شناخت ذهن

قرص هایی که آدم را باهوش و با انگیزه می کند + معرفی قرص برای افزایش هوش و تمرکز

گاهی ما در زندگی دچار فراموشی کوتاه مدت می شویم و ممکن است یک شماره تلفنی را که به خاطر داشته ایم، فراموش کنیم. استرس های زندگی روزمره تا حدودی مغز ما را خالی از ذهن کرده و فراموشی کوتاه مدت به وجود می آورد، این گونه فراموشی ها، هیچ نگرانی ندارد چرا که عده زیادی از افراد،در زندگی امروزی خود دچار این مشکل می شوند.
متمرکز بودن در دنیای امروز تقریبا به یک کار سخت تبدیل شده است، در صورتی که تمرکز بدون شک مهم ترین تکنیکی است که ما برای موفقیت باید بیاموزیم. بدون وجود تمرکز افراد دارای بازدهی پایین و ضریب اشتباه بالایی می شوند و بسیاری از آن ها برای این که بتوانند تمرکز خود را تقویت کنند به سراغ قرص و داروها می‌روند، غافل از این که بهترین راه افزایش تمرکز، یادگیری تکنیک‌های مربوط به آن است.

هفت راه حل مهم برای تقویت تمرکز ذهن چیست ؟ – دوره شناخت ذهن

آیا ریتالین قرص افزایش تمرکز و تقویت حافظه است ؟

قرص ریتالین برای کنترل و درمان پیش فعالی در کودکان مورد استفاده قرار می گیرد و باید حتما با تجویز پزشک مصرف شود.
متاسفانه برخی از افراد از ریتالین به عنوان قرصی برای افزایش تمرکز و تقویت حافظه استفاده می کنند که باید به این نکته اشاره کنم که بعد از مدتی فرد دچار اعتیاد به این قرص می شود و مشکلاتی برای او به وجود خواهد آمد، پس این قرص نه تنها به تقویت حافظه کمک نمی کند، بلکه مشکلاتی نظیر توهم روان پریشی و عصبی شدن و لاغری و از دست دادن وزن از قبیل مشکلاتی است که مصرف کننده با خوردن ریتالین به آن مبتلا خواهد شد. شاید جالب باشد که بدانید اعتیاد به این قرص، از ترک کردن سیگار سخت تر است !!.

مصرف چه قرص هایی ما را باهوش تر می کند؟

قرصی که قابلیت های شناختی ما از جمله قدرت تمرکز، حافظه، توجه، انگیزه و دیگر عملکرد های اجرایی ما را به بالاترین حد و درجه ممکن برساند، باعث افزایش میزان هوش ما می شود. اگر تا به حال فیلم نامحدود (نام فیلم آمریکایی محصول سال 2011 به کارگردانی نیک برگر ) را دیده باشیم حتما ایده ای درباره ی این مبحث داریم. درست است که این فیلم و امثال آن تخیلی و ساختگی اند، اما واقعیت خیلی دور از ذهن نیستند.
مفهوم عصب شناختی و  استفاده از داروهای مختلف برای بهبود عملکرد شناختی در افراد سالم موضوع جدیدی نیست. در حقیقت پنجاه سال پیش داروی پیراستام که از جمله اولین داروهای اعصاب مرکزی است به عنوان یکی از  اولین داروهای افزایش دهنده ی عملکرد شناختی وارد بازار شد و توزیع کنندگان آن معتقدند که عملکرد مغز با این دارو تقویت شده و در افزایش توجه بیماران تاثیرگذار است، اگر چه این دارو مورد تایید انجمن دارویی آمریکا نیست و عوارضی نظیر بی خوابی، اضطراب و سردرد دارد، اما در همه جای دنیا مورد استفاده قرار می گیرد.

ضریب هوشی (IQ) چیست؟ | ضریب هوشی افراد مشهور چند بوده است ؟

بهترین قرص های تقویت حافظه و افزایش تمرکز حواس

در زیر تعدادی از رایج ترین نوتروپیک ها همانند، مدافینیل و چندین قرص دیگر در خانواده ی راکتام که با توجه به ساختار شیمیایی مشترک آن ها طبقه بندی شده اند و موجب افزایش هوشیاری و کاهش خواب آلودگی می شوند، آورده شده است. داروهای تقویت حافظه یا به تنهایی و یا به همراه سایر نوتروپیک ها مصرف می شوند.

استفاده ی غیر پزشکی و غیر قانونی از این داروها به منظور رشد شناختی و افزایش توجه و تمرکز در افراد سالم پیامدهای جبران ناپذیری از جمله، احتمال اعتیاد به این داروها و سایر عوارض جانبی، به همراه خواهد داشت. اگر چه این داروها به منظور کمک به افزایش تمرکز، توجه و سایر عملکردهای شناختی در افرادِ دارای اختلالات بیش فعالی تجویز می شود، اما استفاده ی غیر پزشکی از آن ها می تواند فرد را در همان موارد دچار اختلال کند. هشدار و خطرات بیشتر زمانی است که دوز بالایی از این داروها مصرف  شود که در نهایت منجر به روان پریشی در فرد مصرف کننده می شود.

اکثر نوتروپیک ها برای استفاده ی دارویی یا مکمل غذایی در ایالت متحده ی امریکا تایید نمی شوند. استفاده از این موارد به دلیل کمبود تحقیقات بالینی و نبود نظارت و کنترل کافی، ضرورت مشورت با یک پزشک متخصص قبل از هر گونه مصرف خود سرانه را افزایش می داد.

استرس چیست و چرا استرس داریم ؟ – دوره مدیریت استرس

بهترین قرص تقویت حافظه برای درس خواندن

قرص‌های زیادی برای تقویت حافظه در بازار وجود دارد که یکی از این قرص‌ها ریتالین است، این قرص به تقویت تمرکز و حافظه کمک بسیار زیادی می کند، اما از طرفی دیگر در بلند مدت عوارضی جبران ناپذیر برای فرد به همراه خواهد داشت. بیشتر  این قرص ها عملکردی شبیه به مواد مخدر در بدن دارند، به این صورت که در کوتاه مدت موجب تقویت عملکرد مغز می‌شوند، اما  در بلند مدت موجب به وجود آمدن وابستگی‌های جسمی و روحی در افراد می شود.

خوب است بدانیم که رش‌های طبیعی عملکردی بهتر و موثرتر برای بدن خواهند داشت، پس به جای مصرف قرص از منابع غذایی مفید برای تقویت حافظه و افزایش تمرکز استفاده نماییم.

قرص های افزایش تمرکز و فعال کننده مغز

نوتروپیک های زیادی در بازار وجود دارد که همه ی آن ها فقط مکملی برای افزایش تمرکز و حافظه نیستند. بیش از ۲۰۰ دارو برای توانایی شناختی وجود دارد و همه ی مواد نوتروپیک از منابع طبیعی استخراج می شوند، این مکمل ها به تقویت حافظه کمک می کنند.

در ادامه به بررسی چند مورد از این قرص ها که در افزایش تمرکز و هوش موثر هستند، می پردازیم.

 قرص های افزایش هوش

قرص پیراستام ( Piracetam )

پیراستام که اصطلاحا قرص هوشمند اولیه نامیده می شود به طرز قابل توجهی قابلیت افزایش توجه و بهبود حافظه ی شناختی را در تمام  سطوح  دارد. پیراستام دارای قدرت افزایش نفوذ پذیری غشاء سلولی بوده و منجر به تحریک مغز و محافظت از قشر مغز در برابر کمبود اکسیژن می شود. این دارو از جمله داروهای اعصاب بوده و به صورت شربت نیز مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو در سال 1964 روانه ی بازار شد و یکی از بیشترین نوتروپیک های تحقق شده در طبقه ی مکمل های راکتام است. اگر چه داروهای زیادی در زمینه ی تقویت شناختی وجود دارد، اما هرگز نقش شیوه های طبیعی بهبود حافظه از جمله، یادگیری مهارت های جدید، ورزش ، مطالعه ی ایده های نو، حل جدول و خوراکی های طبیعی و مغذی را فراموش نکنیم.

10 تمرین شگفت انگیز برای تقویت حافظه | وره شناخت ذهن توانا

معرفی قرص انیراستام  ( Aniracetam )

از جمله مشتقات مصنوعی پیراستام، انیراستام است. اعتقاد بر این است که  انیراستام دومین داروی رایج از خانواده ی راکتام است.  از جمله دلایل محبوبیت این قرص قدرت تحریک پذیری فوق العاده او می باشد، زیرا این قرص بعد از مصرف به سرعت وارد جریان خون می شود. درست است که در ابتدا این دارو به منظور افزایش یادگیری و تقویت حافظه روانه ی بازار شده است، اما گزارش ها حاکی از آن است که این محصول به افزایش خلاقیت در افراد کمک شایانی می کند، با وجود این که تحقیقات فراوان، غیر سمی و بی خطر بودن آنیراستام را تایید می کند، اما بدان معنا نیست که این دارو به طور کامل بی خطر و بدون عوارض جانبی باشد، بنابراین داشتن  اطلاعات کامل قبل از مصرف، امری ضروری و واجب است.

 

معرفی قرص اکسیراکتام

اکسیراکتام از سری داروهای خانواده ی راکتام بوده و در بین برنامه نوسان کامپیوتری بسیار محبوب تر از سایر افراد است.  این دارو برای بهبود آسیب های عصبی و بازیابی حافظه ی بلند مدت موثر است. اعتقاد بر این است که این دارو در بهبود گستره ی توجه، حافظه، ظرفیت های یادگیری، تمرکز، ادراکات حسی و تفکر منطقی موثر است، همچنین به عنوان محرک افزایش دهنده ی انرژی، هوشیاری ذهن و افزایش دهنده انگیزه در فرد موثر عمل می کند. در کنار فواید یاد شده این دارو می تواند عوارض جانبی نظیر بی تفاوتی و خستگی را در فرد ایجاد کند که باز هم همانند سایر داروهای ذکر شده بر ضرورت مشورت با پزشک قبل از مصرف تاکید فراوانی می شود.

قرص مدافینیل ( Modafinil )

مدافینیل که در آمریکا با عنوان پروویجیل فروخته می شود، محرکی است که لقب قرص نابغه را به خود اختصاص داده است. این دارو یک محرک افزایش دهنده ی هوشیاری و کاهش دهنده ی خواب آلودگی است. پزشکان در ابتدا این دارو  را تنها به اشخاص دارای اختلال خواب تجویز می کردند، اما در حال حاضر به قضات، خلبان ها، دانشمندان و دوچرخه سواران به منظور افزایش توجه، تمرکز، بهبود حافظه و یادگیری تجویز می شود، به گفته ی ساینتیفیک امریکن (نشریه ی علمی ماهانه در آمریکا) تلاش های علمی در طول سال های اخیر برای ارتقا و بهبود حافظه تنها داروهای شیمیایی اندکی را مورد تایید قرار می دهد که در این میان مدافینیل از تست ها و آزمایش های سفت و سخت رد شده و مورد تایید قرار گرفته است. با این حال عوارضی همانند، اضطراب، سرگیجه و سردرد در بعضی از مصرف کنندگان مشاهده شده است.

11 راه کار بهبود مهارت یادگیری چیست؟

 نتروپیک ها

تحقیقات جهت کشف داروهای موثر تر برای افزایش توانایی ذهن که مسمومیت و عوارض جانبی کمتری داشته باشه همچنان ادامه دارد، اما محدودیت هایی در این میان وجود دارد، اگر چه مواد تشکیل دهنده ی این داروها به طور جداگانه به عنوان افزایش دهنده ی رشد شناختی مغز شناخته می شوند، اما آزمایشات تصادفی کنترل شده، جهت ارزیابی تاثیرات ترکیبی این تولیدات، کم و نادر است.
بر طبق تحقیقات روانپزشک بالینی و استاد دانشکده ی پزشکی هاروارد، پرفسور امیلی با این که احتمال خطرناک بودن مصرف گاه و بیگاه نوتروپیک ها کم است، استفاده ی معمول و همیشگی آن ها عوارض جبران ناپذیر و خطرناکی دارد. توصیه ی او استفاده از محصولاتی است که دارای رتبه و درجه ی بالایی از لحاظ دارویی بوده و احتمال مضر و سمی بودن آن ها صرف نظر از دوز مصرف آن ها کمتر باشد.
همچنین توجه داشته باشیم که افراد دارای سابقه ی اختلالات روانی یا مصرف کنندگان مواد مخدر ممکن است بیشتر از سایر افراد در معرض اثرات نامطلوب نوتروپیک ها قرار گیرند و فراموش نکنیم که مصرف تمام این داروها صرف نظر از فواید فراوانی که دارند، عوارض جانبی به همراه خواهند داشت، بنابراین نباید نقش عوامل طبیعی همانند، ورزش و تغذیه ی مناسب را در تقویت و بهبود حافظه نادیده گرفت.
بسیاری از ویتامین ها همانند ب 6، ب 12، کافئین موجود در قهوه، فنتیل آمین که در شکلات یافت می شود، همین تاثیرات را به طور طبیعی بر مغز می گذارند.

محصولات ویژه سایت توانا :

دوره فن بیان ( شاهکار ارتباطات ) – استاد حامد سهرابزاده
کارگاه موفقیت و توسعه فردی (دکتر آزمندیان + استاد سهرابزاده)
دوره رهبری تغییر | نویدی برای تغییر و آغازی دوباره
5/5 - (16 امتیاز)
نمایش بیشتر

مریم ابوطالبی

مربی مهارت های زندگی - مدرس دانشگاه

نوشته های مشابه

‫47 دیدگاه ها

  1. باسلام آیا این قرص‌ها در ایران موجود است؟(بغیراز پیراستام که فقط یک دارو نمااست)- آیا این قرص‌ها همگی نیاز به نسخه‌ی پزشک دارد؟باتشکر_

    1. سلام و سپاس از توجه شما دوست عزیز
      بله بعضی از قرص ها باید با نسخه ی پزشک باشد

  2. مشورت با پزشکان ایران جزاینکه متهم به اعتیاد به موادمخدر شویم حاصل دیگری ندارد_

      1. سلام من پسرم ۱۲ ساله هستش پیش فعال نیست اما تو درسش تمرکز نداره . و مسائل ریاضی را باید مدام تکرار کنیم در واقع یاد میگیره اما زود یادش میره : در واقع این قرصها برای تقویت حافظه پسرم خوبه ؟؟ یا راهنمایی میکنید چه قرصی میشه استفاده کرد ؟؟؟

        1. درود بر شما دوست عزیز

          با تجویز پزشک باید انجام بشه
          اما پیشنهاد می کنم با اجرای تکنیک های افزایش تمرکز این مساله حل بفرمایید

  3. لطفا توصیه شود که اگرفردی اختلال تیروییدیا اهن دارد به این فراورده ها نزدیک نشود.

  4. سلام من پسرم ۱۲ ساله هستش پیش فعال نیست اما تو درسش تمرکز نداره . و مسائل ریاضی را باید مدام تکرار کنیم در واقع یاد میگیره اما زود یادش میره : در واقع این قرصها برای تقویت حافظه پسرم خوبه ؟؟ یا راهنمایی میکنید چه قرصی میشه استفاده کرد ؟؟؟

  5. خیلی ممنون بابت این مقاله.
    اره منم شنیدن قرص ریتالین برای افزایش تمرکز و تقویت حافظه نیست. ممنون بابت شفاف سازی

    1. سپاس از توجه شما
      بهتره به جای قرص های افزایش حافظه و تمرکز ، به دنبال خواب کافی، ورزش کردن و بازی های فکری باشیم که صد برابر از قرص تقویت حافظه بهتر هستند

  6. من 9 سال ترامادول و ریتالین همزمان مصرف میکردم دقیقا از سال 85 تا 94. شروعش هم برای تمرکز و درس خوندن بود.
    چند ساله اول مصرفم، شدیدا فعالیته ذهنی و بدنیم افزایش پیدا کرده بود و درس رو براحتی متوجه میشدم، منتها تمرکزم به مرور زمان شدیدا کاهش پیدا کرد. تا اینکه با داروهای تقویتی گذاشتمش کنار برای همیشه و سعی کردم با مغز بادوم و پسته و گردو مرتفعش کنم که همینطورم شد به مرور.
    روزهای اوله مصرف خیلی ذهنمو درگیر خودش کرده بود، بعد از مصرف به خودم تلقین میکردم که آدمه باهوش و زبر و زرنگی شدم و به آسونی از پس تمام کارهای روزمره و تحصیلیم برمیام و به خودم افتخار میکردم که دارم این قرصهارو مصرف میکنم و همیشه سعی در پنهان کردنش داشتم که یعنی این موهبت بتنهایی با تلاش و کوشش، کاملا کاره خودمه و نه چیز دیگه ای. ولی اصلا اینطور نشد و ترم آخر منجر به خروج از دانشگاه شدم در سال 88، البته مدرکمو بعدا تونستم بگیرم با پارتی بازی.
    بعد از دو سه سال بجایی رسیده بودم که حالا میشد به خودم برچسب معتاد بزنم.
    معمولا یه فردی که اعتیاد داره تا یه مدت زیادی به خودش نمیگه معتاد و به مرور این ذهنیت بهش دست میده. اعتیاد خیلی خیلی خیلی از چیزی که فکرشو بکنید آسونتر به دست میاد و ترک کردنش خیلی خیلی خیلی نفس گیر هستش.
    ولی خوشبختانه الان در دانشگاه هاروارد و پرینستون و پاره وقت در آکسفورد استاد تمام و عوض هیّت علمی ام.
    ولی کور خوندید همیشه اینطور داستانها این شکلی تموم نمیشه که مثلا آره داداش از کارم درس گرفتم، ولی نه اشتباه نکنید من یه آدمه معمولی از تورقوز آباده سفلی هستم که مدرکم لیسانسه و چند ساله بیکارم.
    اینهارو خوبه که جوونترها و مخصوصا والدین بدونن که عاقبتی برای خود و فرزنده نازنینشون نداره و بیشتر به سمت تحصیل و آموزش و حرفه بفرستنشون حالا هر چقدر هم که میخواد سخت باشه ولی ایرادی نداره. چنین خزعبلاتی رو فراموش کنید که با مصرف دارو میشه دانشمند و فیلسوف شد، انرژیتونو برای کار مفید بزارید.
    صد در صد در نوجوانی و ابتدای جوانی این فکر رو با خودتون میکنید که همه چیز به مرور درست میشه و میتونید براحتی هندلش کنید، و کامل اعتیادتونو تا زمان معین مدیریت میکنید، ولی اینطور نیست.
    سِن سریعتر از اون چیزی که فکرشو بکنید میگذره، تا به خودتون متوجه میشید که رسیدید به 30 سالگی و دیگه انگیزه ای هم وجود نداره و گوشه گیر میشید.
    عاقبت بخیر و سلامت باشید، وقت بخیر.

    1. سپاس از محمد عزیز که تجربه های خود را در اختیار دیگران قرار دادید. به نظر من هم از این قرص های فریبنده بهره نبرید مگر بوعلی سینا ، بیرونی و جمشید کاشانی و رازی و بزرگمهر و … از این قرص ها بهره بردند که نام شان در تارک تاریخ علم می درخشد ،، نخیر پی گیر دانش وعلم بودند اگر هم چیزی را متوجه نمی شدند پی اش را می گرفتند تا به آن دست یابند در غیر این صورت ولش نمی کردند. قرص تنها قرص ایمان و امیدواری است و اگر هم تمرکز ندارید در دانش پزشکی ایرانی و گیاهی پر از راهکارهای بسیار برای پیشبرد خواسته تان دمتان گرم جناب محمد عزیز

    2. صد البته، تمامی مطالبی که شما بازگو کردید کاملا درسته و سپاس از این که اطلاعات خودتان را در اختیار همراهان سایت توانا قرار می دهید

  7. هیچ دارویی نمیتونه در موارد اشاره شده مگر تاثیر منفی داشته باشه. مخصوصا داروهایی که در داخل تولید میشن میشه گفت بی اثر ترین و بی خطر ترین داروها هستند.
    تنها توصیه ای که به عنوان یک هم وطن میتونم توصیه کنم اینه که فقط با به چالش کشیدن مغزتون میتوانید صد در صد در ارتقا حافظه و موفق باشید. هر دو مورد را آزمایش کرده و تایید میکنم.

  8. Greetings! I know this is kinda off topic however I’d figured I’d ask. Would you be interested in exchanging links or maybe guest authoring a blog article or vice-versa? My site discusses a lot of the same subjects as yours and I believe we could greatly benefit from each other. If you happen to be interested feel free to send me an email. I look forward to hearing from you! Wonderful blog by the way!

  9. I loved as much as you’ll receive carried out right here. The sketch is attractive, your authored subject matter stylish. nonetheless, you command get bought an shakiness over that you wish be delivering the following. unwell unquestionably come further formerly again since exactly the same nearly a lot often inside case you shield this hike.

  10. An impressive share, I simply given this onto a colleague who was doing slightly analysis on this. And he the truth is bought me breakfast because I discovered it for him.. smile. So let me reword that: Thnx for the treat! But yeah Thnkx for spending the time to discuss this, I really feel strongly about it and love studying more on this topic. If doable, as you grow to be experience, would you mind updating your weblog with more particulars? It’s highly helpful for me. Big thumb up for this blog put up!

  11. This blog is definitely rather handy since I’m at the moment creating an internet floral website – although I am only starting out therefore it’s really fairly small, nothing like this site. Can link to a few of the posts here as they are quite. Thanks much. Zoey Olsen

  12. Hello would you mind letting me know which web host you’re utilizing? I’ve loaded your blog in 3 different internet browsers and I must say this blog loads a lot faster then most. Can you suggest a good internet hosting provider at a fair price? Thank you, I appreciate it!

  13. I have been surfing online more than 3 hours as of late, yet I never found any fascinating article like yours. It’s lovely price sufficient for me. In my opinion, if all site owners and bloggers made just right content as you did, the net will be much more helpful than ever before.

  14. Thanks a lot for giving everyone an exceptionally spectacular possiblity to read critical reviews from here. It is usually very good plus packed with a lot of fun for me personally and my office co-workers to visit your blog at the very least thrice every week to study the latest issues you will have. And of course, I am just always amazed with all the great creative ideas you give. Certain two areas in this post are ultimately the finest we have had.

  15. An impressive share, I just given this onto a colleague who was doing somewhat evaluation on this. And he actually purchased me breakfast because I discovered it for him.. smile. So let me reword that: Thnx for the treat! But yeah Thnkx for spending the time to discuss this, I feel strongly about it and love studying extra on this topic. If potential, as you turn out to be expertise, would you thoughts updating your blog with extra particulars? It is highly helpful for me. Big thumb up for this blog put up!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا