مهارت های یادگیری

بهترین تکنیک های افزایش مهارت یادگیری کدامند ؟

عده زیادی از ما نمی دانیم چگونه باید مطالعه کنیم و به دلیل عدم استفاده درست از این روش بازدهی کافی در ما وجود ندارد، البته این موضوع به دلیل نداشتن هوش و استعداد کافی ما نمی باشد، بلکه به دلیل نداشتن اطلاعات لازم در خصوص راه کار های بهبود مهارت یادگیری و تکنیک های آن است.

مهارت یادگیری چیست؟ + 11 نمونه از مهارت های یادگیری

همه ما در زندگی با موقعیت هایی روبه رو می شویم که به اطلاعات آموخته در گذشته نیاز پیدا می کنیم، اما آن ها را به فراموشی سپرده ایم. داشتن یک حافظه بسیار قوی به عنوان یک ویژگی برجسته، همیشه در موفقیت های ما موثر خواهد بود و باعث پیشرفت های مثبت ما در زندگی می شود.

در ارتباط با مهارت های یادگیری تعاریف بسیار زیادی شنیده شده که هر کدام در واقع بیان کننده یک موضوع خاص می باشد، زیرا مغز انسان پیچیده ترین عضو بدن او خواهد بود که راز های گوناگونی در آن نهفته است. مهارت یادگیری یکی از مهم ترین مهارت های زندگی است که به عنوان یک عملکرد پایه برای مغز پیچیده می باشد، اما انسان هایی که از قدرت این مهارت برخوردار هستند، یک قدم از دیگر افراد جلو تر خواهند بود.

مهم ترین نکته ها برای افزایش قدرت یادگیری مغز چیست؟ | 3 مزیت مهم برای افزایش قدرت یادگیری

بر اساس نظریه تونی بینگام و مارسیا کنر: یادگیری، یعنی یک فرآیندی که طی آن به انتقال اطلاعات می پردازیم و با انجام این کار، درون سازی و ادغام اطلاعات را یاد می گیریم، که این تغییرات می تواند دانسته های ما را دچار تغییر کند.

11 مورد از مهم ترین تکنیک های یادگیری چیست؟

زندگی ما چه بخواهیم و چه نخواهیم تحت تاثیر عوامل خارجی و داخلی بسیار زیادی قرار می گیرد که هر کدام از این روش ها به نحوی مسیر زندگی ما را در موارد مختلف تغییر می دهند. وقتی با هر یک از روش های یادگیری ارتباطی خاص برقرار می کنیم، می توانیم از هر سبک و نظریه موارد دلخواه خود را انتخاب کنیم.

طبق نظریه پتر، بران، ردگر و مک دانیل: به دست آوردن دانش و مهارت و همین طور دسترسی آسان و راحت به آن ها در حافظه همه ما وجود دارد، به گونه ای که به وسیله آن درک روشنی از مشکلات و چالش های آینده خود بدست خواهیم آورد.

برای این که بتوانیم مهارت تازه ای را یاد بگیریم، نیازمند تعهد، انضباط و همچنان هوشیاری هستیم، زیرا موقعیت هر فردی در یادگیری بسته به انگیزه ها و تصورات او شکل می گیرد. اگر انگیزه کافی برای یادگیری داشته باشیم، می توانیم در راه رسیدن به اهداف خود تمامی دشواری های موجود خود را پشت سر بگذاریم. موانعی که در یادگیری بر سر راه ما قرار می گیرند، نتیجه برخورد و تصور ما از شرایط موجود است.

در ادامه به 11 راه کار اثبات شده برای بهبود مهارت یادگیری اشاره کرده و در خصوص آن ها توضیح داده می شود.

1.یک روز استراحت بدون عذاب وجدان

یکی از نکاتی که برای بهبود مهارت یادگیری در ابتدا باید از آن تبعیت کنیم استفاده از روش یادگیری در مقیاس بزرگ تر و در سیکل روزانه از این روش است. علت این که یک روز را به خود استراحت می دهیم این است که بتوانیم برای روز های بعدی خود را آماده کنیم. در تمام مدت این یک روز باید بدون گرفتن عذاب وجدان و مقصر دانستن خود برای مطالعه به استراحت بپردازیم، وقتی در زمان استراحت عذاب وجدان داشته باشیم استرس و اضطراب را در خود افزایش می دهیم.

وقتی مغز در حالت استراحت قرار می گیرد اطلاعات را به خوبی دریافت می کند، در صورتی که در حالت استرس اطلاعات به خوبی دریافت نمی شود، پس بهتر است یک روز در هفته را کامل به خود استراحت دهیم و با قدم زدن و بیرون رفتن با افراد محبوب زندگی خود، خوش بگذرانیم تا بتوانیم خود را برای هفته های جدید آینده آماده کنیم.

2.استفاده از توالی طبیعی یادگیری 

استفاده از تکنیک توالی طبیعی جهت بهبود مهارت یادگیری به معنی انجام دادن چند کار به طور هم زمان به صورت ارادی و یا غیر ارادی می باشد. مثلا، وقتی کودکان در مهد کودک شعر می خوانند ممکن است با دست خطوط فرضی مثل، مربع یا دایره رسم کنند، رسم کردن این اشکال هندسی بعد ها به عنوان یکی از ابزار های یادگیری در آموزش حروف الفبا به آن ها کمک می کند. شاید این مسئله برای ما خیلی قابل باور نباشد، اما ثابت شده است که این توالی نقش بسیار پر رنگی در یادگیری ما خواهد داشت. در این روش بهتر است چیزهایی را که مطالعه می کنیم، برای خود بسیار بزرگ جلوه دهیم تا بعد ها کم کم جزئیات را به آن ها اضافه کنیم تا نتیجه ای شگفت انگیز از آن به دست آوریم. در واقع در این توالی همه چیز را بزرگ شروع می کنیم تا به کوچک ترین چیز ها ختم شود.

3.نقش محیط در بهبود مهارت یادگیری

محیطی را برای مطالعه آماده کنیم که تمام وسایل خاص و مورد نیاز ما در آن فراهم باشد. مثل، نور کافی و برقراری سکوت یا استفاده از یک موسیقی ملایم، البته مناسب ترین و بهترین مکان برای مطالعه کتابخانه است.

4.استفاده از تکنیک تعیین اهداف منطقی

یکی از مهم ترین دلایلی که عده ای خاص از هدف خود دور می شوند و به آن نخواهند رسید این موضوع است که هدف های غیر منطقی انتخاب کرده اند. زمانی می توانیم به سادگی به اهداف خود برسیم که مدیریت و کنترل اهداف ما قابل انجام باشد. با این روش به یک روند عادت گونه و قابل ارتقا در اهداف آینده خواهیم رسید. یک ضرب المثل در این باره وجود دارد که می گوید، “سنگ بزرگ نشان نزدن است”، پس بهتر است صبور باشیم و مرحله به مرحله پیش رویم تا به موفقیت در اهداف خود برسیم.

5.مطالب مطالعه شده را در همان روز مرور کنیم

مطالعه دوباره برای بهبود مهارت یادگیری

بهتر است زمانی که مطالب جدید را یاد می گیریم در همان روز با فاصله زمانی کمتر مثل یک ساعت دوباره آن مطالب را مرور کنیم. با استراحت دادن به خود در مدت چند روز و صبر کردن ممکن است بخش هایی که مطالعه کرده ایم را از یاد ببریم، بهترین کار این است که در همان روز مطالب را دوباره مرور کنیم و چند روز دیگر آن چه را که یاد گرفتیم خلاصه کرده و خلاصه خود را مرور کنیم تا در حافظه بلند مدت خود آن ها را ثابت نگه داریم.

6.به حالت روحی خود احترام بگذاریم

برای این که خستگی و یا عصبانیت را از خود دور کنیم، می توانیم دقایقی را به مطالعه بپردازیم تا حواس خود را کمی جمع کنیم. زمانی که آرامش را بدست می آوریم مغز ما همچون یک اسفنج عمل می کند و تمام اطلاعات را در خود جذب می کند.

زمانی که هیچ علاقه ای به درس خواندن و مطالعه کردن نداریم، نباید خود را مجبور به مطالعه کنیم، زیرا در این زمان حالت روحی مناسبی نخواهیم داشت و با مطالعه کردن چیزی به جز تلف کردن وقت انجام نخواهیم داد، البته این حالت نباید دلیلی برای تنبلی ما شود، بلکه باید به خود احساسات مثبت و خوب را تلقین کنیم.

7.تکنیک شپلوطکا چیست؟

یکی از تکنیک های فراگیری موثر استفاده از روش شپلوطکا است. همیشه مطالب معقول و منطقی زود تر از مطالب غیر منطقی به فراموشی سپرده می شوند، البته این نظریه با مطالعه های بسیار زیاد ثابت شده است که لزومی ندارد همه چیز به صورت منطقی یاد گرفته شود.

از تخیلی بدون محدودیت استفاده کنیم، یعنی چیز های منطقی و غول آسایی که خنده را بر لب های ما می آورد. تلفظ هر یک از این واژگان را به صورت عمومی و آگاهانه به شکل خنده دار تغییر دهیم. برای مثال، کلمه را به صورت خنده دار بیان کنیم. همانند واژه بیست کویت، یا بیسبیکوت.

8.از فراموشی نترسیم

بعد از مدتی آن چه را که مطالعه می کنیم قسمتی از آن یا همه ی قسمت های آن را به فراموشی می سپاریم، البته این امر بسیار طبیعی است.

مغز هر یک از ما مانند یک پیاز تمام اطلاعات جدید را به اطلاعات قبل اضافه می کند و به عنوان لایه ای محافظ لایه های قبلی را پوشش می دهد، اما همان طور که مطالب جدید مطالب قبلی را پوشش داده است به یاد آوردن اطلاعات گذشته برای مغز سخت تر و نیازمند زمان بیشتری خواهد بود.

بهترین تکنیک، مرور و مطالعه کامل مطالب در آینده می باشد تا بتوانیم آن ها را به حافظه بلند مدت خود منتقل کنیم. برای فراموش کردن مشکلات خود نباید نگران باشیم، زیرا راه حل های زیادی برای این مشکلات وجود دارد.

9.برای بهبود مهارت یادگیری در فواصل زمانی کوتاه و منظم مطالعه کنیم

روانشناس ها معتقد هستند که زمان مطالعه باید بسیار کم باشد، اما دفعاتی که به مطالعه می پردازیم باید بیشتر باشد. هنگامی که یک متن را در مدت زمان 5 دقیقه و در 5 قسمت با استراحت چند ثانیه ای در هر قسمت می خوانیم راحت تر یاد می گیریم تا این که در مدت یک ساعت بدون وقفه به مطالعه بپردازیم. در واقع با مطالعه عملکرد بهتری از مغز خود دریافت خواهیم کرد، پس بهترین روش تقسیم کردن زمان مطالعه به مدت های کوتاه می باشد، زیرا در غیر این صورت خستگی و استرس به سراغ ما خواهد آمد.

10.برنامه ریزی و مطالعه منظم، یکی از تکنیک های فراگیری موثر

این روش به آن معنا است که اگر ساعاتی منظم از یک روز را به مطالعه اختصاص دهیم بسیار عالی می باشد، زیرا انجام این کار آمادگی جمعی و روحی بیشتری در ما به وجود می آورد، اما درست این است در همان روز برایش برنامه ریزی نشود، بلکه یک روز قبل به تنظیم مطالعه خود در ساعات مختلف بپردازیم.

11.از نا امیدی به شدت پرهیز کنیم

این بخش بسیار مهم است. نباید از شکست های خود ناامید شویم فقط باید برای رسیدن به هدف تلاش کنیم و فقط تنها به هدف خود فکر کنیم تا با برنامه ریزی دقیق تر و منطقی تر بتوانیم شکست را جبران کنیم. آخر هر هفته عملکرد هفته های قبل را بررسی کنیم و در صورت داشتن عملکرد خوب به خودمان جایزه بدهیم و خود را تشویق کنیم. بهبود مهارت یادگیری چیزی نیست که بتوانیم یک شبه آن را بدست آوریم، بلکه برای بدست آوردن آن نیازمند تلاش، صبر و پشتکاری بسیاری می باشیم.

هنوز برای زندگی دیر نشده است | نا امیدی مانع تغییر در زندگی
Rate this post
نمایش بیشتر

مریم ابوطالبی

مربی مهارت های زندگی - مدرس دانشگاه

نوشته های مشابه

‫15 دیدگاه ها

  1. This is the fitting blog for anyone who wants to search out out about this topic. You notice so much its almost onerous to argue with you (not that I really would want…HaHa). You definitely put a new spin on a topic thats been written about for years. Great stuff, just nice!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا