مقالات هوش کلامی

ابر کلمات چیست؟ چگونه ابر کلمات بسازیم؟

آیا تا کنون چیزی درباره ابر کلمات یا word cloud  شنیده اید ؟ ابر کلمات نوعی سرگرمی با کلمات است که ما را بیشتر با واژه ها، عبارات و کاربرد آن ها آشنا می کند. ابر کلمات، فضایی فانتزی است که در آن اندازه هر کلمه، متناسب با تعداد دفعات تکرار آن در متن انتخابی ما تعیین می گردد.

ببشتر افرادی که در برنامه توییتر فعالیت دارند برای خود ابر کلمات ساخته اند. این برنامه در واقع یک نمایش تصویری جدید از متن داده ها است که رنگ قلم آن بسته به نوع و میزان تکرار تغییر خواهد کرد، در واقع هر کلمه ای که به تعداد بیشتری تکرار شده است و بیشتر در متن ورودی حضور داشته باشد، در تصویر نهایی دارای اندازه بزرگ تری خواهد بود.

برای استخراج نتایج مهم یک متن فقط کافی است به ابر کلمات آن توجه کنیم. با نگاه کردن به ابر کلمات یک متن می توانیم بفهمیم چه کلماتی بیشتر از بقیه کلمات تکرار شده اند.

در ابر کلمات ما به کمک تزئین و زیبا سازی نوشته ها، پرکاربرد ترین کلمات در متن را به مخاطب معرفی نموده و ذهن او را برای دیدن و گوش دادن به بحث مورد نظر آماده می کنیم. این برنامه روشی برای تجسم بهتر داده ها است و از طریق آن می توانیم موضوع اصلی نوشته را به مخاطب خود اعلام کنیم.

کاربرد دیگر ابر کلمات این موضوع می باشد که می توانیم از طریق بررسی آن متوجه تکرار بیش از حد و غیر ضروری بودن برخی واژه ها در متن خود شده و نسبت به اصلاح آن اقدام نمائیم. در واقع یکی از مهم ترین کاربردهای ابرکلمات، کمک به اصلاح و ویرایش متن ها و مقاله ها است.

این نرم افزار کاربردهای تزئینی هم داشته و اغلب به عنوان جلد کتاب یا مقاله نیز مورد استفاده قرار می گیرد. اکثر وبلاگ ها و وبسایت ها نیز، برای کسب محبوبیت و جلب نظر مخاطبین، از مشتریان پر و پا قرص ابر کلمات هستند.
ایجاد ابر کلمات از طریق نرم افزارهایی مانند، فتوشاپ و موارد مشابه بسیار سخت و زمان بر می باشد، زیرا این برنامه ها به صورت اختصاصی برای ساختن ابر کلمات طراحی نشده اند، اما برخی سایت ها مثل worditout.com  به راحتی قابل استفاده بوده و متن های فارسی را نیز تحت پوشش قرار می دهد.

روش کار نیز بسیار ساده است، ما متن مورد نظر خود را در پنجره مربوطه به (original text)  تایپ نموده یا فایل  word  متن خود را در آن کپی می کنیم، سپس با انتخاب گزینه (generate)، دستور ساختن ابر کلمات را صادر می کنیم، سپس می توانیم با انتخاب گزینه های تنظیم از قبیل word list، size، layout ،colors ،font  تغییرات دلخواه در رنگ، اندازه، فونت، عمودی یا افقی بودن کلمات و تعداد کلمات انتخابی را انجام داده و روش دلخواه خود را بسازیم.

وبسایت دیگری که به راحتی و به طور رایگان و با توانایی تغییر و تنظیمات بیشتر، ابر کلمات مورد پسند ما را ساخته و در اختیار ما قرار می دهد، سایت  word clouds.com است. برای آشنایی بیشتر با مراحل ساخت ابر کلمات، روش کار در این سایت را به صورت مرحله به مرحله به شما آموزش می دهیم.

ابر کلمات
ابر کلمات در بحث عشق و دوست داشتن

نحوه ساخت ابر کلمات در سایت یا word clouds.com

1) وارد سایت به آدرس word clouds.com  می شویم و با انتخاب گزینه File، تمامی امکانات ساخت ابر کلمات برای ما ظاهر خواهد شد. ساخت نمونه جدید، تایپ نمونه، کپی نمونه، ذخیره سازی، باز نمودن و پرینت کردن ابر کلمات، تماما از طریق انتخاب گزینه  File، در دسترس ما قرار می گیرد.

2) گزینه word list  را از بالای صفحه انتخاب کنیم.
پس از باز شدن صفحه، گزینه Paste/Type text را انتخاب و متن مورد نظر خود را بر روی آن تایپ یا کپی کرده و گزینه Apply  را انتخاب کنیم.

3) با انتخاب گزینه Size  در بالای صفحه، سایز مورد نظر  خود را برای ابر کلمات مشخص کنیم.
مناسب ترین Size  برای ابر کلمات سایز 1024*768 می باشد.

4) با انتخاب گزینه Gap Size، می توانیم فاصله بین واژه ها در ابر کلمات را از 0 تا 20 واحد تغییر داده و تنظیم نمائیم.

5) با انتخاب گزینه مناسب، می توانیم از بین 19 حالت منتخب، افقی، عمودی، مورب بودن کلمات را تعیین کنیم.

6) گزینه Shape، انبوهی از اشکال هندسی و فانتزی را برای طراحی ابر کلمات در اختیار ما قرار می دهد که می توانیم با انتخاب هر یک از آن ها، کلمات منحصر به فرد خود را بسازیم.
برای این که برخی اشکال به صورت کامل تشکیل گردند، عوامل بسیاری دخیل هستند. از جمله تعداد کلمات، متن انتخابی و انتخاب صحیح فاصله کلمات و  همچنین سایز. مثلا: برای شکل گرفتن یک طرح خاص، سایز را از 768*1024 به 1024*768 تغییر دهد.

7) گزینه inside out/ inside in، این امکان را در اختیار ما قرار می دهد تا محل قرار گیری کلمات برجسته تر را در مرکز ابر کلمات و یا اطراف آن تعیین کنیم.

8) گزینه Mask، شکل هندسی انتخابی ما را پر رنگ کرده و موقعیت آن را به ما نشان می دهد. با انتخاب مجدد این گزینه، تصویر شکل انتخابی، مجددا محو می گردد.

نمونه ابر کلمات
کلمات مرتبط با آموزش و ابر کلمات تولید شده با این مبحث

9) گزینه Theme، به صورت پیش فرض تعدادی از ترکیب های متفاوت رنگ های کلمات را در اختیار ما قرار می دهد و ما با انتخاب هر یک از آن ها، ترکیب رنگ مورد نظر خود را انتخاب می کنیم.

10) با انتخاب گزینه Color، ما می توانیم رنگ پیش زمینه را تغییر دهیم و یا حتی با انتخاب گزینه های Gradient یا Image ، ترکیبی از چند رنگ و یا تصویری خاص و شخصی از گالری خود را برای پیش زمینه یا Back ground ابر کلمات خود انتخاب کنیم.

11) با انتخاب گزینه Font، می توانیم فونت های مختلفی را انتخاب کنیم، ولی با توجه به محدودیت در انتخاب فونت در ابر کلمات به زبان فارسی، بهترین گزینه انتخاب زبان عربی و فونت Lalezar  می باشد.

12)در انتها و از طریق گزینه File، می توانیم ابر کلمات دلخواه خود را ذخیره نمائیم. حتی می توانیم از ابر کلمات خود Screen shut  گرفته و آن را در گالری خود ذخیره کنیم.

شاید این نرم افزار، گزینه ای ضروری برای کارهای جدی و تحقیقاتی به حساب نیاید، ولی برای مخاطبان بسیار جذاب بوده و می توان برای جلب توجه دیگران نسبت به یک مطلب بسیار مهم از آن استفاده نمود. هرچند این برنامه برای وب سایت ها و وبلاگ ها گزینه ای بسیار جذاب بوده و میزان استقبال از آن، روز به روز در حال افزایش است.

ابر کلمات توییتر چیست؟

در واقع ابر کلمات توییتر به ما کمک می کند تا از فراوانی کلماتی که در اکانت توییتر می توانیم از آن ها استفاده کنیم، آگاه باشیم، زیرا به کمک ابرکلمات متوجه می شویم در طول فعالیت خود در توییتر چه کلماتی را بیشتر مورد استفاده قرار داده ایم و چه مباحثی برای ما با اهمیت بوده است.

آموزش ساخت ابر کلمات توییتر

۱- برای ساخت ابر کلمات توییتری ابتدا باید در تلگرام در ربات زیر عضو شویم.

AbreKalamatBot@

۲-بعد از عضویت در این ربات تلگرامی باید با فرمت زیر مقادیر را وارد کنیم.

/twitter <profilename mask>

 فرض کنیم که قصد داریم ابر کلمات یوزر MesterCX توییتر را بدست آوریم، پس باید بعد از /twitter نام کاربری را نوشته و سپس با تایپ یکی از کلمات iran یا twitter یا telegram طرح های مختلفی از ابر کلمات را بدست آوریم.

 

5/5 - (1 امتیاز)
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫10 دیدگاه ها

  1. I would like to thnkx for the efforts you have put in writing this blog. I am hoping the same high-grade blog post from you in the upcoming as well. In fact your creative writing abilities has inspired me to get my own blog now. Really the blogging is spreading its wings quickly. Your write up is a good example of it.

  2. Hiya, I am really glad I have found this information. Nowadays bloggers publish only about gossips and internet and this is actually frustrating. A good site with interesting content, that’s what I need. Thanks for keeping this web site, I’ll be visiting it. Do you do newsletters? Can’t find it.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا