مهارت های یادگیری

تکنیک های مهم برای یادگیری چیست؟

تمامی پیشرفت های امروز ما به تکنیک های یادگیری ما مربوط است. رشد فکری در ما به وسیله یادگیری به وجود آمده و از طرفی دیگر یادگیری تحت تاثیر رشد فکری به وجود می آید، پس به کمک رویدادی به نام یادگیری است که ما مراحل پیشرفت را در زندگی طی می کنیم.

آموزش بزرگ ترین سرمایه گذاری است، پس هر انسانی باید در زندگی خود آن را انجام دهد، زیرا دنیای که در آن زندگی می کنیم، هر لحظه در حال پیشرفت، تغییر و رشد در زمینه های مختلف مثل، تکنولوژی، علم و ظهور و نوآوری است. البته این تغییرات زمانی خوب است که بتوانیم با آن همگام شویم، زیرا اگر از توانایی قدرت یادگیری به طور سریع بهره مند نباشیم، از قافله عقب خواهیم ماند.

بهترین روش برای یادگیری مدیریت بهتر زمان و بالا بردن سرعت مطالعه می باشد.

این مقاله در بخش توسعه مهارت ها ی سایت توانا قرار دارد. پیشنهاد میکنم همه مقالات این بخش را مطالعه بفرمایید.

9 تکنیک مهم برای یادگیری چیست؟

تکنیک ها یا روش های یادگیری دارای انواع فراوانی هستند، اما انتخاب بهترین و راحت ترین روش، اهمیت بسیاری دارد، با توجه به آن چه در مقاله قبل صحبت شده است در مورد مهارت های یادگیری به اختصار توضیح خواهیم داد.

8 سبک یادگیری معروف چیست؟

1.مهارت مشاهده

یکی از تکنیک های یادگیری مشاهده کردن است که به کمک این روش ما با سرمشق گرفتن از دیگران و یا به عبارتی دیگر تقلب کردن از آن ها به یادگیری می پردازیم. گاهی اوقات برای یادگیری به مشاهده و یا تقلید دانش و مهارت افراد موفق نیازمندیم، زیرا ما شاهد موفقیت آن ها بوده ایم. به عقیده روانشناسان مشاهده یکی از مهم ترین مهارت های یادگیری است و هیچ یک از ما بدون مشاهده ی رفتار دیگران قادر به یادگیری از آن ها نخواهیم بود.

2.پرسش

همه ما برای این که بتوانیم معلومات خود را بالا ببریم و به یادگیری از اشخاص مختلف بپردازیم، ابتدا باید توانایی سوال کردن از دیگران را به خوبی بلد باشیم.
از قدیم یک سخن معروف در این باره وجود دارد که می گوید: پرسیدن عیب نیست ندانستن عیب است، پس برای رسیدن به موفقیت باید مهارت های یادگیری مربوط به هدف خود را دنبال کنیم و برای رسیدن به پاسخ درست از افرادی که در این زمینه موفقیت کسب کرده اند سوال کنیم تا بتوانیم از تجربیات آن ها استفاده کنیم.

3.تفکر و تامل

هر چه تفکر خود را در موضوع خاصی بالا ببریم میزان یادگیری خود را در آن زمینه افزایش داده ایم. با بررسی جوانب مختلف و تفکر آگاهانه در مورد موضوع مورد نظر خود می توانیم به اهداف زندگی نزدیک تر شویم و حتی با استفاده از راه حل های کاربردی تغییراتی در راه رسیدن به موفقیت ایجاد کنیم.

4.تکنیک فرضیه سازی

به کمک فرضیه سازی می توانیم به کشف موضوعات جدید برسیم و با توجه به مشاهدات و تجربیات خود فرضیه هایی را ارائه نماییم. البته تمامی این فرضیه ها صحیح نمی باشند، اما حتی گاهی فرضیه های نادرست، ما را یک گام به راه کار نزدیک تر می کنند.

5.پیش بینی

پیش بینی فرآیندی جدا از حدس زدن می باشد و بر اساس اطلاعات و مشاهدات ما به وجود می آید. پیش بینی در واقع بیان کننده موضوعاتی است که در آینده امکان رخ دادن آن ها بسیار زیاد است.

6.فراگیری مهارت کاربرد ابزار

زمانی یادگیری خیلی موثرتر و بهتر انجام می شود که به کاربرد ابزارها شناخت داشته باشیم، یعنی به این موضوع آگاه باشیم که چه ابزارهایی ما را در مسیر یادگیری همراهی می کنند و رسیدن به راه مورد نظر را برای ما هموار می سازند.

7.فراگیری مهارت های اندازه گیری

مشاهدات دقیق و کامل با مهارت اندازه گیری و محاسبه آن ها به وجود می آید که این موضوع خود به خود به یادگیری بهتر کمک می کند. اندازه گیری را به کمک ابزاری که مناسب با موضوع ما می باشد انجام می دهیم تا به نتیجه بهتر و درست تر برسیم.

8.روابط اجتماعی موثر

وقتی با دیگران ارتباط برقرار می کنیم مهارت های فراگیر در ما فزونی می یابد، پس هر چه با افراد بیشتری برخورد داشته باشیم می توانیم از توانایی های بیشتر و متنوع تری استفاده کنیم و در زمان نیاز در مورد طرح و نظر خود با آن ها مشورت کنیم.

باید بر اساس آن چه که مشاهده می کنیم به تفسیر و توضیح بپردازیم و با توجه به آن چه که مشاهده کرده ایم به یک نتیجه پایانی و کلی دست پیدا کنیم. در واقع این آخرین راه کار موثر و نوین برای یادگیری شناخته شده است.

9.طراحی تحقیق

آخرین مهارت یادگیری طراحی تحقیق می باشد. برای این که تاثیرات بیشتری در یاد گیری بگذاریم، می توانیم اقدام به طراحی تحقیق کنیم. در واقع آن چه که مشاهده شده و برای ما جذاب است را در مدل ها و شرایط مختلف بررسی کنیم تا با تحقیقات به عمل آمده درستی و نادرستی آن ها از هم تفکیک شود.

یادگیری سریع به کمک تکنیک های موثر و کاربردی

یادگیری، به خصوص یادگیری سریع یک مهارت بسیار جذاب شناخته شده است که اگر مهارت و قدرت یادگیری سریع نداشته باشیم و سبک های یادگیری را بلد نباشیم قادر نخواهیم بود به شیوه موثر آن را عملی سازیم.

یادداشت برداری

یادداشت برداری از تکنیک های یادگیری

نقش یادداشت برداری به عنوان یکی از تکنیک های یادگیری بسیار بالا می باشد، حال اگر به جای استفاده از کیبورد و برنامه تایپ از نوشتن با دست بر روی کاغذ استفاده کنیم به میزان یادگیری خود می افزایم، به این دلیل که در زمان نوشتن تمرکز بیشتری بر روی مطالب داریم در صورتی که در تایپ کردن سرعت عمل ما بسیار بالا تر است و توجه کمتری به مفهوم کلی کلمات نشان می دهیم، ولی وقتی با دست می نویسیم به اطلاعات موجود توجه بیشتری می کنیم.
برای این که سرعت و قدرت یادگیری خود را افزایش دهیم، باید مهارت یادداشت برداری به کمک دست را در خود تقویت کنیم.

مهارت تند خوانی

بنیان گذاران شرکت های موفق با داشتن عادت بسیار زیبایی به نام مطالعه به این جایگاه رسیده اند. یک فرد عادی به طور متوسط می تواند 200 تا 400 کلمه را در یک دقیقه بخواند حال اگر بخواهیم قدرت خواندن یک خواننده ماهر را بررسی کنیم در می یابیم که می تواند 1000 تا 1700 کلمه را در یک دقیقه مطالعه کند. مهارت خواندن سریع و موثر برای یادگیری سریع، بدون شک بسیار ارزشمند است. حال ما می توانیم افزودن به سرعت مطالعه را در خود به عنوان یک عادت تقویت کنیم تا به این وسیله به حجم انبوهی از اطلاعات خود در کوتاه مدت دست یابیم. مطالعه مداوم از مهم ترین عادت های افراد موفق شناخته شده است.

مهارت کنترل محیط یادگیری

گاهی شرایط بسیار عالی می باشد و ما می توانیم به راحتی همه چیز را یاد بگیریم و درک مطالب آن برای ما بسیار آسان می شود، اما گاهی اوقات ذهن ما بر عکس این موضوع عمل می کند و قفل می شود و سرعت یادگیری را در ما کاهش می دهد. بهترین روش در این حالت شناسایی زمان هایی است که هوشیاری و آگاهی ما در سطح بالایی قرار دارد و ما باید این زمان ها را برای مطالعه و یادگیری انتخاب کنیم.

درک مطلب چیست؟ | چگونه می توانیم درک مطلب خود را افزایش دهیم؟

یکی از علت های کاهش هوشیاری ما محیط های بی نظم و پر استرس و نا امنی است که ما در آن قرار می گیریم، پس قبل از یادگیری باید به دنبال یک محیط منظم و ساکت و دارای آرامش باشیم تا بتوانیم به راحتی در آن نفسی عمیق بکشیم.

سیستم بدن همه انسان ها برای خوابیدن، غذا خوردن و حتی توانایی ذهنی، دارای الگوی منظم و ریتم دقیق است، پس ما باید زمان هایی که آگاهی و هوشیاری ما در بالاترین سطح خود قرار دارد را شناسایی کنیم و در این زمان ها به یادگیری مطالب جدید و تازه بپردازیم. طبق تحقیقات انجام شده حتی دمای محیط می تواند در قدرت یادگیری ما تاثیر گذار باشد.

به مغز خود تمرین دهیم

مغز هر کدام از ما انسان ها همانند سایر اعضای بد عمل می کند، یعنی هر چی بیشتر با آن تمرین شود نتیجه بهتری خواهد داد. با ایجاد چالش برای مغز خود و افزایش قدرت و دقت در آن می توانیم به حافظه و تمرکز خود سرعت دهیم. هر شخصی که دارای مغز ورزیده تری باشد سرعت یادگیری در آن بیشترخواهد بود.

مهم ترین نکته ها برای افزایش قدرت یادگیری مغز چیست؟ | 3 مزیت مهم برای افزایش قدرت یادگیری

مهارت ایجاد ارتباط ذهنی

اگر بتوانیم میان مطالب گذشته و آن چه قرار است در زمان حال بیاموزیم، ارتباطی ایجاد کنیم، به یادگیری خود سرعت داده ایم. با مخفف کردن کلمات یا استفاده از رنگ مورد علاقه خود می توانیم تصاویر خیالی در ذهن خود ایجاد کنیم که به کمک آن مطالبی را به خاطر بسپاریم که به عنوان تکنیک های ایجاد ارتباط ذهنی از آن ها یاد می شود، هر چه از این تکنیک ها بیشتر استفاده کنیم سرعت یادگیری ما بالاتر می رود.

مدل های یادگیری را ترکیب کنیم

چهار تکنیک برای یادگیری در وجود همه ما انسان ها قرار دارد. این چهار راه عبارت است از دیداری، شنیداری، خواندن و نوشتن و حس لامسه که به وسیله آن ها یادگیری در افراد انجام می شود. برخی از یادگیری های ما به وسیله دیدن عکس، فیلم و یا هر چیزی که قابل دیدن باشد انجام می شود. با گوش فرا دادن به برخی اخبار و مصاحبه ها می توانیم توان یادگیری خود را افزایش دهیم. عده دیگری از ما تنها با خواندن و نوشتن می توانند یادگیری را در خود تقویت کنند، این افراد یا مطالب را می خوانند یا به نکته برداری و نوشتن آن ها می پردازند. گروهی دیگر به کمک حس لامسه به یادگیری می پردازند که با لمس فیزیکی و تست کردن می توانند سرعت بیشتری به یادگیری خود دهند.

مهارت یادگیری چیست؟ + 11 نمونه از مهارت های یادگیری

به کمک شناختی که از تکنیک های یادگیری به دست می آوریم، می توانیم از بین روش های موجود مناسب ترین سیستم را برای یادگیری برگزینیم تا سرعت جذب اطلاعات را در خود افزایش دهیم، اما زمانی که می خواهیم زود تر به هدف خود برسیم، بهترین روش در این زمان استفاده از هر چهار روش یادگیری به همراه حس لامسه با هم می باشد، در واقع باید به صورت ترکیبی از آن ها استفاده کنیم.

آن چه را که یاد می گیریم به شخص دیگر آموزش دهیم

هنگامی که مطلبی را به شخص دیگری آموزش می دهیم حدود 90 درصد آن مطالب را در ذهن خود بازیابی و تثبیت می کنیم، به ویژه اگر پس از یادگیری مطالب جدید به این کار بپردازیم یادگیری هر چه سریع تر ما را امکان پذیر خواهد کرد.
هر گاه که موضوعات جدید خود را به دیگران آموزش می دهیم در واقع بر میزان تسلط خود بر روی موضوع و بر طرف کردن نقاط ضعف خود تمرکز کرده ایم.

تکنیک های یادگیری را علمی بیاموزیم و آموخته های خود را تجربه کنیم

یکی از تاثیر گذار ترین تکنیک های یادگیری به منظور افزایش سرعت ، تجربه علمی می باشد.
وقتی آن چیز هایی را که می خوانیم در تجربه علمی ترکیب می کنیم، نتیجه بهتری بدست خواهیم آورد، به عنوان مثال، تا زمانی که وارد بازار سرمایه گذاری در بورس نشویم و به خرید و فروش نپردازیم، دانش کافی را به دست نخواهیم آورد، حتی اگر مدت زمان زیادی را صرف مطالعه در این موضوع کرده باشیم.

مقالات مرتبط با این نوشتار :

قرص هایی که آدم را باهوش و با انگیزه می کند + معرفی قرص برای افزایش هوش و تمرکز
شکوفایی استعداد کودکان با روش های ویژه + پرورش خلاقیت در کودکان
Rate this post
نمایش بیشتر

مریم ابوطالبی

مربی مهارت های زندگی - مدرس دانشگاه

نوشته های مشابه

‫37 دیدگاه ها

  1. Hi, I think your site might be having browser compatibility issues. When I look at your website in Safari, it looks fine but when opening in Internet Explorer, it has some overlapping. I just wanted to give you a quick heads up! Other then that, fantastic blog!

  2. Nice read, I just passed this onto a friend who was doing some research on that. And he actually bought me lunch since I found it for him smile So let me rephrase that: Thank you for lunch! “We know what happens to people who stay in the middle of the road. They get run over.” by Ambrose Gwinett Bierce.

  3. Pretty element of content. I just stumbled upon your web site and in accession capital to assert that I acquire in fact enjoyed account your weblog posts. Anyway I will be subscribing to your feeds or even I achievement you get admission to constantly fast.

  4. Good ?V I should certainly pronounce, impressed with your web site. I had no trouble navigating through all the tabs and related info ended up being truly easy to do to access. I recently found what I hoped for before you know it at all. Quite unusual. Is likely to appreciate it for those who add forums or something, site theme . a tones way for your client to communicate. Excellent task..

  5. It is perfect time to make some plans for the future and it’s time to be happy. I’ve read this post and if I could I desire to suggest you some interesting things or advice. Perhaps you could write next articles referring to this article. I wish to read more things about it!

  6. Have you ever thought about creating an e-book or guest authoring on other blogs? I have a blog centered on the same topics you discuss and would love to have you share some stories/information. I know my subscribers would appreciate your work. If you are even remotely interested, feel free to send me an e mail.

  7. There are certainly a number of particulars like that to take into consideration. That is a nice level to carry up. I provide the ideas above as normal inspiration but clearly there are questions like the one you deliver up where a very powerful thing will likely be working in sincere good faith. I don?t know if finest practices have emerged round issues like that, however I am certain that your job is clearly recognized as a good game. Both boys and girls feel the impression of only a moment’s pleasure, for the remainder of their lives.

  8. Hello very nice website!! Guy .. Beautiful .. Wonderful .. I will bookmark your site and take the feeds alsoKI’m glad to search out a lot of helpful info right here within the put up, we’d like develop more strategies on this regard, thanks for sharing. . . . . .

  9. Great goods from you, man. I’ve understand your stuff previous to and you’re just too fantastic. I really like what you have acquired here, really like what you are saying and the way in which you say it. You make it enjoyable and you still take care of to keep it smart. I cant wait to read far more from you. This is really a wonderful web site.

  10. Thanks for sharing excellent informations. Your site is very cool. I am impressed by the details that you?¦ve on this website. It reveals how nicely you perceive this subject. Bookmarked this web page, will come back for more articles. You, my friend, ROCK! I found simply the information I already searched all over the place and just could not come across. What an ideal site.

  11. Thank you for the sensible critique. Me and my neighbor were just preparing to do some research about this. We got a grab a book from our local library but I think I learned more clear from this post. I’m very glad to see such wonderful information being shared freely out there.

  12. Nice post. I learn something more challenging on different blogs everyday. It will always be stimulating to read content from other writers and practice a little something from their store. I’d prefer to use some with the content on my blog whether you don’t mind. Natually I’ll give you a link on your web blog. Thanks for sharing.

  13. I have to express my appreciation to you for bailing me out of this type of condition. As a result of looking through the the net and getting ideas which were not pleasant, I was thinking my life was gone. Living without the answers to the problems you have resolved all through your good short article is a critical case, as well as the kind that might have negatively damaged my career if I hadn’t discovered the blog. Your training and kindness in controlling a lot of stuff was tremendous. I’m not sure what I would have done if I hadn’t encountered such a stuff like this. I can at this point relish my future. Thank you so much for this high quality and results-oriented guide. I won’t hesitate to recommend the blog to anybody who requires guidelines on this topic.

  14. This design is steller! You definitely know how to keep a reader entertained. Between your wit and your videos, I was almost moved to start my own blog (well, almost…HaHa!) Wonderful job. I really loved what you had to say, and more than that, how you presented it. Too cool!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا