سبک زندگی

تعطیلات خود را چگونه بدون استرس سپری کنیم تا سرشار از لذت و شادی شویم؟

شاید تا به حال ما چیزی به نام افسردگی شغلی را نشنیده باشیم، ولی واقعیت این است که سازمان بهداشت جهانی سندرمی به نام سندرم افسردگی شغلی را در سال 2019 به جهانیان معرفی کرده است. این سندرم یعنی در اثر فشار کار زیاد و خسته کننده تخلیه انرژی صورت می گیرد که برای برطرف سازی این خستگی ها باید به تعطیلات برویم. حال این تخلیه انرژی چگونه خود را نشان خواهد داد؟

در واقع تخلیه انرژی خود را به شکل خستگی شدید و منفی بینی نشان می دهد. اگر در این شرایط افراد بتوانند سفری کوتاه مدت داشته باشند و کمی از کار و محل کار خود فاصله بگیرند می توانند دوباره تجدید انرژی کرده و منفی بینی و خستگی شدید ناشی از فشار و استرس کار را کم کنند.

باید مرزی مشخص بین زمان استراحت و زمان کار وجود داشته باشد تا فرد بتواند سلامت و پر از انرژی مثبت باشد. کار کردن در اوقات تعطیلی و فراقت در روابط افراد تاثیرات نامطلوبی دارد، به گونه ای که خلق و خوی افراد را تغییر می دهد و باعث می شود شرایط عادی زندگی در لحظه و زمان حال را از دست بدهند. نداشتن برنامه ریزی و مرزی درست بین زمان کار و استراحت می تواند برای سلامتی هر انسانی بسیار زیان بار باشد.

راه کار هایی وجود دارد که به آرامش و آسایش در تعطیلات و همچنین به فاصله گرفتن از خستگی و استرس کمک می کند.

1- قبل از رفتن باید مروری بر کارهای خود داشته باشید و آن ها را سازماندهی کنیم تا در نبود ما خللی در کارهای ما به وجود نیاید.

2- به طور دائم نگران پیام های جدید تلفن همراه نباشید، آن ها را پیگیری نکنیم و هر لحظه آن ها را چک نکنیم و کمی به خود آرامش دهیم.

3- به فکر این نباشیم که هر لحظه امکان دارد از محل کار به ما پیامی برسد. حتی فکر کردن به این موضوع آزار دهنده و استرس آور است و آرامش را از ما می گیرد. برای چک کردن ایمیل یا پیام های گوشی خود برنامه ریزی کنیم، مثلاً روزی نیم ساعت یا روزی یک بار و …

4- تا می توانیم به فضای باز و دل طبیعت برویم و خود را رها کنیم. طبیعت به انسان حس آرامش مثبت می دهد و اضطراب و استرس را کاهش می دهد.

5- برای تعطیلات خود زیاد برنامه ریزی نکنیم و سعی نکنیم که همه کارهای خود را طبق نظم و برنامه پیش ببرید. خود را رها کنیم تا تجربه های جدید و تازه کشف کنیم و به جاهای شگفت انگیز برویم و از زمان حال خود لذت ببرید، البته فرقی نمی کند هر کجا که می خواهد باشد.

چرا بعضی افراد در تعطیلات سرشار از لذت و شادی هستند ولی بعضی ها احساس غمگینی و افسردگی می کنند؟

بعضی افراد در تعطیلات به شدت خود را خسته می کنند و از خود خیلی کار می کشند، آن ها فکر می کنند حتماً باید به مهمانی ها، کنسرت ها، بازارها و جاهای دیدنی در این فرصت کوتاه بروند و جایی را از دست ندهند و یا هدایایی خرید کنند و برای سوغات ببرند.

عوامل زیادی وجود دارد که باعث افسردگی در سفرهای کوتاه مدت می شوند مانند، خستگی، فشارهای مالی، استرس، فشار کاری، انتظارات نامناسب، محدودیت های خانوادگی و …

اگر افراد بتوانند تمام این برنامه ها را مدیریت، زمان بندی و اولویت بندی کنند مشکلی پیش نخواهد آمد.

در ضمن یادمان باشد به سفر آمده اید که خوش بگذرانیم، اگر سرشار از استرس و رنجوری و خستگی باشیم کاملاً در اشتباهیم و باید برای خودمان وقت بگذاریم و سعی کنیم با خانواده و دوستان زمانی را سپری کنیم و از آب و هوا و فضای طبیعی آن جا لذت ببریم.

سعی کنیم دور و بر خود را در این سفرهای تعطیلی با کسانی پر کنیم که از اعماق وجودشان شاد و خوشحال هستنند و به ما انرژی مثبت و شادی می دهند، باید بدانیم که مسافرت اگر چه پر از خوشی و شادمانی است ولی گه گاهی می تواند استرس زا باشد و این را هم باید متذکر شد که همه افراد توی جهان بدین گونه اند، پس سعی کنیم به این احساس خود احترام بگذاریم که طبیعی هستند.

با افراد حامی و دلسوز مراوده داشته باشیم و سعی کنیم دوستان جدید پیدا کنیم تا در دوران تعطیلات نه تنها دچار افسردگی نشویم بلکه بسیار هم خوش باشیم. در ضمن از روش مراقبه و مدیتیشن در درون طبیعت هم غافل نشویم.

سندرم افسردگی بعد از تعطیلات چیست و برای رفع آن چه باید کرد؟

سندرم افسردگی - زنی که موجودی کیف پولش در تعطیلات تمام شده است.

در روزهای آخر تعطیلات معمولاً افراد ذوق و شوق زیادی برای رفتن به محل کارشان ندارند. وارد شدن دوباره به فضای پر استرس و حتی برگشتن به زندگی عادی آن ها را غمگین می کند که می توان این نارضایتی را در چهره و سیمای آن ها هم نظاره کرد.

البته این احساس تا حدی طبیعی است. در واقع استراحت کردن،  تعطیلات و سفر رفتن باعث بهبود سلامت روان و کاهش استرس و تنش در افراد می شود و بسیاری از مشکلات و آسیب های جسمی و روحی را به کمترین حد ممکن می رساند افراد روزهای شاد و پرنشاطی را سپری می‌کنند.

در واقع همه انسان ها برای محافظت از سلامت جسم و روح و روان نیاز به استراحت در تعطیلات دارند و باید روزهایی را به دور از کار و مسائل کاری اختصاص دهند.

طبیعت، قدرت بسیار شگفت انگیزی در کاهش تنش و آرامش بخشیدن به افراد دارد، مخصوصا زمانی که به مدت طولانی در محیط کاری و پشت میز قرار گرفته باشیم و دچار خستگی شدید هستیم، رفتن به دل طبیعت می تواند به مقدار زیادی ما را به آرامش برساند و تا حد زیادی استرس را از وجود ما دور نگه دارد.

داشتن احساس رضایت از زندگی زمانی ممکن می شود که بین مثبت اندیشی و شادابی و رفتن به طبیعت رابطه محکم و پایداری وجود داشته باشد، زیرا رفتن به دل طبیعت زمینه های بروز احساسات مثبت و مطلوب را برای هر فردی فراهم می سازد.

افرادی کخ بیشتر به طبیعت سفر می کنند، احساسات مثبت تری را دریافت خواهند کرد.

علت این که افراد بعد از تعطیلات افسرده می‌شوند این است که انسان ها خیلی زود به شرایط راحت و به فضایی دور از استرس انرژی منفی و پر از آرامش عادت می کنند و چون بلافاصله بعد از تعطیلات وارد کار پر از استرس و نا آرام می شوند، بی حوصلگی و افسردگی به سراغشان می آید.

البته کم کم با افزایش سن یاد می گیرند که عاقلانه‌تر با این احساسات برخورد کنند. نا گفته نماند افسردگی و کاهش عملکرد کاری بیشتر در کودکان و نوجوانان دیده می‌شود، ولی در کل برخورد با این مسئله بیشتر به ویژگی های شخصیتی و نوع تربیت خانوادگی افراد بستگی دارد.

نوع برنامه ریزی و نحوه اجرای شرایط خیلی مهم است. افراد باید برنامه‌ریزی خیلی کمی در روزهای تعطیل برای خود داشته باشند، مثلاً کمی در مورد درس، کار و وظایف دیگر صحبت کنند که البته چند روز بعد از برگشتن به کار ، تحصیل و مدرسه برطرف می شود که اگر این اتفاق نیفتاد باید به متخصصین مشاوره مراجعه کنند.

افراد موفق چگونه مسافرت خود را بدون استرس سپری می‌کنند؟

افراد موفق چون می‌دانند که در طول هفته و در کنار خانواده شان نیستند در تعطیلات بیشتر کنار خانواده خود هستند و با آن ها وقت می گذرانند، آن ها معمولاً در تعطیلات بیشتر ورزش می کنند، زیرا تعطیلات زمانی مناسب برای باز شدن ذهن خلاق آن ها است.

افراد موفق در تعطیلات برای فعالیت هایی که زندگی آن ها را متعادل می کند، وقت می‌گذارند. مثل شعر خوانی، موسیقی، نقاشی و …

رفتن به تعطیلات باعث می شود که آن ها از فشار کاری و مشغله زیاد رها شوند و برای مدت کوتاهی هم که شده از خواندن ایمیل و پیام های گوشی خودداری می کنند.

معمولاً این افراد فقط کارهای مهم را در تعطیلات انجام می‌دهند و به ذهن خود استراحت می دهند.

آن ها حتی در تعطیلات هم برنامه ریزی دارند، حتی برای ماه آینده یا سال‌های آینده هم برنامه‌ریزی می‌کنند و هیچ وقت برنامه‌های کوتاه مدت ندارند.

آن ها معمولا سعی می‌کنند با افراد جدید در سفرهای خود آشنا شوند و با آن ها ارتباط برقرار کنند و اغلب آن ها در تعطیلات مراقبه و مدیتیشن انجام می‌دهند و به تفکر و تعمق می پردازند. افراد موفق برای تفریح هم که شده بازی، باغبانی، آشپزی و فعالیت های فرهنگی انجام می دهند. معمولاً تلویزیون نگاه نمی‌کنند و دائماً در حال انجام دادن کارهایی هستند تا به موفقیت بیشتری دست یابند و می‌دانند که زمان آن ها خیلی با ارزش تر از تفریح کردن است و این را هم می دانند که برای شارژ کردن خودشان نیاز به تفریح و استراحت هم دارند.

۶ کاری که افراد موفق بعد از برگشتن از تعطیلات طولانی مدت انجام میدهند کدامند؟

فرد موفق بعد از گذراندن تعطیلات و رفتن به محل کار

معمولاً بعد از تعطیلات و جدا شدن از رخت خواب نرم و راحت آن هم صبح زود کار آسانی نیست ولی افراد موفق برای رسیدن به موفقیت در کار و زندگی خود باید 6 روش زیر را انجام دهند، زیرا زندگی انسان ها برای همیشه نمی تواند در تعطیلات سپری شود. هر انسانی برای رسیدن به اهداف خود باید تلاش کند و در کنار کار های که انجام می دهد، زمانی را برای استراحت اختصاص دهد.

۱-آن ها خیلی زود به سرکار می روند تا بتوانند سریع تر به کارهای خود سر و سامان بدهند و بدون استرس به وظایف خود بپردازند و آن ها را به بهترین شیوه انجام دهند.

۲- آن ها می دانند کارهای زیادی در دست انجام و اجرا دارند، بنابراین برنامه های خود را به بخش های کوچک تقسیم می کنند و آن ها را به ترتیب اولویت بندی می کنند و به تدریج و طبق الویت های خود آن ها را انجام می دهند.

۳- آ نها بلافاصله به تقویم خود نگاه می کند تا زمان و قرارهای کاری خود را بررسی کنند و برای آن ها برنامه‌ریزی می‌کنند.

۴- معمولاً آن ها بلافاصله بعد از بازگشت از تعطیلات با همکاران و مشتریان خود ارتباط برقرار می‌کنند و با آن ها تماس می‌گیرند تا آن ها را در جریان کار خود قرار داده و به انجام این کار به آن ها اطمینان بخشند.

۵- چون در طی تعطیلات ایمیل های زیادی داشته اند سری به ایمیل های خود می زنند و سعی می کنند آن هایی که مهم و ضروری هستند را بلافاصله پاسخ دهند و در پاسخ به آن ها تردید نمی کنند.

۶- آن ها آنق در توانا هستند که حتی بعد از تعطیلات این قدرت را دارند که دوباره روی کار خود متمرکز شده و در راستای رسیدن به اهداف خود و انجام وظایف شان بپردازند، برای همین بی‌وقفه کار می‌کنند و توجهی به مشکلات سر راه خود ندارند.

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا