کارگاه خلاقیت

15تکنیک شگفت انگیز برای تقویت خلاقیت کودکان چیست؟ | نقش نقاشی در تقویت خلاقیت کودکان

در راستای مقالات کارگاه خلاقیت در سایت توانا می پردازیم به مقاله ای درباره خلاقیت کودکان.
خلاقیت کودکان نقش بسیار مهم و تاثیرگذاری در آینده  آن ها خواهد داشت. کودکانی که خلاقیت در آن ها پرورش می یابد، راحت تر و بهتر می توانند در برابر مشکلات و موانع ای که بر سر راه آن ها قرار می گیرد مقاومت کنند و راه حل های جدید و متفاوتی را به کار گیرند. استعداد بخش اولیه خلاقیت است، داشتن محیط مناسب، تمرین و پرورش آن از اهمیت زیادی برخوردار است، هر چه محیط خانه برای کودکان از تنوع بیشتری برخوردار باشد امکان رشد و تقویت خلاقیت کودکان بیشتر خواهد بود.

تاثیر محیط بر هوش کودکان چیست؟ | نقش محیط در افزایش هوش کودکان را بدانیم

قطعا همه ی والدین ها دوست دارند استعداد فرزندان خود را کشف کنند. والدینی که هیچ گونه آگاهی نسبت به استعداد فرزندان خود ندارند و به جای این که آن ها را به رشد و شکوفایی برسانند، بیشتر موجب  آسیب رساندن به آن ها می شوند و یا باعث سرکوبی استعداد آن ها خواهند شد، این امر ممکن است جبران ناپذیر باشد و به آینده کودک صدماتی جدی وارد کند، بر این اساس تقویت خلاقیت کودکان، مهم و حیاتی می باشد.

بارها و بارها گفته شده که خلاقیت یک امر ذاتی نیست، بلکه مهارتی است که قابل یادگیری و پرورش است و والدین می توانند با آموزش یادگیری آن را برای کودکان راحت تر کنند و محیطی برای آن ها مهیا کنند تا به پرورش و رشد خلاقیت خود بپردازند.

خلاقیت در کودکان چیست؟ | اهمیت و ضرورت پرورش خلاقیت در کودکان چیست؟

 کودکان با سوالات عجیب و خیال پردازانه از والدین، دنبال حقایق هستند، آن ها می پرسند، چرا انسان ها پرواز نمی کنند، چرا پرنده ها حرف نمی زنند و این که چرا درخت، درخت است و اگر هم به جواب آن ها برسند باز هم سوالات دیگری در ذهن آن ها وجود دارد،  گویی که سوالات آن ها تمام شدنی نیست و این را هم بدانیم اگر جواب سوال کودکی را پاسخ دهیم آن ها قانع نشده باز به دنبال جواب های دیگری هستند. کودکانی  که چنین سوالاتی از اطرافیان خود دارند، کودکانی کنجکاو و خلاق هستند، زیرا آن ها علاقه دارند محیط اطراف خود را کشف و درک کنند.

انسان ها زمانی که وارد این دنیا می شوند، شروع به کشف حقایق می کنند و می توانند در هر مسیری سوق داده  شوند، پس اگر از زمان کودکی به مسیری درست  هدایت شوند، تا پایان آن را ادامه خواهند داد. حال دوست داریم کودک خود را یک مدیر بسازیم یا دانشمند یا یک جانی. چون انسان یک موجود اجتماعی است و خود را با آن شرایط  سازگار می کند. 

کودکان از پس هر کاری به خوبی بر می آیند ، اما تنها کاری که خانواده باید انجام دهد این است که آن ها را در مسیری درست قرار دهند و در این مسیر کودکان خود را حمایت کنند و همیشه همراه آن ها باشند. وجود این حمایت بسیار با اهمیت است و خانواده باید به آن توجه داشته باشند، زیرا زمانی که این حمایت حذف شود، کودکان از ادامه مسیر منصرف خواهند شد و در این مسیر به درجه گمراهی خواهند رسید.

خلاقیت در کودکان چیست؟ | اهمیت و ضرورت پرورش خلاقیت در کودکان چیست؟

استعداد تنها بخش کوچکی از خلاقیت خواهد بود، اما تمرین، نظم بخشی و پرورش خلاقیت اهمیت بیشتری دارد. هر چه محیط زندگی کودکان ما از تنوع بیشتری برخوردار باشد، امکان افزایش و تقویت خلاقیت آن ها بیشتر است. خلاقیت کودکان می تواند فواید زیادی برای ذهن، احساسات و سلامت جسمی آن ها داشته باشد.

هر شخصی که در دنیا به موفقیت رسیده است، قطع به یقین در تمامی کار های خود خلاقیت را به کار برده است، زیرا زمانی یک فرد می تواند به آن چه انتظارش را دارد برسد که بر روی ایده های خلاقانه ی افکار خود کار کند. برای این که بتوانیم خلاقیت را در دیگران ایجار کنیم ابتدا باید خلاقیت را در وجود خود شکوفا سازیم.

در ادامه به بررسی 15 مورد از تکنیک های شگفت انگیز برای افزایش خلاقیت می پردازیم.

1.تاثیر نقاشی بر تقویت خلاقیت کودکان

در واقع زمانی که کودک تصویری در ذهن خود دارد و نسبت به آن رویا پردازی می کند،  سعی می کند با تخیلاتی که دارد آن ها را به صورت نقاشی بروی کاغذ بیاورد، اما بسیاری از والدین این نقاشی های کودکان را به چشم یک خط خطی کردن ساده می نگرند. کودکان  نقاشی خود را از همان خط خطی کردن آغاز می کنند. نقاشی سبب می شود تمرکز کودک بالا رود و ذهن فعال شود و دست ها عملکرد بهتری از خود نشان دهد. در هنگام نقاشی ایده های تازه و نو به ذهن کودک می رسد و از این طریق منجر به تقویت خلاقیت کودکان می شود.

به کمک نقاشی می توانیم به شخصیت کودک پی ببریم، زیرا کودک از طریق نقاشی احساسات، دلهره و مشکلات روحی و روانی خود را به نمایش می گذارد و از این طریق می تواند خود را تخلیه کرده و اثرات مخرب آن را کاهش دهد. والدین از طریق نقاشی می توانند بسیاری از مشکلات روحی و روانی کودک را کشف کرده و برای رفع آن ها تلاش کنند.

یکی از نکاتی که والدین باید توجه کنند، اندازه برگه نقاشی است که مورد استفاده کودک قرار می گیرد، چون کودکان اصولا برای نوشتن و نقاشی کردن دست خود را از بازو تکان می دهند و بسیار کم اتفاق می افتد از مچ دست خود استفاده کنند، بنابراین برگه ها و دفتر نقاشی که در اختیار آن ها قرار می گیرد بسیار مهم و حیاطی است، چون از بازو برای حرکت دادن مداد رنگی استفاده می کنند برگه آچار و دفتر نقاشی معمولی برای آن ها کوچک بوده و سبب می شود زود از نقاشی کردن خود خسته شوند، پس تا حد امکان سعی کنیم از برگه های بزرگ تر برای نقاشی آن ها استفاده کنیم.

بهترین روش برای این که بتوانیم رویای کودک را دریابیم، باید از او بخواهیم در مورد موضوع نقاشی برای ما توضیح دهد و در پایان، نقاشی را بر روی دیوار، یخچال، کمد و یاخانه قرار دهیم، تا کودک حس ارزشمند بودن پیدا کند و اعتماد به نفس آن بالا رود. سعی نکنیم نقاشی کودک خود را اصلاح کنیم و از آن ها عیب و ایراد بگیریم.

2.موسیقی و تاثیر آن در تقویت خلاقیت کودکان

موسیقی و آهنگ می تواند انسان را به شادی و غم سوق دهد و موجب افزایش احساسات آن ها شود، پس از این طریق می توانیم برای پرورش شخصیت اخلاقی و اجتماعی کودک خود کمک بگیریم. موسیقی باعث بروز خلاقیت و نو آوری در افراد می شود. زمانی که کودک با اسباب بازی خود شروع به تولید ساز و صدا می کند و  می خواند و شادی می کند، در واقع در حال بروز استعداد های ذاتی خود است.

موسیقی چه تاثیری بر هوش کودکان دارد؟ + 8 نشانه ی موسیقی در هوش کودکان

برای تحریک و تشویق کردن کودکان به موسیقی می توانیم از نمایش فیلم و بازدید از مراکزی که موسیقی آموزش می دهند استفاده کنیم، زیرا آن ها را با موسیقی آشنا می کند و برای آن ها موسیقی مناسب پخش می شود، در این صورت می توانیم به تقویت خلاقیت کودکان خود کمک شایانی کنیم.

نقش موسیقی در تقویت خلاقیت کودکان

3.فضای مناسب برای تقویت خلاقیت کودکان

به کودکان اجازه دهیم، شلوغ کنند، وسایل خود را به هم بریزند و دوباره مرتب کنند. یک مکان، اتاق امن و راحت برای آن ها آماده کنیم تا بتوانند کثیف کاری کنند، در اتاق یک سفره بزرگ پهن کنیم و مداد شمعی و آبرنگ را در اختیار آن ها قرار دهیم تا بتوانند آزادانه و بدون هیچ ممنوعیتی دست به خلاقیت بزنند، در واقع آزادی عمل را برای آن ها مهیا سازیم.

4.رویاپردازی و تقویت خلاقیت کودکان

سیرکردن در رویاها و خیال بافی خیلی راحت تر و بهتر از زندگی در واقعیت است. در رویا  هیچ قانونی بر ممنوعیت وجود ندارند، زیرا آن ها آزاد هستند تا دست به هر کاری که دوست دارند بزنند. رویا پردازی کمک می کند تا کودک در آن دست به ایده های نو و جدید بزند، خوب است بدانیم انجام این امور منجر به تقویت خلاقیت کودکان می شود.

5.به آن ها اجازه دهیم آشپزی کنند

آشپزی یکی از راه های پرورش خلاقیت در کودکان است.  کودکان دوست دارند که از والدین خود تقلید کنند و یکی از کارهایی که مدام به تقلید آن می پردازد آشپزی است به هیچ عنوان مانع آشپزی کردن کودکان خود نشوید، زیرا این کار باعث می شود استعداد خلاقیت و هوش کودک بالا رود.
به طور کلی گفته می شود کودکان کنجکاو هستند. آشپزی سبب می شود حواس پنج گانه کودک، چشایی، بینایی، بویایی، لامسه و شنوایی تحریک شود و از طریق آشپزی کودک یاد می گیرد که چگونه از این حواس پنج گانه استفاده کند. 

6.غذای ساده انتخاب کنیم

اجباری نیست که غذاهای مثل، خورشت قیمه و غذاهایی که زمان زیاد برای پخت و پز می خواهد، انتخاب کنیم، بلکه باید همه چیز را آسان بگیریم. غذای ساده و بدون سرخ کردنی یا حداقل از سرخ کردنی کمتری استفاده شود. هر وقت یک غذای پیچیده و دستور پخت طولانی را برای کودکان در نظر می گیریم، کودکان از طولانی بودن خسته می شوند و علاقه خود را نسبت به آن از دست می دهند.

7.توجه به توانایی و سن کودک

به کودکان خود در حد توان و سن آن ها مسولیت واگذار کنیم، همیشه کارهایی است که کودکان هم سن و سال بتوانند در آشپزی انجام دهند، مثل شستن میوه، هم زدن سالاد، چیدن غذا بر روی سفره و پاک کردن سفره.

8.همکاری کنیم

وقتی که وظیفه ای را به کودک خود می سپاریم، مثل سالاد درست کردن و  ریختن روغن در ماهی تابه، با آن ها مشارکت و همکاری کنیم.

9.وسایل مناسب آشپزی انتخاب کنیم

بهتر است وسایل آشپز خانه ای که برای آن ها انتخاب می کنیم مناسب آن ها باشد. از وسایل رنگارنگ، فنجان های رنگی، ملاقه های رنگی که باعث شادی روحیه  آن ها می شود استفاده کنیم.

10.خراب کاری و اشتباهات آن ها را قبول کنیم

هنگامی که والدین آشپزی را در حالتی کثیف کاری و ریخت و پاش انجام می دهند، به کودکان حالت و احساس غرور و کمال دست می دهد و بهتر و با خلاقیت بیشتر آشپزی را انجام می دهند و در نهایت آشپزی باعث افزایش دقت و توجه در آن ها می شود. کار با مواد آشپزی از جمله آرد و خمیر درست کردن سبب می شود عضلات کودکان تقویت شود و استرس و خشم آن ها کاهش یابد.

11.گردش و طبیعت گردی و تقویت خلاقیت کودکان

مسافرت، گردش، کوه نوردی  سبب می شود انسان ها  به خصوص فرزندان جاهای مختلف را ببینند و با آیین، رفتارها، خصوصیات و خلق خوی آن ها آشنا شوند. طبیعت حس کنجکاوی و تحرک ذهنی را در کودکان افزایش می دهد. سفر کردن یعنی، کشف ناشناخته هایی که در جهان و طبیعت وجود دارد. گردش و تفریح و سیر کردن در دامن طبیعت به انسان آرامش می دهد و این آرامش پیدایش بسیاری از اتفاقات و خوبی ها در زندگی آن ها است. به کودکان خود اجازه دهیم همه چیز را از نزدیک لمس کنند و با آن ها ارتباط برقرار کنند.

12.کارهای نیمه کاره را به آن ها بسپاریم

یکی از تمرین هایی که می تواند کودک را به خلاقیت وادار کند این است که یک پازل را تا آخر برای آن ها کامل نکنیم، داستانی را برای آن ها بخوانیم و پایان داستان و نتیجه را بر عهده کودکان بگذاریم تا بتواند از طریق تخیل خود موضوعی برای آن ها آماده کند.

افزایش هوش کودکان با استفاده از 10 توصیه آلبرت انیشتین

13.قانونمند نباشیم

زمانی که کودکان در حال بازی با اسباب بازی خود هستند ذهن خلاق آن ها فعال می شود، اگر محدودیتی در بازی کردن آن ها قرار ندهیم، کودکان حس استقلال و قدرت را به دست می آورند، قانون های محدود کننده کودکان را تحت فشار قرار می دهد و باعث می شود خلاقیت آن ها رشد نکند و مانع نوآوری آن ها شود.

14.هم بازی کودکان باشیم

در کنار کودکان بازی کردن این اطمینان را به آن ها می دهد که مانع بازی کردن آن ها نیستیم، هیچ چیز جالب تر و شگفت انگیز تر از آن نیست که کودکان ببینند که والدین هم مثل آن ها در حال بازی و خوش گذرانی هستند، همان طور که رفتن به محل کار برای ما حیاطی و پر اهمیت است، بازی کردن کودکان امری حیاطی و مهم است. آن ها با اسباب بازی خود زندگی می کنند.

شکوفایی استعداد کودکان با روش های ویژه + پرورش خلاقیت در کودکان

زمانی که با آن ها بازی می کنیم، مدیریت بازی را ما به عهده نگیریم و بگذاریم تمام تصمیمات و انتخاب ها توسط کودک انجام گیرد. بگذاریم کودک شیوه بازی، قانون بازی را تعیین کند و او را به عنوان داور بازی انتخاب کنیم و کاملا قانون کودک خود را رعایت کنیم، با این کار خلاقیت آن ها افزایش می یابد.

15.بازی های خیالی انجام دهیم

نقش بازی های خیالی در تقویت خلاقیت کودکان

یک داستان خیالی طراحی کنیم و از آن ها بخواهیم یکی از نقش ها را انتخاب کنند و به جای آن بازی کند، سعی کنیم کودک نقش یک قهرمان، فرمانده و یا یک مربی را انتخاب کند. زمانی که کودک نقش یک پادشاه را انتخاب کرده از او بخواهیم کاملا مثل نقش داستان رفتار کند، منظور از نقش کامل، رفتار، اعمال و نوع سخن گفتن است. والدین هم باید به همراه آن ها نقشی را بازی کنند و بگذارند با این کار کودکان آن ها لذت ببرند. کودکان از طریق لذت بردن و بازی کردن در عمل خود تخیل ها را بروز می دهند.

مقالات مرتبط :

موانع خلاقیت چیست؟ | موانع خلاقیت به چند دسته تقسیم می شود؟
Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫17 دیدگاه ها

  1. Usually I do not read article on blogs, but I would like to say that this write-up very pressured me to try and do so! Your writing taste has been amazed me. Thank you, quite great article.

  2. I have been surfing on-line more than 3 hours nowadays, but I never discovered any interesting article like yours. It?¦s pretty price sufficient for me. In my view, if all web owners and bloggers made excellent content as you probably did, the internet can be much more useful than ever before.

  3. The next time I read a blog, I hope that it doesnt disappoint me as much as this one. I mean, I know it was my choice to read, but I actually thought youd have something interesting to say. All I hear is a bunch of whining about something that you could fix if you werent too busy looking for attention.

  4. My programmer is trying to persuade me to move to .net from PHP. I have always disliked the idea because of the costs. But he’s tryiong none the less. I’ve been using Movable-type on various websites for about a year and am worried about switching to another platform. I have heard very good things about blogengine.net. Is there a way I can transfer all my wordpress content into it? Any help would be greatly appreciated!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا