شناخت ذهن

آلزایمر چیست ؟ – روش های پیشگیری و درمان اختلال شناختی

آیا در اطراف شما فردی هست که دچار آلزایمر باشد؟ براستی آلزایمر چیست؟ چه راهکارهایی در این زمینه وجود دارد؟

عوامل، دلایل و نشانه های موثر در اختلال شناختی و آلزایمر در مردان و زنان:

پس از بررسی عوامل کلی موثر در اختلالات شناختی مرتبط با افزایش سن که در درس قبل از سلسله دروس اختلال شناختی دوره ی مدیریت ذهن توانا به بررسی پرداختیم، در این درس قصد داریم به بررسی نقش این عوامل  در زنان و مردان به طور جداگانه بپردازیم. همان عواملی که منجر به از دست دادن عملکرد صحیح مغز  در  این دو گروه می شود. 

معمولا همانطور که سن انسان رو به افزایش می رود، درجاتی از آسیب مغزی ( 10 روش برای جلوگیری از آلزایمر) ( که اغلب به از دست دادن حافظه  منجر می شود) در فرد دیده می شود. تحقیقات نشان می دهد  که ما می توانیم با تغییر برخی از عوامل خطر زا،  ریسک ابتلا به اختلال شناختی را در خود کاهش دهیم.”

 نکته ی جالب اینجاست که این عوامل خطر زا  در مردان و زنان یکی نیست. نتایج تحقیقات گسترده ای که بر روی زنان و مردان مختلف در آمریکا صورت گرفته ، تفاوت هایی بین عملکرد مغز زنان و مردان را نشان می دهد. این تحقیقات ثابت می کند که جنسیت یکی از مهمترین عوامل در ابتلا به بیماری آلزایمر است.

آلزایمر در مردان و زنان یکی نمی باشد.

حدود دو سوم از کسانی که به بیماری های زوال عقل دچار می شوند زنان هستند. از هر 6 زن یک نفر احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر را دارد که این آمار برای مردان یک نفر از هر 11 نفر می باشد.  عده ای از محققان این مسئله را به سادگی به طول عمر بیشتر زنان در مقایسه با مردان نسبت می دهند. اما به واقع چنین نیست. به طور حتم مکانیسم های بیماری زای خاصی در پیدایش این امر دخیل هستند.

نقش عوامل بیماری زا در زنان و مردان مبتلا به بیماری آلزایمر:

در مطالعه ای که در دانشگاه استنفورد در مورد تاثیر وجود ژن ApoE در بدن (ژنی که احتمال ابتلا به آلزایمر را افزایش می دهد) بر روی 8000 نفر انجام شد، محققان دریافتند آن گروه از زنانی که یک نمونه از این ژن خاص را در بدن حمل می کردند دو برابر بیشتر از گروه زنان فاقد این ژن احتمال مبتلا بودن به بیماری آلزایمر را داشتند. در مورد مردان اما وضعیت به گونه ی دیگری بود . در مردان احتمال ابتلا به آلزایمر با وجود این ژن  تغییر زیادی نمی کرد و تاثیر وجود و عدم وجود ژن ApoE برای مردان چندان حائز اهمیت نبود.

 در حالی که هنوز به طور قطع دلایل تاثیر تفاوت زای این ژن برای دانشمندان روشن نیست، اما نحوه ی ارتباط آن با هورمون استروژن (دسته ای از هورمون های جنسی که در بدن انسان ویژگی های زنانه ایجاد و آن ها را حفظ می کند) یکی از دلایل محتمل در این امر شناخته شده است.  

تحقیق و بررسی در باره ی نقش عامل جنسیتی در احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر همواره از بزرگترین دغدغه های دانشمندان بوده و هست و مطالعات فراوانی در این زمینه صورت گرفته شده است. در همین راستا مطالعه ی دیگری  در فرانسه  بر روی  7000 نفر از افراد دارای سن 65 سال و بالاتر  صورت پذیرفت. در ابتدای مطالعه هیچ فرد مبتلا به زوال عقل کامل گزارش نشد ، اما آمارها حاکی از آن بود که 42 درصد از شرکت کنندگان در مطالعه به اختلال شناختی خفیف دچار بودند.

این مطالعه 4 سال به طول انجامید. در طی این  مدت، 5/6 درصد از افرادی که به زوال عقلی خفیف دچار بودند، وضعیت حادتری پیدا کرده و بیماری شان بدتر شده بود. این در حالی بود که 37 درصد از افراد با اختلال شناختی خفیف به حالت نرمال بازگشتند. این برگشت به نرمال محققان را شگفت زده کرد. آن ها نقص شناختی را به عنوان یک مسئله ی پیشرونده در نظر داشتند که با گذر زمان رو به  بدتر شدن می رود.  اما این مطالعه نشان داد که اختلال شناختی در حالت خفیف عارضه ای است که با گذر زمان می تواند به جلو و عقب شناور باشد. این اخبار خوبی است و نشان می دهد که تغییر عوامل خطر زای زیر می تواند تاثیرات شگفت انگیزی برای سلامت عقل مرتبط با افزایش سن ایفا کند. نکته ی  جالب اینجاست که  در همان مطالعه در حالی که اختلال شناختی در زنان و مردان به میزان  مشابهی در حال رشد بود ، اما این دو گروه از لحاظ نوع عوامل خطرزا با هم متفاوت بودند. 

عوامل آلزایمر

عوامل خطرزای مرتبط با اختلالات شناختی و آلزایمر در زنان:

در همان مطالعه ی ذکر شده، زنانی که به اختلال شناختی خفیف مبتلا بودند به طور کلی از لحاظ سلامتی ضعیف تر و ناتوان تر بودند. بی خوابی یکی دیگر از عوارض مشاهده شده در زنان مبتلا به اختلال شناختی خفیف  بود. همچنین این زنان از نقص و کمبود ارتباطات اجتماعی قدرتمند که شامل اعضای خانواده، فامیل و دوستان می شد رنج می بردند. اگر یک زن برای انجام کارهای روزانه به افراد دیگر وابسته بود، 5/3 برابر بیشتر خطر ابتلا به زوال عقل نسبت به زنان مستقل داشت. افسردگی نیز این گروه از  زنان را بیشتر از دیگران تحت تاثیر قرار می داد . زنانی که از افسردگی رنج می بردند دو برابر بیشتر احتمال پیشرفت از زوال عقل به جنون و روان پریشی  داشتند. 

عوامل خطر زای مرتبط با اختلال شناختی و آلزایمر در مردان:

اکثر مردان حاضر در مطالعه ی انجام شده که دارای اختلال شناختی خفیف بودند دارای  دیابت و اضافه وزن بوده و یا در گذشته یک مرتبه در زندگی شان دچار سکته ی مغزی ضعیف شده بودند. سکته ی مغزی مهمترین عامل خطرزا در مردان بوده و احتمال ابتلا به زوال عقل و روان پریشی  را به شدت افزایش می داد. عواملی نظیر زندگی مستقل، ارتباطات اجتماعی و افسردگی برای مردان خطر آفرین به حساب نمی آمد. 

عوامل خطر زای مشترک در زنان و مردان:

 ابتلا به بیماری قلبی، فشار خون بالا ، افزایش کلسترول و دیابت می تواند احتمال کلی ابتلا به آلزایمر را افزایش دهد. همچنین افراد حاضر در مطالعه که مبتلا به افسردگی بوده و  داروهای آنتیکولینرژیک مصرف می کردند به احتمال بیشتر دچار تغییر از حالت زوال خفیف عقل  به آلزایمر حاد  می شدند. 

نقش داروها در آلزایمر

با وجود تمام مطالعات انجام شده در مسئله ی نقصان حافظه و آلزایمر ، هنوز دلایل قطعی برای تفاوت میان مردان و زنان وجود ندارد. اما یک نظریه ی مشترک میان تمام محققان این است که عوامل خطر زا در زنان بیشتر بر پایه ی روابط استوار است. این شامل نوع روابط و همچنین تعداد دوستان صمیمی و اعضای خانواده می شود. همچنین این مسئله که آیا زندگی آن ها به دیگران تحمیل شده و بار مسئولیتشان بر دوش دیگران باشد یا خیر نیز در این مسئله نقش مهمی ایفا می کند. به نظر می رسد برای مردان عوامل خطر زا بیشتر به سلامت جسمانی، دیابت و سکته ی مغزی مرتبط باشد.

تمام این تفاوت ها برانگیزاننده بوده و دانشمندان علاقه مندند که با ایجاد نظریه های جالب در مورد تفاوت این عوامل خطرزا برای  زنان و مردان مطالعات گوناگونی انجام دهند.

آیا می توان از اختلالات شناختی و به طور خاص آلزایمر اجتناب کرد؟

در حالی که هنوز کسی به طور قطع نمی داند که  چگونه می توان از اختلالات شناختی مرتبط با ذهن و خاصه آلزایمر جلوگیری کرد اما ما در این مقاله راه حل های مناسبی برای شما گرد آورده ایم که با اتخاذ آن ها می توان سلامتی عمومی خود را بهبود بخشیده و در نتیجه توانایی مغز و حافظه ی خود را تضمین کنید : 

1: ارتباطات خوب و موثری با اعضای خانواده و دوستان خود برقرار کنید.  
2: از افسردگی پیشگیری و در صورت ابتلا آن را درمان کنید.
3: وزن خود را در حد مناسب نگه دارید.
4: از ابتلا به دیابت جلوگیری کرده و در صورت ابتلا آن را مدیریت کنید.
5:  از خطر بروز سکته ی مغزی جلوگیری کنید.

6. مطالعه کنید.

7. به تقویت حافظه اهمیت دهید. 

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا