دانستنی های ازدواج

کمبود عزت نفس در زنان چه معایبی برای آن ها و خانواده شان دارد؟

کمبود عزت نفس در زنان مانع رشد و پیشرفت و درست زندگی کردن آن ها می شود. عزت نفس از روح و روان انسان مراقبت می کند. زنانی که دارای عزت نفس می باشند، ارزش های خود را می شناسند و در جست و جوی رسیدن به اهداف و ارزش های خود قدم بر می دارند و زندگی می کنند، آن ها احساس ارزشمندی دارند و خودشان را تقدیر می کنند، قدردان ویژگی های مثبت خود هستند و به خود احترام می گذارند. بیشتر تصمیماتی که ما در زندگی خود می گیریم براساس حس ارزشمندی ما است. هر چه احساس ارزشمندی بیش تری داشته باشیم و عزت نفس بالاتری داشته باشیم، کیفیت تصمیم گیری بهتری داریم و تصمیمات بهتری می گیریم.

عزت نفس بالا سطح عملکردی ما را بالاتر می برد. هر چقدر عزت نفس یک زن بالا تر باشد، دوست داشتنی تر است و روابط سازنده تر و بهتری برای خود می سازد. زنانی که عزت نفس دارند، خود ارزیابی مثبتی نسبت به خود خواهند داشت. ذهن ما همیشه در حال قضاوت کردن مسائل و امور است و مهم ترین قضاوتی که ما از آن عبور می کنیم قضاوتی است که درباره ی خودمان داریم. نتیجه ی این قضاوت عملکرد و رفتار ما را انتخاب می کند.

کمبود اعتماد به نفس هم در خانوم ها و هم در آقایان تاثیر گذار است؛ زیرا، می تواند تمام زندگی آن ها را تحت فشار قرار دهد. اما از نظر دیدگاه های فرهنگی و اقتصادی خانم ها بیشتر تحت تاثیر این موضوع قرار می گیرند، به خصوص سابقه دیرینه مرد سالاری باعث شده که همچنان مشکلاتی در حیطه اعتماد به نفس زنان پا بر جا مانده است.

حتما بخوانید: مروری مختصر بر تعاریف عزت نفس

داشتن عزت نفس باعث می شود در مواقع بروز چالش و مشکل از انعطاف پذیری بیشتری برخوردار باشیم زیرا، به توانایی خودمان باور داریم. عزت نفس برای زنانی که با تنش ها جنگیده و بنا را بر این گذاشته اند که در اجتماع حضور پیدا کنند و نقش آفرینی کنند، ضروری است. در این مقاله به بررسی کمبود عزت نفس در زنان و تاثیرات آن بر روابط شان می پردازیم.

آیا کمبودعزت نفس در زنان، در روابط و رفتارشان تاثیر گذار است؟

عزت نفس چیزی نیست که بتوان آن را از کسی دریافت کرد. شما به عنوان زن بالغ رفتاری که از خود نشان می دهید و کارهایی که انجام می دهید نشان می دهد که چه کسی هستید. کمبود عزت نفس در خانم ها ناشی از عوامل داخلی و خارجی است. عواملی مختلف همانند، افسردگی، خشونت، مشکلات روحی و روانی می تواند موجب کمبود اعتماد به نفس در زنان شود.

زمانی که ما تحت تأثیر نیاز ها و تنهایی و نداشتن آگاهی با مردی ملاقات می کنیم یا ازدواج می کنیم، قطعا عزت نفس مان در ارتباط مان به خطر می افتد. کمبود اعتماد به نفس در خانم ها می تواند یکی از مشکلات جدی در یک جامعه باشد.

در بیش تر مواقع احساس تنهایی و ناامنی و کمبود عزت نفس بر روی رفتار های ما تأثیر می گذارد. به خاطر نداشتن رفتار آگاهانه و بدون فکر و دانش نمی توانیم عملکرد درستی داشته باشیم و متأسفانه چشم های خود را می بندیم و مانند، یک انسان ضعیف عمل می کنیم. چشم را بر روی حقایق می بندیم، خودمان را طرد می کنیم و احساس بی لیاقتی و بی ارزشی می کنیم. وقتی نا خواسته چنین احساسی داریم مانع رشد و پیشرفت خودمان می شویم چون خودمان را نمی پذیریم. بنابراین نسبت به خود احساس مسئولیت نمی کنیم و برای خودمان زندگی نمی کنیم و به نیازها و خواسته های خود احترام نمی گذاریم، زیرا رو به رو شدن با خواسته و احترام گذاشتن به ارزش های خود در زندگی به شجاعت نیاز دارد.

وقتی در مورد خودمان حس بی لیاقتی می کنیم دوست داشتن دیگری برای ما امکان پذیر نیست و چیزی برای عرضه نداریم بلکه، دیگران را ابزاری برای ارضای نیازهای مان می بینیم و واکنش های مان از روی ناتوانی و ضعف خواهد بود. احساس نقص و کمبود باعث می شود اصولاً دنبال کسانی بگردیم که ما را بپذیرند یا نجات دهنده ی زندگی ما باشند.

کمبود عزت نفس در زنان و زنی ناراحت

زمانی که عزت نفس نداریم به سختی باور می کنیم که دیگران ما را دوست دارند و ابراز عشق از سمت دیگران ما را سر در گم می کند، زیرا باور نداریم که کسی ما را عمیقا دوست دارد و احتمالاً رفتاری خصمانه و مشکوک داریم و همیشه در حال سنجش دوست داشتن و علاقه ی طرف مقابل خود هستیم.

تاثیرات کمبود عزت نفس در زنان بر رابطه شان

در یک جامعه تمامی زنان و مردان باید با یک دیگر همکاری کنند و پا به پای هم به مشارکت و فعالیت بپردازند در غیر این صورت با یک جامعه بیمار رو به رو خواهیم شد که نیاز به درمان دارد.در ادامه به بررسی تاثیرات کمبود عزت نفس زنان در روابط شان می پردازیم:

انتظارات و توقعات اشتباه، از تاثیرات کمبود عزت نفس در زنان است

نباید جوری در رابطه رفتار کنیم که مرد احساس کند مورد بهره کشی قرار گرفته است. توقع داشتن بیش از اندازه از یک مرد، مشکلاتی را برای رابطه ما پیش می آورد، زیرا وقتی ما توقع و انتظاری داریم که بیش از اندازه است وقتی در رابطه به انتظارات خود نمی رسیم و یا مرد به انتظارات ما پاسخ نمی دهد در نهایت ما احساس بدی نسبت به خودمان و رابطه مان پیدا می کنیم. در یک رابطه باید انتظارات و توقعات متعادلی وجود داشته باشد و هر کس باید به این انتظارات خود برسد و این باعث می شود که رابطه ی بهتری داشته باشیم. اما این بدان معنی نیست که منتظر بنشینیم تا مرد زندگی ما تمام انتظارات ما را برآورده کند.

ما باید یاد بگیریم استقلال داشته باشیم و بتوانیم خودمان نیاز های خود را برآورده کنیم، ولی این بدان معنی نیست که آن قدر استقلال داشته باشیم که مرد احساس کند که دیگر به او نیازی نداریم. ما باید انتظارات خود را بدانیم و ببینیم چگونه می توانیم به انتظارات خود پاسخ دهیم که اگر مرد به انتظارات ما پاسخ نداد تأثیر بر روی رفتار ما نداشته باشد. باید یاد بگیریم چگونه انتظارات و توقعات خود را در رابطه بیان کنیم تا به آن ها توجه شود و پاسخ درستی بگیریم.

زن باید بداند که تنها کسی که می تواند او را کامل کند خودش است. در رابطه نباید فردی نیازمند باشیم، این رفتار به مرور زمان از ارزش ما کم می کند. زمانی که بتوانیم مستقل تر رفتار کنیم و محتاج عاطفه و محبت نباشیم، ارزش های خودمان را بدانیم و طوری رفتار نکنیم که به دیگران این پیام را بدهیم به شما نیازمندیم، ارزش خود را حفظ کرده و به دیگران این اجازه را نمی دهیم که کم تر از آن چیزی که لایق آن هستیم به ما نسبت بدهند. بهتر است به اندازه ی کافی فرد مستقلی باشیم و به شریک عاطفی خود نشان دهیم زندگی خود را بدون او هم می توانیم ادامه دهیم.

دائماً چک کردن شریک عاطفی عامل ناشی از کمبود عزت نفس در زنان است

زنی که یواشکی به گوشی همسرش نگاه می کند

یکی از نشانه های کمبود عزت نفس در زنان چک کردن دائم همسرشان است. محترم داشتن حریم خصوصی مردان اهمیت بسیاری در رابطه عاطفی دارد، زیرا کنترل کردن و کنجکاو بودن در امور مرد ها فقط ما را از او دور تر می کند. کسی که مدام همسرش یا شریک عاطفی خود را چک می کند این پیام را به او می دهد که از عزت نفس پایینی برخوردار است. این رفتار نشان دهنده ی عدم اطمینان و مهم تر از همه نداشتن اعتماد به طرف مقابل است و اگر در رابطه اعتماد وجود نداشته باشد این رابطه پایدار نخواهد بود.

در رابطه ی عاطفی خود نباید طوری رفتار کنیم که انگار ما همه ی کار های او را زیر نظر داریم یا از شریک عاطفی خود این انتظار را نداشته باشیم همه ی کار هایش را با ما هماهنگ کند. او را مجبور نکنیم که زمانی که کنار ما نیست به ما حساب پس بدهد، زیرا با این رفتار ما احساس می کند آزادی اش را از دست داده است و در تله افتاده است و او را به این فکر می‌ اندازد که باید اقدام به فرار کند.

دائماً امتحان کردن شریک عاطفی

برخی از زن ها همواره با احساس طرد شدگی و رها شدگی زندگی می کنند و دائماً علاقه و دوست داشتن شریک عاطفی خود را می سنجند. این رفتار بسیار تحقیر آمیز و برای طرف مقابل و شریک عاطفی شما دردناک است. کمبود عزت نفس در زنان باعث می شود همواره از شریک عاطفی خود انتظار داشته باشند که دوست داشتن و عشق خود را به آن ها ثابت کنند.

انعطاف پذیری بی سود برای پنهان کردن کمبود عزت نفس

زنی که عزت نفس دارد رفتاری مودبانه دارد اما برای جان فشانی و سواری دادن به دیگران داوطلب نمی شود. زمانی که احساس کند مردی از او سوء استفاده می کند کاملاً رفتار خود را عوض می کند و در مرد خود این احساس را به وجود نمی آورد که به این دلیل در کنار او است که محتاج این رابطه است. زنی که عزت نفس دارد به خود این اجازه را می دهد که هر آن چه را که نیاز دارد از مرد خود دریافت کند ولی نه به صورت یک فرد نیازمند، بلکه او یک زن قدرشناس است که برای خواسته های خود ارزش قائل است و می داند برای رسیدن به نیاز هایش مجبور به سازش و انعطاف پذیری بی سود ندارد و نمی گذارد کسی بیشتر از آن چه که نیاز است از او استفاده کند.

انعطاف پذیری یکی از ویژگی های مهم یک رابطه سالم است اما انعطاف پذیری بی سود و بی تدبیر هم به رابطه آسیب می زند. هر چقدر ما خود شناسی قوی تری داشته باشیم توانایی بیشتری بر روی احساسات خود داریم و با دقت بیشتری به الگو های رفتاری خود نسبت به طرف مقابل مان سازش می کنیم و در پی این سازش عقلانی رابطه ای آرام و همراه با صلح و دوستی را برای خود به ارمغان می آوریم.

 بودن در پس امنیت مالی

کمبود عزت نفس در زنان و زن مستقل

استقلال مالی زنان به معنای برخوردار بودن آن ها از درآمدی مستمر و مداوم خواهد بود، که به این وسیله زن ها می توانند هزینه های یک زندگی را به تنهایی و با استقلال تامین کنند. با داشتن استقلال مالی، زن ها از آزادی عمل بیشتری برخوردار خواهند شد و بدون هماهنگی و احتیاج به همسر خود از پس هزینه های زندگی بر خواهند آمد.

یکی از دلایل کمبود عزت نفس در زنان نداشتن استقلال مالی است. وقتی یک زن به استقلال مالی می رسد به خود این امکان را می دهد که با قوانین خود زندگی کند و خود را مجبور نمی کند تا با قوانینی که با هنجارهای او متفاوت است کنار بیاید. او این قدرت را دارد که اگر چیزی را نخواهد تحمل کند، نمی کند و آن شرایط را ترک می کند. این قدرت را دارد که تصمیم بگیرد که دیگران با او چگونه برخورد کنند. قدرت یک زن قوی ترین نیروی جذابیت او است. زنی که امنیت مالی دارد می داند که هیچ کدام از دو طرفه رابطه موظف نیستند تمام بار یک رابطه را به دوش بکشند.

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا