کارگاه خلاقیت

راه های پرورش خلاقیت چیست؟

در ادامه مقالات بخش توسعه مهارت ها و کارگاه خلاقیت ، می رسیم به مقاله راه های پرورش خلاقیت در سایت توانا

خلاقیت یک پدیده چالش پذیر، پرتضاد و مجذوب کننده است. عامل خلاقیت یکی از عواملی است که در مفهوم “زندگی اجتماعی” قابل بررسی بوده پیامدهای گوناگونی برای انسان ها خواهد داشت.

نوآوری و خلاقیت، یک استعدادی بالقوه در وجود ما انسان ها است که برای پرورش و به ثمر نشاندن آن باید از همین امروز دست به کار شویم و باید توجه داشته باشیم که پایه و اساس تفکر خلاق، «تصور و تصویر» است.

حافظه یکی از مواردی است که جنبه ذهنی دارد و بسیاری بر این باور هستند که حافظه استعدادی ذاتی است، اما در  نظر داشته باشیم که با آموزش و ممارست، می توانیم توانمندی حافظه را چند برابر کنیم. می توانیم با تمرین، حالت های هیجانی مانند شادی، خوش رویی و مهربانی را در خود پرورش دهیم.
چنان چه به پرورش جسم می پردازیم، بایستی ابعاد روانی و استعداد های بالقوه حافظه و خلاقیت را در خود پرورش دهیم، وگرنه این دو عاملی که در خودشکوفایی و موفقیت ما انسان ها سهم عمده ای دارند، به مرور ضعیف شده و در نهایت از بین خواهند رفت.

ارنست یونگ به پسر خود که تصویری از یک سبد پر از میوه کشیده بود گفت: پسرم تو در خور ستایش و تحسینی، چون به چیزی پرداخته ای که در خور همگان است. روزی تشنه چیزی خواهی بود که در دسترس نیست و آن گاه میوه هایی خواهی کشید که هیچ کس تا به حال آن ها را نخورده است و آن روزی است که تنها خواهی بود.

4 روش فوق‌العاده برای بهبود و پرورش خلاقیت

خلاقیت نوعی ابتکار عمل در انجام کارها است، به‌ طورکلی می‌توانیم خلاقیت را یک ابزار کمکی برای پیشرفت انسان‌ها در نظر بگیریم. در ادامه به بررسی روش های پرورش خلاقیت می پردازیم.

1.استفاده از تکنیک های مختلف

استفاده از تکنیک‌های همانند، تکنیک تفکر جانبی و طوفان فکری از جمله تکنیک‌هایی هستند که می‌توانند در بهبود خلاقیت به ما کمک‌ کنند.

در روش طوفان فکری افراد به تولید ایده‌های احمقانه تشویق می شوند، اما با کمی تلاش و تفکر می‌توانند به کمک این ایده‌ها به روش‌های خلاقانه‌ دست پیدا کنند. در طوفان فکری افراد باید روش های جدیدی را برای مشکلات خود پیدا کنند و هیچ‌کس حق ندارد از ایده‌های آن ها انتقاد کند یا پیشنهادی دهد، زیرا قضاوت و تحلیل، مانع به وجود آمدن ایده‌های جدید می‌شود و خلاقیت را از بین می‌برد.

2.یادداشت تفکرات و ایده ها

بهتر است همه ایده‌های خود را بدون هیچ گونه ترس و دلهره ای یادداشت کنیم. نوشتن ایده ها باعث می‌شود، اضطراب و استرس در ما کاهش یابد و خلاقیت بیشتری از خود نشان دهیم، البته بهتر است از موضوعات مختلف الهام بگیریم. اگر می خواهیم در یک موضوع خاص یک کار خلاقانه انجام دهیم، بهتر است موضوعات، کارها و صنایع دیگر را مورد بررسی قرار دهیم و از کارهایی که به موضوع اصلی ارتباطی ندارند، ایده بگیریم، این روش به بهبود و پرورش خلاقیت کمک می کند.

3. همکاری با دیگران

 همکاری و کنجکاوی، ما را به سمت خلاقیت هدایت می‌کند. هنگامی که در مورد موضوعی تحقیق می‌کنیم و به مشورت با کارشناسان آن موضوع می پردازیم، احتمال بروز خلاقیت و ایده‌های نو در ما افزایش می یابد، در واقع هنگامی که مغز ورودی‌ های جدید را دریافت می‌کند، می‌تواند آن‌ ها را با تفکرات قبلی مرتبط سازد تا به ایجاد یک خلاقیت جدید بپردازد.

4. انجام کار های مورد علاقه

انجام کارهای مور‌د علاقه باعث می‌شود تا افراد از کار که انجام می دهند احساس رضایت داشته باشند و از آن خسته نشوند. هنگامی که مغز به مدت طولانی درگیر یک موضوع می شود، این قدرت را به دست می آورد تا تمام جزئیات آن را بررسی کند و در آن موضوع خلاق شود، در نتیجه انجام کارهای مورد‌ علاقه، باعث پرورش خلاقیت می‌شوند.

مهارت ها و تفکرات انسان خلاق چیست؟

راه های پرورش خلاقیت

خصوصیاتی که فرد خلاق باید در خود پرورش دهد، عبارت اند از:

  1. روانی
  2. انعطاف پذیری
  3. نوآوری
  4. بسط فکری
  5. هم خوانی اندیشه

1. روانی

ذهن انسان باید بتواند با توجه به یک موضوع، به خلق نظریه های دیگر بپردازد. این موضوع می تواند یک کلمه یا عنوان برای یک تصویر باشد، مثلا اگر از ما بخواهند که محل های مسکونی را نام ببریم، می توانیم تعداد زیادی از مکان ها را نام ببریم. در زیر به تعدادی از این مکان ها اشاره می شود.

  • خانه قصر 
  • کلبه کوشک 
  • خیمه طویل
  • سنگر کپر 

2. انعطاف پذیری فکری

به این معنی که در پاسخ به یک پرسش، فقط به جواب خاص اکتفا نکرده و حالت های گوناگون را در نظر بگیریم. برای نمونه اگر از یک فرد غیر خلاق بپرسیم کفش چه کاربردی دارد؟ در جواب می گوید، برای پا کردن و راه رفتن است، اما فرد خلاق در جواب موارد دیگری را ذکر می کند. همانند، برای هدیه دادن، دعوا کردن، پرتاب کردن به طرف گربه، کنار در گذاشتن.

3. نوآوری فکری

به معنای گفتن پاسخ های غیر متعارف، غیر معمول و هوشمندانه به پرسشی خاص است، در حالی که این پاسخ ها به فکر کسی دیگر خطور نکرده باشد.

4. بسط فکری

یعنی اشاره به مفهوم متنوع در پاسخ به یک پرسش و مطرح کردن جزئیات.

[aparat id=”qvbfH”]

5. هم خوانی اندیشه

بدین معنی که یک مفهوم، مفاهیم دیگر را برای انسان تداعی کند. این مفاهیم می توانند مشابه یا متضاد باشند. مثلا، با دیدن یک شی به یاد چیز دیگری افتاده یا چشیدن مزه ای، مزه ای دیگر را به یادمان آورده است.

این مهارت ها به تفکر واگرا مشهور هستند، یعنی تفکری که فرد را قادر می سازد از راه حل یک مسئله به راه حل های گوناگون دست یابد، در مقابل تفکر واگرا، نوعی دیگر از تفکر به نام تفکر همگرا وجود دارد، که در نوع اخیر، فرد به فکر یک یا دو راه حل است.

والت دیزنی یکی از سازندگان فیلم های کارتونی که شهرت جهانی دارد، توصیه می کند به دستگاه تصور خلاق خود، به عنوان عضلات مرکزی بنگریم. هر چه بیشتر عضلات بدن را به کار بگیریم، به جای تحلیل رفتن، پرورش می یابند. همین مسئله در مورد تفکر و تصور نیز صادق است، که هر چه بیشتر به کار گرفته شوند، پرورش می یابند و در غیر این صورت فرسوده می شوند. خلاصه کلام این که لازم است به هر نحو که شده، قوه تصور و تصویر را به کار گرفته و پرورش داد.

پرورش خلاقیت با تصور و تصویر

راه های پرورش خلاقیت

یکی از راه های پرورش قوه تصور، تداعی تصویر است. تداعی به معنی برقرار کردن ارتباط بین دو پدیده، دو شی، دو کلمه، آن هم به صورت تصویری است. بهتر است بتوانیم تصویرسازی ذهنی کنیم، به این معنی که از هر چیز یک تصور در ذهن خود مجسم کنیم. باید بتوانیم تصویر را به پرواز در آوریم، تا بتواند در هر جا که قصد دارد، سیر کند و مانعی بر سر راهش نباشد، البته اگر از اصولی خاص تبعیت کنیم، بهتر می توانیم تصویر سازی کنیم.

این طرز برخورد باعث می شود که نیم کره راست مغز فعال شود، چون ثابت شده است نیم کره راست وظیفه تصور و تصویر را بر عهده دارد.
متاسفانه در نظام آموزشی ما بیشتر بر نیم کره ی چپ تاکید شده است، زیرا عملیات ریاضی، منطق، مهارت گویایی و نوشتاری مربوط به این نیم کره است.

امروزه روان شناسان به این نتیجه رسیده اند که بهترین راه برای داشتن حافظه ای خوب، تصویرسازی داده ها است. با این کار، حافظه هم در به خاطر سپاری، هم در نگهداری و هم در به یاد آوری، فعال تر عمل خواهد کرد. زبان حافظه زبان تصویر است و انسان به واسطه تصویر فکر می کند.حتی خواب نیز به صورت تصویر است.

در این روش لازم است شش اصل را رعایت کرد که عبارت اند از:

  1. مضحک بودن تصویر
  2. متحرک بودن تصویر
  3. مبالغه در تصویر
  4. رنگ تصویر
  5. استفاده از خود
  6. جا به جایی

1. مضحک بودن

در این روش ضروری است به ساخت تصویرهای تخیلی دست بزنیم، هر چند برخی افراد قدرت تجسم اشیای واقعی را به طور دقیق ندارند و سعی می کنند تصاویر غیر واقعی و غیر منطقی باشند.

2. متحرک بودن 

سعی شود در ذهن، اجسام بی جان به حرکت وا داشته شود، مثلا یک گلابی که دوچرخه سواری می کند.

3. مبالغه کردن

یعنی افراط و تفریط، بزرگ کردن بیش از حد یا برعکس کوچک کردن بیش از حد، به عنوان مثال موشی را در اندازه یک فیل مجسم کرد یا فیلی را در اندازه یک موش.

4. رنگ

به تصاویر رنگ دهیم، مثلا چشمان خود را نارنجی یا رنگ پوست خود را آلبالویی تصور کنیم یا درختان را صورتی و آسمان را به رنگ سبز مجسم کنیم.

5. استفاده از خود

سعی کنیم خودمان را در تصاویر مضحک ترجیحا متحرک ببینیم، مثلا خود را سوار بر گلابی نارنجی رنگی در حال پرواز ببینیم.

[aparat id=”Nbc6V”]

6. جا به جایی

سعی کنیم اجسام و اشیاء را در جایی به غیر از جای اصلی خودشان به تصور در آوریم.

با رعایت هر یک از این اصول، تصویر ذهنی ما تخیلی تر و غیر واقعی تر می شود. حال باید سعی کنیم این ارتباطات، تصویری را بین دو واژه برقرار کنیم. شاید در گام اول نتوانیم این کار را انجام دهیم، اما با تمرین زیاد، به خصوص اگر این تمرین جنبه سرگرمی و تفریح داشته باشد، در انجام دادن این کار موفق خواهیم بود. خاطر نشان می شود که این تمرین ها مخصوص کودکان و بزرگ سالان است.

مقالات مرتبط :

شکوفایی استعداد کودکان با روش های ویژه + پرورش خلاقیت در کودکان
موانع خلاقیت چیست؟ | موانع خلاقیت به چند دسته تقسیم می شود؟
4.7/5 - (15 امتیاز)
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫32 دیدگاه ها

  1. I have been surfing on-line more than 3 hours lately, yet I by no means found any interesting article like yours. It’s beautiful value sufficient for me. Personally, if all webmasters and bloggers made just right content as you probably did, the net will be a lot more useful than ever before.

  2. I’ve been exploring for a bit for any high-quality articles or blog posts on this kind of area . Exploring in Yahoo I at last stumbled upon this site. Reading this information So i am happy to convey that I’ve a very good uncanny feeling I discovered just what I needed. I most certainly will make certain to do not forget this web site and give it a glance on a constant basis.

  3. Unquestionably believe that which you stated. Your favorite reason appeared to be on the web the easiest thing to be aware of. I say to you, I certainly get irked while people consider worries that they just don’t know about. You managed to hit the nail upon the top and defined out the whole thing without having side effect , people could take a signal. Will likely be back to get more. Thanks

  4. This blog is definitely rather handy since I’m at the moment creating an internet floral website – although I am only starting out therefore it’s really fairly small, nothing like this site. Can link to a few of the posts here as they are quite. Thanks much. Zoey Olsen

  5. I do accept as true with all of the ideas you have presented on your post. They’re very convincing and will certainly work. Nonetheless, the posts are very brief for beginners. Could you please extend them a little from subsequent time? Thanks for the post.

  6. Youre so cool! I dont suppose Ive read anything like this before. So good to find any individual with some original ideas on this subject. realy thanks for starting this up. this website is one thing that is needed on the net, somebody with a little bit originality. useful job for bringing something new to the internet!

  7. When I initially commented I clicked the -Notify me when new comments are added- checkbox and now each time a remark is added I get four emails with the same comment. Is there any method you may take away me from that service? Thanks!

  8. Thank you for sharing superb informations. Your web site is so cool. I’m impressed by the details that you?¦ve on this site. It reveals how nicely you perceive this subject. Bookmarked this website page, will come back for more articles. You, my friend, ROCK! I found simply the info I already searched everywhere and simply could not come across. What a perfect website.

  9. I know this if off topic but I’m looking into starting my own blog and was wondering what all is needed to get set up? I’m assuming having a blog like yours would cost a pretty penny? I’m not very internet smart so I’m not 100 certain. Any tips or advice would be greatly appreciated. Cheers

  10. Wonderful beat ! I wish to apprentice while you amend your website, how could i subscribe for a blog site? The account helped me a acceptable deal. I had been tiny bit acquainted of this your broadcast offered bright clear concept

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا