سبک زندگی

اعتقادات در سبک زندگی چه نقشی دارند و چه تاثیری بر زندگی می گذارد؟

اعتقادات در سبک زندگی تاثیر به سزایی دارد. تحقیقات نشان داده است که باور قلبی و معنوی، اعتقاد به خدا و رسول خدا، امامت و معاد عناوین مهمی هستند که باعث پیشرفت و کارآمدی خانواده می شوند .

اعتقاد و عقیده از ریشه عقد به معنای بستن، پیوند زدن و گره خوردن به وجود می آید. اعتقاد در واقع چیزی است که به جان و ذهن و فکر انسان پیوند می خورد به گونه ای که ذهن انسان می پذیرد بعد از مرگ زنده می شود، پس باید حقوق دیگران را رعایت کند و به والدین خود احترام بگذارد.

زن و مرد هم باید به همدیگر عشق  داده تا فرزندی صالح تربیت کنند و…

در حقیقت، آن انسان به این باور قلبی پیوند خورده است یا به آن اعتقاد پیدا کرده است پس تمام جهت گیری های انسان ایمان و عقیده او است. بنابراین باورهای قلبی و اعتقادات در سبک زندگی در تشکیل یک خانواده منسجم و کارآمد نقش به سزایی دارد. اگر ایمان و اعتقادات بر روابط بین افراد جامعه حاکم شود جامعه رو به پیشرفت، سربلندی و سرافرازی پیش خواهد رفت و آثار سازندگی آن در زندگی فرد و اجتماع نمایان خواهد شد.

منابع دینی، یعنی قرآن و سنت، سرشار از تاثیرات مثبت و اثر گذار بر کارآمدی خانواده است. اعتقادات در سبک زندگی یکی از زیر مجموعه های سبگ زندگی اسلامی است که به صورت تخصصی نقش عقیده و تفکر فلسفی را بیان می کند، زیرا لازمه رسیدن به نتایج مثبت در زندگی و رسیدن به سعادت دنیوی و اخروی و همچنین به دست آوردن موفقیت در عرصه فردی و اجتماعی، بستگی به اعتقادات در سبک زندگی به شیوه ای صحیح دارد.

سبک زندگی در آیین اسلام همانند درختی بیان شده است که ریشه آن را باور ها و اندیشه ها و ساقه و شاخه های آن را ارکان و وظایف اعضاء خانواده تشکیل می دهد، پس با توجه به این شرایط می توانیم بگوییم سبگ زندگی دارای ابعاد زیادی است.

این سبک برای اولین بار توسط آلفرد آدلر ابداع شد، اما با وجود این که آدلر آن را ابداع کرد، پیروان کلاسیک او و دیگران به تفضیل آن پرداختند.

آیا بین اعتقادات در سبک زندگی و سلامت روان ارتباطی وجود دارد؟

همه ما می دانیم که سلامتی بالاترین نعمت است و توجه به سلامت روان که در ارتباط مستقیم با اعتقادات دینی، باورهای قلبی و معنویات است بسیار حائز اهمیت می باشد..

انسان ها دارای ابعاد و پیچیدگی های فراوانی هستند، بنابراین علاوه بر توجه به ابعاد جسمانی، اجتماعی و معنوی دارای بعد روانی هم هستند.

البته در طی اعصار و قرون ها انسان ها با مشکلات و نابسامانی هایی دست و پنجه نرم کرده اند که سبب رنج و عذاب آن ها شده است و امروزه هم متاسفانه با مسائل، مشکلات و بیماری های زیادی نیز درگیر هستند

مطالعات زیادی نشان داده است که نرخ مبتلایان به بیماری های افسردگی و اضطراب نیز رو به افزایش است. پس اعتقادات در سبک زندگی خیلی اثر گذار است.

اختلالات روانی مختص به یک قشر جامعه یا کشوری خاص نیست. همه افراد در اثر فشارهای روانی و اجتماعی دچار آسیب جدی روانی شده‌اند و چون این افراد نتوانستند با تغییرات شرایط زندگی خودشان را وقف دهند و با آن ها کنار بیایند، اکثر آن ها دچار اضطراب و افسردگی شده اند و نوع سبک زندگی آن ها هم به تبع آن تغییر پیدا کرده است.

از آن جایی که تنها خداوند شناخت کامل از روح و روان انسان‌ها دارد، بدین سبب احکام و دستورات دینی می تواند اطلاعات بسیار کاملی در مورد انسان بدهد، که گاهی این روش ها، راه‌های جامع برای حفظ سلامت روانیآن ها می باشد. انسان هایی که دل شان مملو از نور خداوند است و با یاد او آرام می گیرند و می‌دانند که خداوند عالم و آگاه بر همه اسرار جهان است اعتقادات قوی تری نسبت به دیر افراد دارند و از سلامت روان بیشتری برخوردارند. چون باور دارند که خداوند در همه حال امید ،یاور و مونس آن ها است و هیچ وقت آن ها را تنها نمی گذارد، پس سلامت روانی صرفاً تحت تاثیر بیشتر اعتقادات دینی است.

اعتقادات در سبک زندگی، بینش ها، باورهای دینی اثرگذار و کارآمد خانواده کدامند؟

اعتقادات در سبک زندگی

ایمان به خدا، اعتقاد به نبوت، معاد و امامت مهم‌ ترین باورهایی هستند که اساس یک خانواده کارآمد و نوع سبک زندگی را تشکیل می‌دهند.

ایمان به خدا یعنی ایمان ما به توحید و یکتاپرستی. انسانی که می داند خداوند ناظر بر اعمال و رفتار او است خیلی تلاش می کند تا کاملا رضایت خانواده‌ خود را با انجام دادن وظایف و رعایت حقوق آن ها امکان پذیر سازد.

هدف همه انسان ها این است که به کمال و سعادت برسند و این جز برخورداری از آرامش چیزی برای آن ها میسر نخواهدساخت. آرامش نیز در فضای خانواده ای آرام به وجود می‌آید و با خانواده‌ای آرام کارآمدی آن نیز تامین می شود.

از مظاهر ایمان به خدا می توان خوشبینی، امیدواری، لذت معنوی، کاهش ناراحتی ها، آرامش خاطر، توکل و پذیرش مقدرات الهی را نام برد.

باور قلبی به اصل نبوت و امامت و تاثیر اعتقادات در سبک زندگی خیلی مهم است.

انسان ها چون فطرتاً کمال جو و کمال طلب هستند، به دنبال پیروی از الگوهایی هستند که خودشان درجاتی از کمال را طی کرده‌اند و درون شان پر از فضائل و صفات پسندیده است. پس انسان برای کارآمدی خانواده خود نیازمند الگوی کارآمدی است.

و در آخر اعتقاد به معاد در تمامی جنبه های سبک زندگی خانوادگی تاثیر گذار است از جمله :                     

  1. باعث معنا یافتن زندگی می شود و به زندگی هر انسانی معنا و جهت می بخشد.

۲. باعث احساس مسئولیت می شود، این قدرت را به انسان ها می دهد که در مقابل هر اتفاقی که به آن ها مربوط می شود مسئولیت پذیر باشند.

3.همچنین اعتقاد به جهان آخرت باعث می‌شود که ناسازگاری های که در خانواده به وجود می آید باعث مهار کردن رفتارهای پر تنش در خانواده شده و سبب شود که افراد به رفتارهای خود و عواقب نامطلوب آن توجه بیشتری داشته باشند.

 اعتقاد به غیب چه تاثیری براعتقادات در سبک زندگی دارد؟

مسئله غیب مسئله بسیار مهمی است و بر اعتقادات در سبک زندگی تاثیر گذار اسث. اموری مثل خداوند، بهشت، جهنم، فرشتگان، ارواح، برزخ و… و هر آن چه که غیر مادی است و ماورای زمان و مکان است همه از مفاهیم غیبداست.

ما انسان های معمولی به دلیل غرق شدن در بخش مادی و شهودی هیچ وقت نتوانسته ایم با بخش دیگر که برای ما نامانوس است ارتباط داشته باشیم، گر چه با وجود آن ها کاملاً واقفیم و مشکلاتی که در سبک زندگی ما به وجود می آید ناشی از بی توجهی و نداشتن باور قلبی به همین مسائل غیبی است.

انسان در طی زندگی می‌تواند به بعضی از این مصادیق و امور دست پیدا کند، ولی بعضی امور پس از مرگ و در عالم برزخ روشن خواهد شد و بعضی هم هیچ وقت آشکار نخواهد شد، چرا که مختص خداوند است.

خداوند از مظاهر غیب است قابل دیدن نیست ولی انسان ها باید به وجود او آگاه باشند، زیرا از طریق نشانه هایی که در اطراف و حتی در قرآن از آن یاد شده است اگر ما انسان ها بتوانیم نگرش و تفکرات خود را در مورد هستی و مسائل غیبی اصلاح کنیم بسیاری از مشکلات ما حل خواهد شد.

افرادی که اعتقاد به غیب دارند امید به زندگی و آینده در آن ها بسیار زیاد است، زیرا آن ها بسیار خوشبین هستند و در صدد کمک کردن به هم نوعان خویش خواهند بود. آن ها پر از آرامش اند و زندگی آرامی را تجربه می کنند و بالعکس افرادی که در زندگی به امور غیب خصوصاً خداوند و … اعتقادی ندارند و صرفاً مادی گرایانه به هستی نگاه می کنند، همواره دچار نا آرامی، اضطراب و کشمکش های درونی هستند و در معرض ،سیب های بسیار زیاد روحی، روانی و جسمی هستند. ­                                                                

باور چیست؟ باور چگونه می تواند اعتقادات در سبک زندگی انسان را دچار تغییر کند؟

 باور یعنی فکری که به طور مداوم در ذهن ما تکرار می شود، باور نه قابل دیدن است نه قابل لمس ولی ریشه در ناخود آگاه فرد دارد.

باورها نقش بسیار مهمی در موفقیت و پیشرفت ما می توانند داشته باشند. باور باعث می شود بدانیم چه جایگاهی در زندگی دنیایی خویش داشته باشیم و حتی در چه شرایطی زندگی کنیم.

اگر انسان ها به توانایی های خویش باور داشته باشند می توانند در راستای رسیدن به اهداف خود قدم های مهمی بردارند. باور بسیار می تواند در شکست و موفقیت ما نقش داشته باشد.

جهان ما جهانی بسیار هوشمند است انسان به هر چیز که باور قلبی داشته باشد آن را به سمت خود می کشاند اعتقادات در سبک زندگی بر باور انسان ها هم تاثیر گذار است، مثلا اگر باور داشته باشد که بدست آوردن پول کار بسیار سختی است قوانین جهان هستی نیز به ما ثابت خواهد کرد که واقعاً پول به دست آوردن مشکل است و برعکس.در واقع نوع تفکر و احساس انسان ها نسبت به خود از جمله “باورها و انتظارات” تعیین کننده کارها و رویدادهای زیبای زندگی آن ها است.

برای تغییر دادن جهان بیرونی کافی است که باورهای قلبی خودمان را آن چنان که خودمان دوست داریم تغییر دهیم. اگر باور داشته باشیم که سبک زندگی شاد و موفق خواهیم داشت قطعاً زندگی شاد و موفقی برای ما رقم خواهد خورد.

باور های قلبی مثبت به داشتن یک سبک زندگی بهتر به ما کمک خواهد کرد، باید همیشه این موضوع در ذهن هر انسانی باشد که باورها را عمیقا باید باور کرد و آن را در زندگی محکم کرد تا تبدیل به واقعیت های زندگی هر روزشان شود. پس همیشه یک رابطه موثر و مستقیم بین باور و زندگی انسان ها وجود دارد و در واقع زندگی هر شخصی بسته به باور های او است.

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫17 دیدگاه ها

  1. زیربنای همه جهت گیری های انسان در زندگی عقاید و باورهای اوست بنابراین عقیده اصلی ترین نقش را در زندگی فردی و اجتماعی دارد..

  2. Can I simply say what a relief to find somebody who truly knows what theyre speaking about on the internet. You positively know the way to deliver a difficulty to gentle and make it important. More people must read this and perceive this side of the story. I cant imagine youre not more well-liked since you positively have the gift.

  3. You can definitely see your skills within the work you write. The arena hopes for more passionate writers like you who aren’t afraid to say how they believe. Always follow your heart. “The point of quotations is that one can use another’s words to be insulting.” by Amanda Cross.

  4. A lot of thanks for all of the labor on this website. My aunt really likes doing investigations and it’s really obvious why. My partner and i know all about the dynamic medium you deliver invaluable tricks through this web blog and as well as boost response from visitors on this area plus our simple princess has been understanding a lot. Take pleasure in the remaining portion of the new year. You’re performing a pretty cool job.

  5. Today, while I was at work, my cousin stole my iPad and tested to see if it can survive a 25 foot drop, just so she can be a youtube sensation. My iPad is now broken and she has 83 views. I know this is totally off topic but I had to share it with someone!

  6. This blog is definitely rather handy since I’m at the moment creating an internet floral website – although I am only starting out therefore it’s really fairly small, nothing like this site. Can link to a few of the posts here as they are quite. Thanks much. Zoey Olsen

  7. What i do not understood is in truth how you’re not actually much more neatly-preferred than you might be right now. You are very intelligent. You understand therefore significantly in the case of this topic, made me for my part consider it from so many varied angles. Its like women and men don’t seem to be involved until it is something to do with Woman gaga! Your individual stuffs nice. All the time care for it up!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا