شناخت ذهن

تاثیر مطالعه بر روی سلامت ذهن چیست؟

زندگی همه ما انسان ها پر ‌شده از لحظات پرتنش، موقعیت‌های بحرانی و انتخاب هایی که برگرفته از “آگاهی پنهان” ما است و به واسطه‌ی کتاب‌خواندن به دست می‌آید. خاصیت کتاب این است که ما را با خودمان و ویژگی های درونی مان مواجه می‌کند که در موقعیت های مختلف زندگی به آن چه قبلا خوانده‌ایم و حس کرده‌ایم روی می آوریم و از بحران‌ها می‌گذریم. 

بسیاری از افراد با انواع بیماری‌های روحی و حتی جسمی، به خواندن کتاب‌ های خاص دعوت می شوند، زیرا طبق تحقیقاتی که در دنیا صورت گرفته‌، تاثیرات شگرف کتاب بر سلامت روان تایید شده است.

چگونه بامطالعه، ازسلامت ذهن بهره ببریم؟

 سبک زندگی افراد رابطه ی مستقیمی با طول عمر آن ها دارد. در واقع تمام کسانی که سبک زندگی سالمی برای خود انتخاب می کنند، به طور حتم در کنار  انواع و اقسام فعالیت ها، آرامش اعصاب را در برنامه ی زندگی خود قرار می دهند. مطالعه ی مطالب مفید و خواندنی که در عین حال مورد علاقه ی ما باشد، علاوه بر تاثیرات به سزایی که بر آرامش روح و روان ما می گذارد، می تواند ذهن جوان، سالم و هوشیاری برای ما به ارمغان بیاورد.

اگر تنها در پایان یک روز کاری، به جای چندین ساعت تماشای بی وقفه ی تلویزیون به مطالعه ی یک کتاب یا یک مطلب مفید و خواندنی در اینترنت بپردازیم، به زودی می توانیم خودمان را در دسته ی متفاوت تری از افراد دیگر ببینیم و از همه مهم تر، ذهن ما به دلیل به چالش کشیده شدن بابت یادگیری دانسته های جدید از ما تشکر و  قدردانی خواهد کرد.

ما پس از مطالعه و یادگیری مطالب و ایده های جدید، برخورد متفاوتی  با اتفاقات و مسائل روتین و روزمره ی زندگی خود داشته و این جا است که از زندگی متمایز تر و در عین حال جذاب تری از دیگران بهره مند می شویم. به عنوان مثال، تنها پس از مطالعه ی یک کتاب در حوزه ی  معماری و شهرسازی دیدگاه متفاوتی نسبت به منزل خود و ساختمان های اطراف محل زندگی و شهر مان پیدا خواهیم کرد و سبک متفاوتی برای خود بر می گزینیم.

قرص هایی که آدم را باهوش، با انگیزه و متمرکز تر می کنند! – معرفی قرص برای تمرکز، مطالعه و افزایش هوش

8 روش مطالعه برای سلامت ذهن

در ادامه شما را با 8 روش مهم مطالعه به منظور دستیابی به سلامت ذهن آشنا خواهیم کرد.

1. تاثیر مطالعه بر ذهن از طریق مطالعه بیوگرافی

مطالعه ی بیوگرافی افراد مشهور باعث می شود نه تنها  دیدگاه جدیدی در مورد حوادث موجود در زندگی فرد مذکور پیدا کنیم، بلکه از نحوه ی تفکر و عکس العمل او نسبت به اتفاقات جاری و روزمره ی زندگی آگاه شویم. ما انسان ها داستان های زیادی در مورد زندگی نامه ی افراد معروف و شخصیت های تاریخی در رسانه ها و کتاب های درسی دیده و شنیده ایم، اما خواندن بیوگرافی کامل این افراد به ما می فهماند که در تمام موفقیت ها و پیروزی های این انسان ها افسون ها، ترس ها، امیدها و آرزوهای آن ها نهفته است. بیوگرافی افرادی که به آن ها علاقه مند هستم را خوانده و از شیوه ی تفکر آن ها بهره بجوییم.

2. تاثیر مطالعه بر ذهن از طریق مطالب تاریخی 

تاریخ می تواند بسیار جذاب باشد، اگر دورانی را انتخاب کنیم که برای خودمان جذابیت های لازم را داشته باشد. ما با به یاد آوری افراد، وقایع و دوران های تاریخی ذهن خود را به فعالیت وادار می کنیم.
جالب ترین کتاب های تاریخی تنها حول محور یک دوره ی مشخص می گردند. به عنوان مثال، دوره ای که یک بیماری خاص توانست یک امپراطوری را از پای در آورد و یا دوره ای که در آن اکتشافات خاص علمی صورت گرفت.

3. آثار نویسندگان خارجی

خواندن آثار نویسندگان خارجی بینش متفاوتی نسبت به دیگر فرهنگ ها برای ما به وجود می آورند. در واقع این آثار هم ما را با آداب و رسوم و سنن کشورهای مختلف آشنا می کند و هم تفاوت های فرهنگی دیگر کشور ها همانند، سبک زندگی و اعتقادات مذهبی آن ها را به ما نشان می دهد. چنان چه این آثار به طور خاص برای مردمان دیگر کشورها نوشته شوند، جزییات بیشتری را در بر می گیرند، در نتیجه برای کسانی که به فعال نگه داشتن ذهن خود تمایل بیشتری دارند موثرتر هستند.

4. شعر خوانی

شعرخوانی یکی از گزینه های مناسب برای مطالعه است که معمولا نادیده گرفته می شود. یک قطعه شعر می تواند با غرق کردن ما در نمادها، تمثیل ها و معانی انتزاعی مختلف ذهن ما را به معنای واقعی به چالش بکشاند، پس بهتر است قطعه شعری انتخاب کرده و با صدای بلند آن را بخوانیم، در نتیجه ذهن خود را پیرامون منظور شاعر و مفهوم شعر به حرکت در آوریم. این کار برای ما لذت فراوانی خواهد داشت.

5. موضوعات علمی

کتاب ها و مجلات علمی فوق العاده اند. مجلات فراوانی وجود دارند که مفاهیم علمی را به روشنی و وضوح شرح می دهند. علم در واقع داستانی است که پدیده ای را توصیف می کند.
خوب است یک موضوع علمی انتخاب کنیم، این موضوع می تواند علوم مختلفی همانند شیمی، فیزیک، نجوم و یا روانشناسی را در برگیرد، سپس کتابی که موضوع مورد نظر را به طور شیوا و رسا شرح داده باشد فراهم کنیم. شک نکنیم که پس از مطالعه ی چندین کتاب، تبدیل به کارشناس خبره و متخصصی می شویم که در مکان های مختلف حرفی برای گفتن داریم.

6. اطلاعات عمومی

اطلاعات عمومی

درباره ی نحوه ی ساخت یک قایق مطلب بخوانیم، حتی اگر به هیچ وجه در فکر ساخت آن نباشیم، طرز تهیه ی انواع غذاهای مختلف را بدانیم، حتی اگر با اجاق گاز میانه ی خاصی نداریم، زنده ماندن در حیات وحش را بدانیم؛ حتی اگر به ندرت از خانه خارج می شویم. 
صدها جلد کتاب وجود دارد که علاوه بر سرگرم ساختن ما به اطلاعات ما می افزاید. یک کتاب اطلاعات عمومی تهیه کنیم و تا می توانیم مطالب آن را مطالعه کنیم. ذهن انسان تفاوتی میان واقعیت و خیال قائل نمی شود، پس با خواندن این مطالب، ذهن تصویری از ما در حین انجام امور مختلف می سازد و آن را به بایگانی خود می سپارد و به محض قرار گرفتن در شرایط واقعی، ذهن با تصور این که قبلا در چنین موقعیتی قرار گرفته به راحتی آن را به مرحله ی اجرا در می آورد.

7. هنر، مد و دیزاین

این کتاب ها اغلب گران هستند، اما به طور حتم کتابخانه ای اطراف محل زندگی ما وجود دارد که مملو از کتاب های هنری دوره های مختلف باشد که به ما این امکان را دهد که آن ها را با کمترین هزینه دریافت و مطالعه کنیم و ذهن خود را  در مطالب و تصاویر زیبای این کتاب ها غرق کنیم.
دیر یا زود تاثیر این آموزش ها را در مکان زندگی، پوشش و طرز تفکر خود می بینیم، فقط کافی است امتحان کنیم.

8. تاثیر مطالعه بر ذهن و موضوعات دینی و مذهبی

همه ی ما درباره ی مذاهب و ادیان مختلف چیزهای زیادی شنیده ایم و ادعا می کنیم که  نظرات زیادی برای گفتن داریم، اما در حقیقت اطلاعات ما در اکثر مواقع بسیار کم و نادرست است. یک کتاب دینی و مذهبی انتخاب کرده و در مورد بزرگ ترین مذاهب و ادیان جهان مطالعه کنیم، به عنوان مثال، درباره ی اعتقادات مذهبی مردم  آفریقا، آسیا و آمریکا مطلب بخوانیم. به طور قطع هر چه بیشتر بخوانیم، بیشتر می دانیم و انسان های متفاوت از خود را بهتر درک کرده و تعامل مناسب تری با آن ها برقرار می کنیم.

5 فایده کتاب بر سلامت ذهن

مطالعه کتاب منجر به بروز تغییرات مثبت و بهبود عملکرد مغز انسان می‌شود؛ افرادی که کتاب‌ می خوانند در مقایسه با کسانی که مطالعه نمی‌کنند، از لحاظ سلامت ذهن و روان جایگاه بهتری دارند. در ادامه به 5 مورد از فواید مطالعه برای سلامتی ذهن می پردازیم.

1.بهبود عملکرد مغز

مطالعه کتاب اثرات مثبتی بر روی مغز ما می گذارد و باعث می شود هوش انسان افزایش یابد، طبق تحقیقات انجام شده به این  نتیجه رسیده‌اند که بهبود عملکرد مغز به علت تغییرات عصبی و افزایش اتصالات مغزی است که در حافظه عضلانی به وجود می آید

2.درمان بی‌خوابی

 کتاب خواندن، یکی از بهترین روش‌ها برای افزایش آرامش و درمان اختلال بی‌خوابی است، زمانی که در آرامش به مطالعه کتاب می‌پردازیم، به مغز فرمان می دهیم که زمان استراحت فرار سیده است.

3. از بین رفتن افسردگی 

یکی از بهترین راه کارها برای مبارزه با اضطراب و افسردگی، مطالعه کتاب است، افراد بیماری که برای رفع اضطراب خود از کتاب راهنما کمک می گیرند، سریع‌ تر از مراجعه به روان‌شناس، توانسته اند بر اضطراب خود غلبه کنند و آن را کاهش دهند.

4.تقویت حافظه و تفکر

هنگامی‌که به مطالعه کتاب می‌پردازیم، باعث ورزیدگی ذهن خود می‌شویم، زیرا در زمان مواجه شدن با کلمات جدید به کشف مفهوم آن ها می پردازیم و در حافظه کوتاه‌ مدت خود آن را ذخیره می‌ کنیم.خواندن کتاب، قوه ادراک ما را افزایش می‌دهد، افرادی که تفکر و ذهن خود را به کمک مطالعه ورزیده و تقویت می‌نمایند، بهتر از دیگران می‌توانند مغز را فعال و زنده نگه‌ دارند.

5. افزایش و تقویت مهارت نوشتن

در زمان مطالعه کتاب، به‌صورت ناخودآگاه تحت تأثیر نحوه نوشتار نویسنده قرار می گیریم و آن را تقلید خواهیم کرد، معمولاً نحوه نوشتار نویسندگان بستگی به کتاب‌هایی دارد که در طول عمر خود مطالعه کرده اند.

 

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫19 دیدگاه ها

  1. When I originally commented I clicked the -Notify me when new comments are added- checkbox and now each time a comment is added I get four emails with the same comment. Is there any way you can remove me from that service? Thanks!

  2. What i don’t realize is if truth be told how you’re no longer really much more well-appreciated than you might be now. You are very intelligent. You know thus considerably relating to this topic, made me in my opinion imagine it from a lot of various angles. Its like women and men are not fascinated except it’s one thing to accomplish with Woman gaga! Your personal stuffs outstanding. Always handle it up!

  3. The next time I learn a blog, I hope that it doesnt disappoint me as much as this one. I mean, I know it was my option to read, however I truly thought youd have one thing attention-grabbing to say. All I hear is a bunch of whining about one thing that you possibly can repair in case you werent too busy searching for attention.

  4. Can I just say what a reduction to find somebody who really knows what theyre talking about on the internet. You definitely know the way to carry a problem to mild and make it important. Extra individuals have to learn this and understand this facet of the story. I cant consider youre no more standard because you undoubtedly have the gift.

  5. Hey very nice blog!! Man .. Beautiful .. Amazing .. I’ll bookmark your blog and take the feeds also…I’m happy to find numerous useful information here in the post, we need work out more techniques in this regard, thanks for sharing. . . . . .

  6. I enjoy you because of your whole effort on this site. My daughter really loves setting aside time for investigations and it is easy to see why. My partner and i notice all regarding the dynamic mode you offer valuable items through your website and cause response from visitors on that area of interest then my child is without a doubt studying a great deal. Enjoy the remaining portion of the new year. Your conducting a useful job.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا