کارگاه خلاقیت

تاثیر خلاقیت بر روابط عمومی چیست؟

امروزه کمتر کسی است وجود دارد که اهمیت ارتباط در جوامع و سازمان ها را نمی داند. ارتباط و روابط عمومی یکی از ارکان اصلی رشد یک سازمان را بر عهده می گیرد. ارتباط در یک سازمان به اندازه ای اهمیت دارد که بیشتر فعالیت یک مدیر را به خود اختصاص داده است. بسیار کم اتفاق افتاده است که یک مدیر بتواند بدون نداشتن روابط عمومی خوب و ارتباط،  سازمان خود را رو به جلو پیش ببرد. زمانی که یک مدیر با دیگر افراد سازمان مذاکره ای صورت نمی دهد، ممکن است با نوشتن گزارش و یا یادداشت ها و یا بخش نامه به ایجاد ارتباط با دیگران بپردازد. به جرات می شود بیان کرد اکثر سازمان ها و شرکت هایی که دچار مشکل هستند از ضعف ارتباطات رنج می برند. ارتباط و روابط عمومی بدان جهت اهمیت دارد که برنامه ریزی، هدایت، رهبری و کنترل را برای مدیران آسان می کند، و همچنین مدیران را به تحقق وظیفه هماهنگی و استفاده بهتر از زمان، یاری می رساند. بنابراین روابط عمومی نقش پل ارتباطی سازمان با جامعه را بازی می کند،  هر چه ارتباط بین یک سازمان با جامعه محکم تر و عمیق تر باشد به همان اندازه یک مجموعه برای رسیدن به اهداف خود موفق تر خواهد بود .بنابراین اگر روابط عمومی سازمانی بخواهد این پل ارتباطی میان مدیر با کارکنان و سازمان با جامعه را محکم تر و عمیق تر کند، باید به دنبال راه حل های مناسب و نو باشد، یکی از این راه حل ها خلاقیت است که از ارکان اصلی موفقیت در اهداف و روابط عمومی شناخته شده است. اگر روابط عمومی بتواند در نوع ارتباط با سازمان و جامعه خلاقیت مناسبی را کشف کند، می تواند بسیاری از ضعف های سازمان را برطرف نماید و این امر مستلزم شناخت تاثیر خلاقیت بر روابط عمومی می باشد.

 دلیل اهمیت داشتن تاثیر خلاقیت بر روابط عمومی در سازمان ها این می باشد که شاید در دیگر واحدهای سازمان آن چنان که باید با اهمیت و پر رنگ باشد، نیست. همان طور که یک گیاه برای رشد به محیط خاک و نور کافی نیاز دارد، برای ایجاد فکری خلاق در سازمان باید فضای مناسب وجود داشته باشد تا افراد بتوانند دست به ایده های نو و تازه بزنند. خلاقیت یعنی تولید یک اندیشه و فکری نو ولی نو آوری، به عمل و اجرا رساندن آن فکر است.

 تمامی پیشرفت های امروز بشری در زمینه روابط، اقتصادی و کسب و کار صورت گرفته مدیون خلاقیت و نوآوری است. خلاقیت کلید اصلی برای توسعه و پیشرفت در جامعه به شمار می آید. اگر بتوان به درستی از آن استفاده کرد و زمینه ای برای فراهم کردن خلاقیت و خلق ایده ایجاد شود می تواند بسیاری از مسائل پیچیده جامع را حل کرد. با پیدایش موج اطلاعات و یا همان عصر هزاره سوم تمام انسان ها بایستی مهارت های ارتباطی را آموزش ببینند تا بهتر و راحت تر با هم ارتباط برقرار کنند و مسائل و مشکلات را از بین ببرند. در این دنیای پر سرعت امروز همه سازمان ها و افراد نیازمند آموزش خلاقیت می باشند تا از طریق آن بتوانند جامع خود را به سمت جامعه ای سعادتمند سوق دهند.

همان طور که روابط عمومی یک سازمان یکی از ارکان و پشتیبانی سازمان به شمار می آید، خلق ایده های نو برای رسیدن به اهداف سازمان از وظایف این واحد محسوب می شود. هر زمانی که روابط عمومی یک سازمان به خلق و تولید ایده نمی پردازد به عنوان قلب تپنده سازمان به شمار نمی آید.

وقتی صحبت از روابط عمومی یک سازمان می شود، مقصود این است که واحدی که همیشه در حال خلاقیت و نو آوری است و همیشه و در همه حال تولید خبر می کند و افرادی که در واحد روابط عمومی به عنوان پرسنل روابط عمومی مشغول به کار هستند، باید فکر و ایده های سنتی و کهنه را کنار بگذارند و در فضای باز قدم بردارند و دست به ارتباط فعال بزند، اما ویژگی هایی که افراد در واحد روابط عمومی باید داشته باشند تا خلاق و خلق کننده شوند و آن را در خود افزایش و پرورش دهند به شکل زیر می باشد:

نظم

بی نظمی یکی از عواملی است که باعث خلاقیت نمی شود، نظم یکی از خصوصیات اولیه هر انسان است که افراد و مدیر آن واحد باید داشته باشند. نظم یکی از خصوصیات بارز افراد موفق است، زمانی که انسان های موفق در زندگی با چالش ها و مسائل پیچیده روبه رو می شوند با نظمی که در رفتار و اعمال آن ها حاکم است به راحتی می توانند از آن ها عبور کند. نظم نقش مهمی را در زندگی آن ها ایفا می کند. حل مسائل پیچیده و سخت بدون داشتن نظم کار بسیار سخت و دشواری خواهد بود، افرادی که در زندگی و در محیط کاری خود موفق عمل می کنند و خلاقیت دارند معمولا از شخصیت منظمی در زندگی و محیط کار برخوردار هستند، بنابراین افرادی که در روابط عمومی سازمانی در حال فعالیت هستند برای این که هر روز ایده های جدید را خلق کنند باید نظم را در محیط کاری خود حاکم کنند. هر وقت محیط کاری ما مرتب و منظم باشد و همه وسایل در جای خود قرار گرفته باشد، این منظم بودن باعث می شود آرامش بیشتری در ما حاکم شود و استرس ما از بین برود، در نتیجه ذهن ما فعال شده و شروع به خلق ایده های جدید می کند.

با سخت کوشی و پشتکار با مشکلات روبه رو شویم

تاثیر خلاقیت در روابط عمومی و حل مسائل

برای انجام هر کاری اگر در ابتدا فکر کنیم که با شکست رو به رو خواهیم شد در نهایت زمینه را برای شکست خود فراهم خواهیم کرد. افرادی که در روابط عمومی سازمان در حال فعالیت هستند و یا مدیران آن واحد، باید همیشه در برابر مشکلات خود را آماده کنند و قبل از آن که تاثیرات آن را در روند موفقیت مشاهده کنند به مدیریت بپردازند.

کنجکاو بودن

کنجکاوی و میل به یادگیری از جمله ویژگی های افراد خلاق است. کنجکاوی حالتی از ذهن است که اصرار دارد اطلاعات جدید و به روز را دریافت کند و حقایق را دریابد. افراد کنجکاو اشتیاق زیادی برای روبه رو شدن با چالش ها و مسائل سخت را دارند. کنجکاوی ذهن را باز می کند و ایده های جدیدی را دریافت می کند. مدیر و افراد فعال در روابط عمومی باید آن قدر کنجکاو باشندتا بتوانند از اهداف و فعالیت های سازمان خود و حتی سازمان هایی که با آن ها در ارتباط هستند آگاهی داشته باشند، تا از اطلاعاتی که در اختیار دارند به موقع استفاده کنند. از اهداف کوتاه مدت، بلند مدت و میان مدت سازمان با خبر باشند تا نسبت به پیش برد آن اهداف برنامه ریزی کنند.

داشتن فن بیان و سخنوری

مدیر و پرسنل روابط عمومی اگر نتوانند خوب صحبت کنند و دیگران را اغنا کنند، نمی توانند در کار خود موفق باشند. مهارت فن بیان و توانایی سخن گفتن در هر شرایطی و زمان و مکان از جمله ویژگی های کارکنان روابط عمومی  است. روابط عمومی یعنی ارتباط خوب و موثر داشتن با دیگران و کسانی که این ارتباط را به خوبی حفظ می کنند که بتوانند و به درستی با دیگران صحبت کنند.

تا این جا که با ویژگی افراد در روابط عمومی آشنا شدیم، حال سوالی که در این جا مطرح می شود این است که چه عواملی باعث خلاقیت در روابط عمومی می شود.

چه عواملی باعث خلاقیت در روابط عمومی می شوند؟

ایجاد خلاقیت در روابط عمومی باعث فرهنگ سازی می شود. یکی از عناصر اساس در روابط عمومی، به کار بردن منابع و امکانات به وسیله روش های خلاقانه است، زیرا وجود خلاقیت در روابط عمومی می تواند هزینه ها را به شدت کاهش دهد و بر میزان اثر بخشی بیفزاید.

روابط عمومی پویا به شکل بسیار شگفت انگیز تحت تاثیر خلاقیت و نوآوری کارشناسان است، از این رو ایجاد خلاقیت در روابط عمومی بستگی به موارد اساسی و مهم زیر دارد.

منابع انسانی و رابطه آن با تاثیر خلاقیت بر روابط عمومی

منبع گران بهای یک سازمان که بتواند نقش اساسی در تحقق اهداف و سیاست های آن سازمان داشته باشد نیروی انسانی است. نیروی انسانی یکی از عناصر مهم است که نقش اساسی در رسیدن به اهداف  سازمان ایفا می کند و افرادی که جذب روابط عمومی می شوند باید افرادی با تحصیلات بالا و خصوصیات یک فرد خلاق را داشته باشد. چنین افرادی دوست دارند هر چیز را تغییر دهند و دائم در حال کسب تجربه باشند و خیال پردازی کنند و همچنین از طریق خیال پردازی به خلق ایده می پردازند. کار یکنواخت و تکراری را دوست ندارند، ریسک پذیری از جمله خصوصیات این افراد است و با ریسک کردن به راحتی به اهداف خود در سازمان دست پیدا می کنند، آن ها نسبت به موضوعات و عقاید انعطاف پذیر هستند آن ها قادر هستند چهار چوب ها ی ذهنی را کنار بگذارند و به اندیشه های جدید فکر کنند. هر چقدر خلاقیت و نو آوری افراد بیشتر باشد انعطا ف پذیری آن ها در مقابل مسائل بیشتر است.

این افراد به دنبال ابتکار هستند، یعنی به واسطه افکار سالم و ذهنی پویا می توانند در هر موقعیت جدیدی، پیشنهاد تازه ای دهند. آن ها بر خلاف انسان های عادی به دنبال پیچیده ترین و سخت ترین راه ها هستند ،اما برای تمامی آن ها راه حلی آسان پیدا خواهند کرد. این افراد در همه جا و تحت هر شرایطی ذهن ونیروی خود را بر روی یک موضوع مهم و ویژه متمرکز می کنند، زیرا آن ها به دنبال اهداف بالا و بلند مرتبه خواهند بود.

نقش محیط و تاثیر خلاقیت بر روابط عمومی

تاثیر خلاقیت در روابط عمومی و محیط های مرتبط با آن

مدیران و سازمان ها برای این که بتوانند خلاقیت را در افراد پرورش دهند، باید محیط و بستر مناسبی را برای آن ها فراهم کنند تا به سوی اهداف خود هدایت شوند. برای این که در یک واحد کاری خلاقیت رشد کند باید بین افراد سازمان رقابت سازنده ای ایجاد شود و کارکنان بتوانند به راحتی با مدیران ارتباط برقرار کنند و این آزادی را داشته باشند تا افکار و نظرات خود را مستقیما به آن ها ارائه دهند.

محیط کاری باید به گونه ای باشد بین افراد رابطه دوستانه و صمیمی برقرار باشد تا  یک تیم منسجم تشکیل دهندو بتوانند به خلاقیت های بهتری دست پیدا کنند.

مدیریت و تاثیر خلاقیت بر روابط عمومی

 مدیریت نقش بسیار مهمی در مجموعه روابط عمومی و رشد کارکنان دارد،  به خصوص مجموعه ای که خلاقیت و نو آوری یکی از خصوصیات بارز آن ها به شمار می رود، زیرا یک مدیر می تواند به راحتی خلاقیت و نوآوری را در کارکنان از بین ببرد و یا نابود کند و از طرفی می تواند خلاقیت را در مجموعه خود پرورش و آن را افزایش دهد. یک مدیر موفق علاوه بر این که خود یک فرد خلاقی است، توانایی این را هم داشته باشد از خلاقیت دیگران بهترین استفاده  را ببرد و افراد خلاق را در مجموعه خود کشف کند.

یک مدیر حرفه ای باید محیط و فضایی را مهیا کند که بتواند دست به خلاقیت بزند، علاوه بر آن با خلق و نوآوری کارکنان سازمان را برای ایجاد خلاقیت تشویق و تحریک کند.

اگر روابط عمومی ها بخواهند دارای نقش محوری در فرآیند تصمیم گیری باشند، باید در پیشرفت های علم و تکنولوژی زمینه های مناسبی را فراهم کنند تا توانایی ها و فعالیت های خور را روزانه و در هر زمان و مکان ارتقا دهند.

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا