مهارت های یادگیری

مهارت یادگیری چیست؟ + 11 نمونه از مهارت های یادگیری

در ارتباط با مهارت یادگیری در سایت توانا مقالات زیادی خوانده ایم  که هر کدام بیان کننده موضوعات خاصی هستند. همه ما می دانیم که مغز و ذهن انسان بسیار پیچیده است و دارای صفت راز گونه می باشد و یادگیری به عنوان یک عملکرد پایه برای مغز بسیار پیچیده است. مهارت یادگیری یکی از مهم ترین مهارت ها در زندگی تمامی انسان ها می باشد و با داشتن این مهارت ها در زندگی نسبت به افراد دیگر یک قدم جلو تر خواهیم بود.

یادگیری چیست؟

حال می خواهیم با توجه به نظریه های مختلف یادگیری را شرح دهیم:
بر اساس نظریه تونی بینگام و مارسیا کنر: یادگیری فرآیند انتقال اطلاعات می باشد که به درون سازی و ادغام اطلاعات با آن چه که از قبل تجربه کرده ایم می پردازد که این تغییرات دانسته های ما را دچار تغییر می کند.

طبق نظریه پتر، بران، ردگر و مک دانیل: به دست آوردن دانش و مهارت و هم چنین دسترسی راحت به آن ها در حافظه وجود دارد، به طوری که به وسیله آن درک روشنی از مشکلات و چالش های آینده بدست خواهیم آورد.

طبق نظریه کلارک و ریچارد مایر: مهارت یادگیری شامل تقویت پاسخ های صحیح و تضعیف پاسخ های اشتباه است و افزودن اطلاعات جدید به حافظه ما خواهد بود. یادگیری، درک موارد ارائه شده با در نظر گرفتن اطلاعات مرتبط، سازماندهی ذهنی و ارتباط آن ها با دانش قبلی است.

طبق نظریه هیلگارد: یادگیری تغییر نسبتا پایداری است که بر اثر تجربه ایجاد می شود، این تغییر می تواند تغییرات ایجاد شده در دانش، مهارت، رفتار، عادت یا هر چیز دیگر در ما باشد.

هدف ما از انجام هر نوع فعالیت آموزشی و تدریس، ایجاد زمینه ای است که به یادگیری منجر شود. شخصی که تمام تلاش خود را در فعالیت و تدریس به کار می گیرد در واقع دارای هدفی می باشد که آن هدف یادگیری است.
 یادگیری یعنی ایجاد تغییر، اگر در جریان فعالیت ها و آموزش ها تغییراتی ایجاد نکنیم، نمی توانیم این موضوع را یادگیری تلقی کنیم.

از زمان های گذشته یادگیری به عنوان یک مهارت شناخته نمی شد و آن را فقط یک امر ذاتی می دانستند و عده ای از افراد نسبت به دیگران دارای قدرت یادگیری بالاتری بودند، اما در واقعیت امروز، یادگیری علاوه بر ذاتی بودنش، در واقع یک مهارت است، زیرا این قابلیت را دارد تا بر آن افزوده شود و به تقویت آن بپردازیم.

[aparat id=”RLWdE”]

مفهوم مهارت یادگیری چیست؟

در دهه های گذشته تعداد بسیار کمی از افراد یادگیری را نوعی مهارت می دانستند. در آن دوره ما تمام تمرکز خود را بر روی این مسئله می گذاشتیم که  هوش خود را افزایش دهیم و علت توانایی بالای افراد را چیزی جز داشتن هوش بسیار بالای آن ها نمی دانستیم. افرادی که در یادگیری عملکرد ضعیفی داشتند و نسبت به اشخاص دیگر سخت تر عمل می کردند را افرادی کم هوش یا با بهره هوشی بسیار ضعیف تلقی می کردیم. وقتی در کودکی از کلماتی مانند، خنگ بودن یا کند ذهن بودن برای فرزندان خود استفاده می کنیم آن ها را مورد آزار قرار می دهیم و آن ها از صفتی که دریافت می کنند بسیار سرافکنده می شوند.

امروزه شرایط بسیار تغییر کرده، زیرا بسیاری از ما شناخت بیشتری بدست آورده ایم و به این موضوع پی برده ایم که یادگیری یک مهارت است و آگاهی لازم را در این زمینه بدست آورده ایم که برای یادگیری می توانیم از یک روش به خصوص نتیجه بهتری بدست آوریم، در صورتی که بدست آوردن این نتیجه بسیار عالی توسط روش های دیگر به هیچ عنوان امکان پذیر نمی باشد.

چگونه مهارت های یادگیری خود را افزایش دهیم؟

افزایش مهارت یادگیری چیست

یادگیری یک مهارت است که ما می توانیم به روش های مختلف در بهبود آن تاثیر گذار باشیم، در واقع می توانیم حافظه خود را به روش ها مختلف تقویت کنیم یا به عبارت دیگر قدرت و سطح یادگیری خود را افزایش دهیم که در نهایت به پیشرف های چشم گیری دست پیدا خواهیم کرد.

یکی از ارکان های اصلی یادگیری داشتن تمرکز است. افرادی که دارای تمرکز می باشند بازدهی بهتری خواهند داشت، در واقع به این معنا که هر چه تمرکز بیشتر باشد، بازدهی در یادگیری به همان میزان افزایش خواهد یافت. به تمرکز باید نگاه مهارت گونه داشت تا قابلیت یادگیری و بهبود داشته باشد. داشتن تمرکز یعنی، هم سو بودن و برخورداری از توجه و انرژی در انجام آن کار به گونه ای که هیچ عامل خارجی یا مخرب نتواند حواس ما را پرت کند.

برای این که مهارت های یادگیری خود را افزایش دهیم ابتدا باید سبک های یادگیری را به خوبی مطالعه کنیم و روش رسیدن به سبک مورد نظر خود را از میان سبک های متنوع تشخیص دهیم. همه انسان ها از قدرت یادگیری بهره مند هستند، اما آن چه باعث می شود ما نسبت به دیگران متفاوت تر باشیم، داشتن مهارت های لازم برای یادگیری است.

برای رسیدن به نتیجه مطلوب تر در زمینه افزایش مهارت یادگیری بهترین روش استفاده از تفکر خود به شیوه صحیح می باشد، زیرا هر چه از تفکر خود بیشتر استفاده کنیم نتیجه بهتری بدست می آوریم.

برای این که بتوانیم مهارت تازه ای را یاد بگیریم نیازمند تعهد، انضباط شخصی و همچنین هوشیاری می باشیم. موفقیت همه ی ما در یادگیری وابسته به تصور و انگیزه ما می باشد، هدف مهمی که برای رسیدن به آن مطالعه را انتخاب کردیم.

اگر انگیزه کافی برای یادگیری را داشته باشیم می توانیم برای رسیدن به هدف مورد نیاز خود تمام دشواری های موجود را پشت سر بگذاریم. اگر انگیزه کافی وجود نداشته باشد، هیچ یک از روش ها برای انجام یادگیری پاسخ گو نخواهند بود. موانعی که در یادگیری برای ما به وجود می آیند، نتیجه تصور و برخورد ما با شرایط موجود است.

درک مطلب چیست؟ | چگونه می توانیم درک مطلب خود را افزایش دهیم؟

یکی از موضوعات مهم در این زمینه مشخص کردن تکلیف خودمان است. به خود توضیح دهیم که چرا مطالعه و یادگیری برای ما ارزش دارد و هدفی که از یادگیری داریم را برای خود تکرار کنیم، نتیجه ای که از یادگیری بدست می آوریم نشان دهنده تلاش خودمان است.

انواع مهارت های یادگیری چیست؟

به طور کلی مهارت های یادگیری به دسته های زیر تقسیم می شود:

  1. مشاهده
  2. پرسش نمودن
  3. تفکر و تامل
  4. فرضیه سازی
  5. پیش بینی
  6. مهارت کاربرد ابزار
  7. مهارت اندازه گیری و محاسبه
  8. روابط موثر اجتماعی
  9. طرح کردن و ساختن
  10. تفسیر یافته ها
  11. طراحی تحقیق

که در مورد همه این ها در بخش های دیگر صحبت می کنیم.

مقالات مرتبط با این نوشتار :

قرص هایی که آدم را باهوش و با انگیزه می کند + معرفی قرص برای افزایش هوش و تمرکز
شکوفایی استعداد کودکان با روش های ویژه + پرورش خلاقیت در کودکان
Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫17 دیدگاه ها

  1. Hello! I know this is somewhat off topic but I was wondering which blog platform are you using for this website? I’m getting sick and tired of WordPress because I’ve had problems with hackers and I’m looking at options for another platform. I would be awesome if you could point me in the direction of a good platform.

  2. I know this if off topic but I’m looking into starting my own blog and was curious what all is needed to get setup? I’m assuming having a blog like yours would cost a pretty penny? I’m not very internet smart so I’m not 100 certain. Any tips or advice would be greatly appreciated. Thanks

  3. Aw, this was a very nice post. In thought I wish to put in writing like this moreover – taking time and actual effort to make a very good article… but what can I say… I procrastinate alot and certainly not seem to get something done.

  4. An impressive share, I just given this onto a colleague who was doing a little bit evaluation on this. And he in reality purchased me breakfast as a result of I discovered it for him.. smile. So let me reword that: Thnx for the treat! However yeah Thnkx for spending the time to debate this, I really feel strongly about it and love studying extra on this topic. If doable, as you grow to be experience, would you mind updating your blog with extra particulars? It is highly helpful for me. Huge thumb up for this blog put up!

  5. I beloved up to you will receive carried out right here. The caricature is tasteful, your authored material stylish. nonetheless, you command get got an edginess over that you want be handing over the following. sick undoubtedly come further beforehand again as exactly the similar nearly very frequently inside case you shield this increase.

  6. I’ve been browsing online greater than 3 hours these days, yet I by no means found any fascinating article like yours. It is lovely value sufficient for me. In my opinion, if all web owners and bloggers made just right content as you probably did, the web will probably be much more useful than ever before.

  7. Hello would you mind letting me know which webhost you’re working with? I’ve loaded your blog in 3 completely different browsers and I must say this blog loads a lot quicker then most. Can you suggest a good hosting provider at a fair price? Cheers, I appreciate it!

  8. With havin so much content and articles do you ever run into any issues of plagorism or copyright violation? My site has a lot of completely unique content I’ve either created myself or outsourced but it seems a lot of it is popping it up all over the web without my agreement. Do you know any ways to help protect against content from being stolen? I’d truly appreciate it.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا