مدیریت استرس

تشخیص و درمان اختلال استرس پس از سانحه (ptsd) در کودکان و نوجوانان – پرونده ویژه

تشخیص PTSD به چه صورت می باشد؟ در این مقاله به تشخیص PTSD می پردازیم.

تشخیص اختلال استرس پس از سانحه  در کودکان و نوجوانان چگونه است؟!

 

در درس قبل به تعریف ptsd پرداختیم، و در این درس از دوره مدیریت استرس به تعریف ، نشانه ها و راهکار آن در نوجوانان و کودکان می پردازیم. تشخیص اختلال استرس پس از سانحه ابتدا تنها در مورد بزرگسالان مطرح شد و تا اواخر دهه ۱۹۸۰ فرض بر این بود که پاسخ های روان شناختی کودکان و نوجوانان به ضربه های آسیب زا زودگذر هستند ؛ اما در حال حاضر محققان پذیرفته اند که طیف گسترده ای از ضربه های روان شناختی ؛ تاثیر مخربی بر کودکان و نوجوانان دارند و آن ها نیز همانند بزرگسالان ممکن است به دنبال رویدادهای آسیب زا دچار اختلال استرس پس از سانحه شوند.

اختلال استرس پس از سانحه نخستین بار در سال ۱۹۸۰ و در سومین راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی به عنوان طبقه ای تشخیصی از اختلالات اضطرابی که تنها در بزرگسالان رخ می دهد ؛ مطرح شد و بعد از مدتی تشخیص این اختلال در کودکان و نوجوانان نیز مورد پذیرش قرار گرفت.

این اختلال تنها اختلال اضطرابی است که در ملاک های تشخیصی آن فقط یک متغییر سبب شناسی وجود دارد ؛ به عبارت دیگر ؛ این اختلال به عنوان پاسخ فرد به یک رویداد کاملا مشخص تعریف می شود.

بر این اساس ؛ اختلال استرس پس از سانحه به عنوان دسته ای از علائم تعریف می شود که  در پی تجربه ؛ مشاهده  یا مواجهه با مرگ واقعی یا تهدید به مرگ ؛ آسیب جدی یا خشونت جنسی ظاهر می شود.

تشخیص PTSD در کودکان

مطالعات نشان می دهد که کودکان و نوجوانان نیز در مواجهه با رویدادهای آسیب زا ؛ علائم اصلی اختلال ( یعنی تجربه مجدد؛ اجتناب ؛ تغییرات منفی در شناخت ها و خلق و برانگیختگی بیش از حد )  را نشان می دهند؛ اما تظاهر این علائم در سنین مختلف تا اندازه ای متفاوت است . اکثر بچه ها افکار  تکراری و مزاحمی دارند که در تمام اوقات روز و به ویژه هنگام به خواب رفتن وارد ذهنشان می شوند. کابوس های شبانه و رویاهای ترسناک در طول روز نیز پدیده هایی رایج هستند و اکثر بچه ها آن را تجربه می کنند.

بسیاری از کودکان و نوجوانان ترس هایی را در ارتباط با جنبه های خاصی از رویداد اسیب زا دارند و از محرک ها و یادیار های مرتبط با آن رویداد اجتناب می کنند. گاهی اوقات کودکان و نوجوانان برای صحبت کردن درباره ی تجارب شان احساس فشار می کنند ؛ اما چون فکر کردن یا صحبت درباره ی رویداد آسیب زا برای آن ها بسیار ناراحت کننده است ؛ معمولا از این کار اجتناب می کنند.

بچه های مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه حساسیت بیش از حدی نسبت به خطرات محیطی دارند و مشکلات خواب در آن ها بسیار رایج است که به صورت مشکل در به خواب رفتن یا بیدار شدن های مکرر در طول شب نمود پیدا می کند. بسیاری از بچه ها نسبت به قبل تحریک پذیر تر می شوند و مشکلاتی را در تمرکز و توجه؛ به ویژه در انجام تکالیف مدرسه گزارش می کنند. علاوه بر این ؛ کودکان و نوجوانان  تغییراتی شناختی نیز تجربه می کنند ؛ این تغییرات شناختی ممکن است در قالب افکار خودآیند منفی (NATs) باشد که در آن بچه ها احساس می کنند دنیا جای بسیار خطرناکی است یا زندگی آن ها بسیار ناپایدار و شکننده خواهد بود.

علاوه بر موارد فوق ؛ نوجوانان نیز در پاسخ به رویداد های آسیب زا مشکلات خاصی را تجربه می کنند ؛ به شکلی که اولویت های زندگی آن ها در پاسخ به رویداد  آسیب زا تغییر کرده و به دلیل مشکلات هویتی که تجربه می کنند ؛ برنامه ي آن ها برای آینده دچار ابهام می شود.  برای مثال احساس می کنند که آینده ی آن ها کوتاه است یا انتظاراتشان برای ازدواج کردن ؛ یافتن یک شغل مناسب و طی کردن مسیر عادی زندگی با مشکل مواجه خواهد شد.

بسیاری از نوجوانان نیز احساس گناه کرده یا خودشان را به خاطر مرگ یا آسیب دیدن دیگران سرزنش می کنند.

علاوه بر این ؛ نوجوانان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه ی مزمن ممکن است طیف گسترده ای از مشکلات دیگر نظیر افسردگی؛ اضطراب ؛ رفتارهای نافرمانی؛ واکنش های سوگ ؛ افکار خودکشی ؛ مسخ واقعیت و سوء مصرف مواد را تجربه کنند.

همه گیر شناسی

علی رغم مطالعات انجام شده بر روی اختلال استرس پس از سانحه در جمعیت های بزرگسال ؛ پژوهش های اندکی  در زمینه ی میزان مواجهه کودکان و نوجوانان با رویداد های آسیب زا و نیز شیوع این اختلال در آن ها صورت گرفته است . تحقیقات نشان می دهد کودکان و نوجوانانی که یک رویداد آسیب زا را تجربه کرده اند ؛ در معرض خطر بالاتری از ابتلا به اختلال استرس پس از سانحه قرار دارند . در مجموع ؛ مطالعات انجام شده در این حوزه نرخ شیوع اختلال استرس پس از سانحه را در کودکان و نوجوانان بین ۶ تا ۹ درصد تخمین می زنند که در آن دختران دوبرابر بیشتر از پسران به این اختلال مبتلا می شوند.

بخش اعظمی از مطالعات مربوط به همه گیر شناسی اختلال استرس پس از سانحه در کودکان و نوجوانان ؛ به دنبال رویدادهایی نظیر بلایای طبیعی ؛ سوء استفاده جنسی و تصادفات انجام گرفته است که به دلیل تفاوت های روش شناختی ؛ این مطالعات نیز با نتایجی مختلفی همراه بوده اند.

 برای مثال ؛ بررسی های صورت گرفته بر روی کودکان و نوجوانان پس از بلایای طبیعی نشان می دهد که ۳۰ تا ۵۰ درصد از بچه ها پس از تجربه ی چنین رویداهایی علائم اختلال استرس پس از سانحه را نشان می دهند که ۵ تا ۱۰ درصد آن ها واجد ملاک های کامل تشخیص PTSD هستند.

آیا می دانستید سوء استفاده جنسی از شایع ترین عوامل ابتلای کودکان و نوجوانان به اختلال استرس پس از سانحه است؟!

مطالعات نشان می دهد که نرخ شیوع PTSD در کودکان و نوجوانان قربانی سوء استفاده جنسی ؛ در دامنه ای از صفر تا ۹۰ درصد متغییر است. بررسی های انجام شده بر روی کودکان و نوجوانانی که تصادفات جاده ای را تجربه کرده اند نیز نشان می دهد که میزان شیوع اختلال استرس پس از سانحه در آن ها از ۱۴ تا ۲۹ درصد متغییر است.

مطالعه ی فرا تحلیلی فلچر ۱۹۹۶ ؛ با جمع بندی بخشی از پژوهش های صورت گرفته در زمینه ی همه گیر شناسی PTSD در کودکان و نوجوانان ؛ به نتیجه گیری نسبتا جامعی از میزان شیوع این اختلال در جمعیت های جوان دست یافته است. نتایج این مطالعه که شامل ۳۵ پژوهش و ۲۶۹۷ کودک و نوجوان دارای سابقه تجربه ی یک رویداد آسیب زا بود نشان داد که ۳۶ درصد از این بچه ها ملاک های لازم برای تشخیص اختلال استرس پس از سانحه را دارا هستند؛ این در حالی است که میزان PTSD در جمعیت های بزرگسالان ۲۴ درصد تخمین زده می شود.

واقعا ما تا چه اندازه وقت صرف کودکان و نوجوانان مان می کنیم ؟!

همانند کمبود پژوهش در زمینه ی شیوع PTSD کودکان و نوجوانان در کشورهای دیگر؛ در کشور ما هم متاسفانه مطالعه ای جامع با هدف بررسی همه گیرشناسی این اختلال صورت نگرفته است و اندک مطالعات موردی انجام شده نیز بر آسیب دیدگان زلزله بم تمرکز داشته اند.

در یکی از بزرگترین این پژوهش ها ؛ با مطالعه بر روی ۱۰۰۰ دانش آموز در شهرستان بم نشان دادند که ۲۰ درصد از این دانش آموزان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه هستند.

تشخیص PTSD در نوجوانان

 همچنین نتایج این پژوهش نشان داد که در گروه مبتلایان به اختلال استرس پس از سانحه ؛ دختران بیش از پسران نشانه های  PTSD را گزارش می کنند ؛ اما فراوانی نشانه های اختلال استرس پس از سانحه در حد بیمارگونه در پسران بیش از دختران بود.

به نظر شما سیر این اختلالات چگونه است ؟! 

این اختلالات تا چه اندازه می توانند بر رفتارهای کودکان و نوجوانان تاثیر بگذارند؟!

اختلال استرس پس از سانحه می تواند در هر سنی رخ دهد.  و همانطور که قبلا اشاره کردیم؛  علائم این اختلال معمولا در سه ماه اول پس از تجربه ی رویداد آسیب زا آغاز می شوند؛ با این حال در مواردی ممکن است تاخیری چند ماهه یا حتی چند ساله در شروع علائم مشاهده شود.

بسیاری از افراد پس از تجربه ی یک رویداد آسیب زا ابتدا ملاک های لازم برای تشخیص اختلال استرس حاد را دریافت می کنند. علائم اختلال استرس پس از سانحه و شدت نسبس آن ها می تواند با گذشت زمان تغییر کند.

 علاوه بر این ؛ طول مدت علائم نیز تغییر می یابد؛ تقریبا نیمی از افراد در ظرف مدت سه ماه به طور کامل بهبود می یابند؛ در حالی که برخی دیگر بیش از ۱۲ ماه و در مواردی بیش از ۵۰ سال علائم اختلال استرس پس از سانحه را تجربه می کنند. بازگشت علائم یا تشدید آن ها نیز ممکن است در پاسخ به یادیار های رویداد های آسیب زای اصلی؛ عوامل استرس زای زندگی یا رویداهای آسیب زای جدید رخ دهد.

تجلی بالینی علائم تجربه ی مجدد در سنین مختلف متفاوت است ؛  این علائم در کودکان بالاتر از شش سال ممکن است به صورت رویاهای ترسناک بدون محتوای مختص به رویداد آسیب زا نمایان شوند؛ اما در کودکان کمتر از شش سال ؛ علائم تجربه مجدد بیشتر از طریق بازی هایی که مستقیما یا به شکلی نمادین با رویداد آسیب زا در ارتباط هستند ؛ ابراز می شوند. 

گاهی اوقات ؛ والدین  به طیف گسترده ای از تغییرات هیجانی و رفتاری ایجاد شده در فرزندانشان اشاره می کنند . علاوه بر اجتناب ؛ بچه ها ممکن است به یادیارهای رویداد آسیب زا نیز اشتغال ذهنی پیدا کنند. به دلیل محدودیت های کودکان در ابراز افکار یا نام گذاری هیجان ها ؛ تغییرات منفی در خلق یا شناخت معمولا شامل تغییرات خلقی اولیه هستند. گاهی اوقات بچه ها چندین رویداد آسیب زا را به صورت همزمان تجربه می کنند ( برای مثال سوء استفاده جسمی و مشاهده خشونت خانوادگی‌) که در این حالت و  در وضعیت های مزمن ممکن است قادر به مشخص کردن شروع علائم نباشند.

رفتار اجتنابی در کودکان کم سن و سال ممکن است با بازی یا رفتارهای اکتشافی محدود ؛ در کودکان سنین مدرسه به صورت کاهش شرکت در فعالیت های جدید و در نوجوانان به  صورت  عدم تمایل برای دنبال کردن فرصت های تحولی ( برای مثال یاد گرفتن رانندگی) نمایان شود.

در نوجوانان ممکن است باورهایی مبنی بر بیگانگی از همسالانشان شکل بگیرد و اشتیاق آن ها برای تجربه ی آینده کاهش یابد. رفتار تحریک پذیر یا پرخاشگرانه در کودکان و نوجوانان نیز می تواند در روابط با همسالان و رفتارهای مرتبط با مدرسه خلل  ایجاد کند. در نهایت ؛ بی پروایی نیز منجر به آسیب ناگهانی به خود یا دیگران ؛ هیجان خواهی یا رفتارهای خطرناک در کودکان و نوجوانان می شود.( انجمن روان پزشکی آمریکا ).  نظریه های روان شناختی مختلفی برای اختلال استرس پس از سانحه وجود داردکه در درس های بعدی به معرفی آنها می پردازیم.

 

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫12 دیدگاه ها

  1. Hiya! I know this is kinda off topic but I’d figured I’d ask. Would you be interested in exchanging links or maybe guest writing a blog post or vice-versa? My website goes over a lot of the same topics as yours and I believe we could greatly benefit from each other. If you’re interested feel free to send me an email. I look forward to hearing from you! Great blog by the way!

  2. What i do not realize is in fact how you’re not really much more well-liked than you may be right now. You are very intelligent. You recognize therefore significantly relating to this matter, made me individually believe it from so many various angles. Its like men and women aren’t involved unless it is one thing to do with Woman gaga! Your individual stuffs excellent. All the time care for it up!

  3. Someone essentially lend a hand to make critically posts I’d state. This is the first time I frequented your website page and up to now? I surprised with the analysis you made to make this particular put up incredible. Magnificent job!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا