سبک زندگی

برای اصلاح سبک زندگی چه باید کرد؟

 گاهاً انسان ها در زندگی دچار روزمرگی می‌شوند و شاید آنقدر بی حوصله می شوند که علاقه به انجام هیچ کاری  ندارند چه  در منزل و چه در بیرون از منزل یا در محل کار و.. . اما مسئله این است که بعضی انسان ها برای اصلاح سبک زندگی و رسیدن به احساس بهتر می دانند چه کار کنند و البته بعضی ها هم هستند که دچار سردرگمی می‌شوند و نمی دانند چه کاری برای خود انجام دهند.

در اینجا گفته می‌شود که اگر با چنین موقعیت هایی در زندگی مواجه شده اید چه روشی را باید در پیش بگیرید تا بتوانیدبرای اصلاح سبک زندگی اقدام کنید تا از این بی رمقی و بی حوصلگی خارج شده و برای رسیدن دوباره به اهداف تان تلاش کنید.

مثلا روزی چند صفحه از کتاب را انتخاب و علامت گذاری کنید و بخوانید.

کافی است مرکز توجه خود را تغییر دهید. لحظاتی را به یادآورید که احساس می کردید خیلی خوشحال هستید آن صفحه را با جزئیات در ذهن تجسم کنید در آن صورت احساستان عوض خواهد شد و روزتان تغییر خواهد کرد یا مثلاً ساده‌ترین کار دیگر این است از روش ۵ دقیقه ای استفاده کنید و بگویید من فقط ۵ دقیقه مطالعه می‌کنم و بعد کتاب را کنار می گذارم و بعد می بینید تا پایان کتاب ادامه دادید.

روش های مقابله با بی حوصلگی در سبک زندگی چیست؟

عوامل زیادی در ایجاد بی حوصلگی نقش دارند که شامل نداشتن هدف و برنامه، ضعف اراده، افکار منفی، بی‌توجهی به استعدادها و توانایی‌های خویش و… است. حال چه کنیم که با آن مقابله کنیم؟

۱-برای بهبود اصلاح سبک زندگی اول اینکه ببینیم چه توانایی و استعدادی داریم و در راستای آن، هدف مشخص و انگیزاننده ای درنظر بگیریم.

۲- باید برای خودمان برنامه و جدول زمانبندی داشته باشیم. ابتدا هدف های کوچک تر، روزانه و هفتگی و به ترتیب اهداف کوتاه مدت و میان مدت و بلند مدت در نظر بگیریم.

۳- اگر احساس خود کم بینی، ضعف و یا افکار منفی به ذهن ما وارد شده است آن را با توجه به توانایی و استعداد خویش به افکار مثبت و نقاط قوت زندگی و اعتماد به نفس بالا تبدیل کنیم و از مشاورین کمک و مشورت بگیریم.

۴- همیشه توکل به خدا داشته باشیم چراکه یاد او در انجام کارها بسیار امیدبخش است.

۵- باید عواملی را که باعث ضعف اراده ما شده اند را پیدا کنیم که غالباً در اثر عدم اعتماد به نفس و تفکر، احساس بی لیاقتی، عدم آگاهی، احساس بی ارزشی و شکست های گذشته در ما ریشه دارد و باید برای برطرف کردن آنها اقدام کنیم.

۶- بیشتر به نقاط قوت خود توجه داشته باشیم و بیشتر به آنها بها بدهیم و با توجه کردن به نقاط مثبت کم کم نقاط ضعف و منفی رنگ می بازد.

۷- سعی کنیم با انگیزه و قوی باشیم و پشتکار و جدیت در انجام دادن آن کار داشته باشیم.

۸- با اراده و مصمم باشیم.

۹- از پرخوری، خواب زیاد که اسباب تنبلی و سستی است باید پرهیز کنیم.

۱۰- ورزش و فعالیت بدنی منظم داشته باشیم تا اراده مان تقویت شود.

 چه کنیم تا یک زندگی پر تحرک و جذاب داشته باشیم؟

اصلاح سبک زندگی

ببرای بهبود سبک زندگی باید فعالیت‌های زیادی داشته باشیم که نشان دهنده تحرک و سر زندگی ما باشد.

مثلا:

۱-تقریباً بعد از هر وعده غذایی یا در هر موقعیتی که هستیم پیاده روی کنیم که باعث کاهش تنش و اضطراب ها می شود.

۲- سعی کنیم از ماشین شخصی کمتر استفاده کنیم و ترجیحا از پیاده روی یا از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنیم.

۳- به جای سوار شدن بر آسانسور از پله ها برای رسیدن به خانه یا اداره استفاده کنیم.

۴- حرکات ورزشی  به مدت ۳۰ دقیقه در روز داشته باشیم.

۵- تغذیه درست و سالم داشته باشیم و از غذاهای پر چرب و سنگین و فست فود دوری کنیم و ترجیحاً از غذاهای کباب پز و بخار پز استفاده کنیم.

 آیا بر اساس طب سنتی اصلاح سبک زندگی عامل مهمی برای پیشگیری از بیماری ها و کاهش هزینه های درمان است؟

ابتدا باید گفت که سبک زندگی تحت تاثیر عوامل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و فردی است که هر کدام تعاریف جداگانه‌ای دارند ولی برای اصلاح سبک زندگی اطبای سنتی نظرات متفاوتی دارند.

متخصصین طب سنتی تاکید دارند که بر اساس طب سنتی، علت شیوع خیلی از بیماری ها سبک زندگی غلط و بیمارگونه مردم است و علاوه بر تغذیه و ورزش تنظیم خواب و بیداری، اقلیم و آب و هوا و پاکسازی بدن از سموم ، به مسائل روحی و روانی هم بستگی دارد.

آنها به مردم سفارش می‌کنند به جای اینکه نگران بیماری خود باشند کمتر به بیماری فکر کنند تا کمتر هم به آن دچار شوند مثلاً بی خوابی باعث بالا رفتن قند خون و تجمع سموم در بدن میشود که با تنظیم خواب و رعایت تغذیه نیازی به نگران بودن این بیماری نیست.

حکمای ایرانی بیار بر حفظ سلامتی توجه داشته‌اند و برای آن ۶ اصل ضروری با اصول شش گانه در نظر گرفته اند:

آب و هوا، خوراکی و نوشیدنی ها، خواب و بیداری، فعالیت بدنی و ورزش، پاکسازی بدن از مواد زاید و اعراض نفسانی . آن‌ها تاکید می‌کنند اگر مردم در این زمینه آموزش ببینند و آنها را در زندگی خود به کار ببرند می‌توانند سالم‌تر زندگی کنند.

آنها مشکلات امروز را زندگی بیش از حد ماشینی و بی تحرکی مردم بیان می‌کنند که در گذشته اگر چه مردم بسیار پر تحرک بودند ولی بازهم حکما آنها را تشویق به فعالیت بدنی و ورزش می کردند و در مبحث پاکسازی بدن از مواد زاید نیز گفته اند: به علت مصرف بیش از حد فست فود ها و تنبل شدن انسان ها و کاهش تحرک ،اغلب مردم دچار مشکلات گوارشی و یبوست شده اند که اگر تغذیه خود را اصلاح کنند و به ورزش بپردازند این مشکلات نیزحل خواهد شد و در خصوص اعراض نفسانی هم گفته اند: اگر به روح و روان خود توجه داشته باشند قطعاً جلوی بسیاری از بیماری ها و آسیب روانی گرفته خواهد شد که در نتیجه هم از بروز بیماری ها جلوگیری می شود و هم هزینه درمان کاهش می یابد.

 آیا با اصلاح سبک زندگی می توان به خوشبختی دست یافت؟

البته بستگی به نگرش، برداشت ها و زاویه دید افرادرد که خوشبختی را چگونه تعبیر و تفسیر میکنند.

گاهی افراد با انجام دادن فعالیت بدنی مثلاً ورزش‌های رزمی و موج سواری یا دستگیری و کمک به افراد نیازمند یا مشارکت در امور اجتماعی، عمرانی، مذهبی و یا تحصیلات تکمیلی  احساس خوشبختی می‌کنند.

 مثلا کاری که سالها پیش می بایست انجام می دادند اکنون با تغییر سبک زندگی به آن رسیده‌اند و با رسیدن به آن خواسته ها ی قلبی احساس خوشبختی و رضایت درونی دارند.

بعضی افراد خوشبختی و آرامش درونی را با سپاسگزاری به دست می‌آورند آنانی که همیشه افکار منفی داشته اند و هیچ گاه به خاطر داشتن آن همه نعمت قدردان نبوده‌اند و همیشه از دریچه تاریک بدبینی به زندگی خود  نگریسته اند و احساس بدبختی می کرده‌اند اکنون که راه سپاسگزاری را یاد گرفته‌اند و نگاهشان به زندگی تغییر کرده است بیشتر احساس خوشبختی می کنند.

بعضی ها هم  از سبک زندگی قدیم خود دست برداشته اند آنانی که تجملات و مادیات سرلوحه زندگی آنان بود حال که به درجه ای از خود آگاهی و بینش رسیده‌اند سعی کرده‌اند با تغییر سبک زندگی خویش و بی توجهی به مادیات و توجه به خویشتن خویش و احساس رضایت درونی به آن خوشبختی و سعادت برسند.

و یا حتی کسانی بوده‌اند که بسیار به خود و زندگی شخصی شان توجه داشته اند و به جهان اطراف خویش بی توجه بوده اند الان که سعی کرده‌اند برای خوشبختی دیگران قدم بردارند احساس خوشبختی می کنند.

پس هرکس که برای اصلاح زندگی خویش قدم برداشت آرام آرام دروازه‌های خوشبختی را به روی خویش گشود.

البته مسبب اصلی تمام این تغییرات خود شخص است ولیکن در تکامل و نیل به اهداف نهایی و عالیه ضرورتاً بایستی از راهکارهای علمی و راهنمایی مشاورین سودمند و توانمند برای رسیدن به آن خود شکوفایی و خوشبختی بهره جست.

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫10 دیدگاه ها

  1. An impressive share, I just given this onto a colleague who was doing a little analysis on this. And he in fact bought me breakfast because I found it for him.. smile. So let me reword that: Thnx for the treat! But yeah Thnkx for spending the time to discuss this, I feel strongly about it and love reading more on this topic. If possible, as you become expertise, would you mind updating your blog with more details? It is highly helpful for me. Big thumb up for this blog post!

  2. I have not checked in here for a while because I thought it was getting boring, but the last few posts are good quality so I guess I will add you back to my everyday bloglist. You deserve it my friend 🙂

  3. A lot of of the things you articulate is astonishingly appropriate and that makes me ponder why I hadn’t looked at this with this light previously. Your article really did turn the light on for me as far as this issue goes. But at this time there is actually one particular position I am not too comfortable with so whilst I attempt to reconcile that with the actual main theme of your position, permit me observe what the rest of the readers have to say.Very well done.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا