کارگاه خلاقیت

چگونه به تقویت نوآوری در خود بپردازیم؟

در گذشته چون ارتباطات و تجارت محدود بوده و هر شخصی محصولات مورد نیاز خود را تولید می کرد، ارسال و حمل محصولات به دلیل عدم حمل و نقل و نبود امکانات و تکنولوژی به نقاط دور دست ممکن نبود، بنابراین تنوع محصولات زیاد نبوده و حق انتخاب ها پایین و تنها محدود به  تولید چند نوع کالا می شد، در این صورت امکان رقابت پایین و بعضا وجود نداشت و کار آفرینان و تولید کنندگان نیازی نداشتند به فکر ایده های جدید و محصولات جدید باشند، در نتیجه به افزایش خلاقیت خود نمی پرداختند.

اما در دنیای امروز به علت جهانی شدن و پیشرفت علم و تکنولوژی و حمل و نقل، این امکان صورت گرفت که یک تولید کننده می تواند محصولات خود را به نقاط مختلف کشور و یا حتی به کشور های دیگر صادر کند و این باعث شد در بازار، تنوع محصولات مختلف و رنگارنگ صورت گیرد و مصرف کننده ها هم دسترسی آسان به انواع کالاهای با کیفیت و هر محصولی که نیاز دارند، داشته باشند. در این شرایط کار آفرینان در بازار پر محصول و با کیفیت چطور می توانستند رقابت کنند؟

 ذهن خلاق و نوآور می تواند در این بازار به کمک تولید کننده ها و سازمان ها بیاید، زیرا جهان به سرعت در حال تقییر است به گونه ای که در همه ابعاد زندگی تاثیر می گذارد. در چنین شرایطی هر سازمانی برای خود، استراتژی مربوط به خود را به کار می گیرد و به سختی می توانند اهداف رقبا را پیش بینی کنند و تنها راه موفقیت داشتن نوآوری و یک استراتژی قوی است.

بدونه خلاقیت و نوآوری باقی ماندن در صحنه رقابت هر روز سخت تر از گذشته خواهد بود. نوآوری زندگی را رو به جلو پیش می برد و به چرخ دنده های پیشرفت، کمک می کند و در نهایت با خلق و اختراع محصولات و کالاهای جدید، زندگی انسان ها راحت تر و جذاب تر می شود.

نوآوری برای یک سازمان و جامعه باعث پیشرفت و رشد اقتصادی او می شود و محصولات و خدمات جدیدی به وجود می آورد و سبب به وجود آمدن تکنولوژی می گردد.

امروزه تمام سازمان ها و شرکت ها، نوآوری و خلاقیت خود را پرورش داده و به آن نتیجه دلخواه رسیده اند و اگر بخواهند می توانند در بازار امروز باقی بمانند و همچنان برای محصولات خود مشتری جذب کنند و برای پرورش و نوآوری خود کار  کنند.

بزرگترین چالشی که سازمان ها در قرن 21 با آن مواجه شدند، این است که چگونه می توانند از توانانی ها و استعداد های افراد و کارمندان استفاده کنند و نوآوری را در سازمان خود تقویت کنند.

برخی از سازمان ها با ایجاد مکان های آموزشی و تحقیقاتی برای کارمندان خود، روحیه خلاقیت و ریسک پذیری و روحیه علمی و پژوهشی را در آن ها تقویت می کنند تا بتوانند افراد خلاقی را در سازمان خود داشته باشند و برخی دیگر با تشویق و پاداش دادن به کارکنان مبنی بر ارائه راه حل ها و پیشنهاد ها برای بهتر کردن روش تولید و سرعت بخشیدن بر کیفیت آن محصول نوآوری را در آن ها شکوفا می کنند.

این امر باعث می شود با ایجاد انگیزه و رضایتمندی در کارکنان و افزایش کیفیت کالا و خدمات، سازمان تبدیل به سازمانی خلاق مبنی بر اندیشه هایی نو و خلاق بر پایه و اندیشه ی فکری کارکنان، سر لوحه کار آن ها قرار گیرد و کیفیت و نوآوری جزئی از ارزش های سازمان و پرسنل شود.

شرکت ها و سازمان ها برای این که نوآوری را در سازمان خود تقویت کنند، می توانند دست به چند تکنیک خلاق برای حل مسائل خود بزنند.

نقش طوفان مغزی در تقویت نوآوری

به این صورت است که گروهی از مدیران سازمان گرد هم جمع می شوند و ایده یا مسئله ای را با گروهی دیگر به اشتراک می گذارند، و از آن ها می خواهند تا در مورد آن بررسی و نقد کنند و سپس هریک از اعضای گروه نقد و پاسخ های دیگری را مورد بررسی قرار می دهند، انجام این کار باعث می شود تا ذهن اعضا شروع به فعالیت کرده و به دنبال یک ایده جدید و سریع بگردند. افراد در حالت گروهی بیشتر از حالت انفرادی از خود خلاقیت و نوآوری بروز می دهند. رقابت نیز عامل دیگری است که در جلسات باعث افزایش تحرک مغزی و ایجاد انگیزه بین افراد می شود.

شکست پلی برای پیروزی است

تقویت نوآوری یعنی از شکست به پیروزی رفتن

هیچ کس دوست ندارد در کار های خود، چه روز مره و چه مهم با شکست روبه رو شود، البته این حس منطقی است، زیرا شکست با حس خوبی همراه نخواهد بود. تمام شرکت ها و سازمان های موفق، شکست های زندگی خود را راهی برای پیروزی می دانند، آن ها خود و اعضاء مجموعه را تشویق می کنند تا در برابر هر شکست و ناکامی  که برای آن ها اتفاق می افتد بایستند و آن را مجددا باز بینی و اصلاح کنند، با انجام این کار می بینند که هر فرایند چگونه می تواند بهتر و سریع تر اتفاق بی افتد، از این طریق می توان از مرز محدودیت های توانمندی خود فراتر روند و بتوانند دست به ایده و تقویت نوآوری بزنند.

آریانا هافینگتون، یکی از ثروتمند نرین افراد در حوزه انتشار است که باار ها در مسیر پیروزی خود با شکست مواجه شده است. با وجود تمامی این شکست های ظاهری، هافینگتون توانست بر آن ها غلبه کند و نام خود را به عنوان یکی از موفق ترین چهره ها در دنیا به ثبت برساند.

شکست پلی است برای رسیدن به پیروزی، شکست است که انسان را در زندگی پخته می کند و بدون وجود شکست پیشرفت و تعالی ممکن نخواهد شد، موفقیت و شکست لازم و ملزوم یکدیگر هستند، به گونه ای که دارای رابطه علت و معلولی هستند.

الهام از طبیعت و تقویت نوآوری

یکی از تکنیک های بشر در خلق ایده های جدید، الهام گرفتن از طبیعت است.  سال ها است که انسان از زمان غار نشینی تا به امروز برای پیش برد اهداف و خلق ایده و پیشرفت، در زندگی خود از طبیعت الهام گرفته و الگو برداری کرده است، پس یکی از تکنیک های افزایش خلاقیت و نوآوری که در ابداع ایده ها کاربرد گسترده و موفقی داشته، الگو برداری از طبیعت است.

شریک به جای کارمند

اگر در ذهن افراد و کسانی که با ما یا برای ما در شرکت کار می کنند حس مالکیت یا شراکت قرار گیرد، می توانند کارهایی را که قبلا انجا م نداده اند را انجام دهند و به آن ها اجازه داده می شود آن چه را که به آن ها الهام می شود، امتحان کرده و به راه حل های عملی تبدیل کنند. اگر هر سازمانی برای فروش و پیشرفت در مجموعه، کارمندان را علاوه بر پرداخت حقوق، در کارایی بیشتر و سود بیشتر شریک قرار دهند، تیم ها فرصت بیشتری جهت اجازه دادن به ایده های جدید خود برای شکوفایی خواهند داشت.

رابطه فضای ورزشی و تقویت نوآوری

برخی از سازمان ها در محیط کار خود سالن های ورزشی و فکری تهیه می کنند تا کارکنان علایق خارج از محیط کاری خود را به فضای کار وارد کنند، زیرا بازی های فکری و ورزشی باعث افزایش نشاط و شادابی در مجموعه می شود و سبب می شود مغز از آن چه که کارها در طول روز انجام می دهند فراتر رود و به دنبال تقویت نوآوری و خلق ایده رود.

افرادی هستند که به صورت ذاتی استعداد در نوآوری و خلاقیت دارند. این به آن معنی است که بیشتر در دوران کودکی، احساس ارزشمندی داشته اند و عزت نفس آن ها به صورت صحیح و متعادل شکل گرفته و سبب شده با اعتماد به نفس بالا دست به خلاقیت و نوآوری بزنند، اما بسیاری از افراد هستند به دلیل این که مورد توجه والدین و اطرافیان قرار نگرفته اند، احساس ارزشمندی و عزت نفس آن ها به صورت کامل شکل نگرفته و وقتی که وارد جامعه می شوند به دلیل اعتماد به نفس پایینی که دارند، نتوانند از حقوق خود دفاع کنند. این به آن معنی نیست که این گروه افراد نتوانند دست به نوآوری بزنند، بلگه خبر خوش این است که خلاقیت و نوآوری ذاتی نیست، اکتسابی است و همه می توانند آن به افزایش خلاقیت بپردازند و آن را به دست آورند. همان طور که بدن با ورزش و تمرین  ماهیچه ها رشد یافته و شکوفا می شود، مغز هم با تمرین و انجام یک سری کارها رشد پیدا می کند.

در کلاس های آموزشی شرکت کنید

برای یادگیری و افزایش رشد خود، در کلاس های آموزشی متعدد شرکت کنیم. شرکت در کلاس ها باعث می شود بر نقاط ضعف و قوت خود اگاه شویم و برای رشد آن ها تلاش کنیم.. دیدن افراد مختلف در کنار خود می تواند باعث تجربه و یادگیری ما شود، همچنین شرکت در هدف گذاری و موفقیت سبب می شود ارزش های خود را پیدا کنیم و برای رسیدن به آن چه که دوست داریم تلاش کنیم.

نقد، ارائه ونظر درباره کار همکلاسی ها نیز روشی بسیار خوبی برای دست یابی به نگاه درست ودقیق و تقویت نوآوری و خلاقیت است.

خود را برای شانس آماده کنیم

استفاده از شانس برای تقویت نوآوری

خود را برای شانس آماده کنید ، منظور این نیست که در گوشه ایی بنشینیم و منتظر باشیم کسی بیاید زندگی ما را متحول کند.

ذهن ما انسان ها می تواند تفاوت های زیادی را در محیط اطراف خود تشخیص دهد، برای ثروتمند شدن ، خوش شانس شدن بودن و دست یافتن به مو فقیت باید دارای تفکراتی درست باشیم، به گونه ای که حس داشتن هر کدام یک از آن ها را در خود ایجاد کنیم تا زود تر به نتیجه دلخواه خود برسیم. تمام انسان ها فکر می کنند، انسان بد شانسی هستند و هیچ وقت شانس به سمت آن ها روی نمی کند، در صورتی که  از نظر دارن هاردی، در کتاب اثر مرکب، بد شانسی اصلا وجود ندارد، همه انسان ها خوش شانس هستند، یکی از موقعیت های خود استفاده می کند و دیگری هیچ توجهی به آن ندارد و از آن می گذرد. شکست در زندگی معنای ندارد. شکست زمین خوردن نیست، بلکه از زمین بلند نشدن شکست است. شانس و اتفاقات خوب برای همه ما رخ می دهد، حال چگونه از این اتفاق های خوب بهره ببریم، بستگی به خود ما دارد، اگر آن را ببینیم.

خوش شانسی دارای سه ویژگی منحصر به فرد و اصلی می باشد که عبارت است از: نقطه شروع یعنی همان زمانی که با چیزی غیر منتظره و غیر عادی رو به رو می شویم و دومی متصل نمودن این موقعیت غیر معمولی به شرایط خود است و در پایان اصرار و سر سختی هوشمندانه برای بهره گیری و تبدیل آن به نتیجه مثبت است.

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫12 دیدگاه ها

  1. Good post. I be taught something more challenging on different blogs everyday. It’s going to always be stimulating to read content from different writers and observe just a little one thing from their store. I’d prefer to make use of some with the content on my blog whether you don’t mind. Natually I’ll offer you a link in your internet blog. Thanks for sharing.

  2. Definitely believe that which you said. Your favorite justification seemed to be on the net the easiest thing to be aware of. I say to you, I definitely get annoyed while people consider worries that they just do not know about. You managed to hit the nail upon the top as well as defined out the whole thing without having side effect , people could take a signal. Will probably be back to get more. Thanks

  3. Hmm it appears like your site ate my first comment (it was extremely long) so I guess I’ll just sum it up what I wrote and say, I’m thoroughly enjoying your blog. I too am an aspiring blog blogger but I’m still new to everything. Do you have any tips and hints for inexperienced blog writers? I’d genuinely appreciate it.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا