مهارت های یادگیری

مهم ترین نکته ها برای افزایش قدرت یادگیری مغز چیست؟ | 3 مزیت مهم برای افزایش قدرت یادگیری

در ادامه مقالات توسعه مهارت ها ی سایت توانا می پردازیم به مقاله ی مهم ترین نکات برای افزایش قدرت یادگیری مغز. برای این که بتوانیم سریع تر و عمیق تر مطالبی را که می شنویم یا می خوانیم، یاد بگیریم، باید قدرت یادگیری مغز خود را افزایش دهیم. هنگامی که یک فرد از یک سری ویژگی های خاص برخوردار باشد در اصطلاح آن را فردی باهوش یا با استعداد فرا می خوانند. خیلی از ما انسان ها تا به امروز فکر می کردیم که از هیچ یک از ویژگی های هوش بالا برخوردار نخواهیم بود، اما خوب است بدانیم مغز هر انسانی این قدرت را دارد تا یادگیری را در خود افزایش دهد.

مهارت یادگیری چیست؟ + 11 نمونه از مهارت های یادگیری

مغز پیچیده ترین عضو بدن هر انسان است. بهبود عملکرد مغز در زمینه افزایش سرعت یادگیری برای هر انسانی با اهمیت است. هر یک از ما ابتدا برای یادگیری باید ذهن خود را آماده کنیم تا بتوانیم پیشرفت کنیم و موفقیت های خود را افزایش دهیم و باید زمان بیشتری را صرف خواندن و نوشتن کنیم تا حافظه ما تقویت شود، زیرا این اطلاعات را در آینده مورد استفاده قرار می دهیم.

حضرت محمد( ص) در وصیت نامه خود به امام علی (ع) فرمودند: ای علی خوردن کدو بر تو لازم است، پس آن را فراوان استفاده کن، چرا که موجب افزایش و تقویت حافظه می شود، همچنین پنج چیز فراموشی و بلغم را از بین می برد و بر حافظه می افزاید، پس مسواک زدن، روزه گرفتن، قرائت قرآن و خوردن عسل و کندر را فراموش نکن.

توانایی یادگیری یکی از فوق العاده ترین و ارزشمند ترین سرمایه های هر انسانی است، پس اشخاصی که بتوانند به سرعت مفاهیم جدید را به مغز خود بسپارند و آن ها را درک کنند، نسبت به افرادی که همیشه با در بسته رو به رو می شوند مزیت های بیشتری خواهند داشت، زیرا آن ها مهارت های جدیدی را از این اطلاعات کسب می کنند و در مدت زمانی کوتاه با پردازش این اطلاعات از آن ها بهره می برند.

3 مزیت مهم برای افزایش قدرت یادگیری مغز

تلاش برای افزایش مهارت یادگیری مغز، کمک شایانی به صرفه جویی و استفاده بهینه از آن و یادگیری مطالب بیشتر در مدت زمان کمتر می کند. در ادامه به بررسی 3 مزیت مهم یادگیری می پردازیم.

قرص هایی که آدم را باهوش و با انگیزه می کند + معرفی قرص برای افزایش هوش و تمرکز

1. صرفه جویی در زمان و انرژی

وقتی برای افزایش قدرت یادگیری کار می کنیم، به صورت خودکار در انرژی خود صرفه جویی کرده ایم و زمان کمتری را برای این کار تلف می کنیم. در این روش برای یادگیری مطالب به خود فشار زیادی نخواهیم آورد و زمان کمتری از وقت خود را به آن اختصاص می دهیم.

2. باقی ماندن بهتر مطالب در ذهن

هنگامی که مطالبی را در زمینه ای خاص با قدرت بیشتری مطالعه می کنیم، در واقع در حال تقویت حافظه خود و حفظ جایگاه آن در مغز می باشیم و با انجام این کار مدت زمان بیشتری مطالب را در ذهن خود باقی نگه می داریم.

3. افزایش انگیزه

زمانی که به مطالعه و یادگیری علاقه بیشتری نشان می دهیم، به صورت ناخود آگاه به آن موضوع علاقمند می شویم و تلاش می کنیم به یادگیری خود سرعت و قدرت بیشتری اضافه کنیم تا یادگیری ما در آن حیطه، در طبقه بالا تری از ذهن ما قرار داشته باشد.

10 روش ذهنی برای بالا بردن سرعت عمل مغز

راه های بسیاری برای افزایش سرعت عملکرد مغز و در نتیجه افزایش قدرت یادگیری و تقویت حافظه وجود دارد، که به 10 مورد از مهم ترین موارد آن اشاره خواهیم کرد.

1. چیز های جدید یاد بگیریم

یکی از بهترین روش های تقویت مغز خود به چالش کشیدن آن است. با یاد گرفتن چیز های جدید می توانیم مغز خود را به چالش بکشیم، این چیز های جدید می توانند هر چیزی باشند، اما زبان و موسیقی بهترین گزینه برای یادگیری می باشند. یادگیری زبان جدید فقط در معنای کلمات و مفهوم آن ها خلاصه نمی شود، بلکه زمانی می توانیم زبان جدیدی را یاد بگیریم که با فرهنگ آن زبان آشنا باشیم. زبان می تواند تاثیرات بسیار مثبتی بر مغز ما بگذارد. وقتی به دو زبان فکر می کنیم مغز خود را به چالش می کشیم که این چالش در افزایش قدرت یادگیری مغز و تقویت حافظه بسیار موثر است.

یادگیری مهارت های مختلفی همانند موسیقی، به مغز ما کمک بسیار زیادی می کند و برای ما بسیار مفید است. نواختن موسیقی به فعال شدن دو نیم کره مغز کمک می کند و بر روی مغز تاثیرات مثبتی می گذارد.

2. مغز خود را شارژ کنیم

مغز هر انسانی نیاز به انرژی و مواد معدنی دارد، پس برای فکر کردن، تمامی اعضای بدن نیازمند به نیرو می باشند. یکی از راه های آسان برای شارژ کردن مغز استفاده از خوراکی های مفید و مقوی می باشد، این خوراکی ها به تقویت حافظه کمک خواهند کرد و افزایش قدرت یادگیری را در ما امکان پذیر می کنند.

از تغذیه های مناسب برای تقویت حافظه می توانیم به شکلات تلخ اشاره کنیم. شکلات تلخ حافظه را تقویت می کند، البته به غیر از آن استفاده از میوه و نان هایی که با آرد جو درست می شوند، می توانند به شارژ شدن مغز ما کمک بسیار زیادی کنند. البته همان طور که استفاده از این محصولات به مغز ما کمک می  کند، استفاده زیاد از مواد قندی، چربی ها و غذا های شور، قدرت یادگیری را در ما تضعیف می کنند، پس باید تا حد امکان از آن ها دوری کنیم.

3. نقش مدیتیشن در افزایش قدرت یادگیری مغز

کلید اصلی رسیدن به موفقیت، آرامش است. برای بدست آوردن آرامش بهترین روش استفاده از مدیتیشن و انجام مکرر آن است. اگر بتوانیم روزانه بین 15 تا 20 دقیقه به مدیتیشن بپردازیم، علاوه بر این که به افزایش قدرت یادگیری و آرامش مغز خود کمک می کنیم، بلکه می توانیم حالات روحی خود را  تغییر دهیم. مدیتیشن در افزایش آگاهی به ما کمک می کند و ما را به ذهنی آگاه می رساند تا بتوانیم کنترل کامل مغز را در دست بگیریم.

4. افزایش قدرت مغز برای یادگیری به کمک خانواده

افزایش قدرت یادکیری با خانواده

عوامل روحی و عاطفی تاثیر به سزایی در افزایش قدرت مغز دارند. وقتی در خانواده ای زندگی کنیم که رابطه دوستانه ای با یکدیگر دارند، راحت تر به موفقیت می رسیم. زندگی کردن در چنین خانواده ای ارتباط بسیار قوی بین اعضای خانواده حاکم می کند، بگونه ای که می توانند به کمک یکدیگر مشکلات و سختی ها را حل کنند. به کمک خانواده می توانیم برای رسیدن به موفقیت و دور شدن از مشکلات راه حل جدیدی پیدا کنیم و با پیروی از این روش مهارت یادگیری را بین اعضای خانواده انتقال دهیم و به کمک یکدیگر چیز های جدیدی بیاموزیم.

5. مختصر و مفید کار کنیم

زمانی که اطلاعات را به صورت درست خلاصه کنیم، برای ما مفید واقع می شوند، در غیر این صورت اگر نتوانیم اطلاعات را به صورت درست خلاصه کنیم نه تنها تاثیر مثبتی برای یادگیری دریافت نمی کنیم، بلکه تاثیرات منفی بر یادگیری ما خواهند گذاشت. استفاده از نقشه کشی ذهنی یکی از روش های درست برای خلاصه کردن و طبقه بندی کردن مطالب می باشد تا بتوانیم اطلاعات را در حد امکان و مختصر، اما مفید ثبت کنیم.

6. از بخش منطقی مغز خود بهرمند شویم

با انجام اموری نظیر بررسی حساب های بانکی یا مرور فهرست وظایف روزانه شخصی یا خانگی، کارایی بخشی از مغز که مربوط به انجام امور منطقی است افزایش می یابد. بهترین کار برای انجام این امور این است که در آغاز روز وظایفی را که باید در آن روز انجام دهیم را به نوبت در ذهن خود مرور کنیم.

7. برای افزایش قدرت یادگیری مغز گام به گام پیش رویم

برای به دست آوردن موفقیت در بلند مدت باید به کار های کوچک بپردازیم، اما زمانی که برای انجام این کار نیاز داریم، بسیار طولانی است. مهم ترین نکته در این مرحله انجام کار های کوچک با ثبات کافی است. با گذشت زمان این اعمال کوچک همانند، جوهر مرکب در آب هر ثانیه بزرگ تر می شوند تا تاثیرات بزرگ و مثبتی بر زندگی و یادگیری ما بگذارند.

درک مطلب چیست؟ | چگونه می توانیم درک مطلب خود را افزایش دهیم؟

8. به خودمان زنگ تفریح بدهیم

با توجه به نظریه پاول همرنس، افراد بالغ تنها می توانند حدود 60 دقیقه بر یک موضوع تمرکز داشته باشند. به پیشنهاد پاول بهتر است برای ارتقای تمرکز خود هر 60  دقیقه کار خود را متوقف کنیم و به استراحت بپردازیم. هر فعالیت جدید در این مدت می تواند به راه اندازی دوباره مغز و آمادگی آن برای ادامه کاری که در حال انجام آن بودیم به ما کمک کند.

9. فهرست کارهای روزانه را در ذهن خود مرتب کنیم

وقتی فهرستی از انجام وظایف روزانه خود در مغز ایجاد می کنیم به فعال شدن مغز خود برای استفاده از اطلاعات پیچیده کمک کرده ایم. هر شخصی باید وظایف خود را به ترتیب مرور کند و از انجام کار های جانبی و غیر ضروری بپرهیزد. انجام این کار می تواند در تقویت حافظه نقش شایانی ایفا کند. به هم ریختگی و آشفتگی ذهنی اغلب ناشی از اضطراب و ترس است. (پاول همرنس)

10. برای افزایش قدرت یادگیری مغز از شکست و ناکامی نترسیم

یکی از بزرگ ترین عواملی که ما را از ادامه زندگی باز می دارد، ترس از شکست و ناکامی است. آن دسته از انسان هایی که از شکست و عدم موفقیت نمی ترسند، نسبت به انسان های نا امید و ترسو موفق تر خواهند بود. داشتن استرس کمتر نه تنها برای یادگیری مضر نیست، بلکه در تقویت حافظه مفید هم می باشد و به این امر کمک می کند، اما زمانی که این استرس در ما زیاد می شود اثرات منفی را با خود به ما منتقل می کند و باعث شکست ما می شود. زمانی که در زندگی با شکست رو به رو می شویم نباید نا امید شویم، بلکه باید از شکست خود به عنوان گامی بلند در جهت رسیدن به موفقیت استفاده کنیم. شکست مانع پیروزی ما انسان ها نخواهد بود، بلکه فقط یک تلنگر برای ادامه پر قدرت تر است.

Rate this post
نمایش بیشتر

مریم ابوطالبی

مربی مهارت های زندگی - مدرس دانشگاه

نوشته های مشابه

‫16 دیدگاه ها

  1. We are a group of volunteers and starting a new scheme in our community. Your web site offered us with valuable information to work on. You’ve done an impressive job and our entire community will be thankful to you.

  2. This blog is definitely rather handy since I’m at the moment creating an internet floral website – although I am only starting out therefore it’s really fairly small, nothing like this site. Can link to a few of the posts here as they are quite. Thanks much. Zoey Olsen

  3. Thanx for the effort, keep up the good work Great work, I am going to start a small Blog Engine course work using your site I hope you enjoy blogging with the popular BlogEngine.net.Thethoughts you express are really awesome. Hope you will right some more posts.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا