مهارت های یادگیری

انواع تفاوت های موجود در شیوه یادگیری چیست؟

ممکن است فکر کنیم تنها یک راه حل برای یادگیری وجود دارد. این نظریه بسیار اشتباه است. البته تاثیر سبک های یادگیری برای همه افراد مانند اثر انگشت متفاوت می باشد. سبک های یادگیری یک صیف وسیعی است که با اختلاف نظر ها به بیان تفاوت های موجود در یادگیری افراد می پردازد. این نظریه بیان می کند که می توانیم انسان ها را طبق سبک یادگیری آن ها طبقه بندی کنیم، سبک های یادگیری در افراد می تواند بر یادگیری آن ها تاثیر گذار باشد.
افراد مختلف پذیرای مدل های متعدد یادگیر هستند، زیرا هر شخص بر اساس شخصیت و میزان تاثیر پذیری آن در هر کدام از انواع سبک ها می تواند قرار گیرد.

پیشنهاد میکنم دیگر مقالات حوزه مهارت های یادگیری تولید شده در سایت توانا را مطالعه نمایید.

همه پیشرفت های امروز ما به نحوی به یادگیری ما بستگی دارد، ولی به این معنا نمی باشد که یادگیری رشد فکری ما را حاصل می کند. سبک های یادگیری در خود یادگیری ما تاثیر مثبت و منفی می گذارند.

کلمه سبک های یادگیری بسیار جدید می باشد. با توجه به آزمایش های به عمل آمده مشخص شد افراد در گرایش نسبت به یک سبک متفاوت می باشند و این تفاوت ها به دلیل هوش و قابلیت های اجتماعی آن ها است. روش هایی برای سازماندهی و ترمیم این سبک ها وجود دارد و داشتن دقت نظر در مورد سبک های یادگیری باعث سودمندی هر یک از ما می شود که این سودمندی بر روی یادگیری ما تاثیرات مثبت دارد.

مهارت یادگیری چیست؟ + 11 نمونه از مهارت های یادگیری

با توجه به نظریه دکتر سیف سبک یادگیری همان ترجیحات فردی می باشد، بنابراین به صورت معادل از سبک یادگیری یا ترجیح یادگیری یاد می کنیم.

سبک یادگیری در واقع بیان کننده این موضوع است که چگونه باید یاد بگیریم و روش های یادگیری را برای خود چگونه طبقه بندی کنیم. همه ما برای یادگیری به سبک و سیاق های متفاوتی روی می آوریم تا روش های موثر تری را از بین راه حل های موجود برای خود برگزینیم.

11 راه کار برای بهبود مهارت یادگیری چیست؟

انواع تفاوت های موجود در شیوه یادگیری چیست؟

اسکات بلک، متخصص رفتار انسانی و استاد دانشگاه هاروارد توانست این موضوع را به تحریر در آورد و در آن سبک های مختلف یادگیری را بیان کند.

همه ما قبل از هر چیزی ابتدا باید به کمک محققان سبک یادگیری را مشخص کنیم و سپس مطالبی را مطابق با روش مترادف یا متضاد با آن سبک یاد بگیریم. به عنوان مثال، در یک آزمایش برای سنجش صحت نظریه بصری – شنوایی، محققان با مطرح کردن پرسش هایی سبک یادگیری ما را مورد محاسبه و ارزیابی قرار داده اند تا هر یک از ما با توجه به تمایلات خود سبکی را که دوست داریم و بیشتر از همه به یادگیری ما کمک می کند انتخاب کنیم.

یادگیری دارای روش های مختلفی است که برای شناخت روند آن بهتر است خوب آن ها را بشناسیم، در ادامه به بررسی هر یک از این روش ها می پردازیم.

روش دیداری

در این روش مطالب بیشتر به صورت مطالعه کردن و دیدن نمودار ها و اشکال به ذهن سپرده می شود.

روش شنیداری

در این روش بیشتر اطلاعات از طریق شنیدن و گوش دادن به ذهن منتقل خواهد شد.

روش انفرادی

در این مورد مطالب توسط فرد مطالعه کننده و به صورت انفرادی مطالعه می شود.

روش جمعی

در این روش مطالب بیشتر از طریق گفت و گو و بحث های بین گروهی، آموزش داده می شود.

سبک های یادگیری معروف چیست؟

سبک یادگیری متفاوت، انواع تقاوت های موجود در سبک یادگیری

طبق نظریه های به عمل آمده عده ای از افراد از واژه ها و گروهی دیگر از تصویر خوششان می آید یا به عبارتی زیبا تر، عده ای از ما با شنیدن به یادگیری می پردازیم و گروهی دیگر به وسیله بازدید کردن.

8 روش موثر از بین روش های فراگیری

در زیر به بررسی 8 روش معروف و موثر یادگیری می پردازیم که طبق نظریه دکتر اسکات دسته بندی شده است:

1.سبک یادگیری از طریق زبان

به کمک مهارت های زبانی مانند خواندن، نوشتن، گوش دادن و صحبت کردن می توانیم بهتر یاد بگیریم.

برای این که یک مهارت را راحت تر درک کنیم می توانیم در مورد آن صحبت کنیم یا به عبارتی مطالب مربوط به آن را بنویسیم، به همین علت بسیاری از داستان نویس های ما از مهارت بسیار بالایی برخوردار می باشند، زیرا سبک یادگیری زبانی را برای کسب مهارت انتخاب می کنند و در طول زندگی چندین هزار بار از آن ها صحبت می کنند. برخی از بهترین استادان، یادگیرندگان زبانی هستند، زیرا این فرآیند را به صورت مداوم تکرار می کنند.

2.سبک یادگیری طبیعی

به عقیده گروه زیادی از ما مهارت یادگیری با تجربه کردن و همچنین کار کردن به دست می آید، اما ممکن است همین افراد یادگیری را فقط مختص به گروه خاصی مانند، دانشمندان بدانند، البته این نظریه درست می باشد، زیرا دانشمندان علاقه زیادی به کشف آزمون و خطا های موجود در آن دارند تا به کمک آن ها تجربیات خود را افزایش دهند. این افراد با کار کردن تجربه می آموزند، به همین دلیل گاهی به این نتیجه می رسیم که یادگیری فقط مهارتی است که در دانشمندان به وجود می آید. دانشمندان علاقه به آزمون و خطا و به دست آوردن تجربه فرآوان دارند. انسان های طبیعت گرا عاشق تجربه کردن و مشاهده پیرامون خود هستند، زیرا آن ها به کمک آزمایش های بیشتر و بهتر اطلاعات و دانش را ضبط می کنند.

3.روش یادگیری با موسیقی

افراد هنرمند و هنر دوست به وسیله ملودی و یا ریتم به یادگیری می پردازند، آن ها در واقع به کمک موسیقی به تقویت یادگیری در خود می پردازند.

یکی از ویژگی های مهم و جالب این یادگیری زمزمه کردن هنگام کسب این مهارت می باشد. گاهی در کسب این مهارت سوت می زنیم، با چیزی که در دست داریم بر روی در و دیوار ضرب می گیریم و گاهی با گوش دادن به موسیقی و تکان دست های خود مهارت یادگیری را به خود منتقل می کنیم. به عنوان مثال، یک نوازنده می آموزد که چگونه با گوش دادن به یک قطعه موسیقی یا هر نوع موسیقی به یادگیری بپردازد، برای این افراد موسیقی یک حواس پرتی نخواهد بود، بلکه کمکی برای فرآیند یادگیری است.

4.روش یادگیری لمسی

حتی گاهی اوقات می توانیم با لمس کردن یا انجام کار های بیشتر به یادگیری خود کمک کنیم. در واقع در این مورد باید با اشیای موجود در زندگی خود ارتباط برقرار کنیم تا بتوانیم به یادگیری بپردازیم.

یکی از رایج ترین روش های اشتغال خانگی در زمینه های تولیدی یا رشته های خلاق، هنری، رقص، بازیگری یا حتی جراحی و جواهرات استفاده از این سبک یادگیری است که برای ما بسیار پر کاربرد و با اهمیت است، البته هیچ یک از این روش ها بدون تجربه دستی و لمس کردن به دست نخواهد آمد.

5.سبک یادگیری بصری یا فضایی

یادگیری فضایی یا ویژوال زمانی امکان پذیر خواهد بود که شخصی ما را از طریق کمک های بصری یاری کند، به کمک این سبک یادگیری می توانیم فرآیند یادگیری را بهتر در وجود خود افزایش دهیم. بسیاری از ما ها که به سبک بصری می پردازیم به روش های مهندسی روی می آوریم و بیشتر از هر چیز دیگری به اطلاعات فنی و حرفه ای و ایجاد فضای فنی اشتیاق نشان می دهیم. به عنوان مثال، شخصی که از تصاویر و نمودار ها برای یادگیری استفاده می کند و بهتر یاد می گیرد، یادگیرنده بصری یا فضایی خواهد بود. این افراد به دلیل تمایلی که به فنی بودن دارند، وارد رشته های مهندسی می شوند.

6.شیوه یادگیری منطقی یا ریاضی

یادگیری به سبک ریاضی، کودکی در حال یادگیری به سبک ریاضی

این روش هم یکی از سبک های یادگیری است که به طبقه بندی و دسته بندی اشیا نیازمند است تا بتواند به خوبی عمل کند. زمانی که هر کدام از ما از این سبک استفاده می کنیم انتظار داریم اعداد و معاملات را نسبت به هر شخص دیگری بهتر و سریع تر درک و حل کنیم. در واقع بیشتر تمایلات ما در این زمینه بر روی حل مسائل و اعداد ریاضی می باشد و به حرفه ای که در آن از محاسبات و ریاضیات استفاده می شود علاقه زیادی  نشان خواهیم داد.

7.سبک یادگیری درون فردی

این دسته از افراد کار کردن در خلوت را ترجیح می دهند و در محیطی آرام راحت تر کار می کنند. به این دسته از انسان ها یاد گیرندگان درون شخصی می گویند، زیرا در این زمینه برای بدست آوردن مهارت یادگیری، خود را به چالش می کشیم و اهداف مهمی را برای این چالش بر می گزینیم، که بسیار سخت می باشد، اما این اهداف برای ما غیر ممکن نخواهد بود. در این سبک بیشتر از هر چیزی به دنبال انگیزه داخلی و شخصی برای رسیدن به هدف می باشیم و علاقه ای به انگیزه های خارجی از خود به نمایش نخواهیم گذاشت، در واقع در این حالت فردی با شخصیت درون گرا شناخته می شویم البته نه برای همیشه.

8.سبک آموزش بین فردی

زمانی که با افراد مختلف ارتباط برقرار می کنیم در واقع به جز ایجاد ارتباط، مهارت یادگیری را در خود افزایش می دهیم. وقتی به صورت گروهی یا تیمی به کسب اطلاعات و مهارت ها می پردازیم، راحت تر و زود تر به مرحله یادگیری می رسیم. هر گاه ایده های خود را با دیگران به اشتراک می گذاریم و با آن ها مشورت می کنیم، در واقع در حال استفاده از سبک یادگیری بین فردی هستیم که می توانیم به کمک آن ها از بین اطلاعات موجود بهترین مورد را انتخاب کنیم. در واقع ما به کمک آن ها بهترین ایده ها را از بین نظرات جدید خود دریافت کرده و بیشتر در مورد آن ها فکر می کنیم و بیشتر به زمینه های روانشناسی و یا علوم اجتماعی علاقه نشان می دهیم.

Rate this post
نمایش بیشتر

مریم ابوطالبی

مربی مهارت های زندگی - مدرس دانشگاه

نوشته های مشابه

‫16 دیدگاه ها

  1. When I initially commented I clicked the “Notify me when new comments are added” checkbox and now each time a comment is added I get three emails with the same comment. Is there any way you can remove me from that service? Bless you!

  2. The root of your writing whilst appearing reasonable in the beginning, did not really settle very well with me after some time. Somewhere within the paragraphs you actually managed to make me a believer unfortunately just for a while. I still have a problem with your jumps in logic and one might do well to fill in those gaps. If you can accomplish that, I could undoubtedly be impressed.

  3. Hi! This is kind of off topic but I need some help from an established blog. Is it very hard to set up your own blog? I’m not very techincal but I can figure things out pretty quick. I’m thinking about making my own but I’m not sure where to begin. Do you have any ideas or suggestions? Many thanks

  4. That is the fitting weblog for anyone who wants to seek out out about this topic. You realize a lot its virtually hard to argue with you (not that I actually would want…HaHa). You undoubtedly put a brand new spin on a topic thats been written about for years. Nice stuff, just great!

  5. You really make it appear so easy with your presentation however I to find this topic to be actually something which I think I might never understand. It kind of feels too complex and very extensive for me. I am taking a look ahead for your subsequent post, I will attempt to get the cling of it!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا