مدیریت استرس

چرا بعضی از افراد به PTSD مبتلا می شوند؟ – راه درمان ptsd چیست؟

چرا بعضی از افراد به PTSD  مبتلا می شوند ؟ | راه های درمان ptsd چیست؟

در درس قبل از دوره مدیریت استرس سایت توانا، به معرفی نظریه های ptsd پرداختیم، در درس های قبل تر اشاراتی به ptsd در کودکان و نوجوانان کردیم  و در اولین درس آن هم گفتیم ptsd چیست ؟

در این درس اما به دلایل اصلی تر آن و همچنین راه های درمان ptsd می پردازیم، همه تلاشمان را کردیم تا استرس را از جنبه های مختلف برایتان باز کنیم و امیدواریم که ساعت ها تلاش شبانه روزی ما را دوست داشته باشید.

مهم است به یاد داشته باشیم که هر کسی که حادثه خطرناکی را پشت سر می گذارد به PTSD مبتلا نمی شود. در واقع بیشتر شان بدون مداخله و به سرعت بهبود می یابند.

عوامل زیادی در ابتلای شخص به PTSD نقش دارند. بعضی از این عوامل فاکتور های خطرناکی هستند که احتمالا ابتلا به  PTSD را بیشتر می کنند. عوامل دیگر که فاکتورهای منعطف نامیده می شوند؛ می توانند به کاهش خطر ابتلا به اختلال کمک کنند. برخی از این فاکتور های خطر و منعطف قبل از آسیب وجود دارند و برخی در طول و بعد از حادثه آسیب زا با اهمیت می شوند.

راه های درمان ptsd

نشانه های خطر برای PTSD عبارتند از:

تحمل حوادث خطرناک و آسیب ها 

– صدمه دیدن 

– دیدن مردم صدمه دیده یا کشته شده 

– احساس وحشت ؛ نا امیدی یا ترس شدید 

– حمایت کم یا نداشتن حمایت اجتماعی پس از حادثه 

– مواجهه با استرس زیاد پس از حادثه ؛ مانند از دست دادن شخص مورد علاقه ؛ درد یا صدمه  یا از دست دادن شغل یا خانه 

– داشتن سابقه بیماری روانی یا سوء مصرف مواد 

*نشانه های منعطف که ممکن است خطر PTSD را کاهش دهند عبارتند از:

– جست و جوی حمایت از افراد دیگر ؛ از جمله دوستان و خانواده

– پیدا کردن گروه های حمایتی بعد از حادثه آسیب زا

– آموختن حس خوب در مورد اعمال خود شخص در مواجهه با خطر

– داشتن استراتژی مقابله ؛ یا راهی برای عبور از حوادث بد و یادگیری از آن

– قادر به عمل کردن و پاسخ موثر با وجود احساس ترس

محققان در حال مطالعه برروی اهمیت خطر ها و فاکتور های منعطف از جمله ژنتیک و عصب زیست شناسی هستند . با تحقیق بیشتر ؛ ممکن است روزی پیش بینی احتمال ابتلا به PTSD و جلوگیری از آن امکان پذیر شود.

به نظر شما PTSD  چطور درمان می شود؟!

این مهم است که برای هر کسی که مبتلا به PTSD است توسط یک متخصص سلامت روان که تجربه کار با PTSD را دارد ؛ درمان شود. درمان های اصلی روان درمانی (گفتار درمانی ) ؛ دارو ها ؛ یا هر دو است . هر یک متفاوت است و PTSD به طور متفاوت بر افراد تاثیر می گذارد ؛ بنا براین درمانی که برای یک شخص موثر است ممکن است برای دیگری موثر نباشد. افراد مبتلا به PTSD  لازم است با متخصص سلامت روان کار کنند تا بهترین درمان را برای نشانه های شان پیدا کنند.

اگر کسی که مبتلا به PTSD است در حال زندگی با یک آسیب باشد ؛ مانند بودن در رابطه ای آزار دهنده ؛ باید به هر دو مشکل رسیدگی شود. دیگر مشکلات همرا می تواند شامل اختلال ترس ؛ افسردگی ‌؛ سوء مصرف مواد  و احساس خودکشی باشد . تحقیقات نشان داده است که حمایت خانواده و دوستان  می تواند بخش مهمی از بهبود باشد .

پیش تر گفتیم  یکی از راه های درمان PTSD ؛  روان درمانی «گفتار درمانی » است.

انواع مختلفی از روان درمانی وجود دارد اما همه ی آن ها مستلزم صحبت با متخصص سلامت روان  برای درمان یک بیماری روانی هستند. روان درمانی  می تواند  یک به یک یا در گروه رخ دهد و معمولا برای ۶ تا ۱۲ هفته طول می کشد ؛ اما ممکن است زمان بیشتری طول بکشد.

روان درمانی موثر گرایش به تاکید بر چند مولفه کلیدی دارد ؛ از جمله آموزش در مورد نشانه ها ؛ آموزش مهارت ها برای کمک به شناسایی محرک نشانه ها  و مهارت مدیریت نشانه ها است.

یک نوع از روان درمانی ؛ درمان رفتاری شناختی یا CBT نامیده می شود – درمان ptsd

CBT   شامل ؛ مواجهه درمانی و بازسازی شناختی می شود.

*مواجهه درمانی :

درمان ptsd - ابتلا به ptsd

این روش درمانی به افراد کمک می کند تا با ترس خود مواجه شده و آن را کنترل کنند. آن ها به تدریج با روشی امن در معرض آسیبی که تجربه کرده اند قرار می گیرند. در این درمان از تصویر سازی ذهنی ؛ نوشتن ؛ یا بازدید از مکانی که حادثه در آن اتفاق افتاده استفاده می کنند .  درمان گر با استفاده از این ابزار ها به افراد مبتلا به PTSD کمک می کند تا بر احساسات خود غلبه کند.

بازسازی شناختی 

 این درمان به افراد کمک می کند تا خاطرات بدشان را آن طور که هست بپذیرند.گاهی افراد وقایع را متفاوت از چیزی که اتفاق افتاده است به خاطر می آورند . آن ها ممکن است از آن چه تقصیر آن ها نیست احساس گناه کرده  یا شرمنده باشند.  درمان گر به افراد مبتلا به PTSD کمک می کند به روش واقع بینانه به آن چه اتفاق افتاده نگاه کنند.

راه درمان دیگر PTSD که پیش تر گفتیم  « داروها » هستند.

بیشترین داروهای مورد بررسی برای درمان   PTSD شامل داروهای ضد افسردگی است. داروهای ضد افسردگی و دیگر داروها ممکن است همراه با روان درمانی تجویز شوند.  سایر داروها ممکن است برای نشانه های خاص PTSD  مفید باشند. برای مثال ؛ با وجود آن که در حال حاضر FDA مورد تایید نیست ؛ تحقیقات نشان داده است که « پرازوسین » ممکن است برای مشکلات خواب ؛ به خصوص کابوس ؛ که معمولا افراد مبتلا به PTSD آن را تجربه می کنند ؛ مفید است .

چطور می توانیم به یک دوست یا خویشاوند که مبتلا به PTSD شده کمک کنیم ؟!

اگر کسی را می شناسیم که ممکن است مبتلا به PTSD باشد؛ اول و مهم ترین کاری که می توانیم برای کمک به او انجام دهیم این است که تشخیص و درمان درست را فراهم کنیم .

برای کمک به یک دوست یا آشنا ؛ ما می توانیم:

– پیشنهاد حمایت عاطفی ؛ درک ؛ صبر  و تشویق کنیم.

– در مورد PTSD بیاموزیم تا بتوانیم تجربه های شان را درک کنیم.

– با دقت گوش دهیم ؛ به احساسات شان توجه کنیم.

– در حواس پرتی های مثبت مانند راه رفتن های بی دلیل شان و گردش و .. سهیم شویم.

– به آن ها این اطمینان خاطر را دهیم که با زمان و درمان بهبود می یابند.

و اما چطور می توانیم به خودمان کمک کنیم ؟!

ممکن است برداشتن قدم اول برای کمک به خودمان بسیار سخت باشد. درک این موضوع مهم است که اگر چه ممکن است این کار زمان بر باشد؛ با درمان ؛ ما می توانیم بهتر شویم.

برای کمک به خودمان :

– با پزشک مان در مورد گزینه های درمان صحبت کنیم .

– در فعالیت های فیزیکی یا ورزشی خفیف شرکت کنیم تا به کاهش استرس مان کمک کند.

– برای خود اهداف واقع بینانه تعیین کنیم.

– وظایف بزرگ را به بخش های کوچک تقسیم کنیم؛ اولویت بندی کنیم .

– در جست و جو شناسایی موقعیت ها ؛ مکان ها و افراد آرامش بخش باشیم.

– در مورد چیزهایی که ممکن است آغازگر نشانه ها باشند با دیگران صحبت کنیم.

– منتظر باشیم تا نشانه های ما به تدریج بهبود یابند ؛ نه بلافاصله.

– سعی کنیم با دیگر افراد وقت بگذرانیم  و به یک دوست یا آشنای معتمد اطمینان کنیم.

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫13 دیدگاه ها

  1. I am not sure where you are getting your info, but good topic. I needs to spend some time learning much more or understanding more. Thanks for fantastic info I was looking for this information for my mission.

  2. With havin so much content do you ever run into any issues of plagorism or copyright infringement? My site has a lot of completely unique content I’ve either authored myself or outsourced but it seems a lot of it is popping it up all over the web without my authorization. Do you know any solutions to help protect against content from being stolen? I’d really appreciate it.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا