کارگاه خلاقیت

نقش خلاقیت در موفقیت فردی چیست؟

خلاقیت فردی می تواند از تجربیات و مشاهدات گذشته و یا تولیدات کهنه باشد که  فکرها و ایده های گذشته را باز سازی و تبدیل به خلاقیت تازه کرد. خلاقیت محصول انحصاری تلاش خود افراد می باشد، که این ایده هیچ گونه سابقه ای در گذشته نداشته است، یعنی کسی یا گروهی قبلا آن را نساخته یا کشف نکرده و خود فرد در موقعیت خاص این نوآوری از فکر او ظاهر شود. اگر به دنبال نقش خلاقیت در موفقیت فردی و کشف ایده هستید و می خواهید خلاقیت شما افزایش پیدا کند، در زندگی خود روش های زیر را در پیش بگیرید.

یکی از راه های رسیدن به موفقیت در تمامی مراحل کاری، توجه به مهارت نرم خواهد بود. مهارت نرم یعنی همان مهارت انسانی یا مهارت بین فردی که به نحوه برخورد ما با دیگران مربوط می شود. همه افراد خلاق هستند اما خلاقیت در وجود هر فرد مانند استعداد و مهارت های ذاتی او می تواند دارای تفاوت های باشد، اما این به آن معنا نیست که افراد خلاق نخواهند بود.

در دنیای کسب و کار که یک دنیای بسیار استدلالی است، برای رسیدن به موفقیت باید عملکردی خوب و مهارتی عالی داشته باشیم. خلاق بودن افراد مهم ترین رمز موفقیت آن ها است.

مایکل داهلن، استاد دانشگاه اقتصاد استکهلم می گوید: داشتن خلاقیت در بازار و توسعه تولید به طور مستقیم با موفقیت یک شرکت ارتباط دارد. او در مصاحبه خود بیان می کند که خلاقیت در عرضه محصولات مربوط است به کیفیتی که مردم به آن محصول نسبت می دهند. طبق نتیجه گیری های داهلن ، خلاقیت تنها یک واژه باب شده نیست، بلکه راهی برای بهبود عملکرد است.

در این جا چند روش برای افزایش خلاقیت فردی می توانیم نام  بریم که منجر به نقش خلاقیت در موفقیت فردی می شود.

با ورزش کردن ذهن خود را تقویت کنیم

 گاهی اتفاق می افتد تلاش زیاد می کنیم و یا زیاد فکر می کنیم و به ذهن خود فشار می آوریم تا یک ایده یا فکر جدید را خلق کنیم، ولی آن موقعیت اتفاق نمی افتد، لازم است آن ایده را به ضمیر ناخودآگاه خود بسپاریم و به استراحت و ورزش کردن بپردازیم. در اکثر مواقع  بیشتر ایده هایی که در ذهن افراد موفق پدید می آید، در هنگام ورزش یا استراحت یا زمانی که مشغول کار دیگری هستند در ذهن آن ها جرقه می زند و خلق می شود .

با کودک درونخود آشتی کنیم

کودکان چون  با کلمات نمی توانم، نمی شود، و امکان ندارد و ….وجملات منفی دیگر آشنا نیستند و همیشه به جنبه مثبت آن فکر می کنند، هیچ مرزی برای خلاقیت و نوآوری قائل نیستند،  آن ها بدون هیچ فشاری نوآورانه ای فکر می کنند.  برای این که نوآوری خود را تقویت کنیم، باید مثل یک کودک در زندگی خود فکر کنیم و به آن عمل کنیم به گونه ای که با کودک درون خود آشتی کنیم تا بگذاریم ذهن بدون هیچ قید و شرطی به هرکجا که می خواهد برود، آن را محدود نگه نداریم و بگذاریم روح ما به پرواز د رآید و به هرکجا که دوست دارد برود . همین کار به ظاهر ساده نقش خلاقیت در موفقیت فردی را برای ما راحت تر می کند.

ایده های خود را روی کاغذ پیاده کنیم

برای افزایش خلاقیت و نوآوری در طول شبانه روز هر چیزی را که به طور ناخودآگاه به ذهن ما خطور می کند را بنویسیم، نوشتن در افزایش موفقیت و تقویت ذهن ما معجزه می کند، فقط کافی است هر روز بنویسیم  و شروع کنیم به نوشتن و به این فکر نکنیم که قرار است چه چیزی بنویسیم، زیرا تنها زمانی موفق خواهیم شد تا اهداف خود را محقق سازیم که هر ایده یا هدفی که در ذهن ما جا خوش کرده است را بر روی روی کاغذ بیاوریم،  نوشتن ما را برای رسیدن به اهداف سوق می دهد و فکر ما را باز می کند، بارها برای هر کدام از ما پیش آمده که در گوشه دفتر خود شروع به نوشتن و کشیدن طرح های ناخود آگاه ذهنی کردیم.

کشیدن و نوشتن طرح ها و ایده ها باعث می شود تا ذهن سریع تر و بهتر با آن چه قرار است اتفاق بی افتد ارتباط برقرار کند و به نتیجه دلخواه خود برسیم.

رابطه نقش خلاقیت در موفقیت فردی و بازی

نقش خلاقیت در موفقیت فردی با باری فکری

همه انسان ها فکر می کنند چون که بزرگ شده اند نباید به بازی کردن حتی فکر کنند، چه برسه بازی گوشی کنند،  بازی باعث می شود شادابی و نشاط  بیشتری در ما ایجاد شود، در این صورت احساس  لذت و خلاقیت بهتری خواهیم داشت. در هنگام بازی به ایده های خود فکر کنیم و اطراف خود را با بازی و وسایل سرگرمی احاطه کنیم مثل: پازل. و جدول حل کنیم.

خود را از محیط های شلوغ دور کنیم

گاهی دوستان، خانواده، آشنایان تمرکز ما را به هم می زنند که باعث می شود نتوانیم به درستی فکر کنیم، بعضی وقت ها لازم است خود را از هیاهوی اطراف دور نگه داریم و به تنهایی در گوشه ای بنشینیم و خوب به رویاهای خود فکر کنیم. نشستن در دامن طبیعت باعث می شود آرامش و حس خوبی به ما دست دهد و ذهن خلاق ما به جریان بی افتد،  اگر از آن دسته از افرادی هستید که به صورت مداوم اخبار و اطلاعات را پیگیری می کنید،  در واقع آن دسته از افرادی هستید که بی دلیل مغز خود را به فکر کردن وادار می کنید، خوب است بدانید انجام این کار هیچ کمکی به شما نخواهد کرد .

رابطه ریسک و نقش خلاقیت در موفقیت فردی

وقتی ما تصمیم گرفتیم که موفق باشیم و به موفقیت برسیم و با تغییر دنیا تغییر کردیم و تصمیم گرفتیم که در آینده می خواهیم به کجا برسیم. انسان های معمولی تصمیم هایخود را بر حسب جایی که هستند می گیرند  و انسان های موفق تصمیم های خود را بر حسب جایی که می خواهند برسند می گیرند. بنابراین ما از قبل تصمیم گرفتیم که در آینده می خواهیم به چه جایی برسیم و باید مشتاق ریسک کردن باشیم تا بتوانیم مهارت های خود را ارتقا دهیم در حالی که ممکن است همیشه تلاش ما به موفقیت ختم نشود. ریسک کردن باعث می شود انسان از دایره امنیت خود خارج شود و موقعیت ها و فرصت ها را خوب ببینید.

اعتماد به نفس خود را تقویت کنیم

زمانی که به توانایی خود اطمینان نداریم و به خود شک داریم، می توانیم خلاقیت را سرکوب کنیم. نداشتن اعتماد به نفس در برخی از افراد باعث بروز مشکلات در کسب و کار و زندگی می شود.

داشتن اعتماد به نفس از جمله مواردی است که می تواند به یکی از خصوصیات ممتاز در هر فرد تبدیل شود، پس لازم است اعتماد به نفس خودرا بالا ببریم و به پیشرفت خود توجه کنیم و توانایی های خود را بهتر ببینیم و برای رسیدن به هر هدف برای خود پاداش در نظر بگیریم.

رابطه علاقه و نقش خلاقیت در موفقیت فردی

اکثر انسان ها طبق علایق و تفکر خود زندگی نمی کنند،  انسان هایی هستند که از نگاه مردم با حرف مردم زندگی می کنند و فکر می کنند اگر خارج از چهارچوب زندگی  حرکت کنند، نظر مردم نسبت به آن ها عوض می شود،  انسان های ترسو در زندگی  خود یک دایره امنیت دور خود کشیده اند و از این دایره هیچ وقت بیرون نمی آیند،  این افراد زمانی که سنی از ان ها می گذرد، حسرت و پشیمانی در زندگی ان ها نمایان می شود، این افراد هیچ وقت برای خود زندگی نکرده اند، آن ها هیچ گاه آن جور که دوست داشتند زندگی نکرده اند، زیرا آن ها همیشه برای دیگران زندگی کرده اند و به این نتیجه رسیدند که هیچ کسی درباره ان ها حتی فکر هم نکرده و این تنها تصورات آن ها بوده که در ذهن آن ها ایجاد شده است.

انجام دادن کارهای مورد علاقه موجب بروز نوآوری در شخص می شود. انجام کار مورد علاقه باعث می شود، افراد از کار خود احساس رضایت و خشنودی کنند و در کاری که انجام می دهند احساس خستگی نکنند. افراد موفق خارج از چهار چوب و قواعد زندگی حرکت می کنند و از جمله (خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو) گریزانند.

اگر می خواهیم به صورت غیر عادی پیشرفت کنیم و درآمد کسب کنیم، باید غیر عادی فکر کنیم و غیر عادی عمل کنیم.

موفقیت فردی موضوعی است، که تمام انسان ها به دنبال  آن هستند و می خواهند به موفقیت های عالی در زندگی و کسب کار خود دست پیدا کنند، اما چرا تعداد اندکی از افراد به موفقیت های بزرگ دست پیدا می کنند؟ و بسیاری از افراد به آن چه که می خواهند نمی رسند، چون راه دقیق و مسیر رسیدن به موفقیت را نمی دانند و یا اگر هم بدانند، می خواهند زود به مقصد خود برسند. گاهی اتفاق می افتد بیشتر از دیگران تلاش می کنیم و زحمت می کشیم، ولی به آن نتیجه ای که می خواهی نمی رسیم، اما چرا؟، در مقابل افرادی هستند که از ما کمتر تلاش می کنند و زحمت کمتری می کشند، اما به موفقیت های بزرگی می رسند؟ دلیلش  این است که آن ها در جای درست دارند تلاش هوشمندانه انجام می دهند.

اگر چیزی در زندگی می خواهیم که قبلا نداشتیم، باید کاری را بکنی که قبلا انجام نداده ایم. بر این اساس نقش خلاقیت در موفقیت فردی بسیار مهم می باشد.

انتخاب و نقش خلاقیت در موفقیت فردی

انتخاب راه های قدیمی و کارهایی که قبلا انجام داده ایم در دنیای امروز که علم و تکنولوژی پیشرفت چشمگیری داشته، هیچ تاثیری ندارد.  راه های زیادی برای موفقیت وجود دارد، یکی ثروت را موفقیت می داند، یکی شهرت و دیگری قدرت، هر شخصی تعریف متفاوتی از موفقیت دارد. پس تعریفی که شخص دیگری از موفقیت دارد، نمی تواند برای ما قابل قبول باشد. ما باید تعریف خودمان  از موفقیت را دنبال کنیم و اهدافی که در زندگی داریم را بشناسیم، پس آگاه باشید که اهداف دیگران هدف ما نباشد، بدونه تردید انسان ها با هم تفاوت دارند و نکته جالب این است که قوانین موفقیت برای همه یکسان نیست و یکسان عمل نمی کند.

در زندگی هدف داشته باشیم و ارزش های خود را پیدا کنیم و آن ها را اولویت بندی کنیم و طبق اولویت های خود دست به عمل بزنیم، اجازه ندهیم دیگران برای ما تصمیم بگیرند که چه کاری انجام دهیم و چه کاری انجام ندهیم.

اگر به دنبال اهداف خود نرویم و دست به عمل نزنیم، کسی نیست که ما را استخدام کند  تا به اهداف خود برسیم. تلاش نکنیم تا دیگران را به اهداف خود برسانیم، بلکه در پیرو آن تلاش کنیم تا به اهداف خود برسیم. بنابراین چگونگی و چرای کار خود را پیدا کنیم.

داشتن خلاقیت نقش بسیار مهمی در موفقیت افراد دارد. تفکر خلاقانه می تواند ما را صد ها قدم از دیگران پیش بی اندازد. خلاقیت و خلاق بودن کلید راه برای دستیابی به اهداف است.خلاقیت یکی از ویژگی های مهم انسان است، که تاثیر بسیار مهمی در پیشرفت تمامی عرصه های زندگی و کسب و کار او دارد.

مقالات مرتبط :

موانع خلاقیت چیست؟ | موانع خلاقیت به چند دسته تقسیم می شود؟
Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا