه ی کارهای خود را گروهی انجام دهند. مردها به جمع مردانه خود نیاز دارند و هر مردی دوست دارد که با دوست خود پیوند قلبی برقرار کند. مرد نیاز دارد با کسی غیر از همسرش صمیمی شود و بعضی از نیازهایش را با کمک او برآورده کند. این چیزی است که همسران باید بدانند و این حریم را برای همسران خود قائل باشند که دوستانی سالم غیر از همسر خود داشته باشند و تمام نیازهای خاص خود را خارج از رابطه پاسخ دهند.

هدف انسان از ازدواج، کامل تر شدن و به رشد رسیدن است. هر انسانی نیازها و افکاری دارد که مخصوص خودش است، این بدان معنی نیست که همسران اجازه دارند هر کاری که دلشان می خواهد انجام دهند، بلکه باید به عنوان یک همسر به افکار، احساس و علایق همدیگر احترام بگذاریم، زیرا ما ازدواج می کنیم تا به عنوان همراه و هم مسیر زندگی هم دیگر، زندگی کردن را برای خود آسان تر کنیم.

داشتن حریم خصوصی و بر طرف کردن نیازهای فردی به معنای خودخواهی نیست. همسران وظیفه دارند به تعهد و وظایفی که نسبت به هم دارند مسئول باشند و این هم به معنای فراموش کردن خود نیست. ما به همان نسبت که به همسر خود مسئول هستیم، نسبت به خودمان هم مسئولیت داریم. هر چند در زندگی مشترک گذشت و فداکاری نقش مهمی را ایفا می کند، اما گذشت و فداکاری نباید این گونه باشد که چیزی از خودمان باقی نماند. همسران با داشتن حد و مرزهای مشخص شده و منصفانه باید فضایی را ایجاد کنند که آزادی آن ها در زندگی به خطر نیوفتد و به رشد و خود شکوفایی در ازدواج هم دست پیدا کنند.

میزان درآمد

نکات مهم قبل از ازدواج و زوجی در حال شمارش پول

در بسیاری از موارد مسائل مالی موضوع کشمکش بین زن و شوهر می تواند باشد، به همین دلیل بهتر است که قبل از آغاز زندگی مشترک زن و مرد مسئولیت های مالی خود را مشخص کنند و این که اگر زنی شاغل است و درآمد دارد و می خواهد درآمد خود را در راه زندگی مشترک خود هزینه کند و یا می خواهد این بودجه را به خود اختصاص دهد و اگر می خواهد درآمد خود را برای زندگی مشترک هزینه کند چقدر می تواند مسئولیت مالی را به عهده بگیرد.
در زندگی مشترک بهتر است طرفین به صورت مشترک در برنامه ریزی های مالی نقش داشته باشند، درآمد و مخارج را با هم هماهنگ کنند و با انعطاف پذیری دخل و خرج خود را تنظیم کنند تا هر دو به رضایت کامل برسند. قبل از ازدواج بهتر است درباره ی انتظارات مالی یکدیگر در زندگی مشترک آگاه باشید و بدانید آیا از نظرمالی می توانید با هم به توافق و تفاهم برسید یا خیر. متأسفانه برای برخی مردم فرار کردن از واقعیت راحت تر از رو به رو شدن با واقعیت های زندگی است. باید واقعیت مالی زندگی خود را بپذیرید و به کسی که تصمیم به ازدواج با گرفته اید صادقانه درباره ی وضع مالی خود توضیح دهید. در مورد انتظارات مالی یکدیگر بحث و گفت و گو کنید و در مورد بحران ها، احتمالات و مشکلات مالی با یکدیگر گفت و گو کنید و چیزی را از یکدیگر مخفی نکنید و بدانید در صورت وجود مشکل مالی توانایی کمک و یاری به یکدیگر را دارید. باید این نکته را بدانیم که اگر فردی بخواهد تمام تصمیمات مالی را خود به تنهایی بگیرد نهایتاً به نتیجه ی درستی نخواهد رسید. شاید این بحث ها قبل از ازدواج برای بعضی ها خوشایند نباشد.

اعتقاد به حضور خداوند در زندگی

از خداییم و به سوی او بر می گردیم. پدیده های مادی از عالم غیب پدید آمدند و تحت هدایت آن هستند و به سوی آن بر می گردند. برای خلقت هر چیزی هدف و دلایلی وجود دارد و خداوند برای خلق انسان هم اهداف و دلایلی داشته است و انسان باید دلیل وجودش در این جهان هستی را جست و جو کند و رسالت و هدف نهایی خود را در این دنیا پیدا کند. درون قلب های ما نیروی وجود دارد که بی صبرانه به دنبال شناخت خویشتن الهی خود هستیم و با این احساس به کمال می رسیم.

4 مورد از مهم ترین مسائل قبل از ازدواج

در ادامه به بررسی 4 مورد از مهم ترین مسائل قبل از ازدواج می پردازیم.

1.پیشرفت مالی

از نظر شما نهایت پیشرفت برای شما چیست؟ تصاحب یک خانه‌ی مناسب و یک اتومبیل؟ تصاحب یک خانه مجلل در بالای شهر و یک اتومبیل مدل ‌بالا و یک ویلا در منطقه‌ای خوش‌ آب و هوا؟ یا…؟ آیا شما فکر می‌کنید که طی هر یک‌ سال باید پیشرفت ‌های مهمی در زندگی ‌ما محقق شود یا در عرض کمتر از یک ‌سال؟ اهداف مالی خود را به دقت تعیین کنید و درباره ی آن با طرف مقابل تان صحبت کنید. می دانید که تاثیر مسائل مالی در زندگی بسیار مهم است و مسائل مالی یکی از مهم ترین مسائل قبل از ازدواج محسوب می شود، پس مخفی کردن میزان درآمد چه از طرف زن و چه مرد کار پسندیده ای نیست، بهتر است در این مورد شفاف سازی شود.

جمع کردن پول

برنامه ریزی، کلید هر نوع پیشرفت است. در اولین فرصت برای تامین مالی زندگی آینده، تامین هزینه های ازدواج و پر کردن چاله ها و بدهی ها با شریک زندگی تان برنامه ریزی کنید. مدیریت ازدواج و هم چنین پیشرفت مالی نیاز به داشتن مهارت دارد، اما بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که با یکدیگر صادق و رو راست باشید. با صحبت کردن در مورد مدیریت مالی و برنامه ریزی کامل برای مقابله با بودجه، هزینه و سرمایه گذاری را شروع کنید، هر چه زودتر به انجام این کار بپردازید، بهتر خواهید شد. اگر عادت های مدیریت مالی خوبی را به عنوان یک زوج تازه ازدواج کرده بیندیشید، می توانید به عنوان یک تیم می توانید بر زندگی که سال ها پیش روی شما قرار می گیرد، کار کنید.

2.اوقات فراغت و امور منزل

اوقات فراغت از نظر شما چه معنایی دارد و به چه کار هایی اختصاص داده می شود؟ امور منزل و کار های عقب‌ افتاده؟ استراحت؟ تفریح؟ مطالعه؟ اهمیت هر کدام از این موارد برای شما چه ‌قدر است؟ بیشتر اهل کدام ‌یک از این کار ها هستید؟ کدام یک از مکان های عمومی را برای گذراندن اوقات فراغت دوست دارید؟ آیا قدم زدن در کوچه ها و خیابان های شهر را دوست دارید؟ به عقیده ی شما چه کار هایی برای اوقات فراغت روزانه و چه کار هایی برای ایام تعطیل مناسب‌ اند؟ یا این که مثلا چقدر از زمان خود را دوست دارید با همسر خود و یا در جمع دوستان خود بگذرانید؟

در مورد امور منزل فکر می کنید همکاری شوهرتان باید تا چه حدودی باشد؟ (مثل شست و شو، آشپزی، خرید مایحتاج روزانه) برای روشن شدن این میزان، درصد بگویید. اوقات فراغت زمانی برای شما مفید خواهد بود که کاملا واضح و روشن بدانید از چه چیز لذت می ‌برید و در واقع چگونه می ‌خواهید از آن استفاده کنید و فقط با انتخاب شما این زمان می ‌تواند مفید باشد.

3.حساسیت، ترس و عادت از مهم ترین مسائل قبل از ازدواج است

هر کسی دارای یک شخصیت (Personality) است و حساسیت های خاصی دارد که وقتی صحبت می کند یا کاری را انجام می دهد در حال نشان دادن آن ها است، بنابراین باید بدانیم که واکنش هر کسی نسبت به چیز هایی که بر روی آن ها حساس است غیر قابل کنترل می باشد. یکی از مهم ترین مسائل قبل از ازدواج این است که شما قبل از شروع زندگی مشترک بتوانید با حساسیت های یکدیگر آشنا شوید و گام مهمی در جهت جلوگیری از ایجاد بحران های عاطفی بردارید، اگر چیزی هست که شما را عصبی می کند، یا اگر از چیز خاصی می ترسید یا وسواس خاصی دارید حتما در مورد آن صحبت کنید، مثلا اگر تحمل ندارید که همسرتان به غیر از موارد لزوم با خانم های دیگر صحبت یا معاشرت کند حتما این احساس خود را بیان کنید، بنابراین باید اول از چیز هایی که شما را آشفته، ناراحت و یا عصبانی می کند آگاه باشید و لیستی از ترس ها و عادت های خود تهیه کنید و درباره ی آن ها با طرف مقابل خود صحبت کنید. هر چه بیشتر نسبت به اخلاقیات هم قبل از ازدواج آشنا شوید تصمیمات بهتری خواهید گرفت. بیایید فرض کنیم برای مثال یکی از ترس های شما این است که از به مشکل برخوردن در ازدواج می‌ ترسید، راه حل غلبه بر این ترس این است که در ابتدا یاد بگیرید چطور با وجود مشکلات و دلخوری ‌ها، با فرد مورد نظرتان صحبت کنید، صحبتی که نه نشانه خشم در آن باشد و نه ضعف.

بعضی از افراد ترس از ازدواج دارند. ترس از ازدواج یک ترس غیر طبیعی و پایداری است که در واقع به آن گاموفوبیا (Gamophobia) می‌گویند. اختلال فوبیا در ازدواج هم وجود دارد به‌ گونه‌ای که فرد حتی اگر بداند که آن ازدواج برایش تهدید ندارد و مشکلی برایش ایجاد نمی ‌کند باز هم می ‌ترسد و این مسئله تأثیرات زیادی را در زندگی فرد ایجاد می ‌کند، اما این اختلال قابل‌ درمان است و فرد می ‌تواند بعد از درمان ازدواج کند و زندگی خوبی داشته باشد.

4.صمیمیت و احترام

وقتی انسان مراحل کودکی و بلوغ را کامل و درست سپری کند، در مرحله ی بزرگ سالی که دوره ی سوم، چهارم و پنجم زندگی فرد را در بر می گیرد، باید بتواند صمیمیت، همدلی، احترام و قدردانی را نسبت به اطرافیان خود به ویژه با جنس مخالف که در نقش همسر فرد ظاهر می شود، تجربه کند و به عمل درآورد. از نظر شما صمیمیت چه معنایی دارد؟ یا مثلا رفتار همسر شما با شما چگونه باید باشد تا با او احساس صمیمیت کنید؟ یا این که ابراز علاقه، عشق و محبتِ همسرتان به شما باید چگونه باشد؟ با حرف ‌های محبت ‌آمیز؟ با دادن هدیه؟ با کمک در انجام کار های شخصی شما؟ با ناز و نوازش و رفتار های زناشویی؟ توقع دارید شوهرتان هر کدام از این کار ها را با چه فواصل زمانی و در چه اوقاتی برای شما انجام دهد؟ پاسخ به این سوالات که در مورد صمیمیت است جزو یکی از مهم ترین مسائل قبل از ازدواج است که باید بررسی شود.

مقالات مرتبط:

ازدواج چیست ؟ | دلایل تمایل به ازدواج در انسان چیست؟
Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫13 دیدگاه ها

  1. Thank you for the sensible critique. Me and my neighbor were just preparing to do a little research on this. We got a grab a book from our area library but I think I learned more from this post. I am very glad to see such fantastic information being shared freely out there.

  2. Thanks for sharing superb informations. Your site is so cool. I’m impressed by the details that you have on this site. It reveals how nicely you perceive this subject. Bookmarked this web page, will come back for extra articles. You, my pal, ROCK! I found just the information I already searched all over the place and simply couldn’t come across. What a great site.

  3. I would like to thnkx for the efforts you have put in writing this blog. I am hoping the same high-grade blog post from you in the upcoming as well. In fact your creative writing abilities has inspired me to get my own blog now. Really the blogging is spreading its wings quickly. Your write up is a good example of it.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا