شناخت ذهن

تاثیرات مثبت قهوه و کافئین بر روی حافظه – مزایا و خواص قهوه

آیا نوشیدن قهوه موجب تقویت حافظه می شود؟ در این مقاله قصد داریم به خواص قهوه بپردازیم.

در درس قبل از دوره شناخت ذهن توانا به تاثیرات شکر بر کارکرد ذهن اشاره کردیم، در این درس اما شاهکاری به نام قهوه و خواص قهوه  را بررسی می کنیم. قهوه یکی از محبوب ترین نوشیدنی ها در سراسر جهان است. بسیاری از مردم بدون مصرف کافئین نمی توانند صبح خود را آغاز کنند و همین امر موجب شده تا قهوه متقاضیان بی شماری داشته باشد.
اما سوالی که اغلب ذهن مصرف کنندگان قهوه را درگیر می کند این است که آیا کافئین حافظه را تقویت می کند؟ 

افرادی که دائما  قهوه مصرف می کنند حداقل در زمان مصرف این نوشیدنی هوشیاری بیشتری نسبت به زمان های دیگر دارند. یک مصرف کننده ی قهوه که خودش را به طور کلی فراموش کار توصیف می کند ادعا کرده که حافظه اش بعد از مصرف یک فنجان قهوه بهبود می یابد. اما آیا به واقع ارتباطی بین این دو وجود دارد؟ و یا این تاثیر فقط یک تلقین ذهنی است که در ذهن مصرف کنندگان قهوه وجود دارد؟ در همین راستا، تیم تحقیقاتی توانا در ادامه این مطلب به بررسی تاثیرات مثبت و منفی کافئین بر روح و جسم اشخاص پرداخته که گاها موجب هوشیاری و قدرت تمرکز بیشتر شده و در مواقعی به سوزش معده و بی خوابی منجر می گردد. در نتیجه برای اطلاع از حقایق بیشتر درباره ی ارتباط کافئین و حافظه این تحقیق  را مطالعه نمایید. 

 خواص قهوه و تاثیر کافئین بر مغز انسان به چه صورت است؟

خواص قهوه و تاثیر آن بر مغر

کافئین یک داروی محرک است که به طور مستقیم بر مغز تاثیر گذاشته و بدون تردید هوشیاری افراد را افزایش می دهد. با این حال نتایج تحقیقات مرتبط با این موضوع اغلب ضد و نقیض می باشد.
برخی از مطالعات نشان می دهد که کافئین می تواند بر برخی از انواع مختلف حافظه و به طور ویژه بر جنبه های عمومی حافظه تاثیر مثبت  بگذارد.

تحقیقات بیشتر نشان می دهد که تاثیر کافئین با چگونگی استفاده از آن در ارتباط است. به این معنی که اگر افراد در زمان دریافت اطلاعات از محیط اطراف کافئین مصرف نکنند، در زمان یاد آوری آن اطلاعات ضعیف عمل می کنند. از سوی دیگر اگر زمان دریافت اطلاعات کافئین مصرف کنند اما زمان یاد آوری آن  مصرف نکنند نسبت به زمانی که در آن حالت کافئین مصرف می کنند عملکرد خوبی ندارند. در واقع کافئین تنها در زمانی که هم در هنگام دریافت اطلاعات و هم در هنگام یادآوری آن مصرف شود بر عملکرد حافظه تاثیر مثبت می گذارد.

بقیه ی مطالعات نشان می دهد که کافئین عملکرد های خاصی از مغز و حافظه را مختل می کند که شامل  یادآوری آزاد مغز – یادآوری اطلاعات بدون فوت وقت – می باشد. همچنین کافئین می تواند باعث تحریک مغز به یاد آوری خاطرات غلط شود. در بررسی های انجام شده مشخص شد که انسان ها وقتی تحت تاثیر کافئین باشند اغلب خاطرات بد را به یاد می آورند. 

در طول روز بسیار طبیعی است که با گذشت زمان، انرژی و هوشیاری ما هم کاهش پیدا کند. مغز انسان به طور طبیعی از زمانی که بیدار می شود تا هنگام خواب ملکولی به نام ادنوسین تولید می کند که به گفته ی دانشمندان این ماده باعث می شود تا شب ها به خواب برویم. کافئین با شبیه سازی ادنوسین در مغز در روند طبیعی این تولید دستکاری می کند. همین امر موجب می شود که ما سرحال تر به نظر رسیده و هوشیارتر شویم. البته این تلاش دوام چندانی ندارد و ادنوسین گیرنده های تازه ای برای ملکول های مسئول خواب می سازد و حالت خواب آلودگی دوباره به سراغ فرد می آید. به همین خاطر است که یک فنجان قهوه در هنگام صبح به طور ناگهانی به دو قاشقق تبدیل می شود تا شما را هوشیارتر کند، زیرا هر چه گیرنده های بیشتری داشته باشید، برای هوشیاری به کافئین بیشتری نیاز خواهید داشت.   

 تاثیرات کافئین بر حافظه ی افراد بالغ: 

خواص قهوه و تاثیر ان بر افراد بالغ

تحقیقات دلگرم کننده ای در خصوص مصرف کافئین در افراد بزرگسال به منظور مقابله با کاهش رشد حافظه که مرتبط با افزایش سن افراد است وجود دارد. به طور میانگین حافظه ی  افراد مسن در هنگام صبح بهتر از زمان های دیگر کار می کند. مطالعات نشان داده که مصرف کافئین حافظه ی این افراد را در زمان های دیگر بهبود می بخشد. با این حال تحقیقات دیگر نشان می دهد کافئین راه قابل اعتمادی برای بهبود حافظه در افراد مسن نیست. در واقع تحقیقات نشان داده که افراد مسن تر بعد از مصرف غذاهای آغشته به  کافئین  در آزمون های  مرتبط با حافظه ی اپیزودیک ضعیف تر از زمان های دیگر عمل کردند. همچنین شواهدی مبنی بر تاثیرات نسبتا خوب مصرف دائمی کافئین بر حافظه ی بلند مدت وجود دارد.

اما تلاش افراد برای خود درمانی حافظه ی ضعیف، به دلیل عوارض دیگری  که دارد کار را از این که هست بدتر می کند. به عنوان مثال کافئین خواب شما را مختل می کند که در پس آن یک دوره ی درمان دارویی به همراه دارد که به خودی خود می تواند اختلال در عملکرد حافظه ایجاد  کند. بنابراین توصیه می شود که ابتدا حتما با پزشک خود مشورت کرده تا بدانید که آیا به واقع با حافظه ی خود مشکل دارید یا خیر. سپس  از روش های  دیگر برای بهبود حافظه مطلع شوید ودر نهایت مقدار کافئین مناسب را در رژیم روزانه ی خود بگنجانید.

در این مقاله به خواص قهوه و مزایای آن اشاره کردیم و موارد مهمی را در این زمینه بررسی کردیم.

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫12 دیدگاه ها

  1. Wonderful goods from you, man. I have understand your stuff previous to and you are just too wonderful. I really like what you have acquired here, really like what you are stating and the way in which you say it. You make it enjoyable and you still care for to keep it wise. I can not wait to read much more from you. This is really a wonderful website.

  2. I loved as much as you will receive carried out right here. The sketch is tasteful, your authored subject matter stylish. nonetheless, you command get bought an nervousness over that you wish be delivering the following. unwell unquestionably come more formerly again as exactly the same nearly a lot often inside case you shield this increase.

  3. Can I simply say what a relief to search out somebody who truly knows what theyre talking about on the internet. You positively know how to carry an issue to mild and make it important. More people need to learn this and perceive this side of the story. I cant imagine youre not more widespread because you undoubtedly have the gift.

  4. I would like to thank you for the efforts you’ve put in writing this web site. I’m hoping the same high-grade site post from you in the upcoming also. Actually your creative writing skills has inspired me to get my own site now. Really the blogging is spreading its wings fast. Your write up is a great example of it.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا