مدیریت استرس

استرس چیست و چرا استرس داریم ؟ – دوره مدیریت استرس

تعریف استرس چیست؟ در این مقاله به تعریف استرسو علت آن می پردازیم.

استرس چیست و چرا استرس داریم؟

چطور می توانیم بر استرس غلبه کنیم و حال خوبی داشته باشیم؟ 

این ها سئوالاتی است که در درس اول دوره مدیریت استرس توانا آن را بررسی می کنیم.

قبل از هر چیز اجازه بدهید چند وضعیت را  با هم بررسی کنیم؛ تصور کنید:

 

1. وقتی باید تا 10 دقیقه ی دیگر به یک ملاقات مهم برسید.

اما مطمئن هستید که تا نیم ساعت دیگر هم نمی رسید و فرد مقابلتان هم آدمی مقرراتی است.

2. وقتی فردا امتحان دارید و  باید یک کتاب 500 صفحه ای رشته دانشگاهیتان  را برای امتحان بخوانید اما فقط یک روز و یا شاید یک شب تا صبح وقت دارید.

3. وقتی برای روز بعد چک 20 میلیون تومانی دارید اما فقط 5 میلیون پول در حسابتان دارید.

4.چند روز دیگر یک سخنرانی دارید اما فکر می کنید هنوز کاملا آماده نیستید.

در این موارد شما در شرایطی واقعی یا ذهنی هستید که فکر می کنید برای مواجهه با این چالش ها، منابع ، توانایی  یا امکانات کافی را در اختیار ندارید. درست است ؟!

 

تعریف استرس – دلایل بروز استرس 

تعریف استرس - دلایل بروز استرس 

 

در قرن حاضر استرس یکی از مهم ترین زمینه های پژوهش در علوم مختلف به شمار می آید. این موضوع  تا حدی  جدی است که توجه دانشمندان رشته های مختلف اعم از پزشکان ؛ روانشناسان؛ زیست شناسان و جامعه شناسان را به خود جلب کرده است. امروزه تقریبا تمامی افراد با واژه ی استرس آشنایی دارند؛ چرا که جز جدایی ناپذیر زندگی انسان شده، زیرا انسان ها از کودکی با موقعیت های تنش زا مواجه هستند. با وجود اینکه منابع استرس را نمی توان از بین برد؛ ولی با شناخت آن  می توان راه های مقابله ی موثر را شناخت و از تاثیرات منفی آن کاست.  «استرس» در فارسی به تنیدگی و فشار روانی ترجمه شده است.

 

استرس حالتی از تنش یا فشار روان شناختی یا فیزیکی است که ورای سازگاری وجود ماست. منبع استرس ممکن است درونی یا بیرونی ؛ کوتاه و گذرا یا با دوام و پویا باشد.

 

هانس سلیه؛ روان پزشک اتریشی؛ پایه گذار پژوهش های علمی در مورد استرس است. وی از اولین کسانی است که رابطه استرس و بیماری را در سال ۱۹۶۵ به طور دقیق توجیه نمود.

در حال حاضر به نظر می رسد که استرس در مرکز تمامی مشکلات مربوط به سلامتی افراد قرار دارد و این مسئله لزوم پرداختن به این مقوله را افزایش می دهد. با شناخت عوامل  ایجاد کننده استرس می توان زمینه ی مقابله با آن را مهیا ساخت. شدت مسئله تنش زا؛ نوع آن ؛ ویژگی های شخصیتی  فرد؛ سن و تجارب گذشته از مهم ترین متغیرهایی است که در اتخاذ روش های مقابله تاثیر دارد.

 

 

تعریف استرس – واکنش های مختلف به استرس 

واکنش به استرس می تواند در سازگاری فردی نقشی مهم داشته باشد؛ افراد در ارزیابی رویدادهای تنش زا با یکدیگر تفاوت دارند. ما به گونه های متفاوت با استرس سازش پیدا می کنیم و آن را کاهش می دهیم. ویژگی های شخصیتی نیز در ارزیابی و سازگاری فرد با استرس تاثیر دارند  به طوری که گاه دو فرد در مقابل رویدادی مشخص به گونه ای  کاملا متفاوت واکنش نشان می دهند.

وقوع یک رویداد می تواند در فردی سبب بروز اضطراب شدید؛ افسردگی یا بیماری های جسمانی و روانی دیگر شود؛ در حالی که همین رویداد ممکن است بر فرد دیگری تاثیری چندان منفی نداشته باشد. ارگانیسم هر فرد برای سازگاری با موقعیت های تنش زا باید کوشش هایی فراتر از ظرفیت خود به کار برد و پاسخ های مطلوب روان شناختی و رفتاری ارائه کند.

 

خب حالا وقت آن است که با مقدمه نسبتا کامل بالا،  استرس را از نگاه دیگری هم تعریف کنیم.

استرس به معنی فشار و نیرو است و هر محرکی را که در انسان ایجاد تنش کند؛ استرس زا یا عامل استرس می نامند. همچنین تنش ایجاد شده در بدن و واکنش بدن را استرس می گوییم؛ به عبارتی هر عاملی را که  موجب تنش روح و جسم و از دست دادن تعادل فرد شود؛ استرس زا یا عامل استرس می گوییم.

 

 

 

تعریف دیگر استرس عبارت است از واکنش های فیزیکی؛ ذهنی و عاطفی  که در نتیجه ی تغییرات و نیازهای زندگی فرد؛ تجربه می شوند. تغییرات می تواند بزرگ یا کوچک باشند. پاسخ افراد به تغییرات زندگی متفاوت است. استرس مثبت می تواند یک انگیزش دهنده باشد در حالی که استرس منفی می تواند در زمانی ایجاد شود که این تغییرات و نیاز ها ؛ فرد را شکست می دهند.

همچنین استرس حالتی است که شما در واکنش به فشار دنیای بیرون( مدرسه؛ محیط کار؛ خانواده؛ دوستان و…) یا دنیای درون ( تمایل به موفقیت؛ میل به پذیرفته شدن و…) احساس می کنید.

هانس سلیه – پدر تحقیقات درباره ی استرس- می گوید؛

فشار روانی یعنی مجموعه  واکنش های غیر اختصاصی موجود زنده در مقابل هر نوع تقاضای سازگاری از آن.

برای مثال دانشجویی چند دقیقه قبل از شروع کلاس آگاه شود که باید سمینار خود را ارائه کند؛ تعداد ضربان قلب و آهنگ تنفس او افزایش خواهد یافت و عرق سرد سراپای وجود او را خواهد گرفت. از این رو می توان گفت که استرس یک واکنش جسمی است که به دنبال یک تحریک درونی  (شناختی)یا بیرونی (محیطی) به وجود می آید.

دیدگاه های مختلفی درباره ی ماهیت استرس؛ علل و چگونگی پدیدار شدن آن مطرح شده است و قصد نداریم در توانا همه آنها را مطرح کنیم. چرا که فکر می کنیم به اندازه کافی تا به اینجا استرس را به خوبی توضیح داده ایم و حالا وقت آن است که به راه های کنار آمدن و با آن و شناخت بعد های دیگر استرس بپردازیم.؛ اما وجه مشترک همه ی  این تعاریف این است که وجود یک محرک فیزیکی یا روانی می تواند منجر به استرس شده و واکنش هایی متفاوت را در افراد نسبت به آن ایجاد کند.

 

تعریف استرس - اثرات استرس

خب، بعد از یک مقدمه طولانی بهتر است یک خدا قوت به شما بگوییم.

هنگام خواندن این متن به استرس هایتان فکر کنید و آنها را بر روی کاغذ بنویسید و بعد به درس های بعدی بروید. یک جمع بندی کوتاه از تعاریف استرس را در ادامه می نویسیم و بعد به یک نتیجه گیری خوب می رسیم که دلیل ایجاد استرس چیست؟

تعاریف مختلف از استرس در روانشناسی

1.استرس؛ نیرویی است که بر شیئی وارد شده و در آن ایجاد تنش و تغییر شکل می کند.

۲.استرس؛ حاصل یک عمل جسمانی ؛ روانشناختی یا اجتماعی است که  سلیه (۱۹۵۶) آن را عامل استرس زا بیان نموده است. در این تعریف بر حالت استرس و تاثیرات آن از لحاظ زیست شناختی و روانشناختی بر سلامت توجه شده است. با توجه به این که اثر یک عامل می تواند موقتی یا دائم باشد؛ بنابراین طول مدت و نهفتگی (از چند ساعت تا چند ماه و حتی یک سال یا چندین سال) نشانگان بیماری بررسی خواهد شد.

 

۳.استرس؛ امری پویا (درونی و بیرونی) لحاظ می شود؛ در این معنا استرس یک عامل بیرونی است که به وسیله شخص در فضا و زمانی معین ادراک می شود. بر اساس این؛ دفاع های روانی شخص ؛ برای مقابله با آن برانگیخته می شوند و در عین حال نظام های خودکار زیست شناختی با این دفاع های روان شناختی پیوند می یابد. بدین سبب است که زندگی روانی فرد بر اساس این عمل از هم متلاشی می شود.

 

و مهم تر از همه تعاریف، سرتان را درد نیاوریم. برای بار دوم می نویسیم که استرس:

استرس زا بودن یا نبودن شرایط به ادراک و تصور فرد از پیچیدگی و دشواری شرایط و ارزیابی اش از توانمندی های خود بستگی دارد. یعنی یک کار می تواند برای کسی معمولی باشد و برای کسی دیگر استرس زا. مهم ترین عامل در کنترل استرس، کنترل ذهنمان است. همه چیز در فکر هایی است که در عمق وجودمان مخفی می کنیم. پس همین حالا یک برگه دست بگیرید و در قسمت تمرین این درس مواردی که استرس زا هستند در زندگی شخصی خودتان را بنویسید. 

همین حالا این تمرین را انجام دهید تا به درس های بعدی برویم و بیشتر نسبت به استرس، این غول کوچولو که بزرگش کرده ایم، شناخت پیدا کنیم. 

 

پس الان خوب می دانیم که:

واژه ی استرس بار معنایی منفی ای را به ذهن القا میکند. اما در واقع این طور نیست. استرس بخشی از انسان بودن است و همه ی ما آن را تجربه کرده ایم. استرس در واقع نوعی نیروی محرکه برای انسان محسوب میشود. اما آنچه از تاثیرات استرس در زندگی دیده ایم همیشه منفی بوده اند. شاید با خود فکر کنیم اصلا چرا چنین واکنشی در بدن وجود دارد. شاید شناخت دلیل وجود استرس در انسان کمک بهتری در درک ماهیت و اهمیت آن در زندگی به ما بدهد.

در این مقاله به تعریف ترس پرداختیم و نکات مهمی را در این راستا متذکر شدیم.

 

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫8 دیدگاه ها

  1. Hey would you mind sharing which blog platform you’re using? I’m going to start my own blog in the near future but I’m having a difficult time choosing between BlogEngine/Wordpress/B2evolution and Drupal. The reason I ask is because your layout seems different then most blogs and I’m looking for something completely unique. P.S My apologies for being off-topic but I had to ask!

  2. Hey there! Quick question that’s completely off topic. Do you know how to make your site mobile friendly? My web site looks weird when browsing from my apple iphone. I’m trying to find a theme or plugin that might be able to correct this issue. If you have any suggestions, please share. Thanks!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا