مدیریت استرس

نقش شادی در کاهش استرس چیست؟

استرس و اضطراب تجربیاتی شایع است که همه مردم در زندگی آن را تجربه خواهند کرد. نقش انکار ناپذیر شادی در کاهش استرس، سلامت بدن و روح در همه جا مطرح است، زیرا در هنگام خندیدن استرس به سختی می تواند خود را نمایان کند و کسی که در زندگی از خندیدن به عنوان یک عادت پیروی کند، می تواند اضطراب خود را کاهش دهد. خنده می تواند در دراز مدت به بهبود سیستم ایمنی و روحیه ما کمک زیادی کند، زیرا با مطالعات انجام شده به این نتیجه رسیدیم شادی بیش از حد در سلامت مغز، قلب، سیستم دفاعی و ایمنی موثر خواهد بود.

معرفی 11 کتاب برتر حوزه مدیریت و کاهش استرس

شادی ممکن است ریشه ژنیتیکی داشته باشد، اما مهارت به دست آوردن رضایت و شادی امروزه بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. زمانی در زندگی احساس رضایت و شادی می کنیم که بر عملکرد تمام اعضای بدن خود تاثیر آن را حس کرده باشیم، فعالیت های ساده روزانه باعث افزایش شادی و کاهش استرس می شود و حتی می تواند محافظ افراد در برابر بیماری ها باشد.

در واقع گفته می شود شاد تر بودن، یعنی کمتر کردن احساس استرس و تنش های منفی، اما باید توجه داشت که استرس یک مساله جسمانی است. هنگامی که ما به استرس دچار می شویم، هورمونی به نام کورتیزول که هورمون استرس نام دارد در بدن ما ترشح می شود، زمانی که هورمون کورتیزول بیش از اندازه ترشح شود می تواند در قالب فشار خون و خطرات ناشی از سایر بیماری ها به بدن آسیب های جدی وارد کند. احساس شادی می تواند احساس علائم سلامتی مثل، شادابی، تمرکز و رضایت را در انسان ها تقویت کند.

تکنیک ها و روش های غلبه بر استرس کدام است؟

خندیدن و شاد بودن می تواند با اثرات شگفت انگیز خود به مقابله با احساسات ویران کننده زندگی، همانند خستگی و استرس بپردازد. نقش شادی از آن جهت است که می تواند فعالیت های سلولی سالم را تشویق کند و استرس را کاهش دهد، زیرا انجام این کار باعث ایجاد سبکی و لذت بردن از زندگی را در انسان ها رواج می دهد و تقویت می کند.

نقش شادی در کاهش استرس چیست؟

استرس تغییرات زیادی در هورمون ها و بیولوژیک بدن ایجاد می کند که مهم ترین آن ها تغییرات در بخش فشار خون است که به دلیل وجود استرس دچار تنش و تغییر می شود. انسان ها از پایین ترین سطح هورمون استرس کورتیزول برخوردارند، زیرا هورمون ها در سلامت قلب هر یک از ما موثر خواهند بود.

شرایط زندگی هیچ یک از ما شبیه به هم نیست، اما استرس به شکل های مختلفی در زندگی روزمره همه ما وجود دارد و کمتر کسی پیدا می شود که یک زندگی آرام و بدون استرس داشته باشد. همه ما برای ادامه زندگی به آرامش نیاز داریم، اما دستیابی به آن بسیار سخت و دشوار است، برای به دست آوردن آرامش در زندگی باید به روش ‌های متفاوت استرس را از خودمان دور کنیم تا آسوده خاطر شویم و یک زندگی شاد و سرشار از خوشبختی را برای خود به وجود آوریم.

استرس چیست و چرا استرس داریم ؟ – دوره مدیریت استرس

در ادامه به بررسی 12 نشانه شادی در کاهش استرس می پردازیم.

1. ذهن خود را متمرکز کنیم تا به آرامش برسیم

با بیان کلمات و جملات مثبت در آرامش و دور کردن افکار منفی از خود می‌توانیم موثر باشیم، زیرا به کمک ایجاد تمرکز می توانیم ذهنی آرام داشته باشیم و آسوده به زندگی ادامه دهیم.

2.در زمان حال قرار بگیریم

تمرکز خود را تنها بر روی یک رفتار مشخص به مدت ۵ دقیقه جمع کنیم و هوای اطراف را که در زمان راه رفتن با صورت ما برخورد می کند،حس کنیم. حتی می‌توانیم زمینی که بر روی آن راه می رویم را با پا حس کنیم، از لحظه های زندگی حتی در زمان خوردن یک تکه نان لذت ببریم. هنگامی که بر احساسات خود متمرکز می‌شویم به اطراف و گذر زمان کمتر توجه کنیم تا راحت تر با مشکلات بعدی رو به رو شویم.

3.با بدن خود هماهنگ باشیم

به بررسی تاثیر استرس بر روی قسمت های مختلف بدن خود توجه کنیم. از نوک انگشت تا سر خود را بررسی کنیم و بر احساسات آن ها در زمان مواجه شدن با استرس و تنش فکر کنیم. بدون این که به خود سختی و فشار وارد کنیم تا چیزی را تغییر دهیم تمرکز خود را بالا ببریم و با تنفس عمیق هوا را در بدن جریان  دهیم تا با  این روش به قسمت های ویژه که در بخش های مختلف بدن وجود دارد، دقت بیشتری داشته باشیم.

 4.به محیط بیرون برویم

نقش شادی در کاهش استرس

می‌توانیم برای کنترل اضطراب در خود از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنیم. با تماس تلفنی یا گفت و گوی حضوری با دیگران می توانیم استرس را کاهش دهیم. با یکدیگر ارتباط قوی داشته باشیم و از حال همدیگر با خبر باشیم تا به یک چشم انداز روشن و تازه برسیم.

 5.نفس عمیق بکشیم

این بار با هر ۵ دقیقه استراحت می توانیم بر تنفس خود متمرکز شویم. صاف بنشینیم و یکی از دست های خود را روی شکم بگذاریم، چشمان خود را ببندیم و با بینی به آرامی نفس بکشیم. تنفس خود را از بینی تا بالای سر ادامه دهیم به صورتی که هوا در تمام اعضای بدن ما جریان پیدا کند و با یک بازدم به آرامی آن را به بیرون بفرستیم. نفس عمیق ضربان قلب را کاهش داده و از تغییر در فشار خون که یکی از علت ‌های مهم استرس است جلوگیری می‌کند.

6.سپاس گزار باشیم

لیستی از چیزهایی که باید قدردان آن باشیم تهیه کنیم و آن را همیشه و در همه جا کنار خود نگه داریم تا به کمک آن شکرگزار نعمت های خوبی که خداوند به ما داده باشیم. به کمک شکرگزاری افکار منفی و نگران کننده را از خود دور کرده و به آرامش خاص می رسیم. حتی می‌توانیم لیستی از تجربه های دوست داشتنی خود تهیه کنیم و از آن برای موفقیت های مختلف حتی در به وجود آوردن لبخند بر روی لب در زمان های ناراحتی استفاده کنیم. برای بدست آوردن موفقیت های خود هر چند کوچک جشن بگیریم. در زمان دچار شدن به استرس می توانیم این یادداشت ها را به خاطر آوریم تا به وسیله آن ها از بروز مشکلات عصبی جلو گیری کنیم.

رابطه شادی و موفقیت چیست؟

7.تحرک داشته باشیم

تمامی ورزش های دنیا می توانند اضطراب و افسردگی را از مغز ما دور کنند. همه ما می دانیم پیاده روی فواید بسیاری دارد و به افزایش اندورفین در بدن کمک می کند. اندورفین خستگی و افسردگی را کاهش می دهد و باعث ایجاد حس و حال خوب می شود، در این روش استرس کاهش پیدا می کند و هوشیاری ما افزایش می یابد، زمانی که وقت خود را در بیرون از خانه سپری می کنیم به تسکین استرس کمک کرده ایم و انرژی و حافظه را در خود به اندازه ۲۰ درصد افزایش داده ایم.

8.کاهش استرس را تمرین کنیم

بدون استرس غیر ممکن است. ما نمی توانیم تمام عواملی که استرس را به وجود می آورند را از زندگی خود برای همیشه حذف کنیم، چون به محض کنار زدن یکی، دیگری جایگزین آن می‌شود، پس بهتر است مدیریت استرس را یاد بگیریم تا بتوانیم از تاخت و تاز آن جلوگیری کرده و مهارش کنیم. با کنترل استرس می توانیم راحت تر زندگی کنیم حتی با وجود این که همچنان در ما وجود دارد و تغییراتی را ایجاد می کند.

راه حل های رهایی از استرس و کسب شادی چیست ؟

9.بهبود سلامتی با گوش دادن به موسیقی شاد

موسیقی شاد به دلیل داشتن ریتم تند، تنفس ما را سریع تر می کند. سریع تنفس کشیدن یک نشانه فیزیکی در خوشحالی است ولی زمانی که موسیقی غمگین گوش می‌دهیم ضربان قلب و تنفس ما کاهش پیدا می‌کند و بسیار کند می‌شود، البته موسیقی غمگین هم گاهی همانند یک موسیقی شاد عمل می کند و به کمک موسیقی غمگین می توانیم عصبانیت خود را تخلیه کرده و به آرامش برسیم.

موسیقی شاد به کاهش افسردگی دوران بارداری و افزایش حال خوب بیمارانی که جراحی انجام داده اند کمک می‌کند، اگر موسیقی به صورت حضوری انجام شود در افزایش روحیه و خوشحالی بسیار موثر است. گوش دادن به یک آهنگ شاد باعث ترشح یک هورمون به نام سرتونین در مغز می شود و احساس اشتیاق و خوشحالی را در ما به وجود می آورد. گوش دادن به موسیقی شاد در مدت زمان دو هفته 15% استرس را کاهش می دهد. موسیقی شاد افراد مبتلا شده به افسردگی را درمان خواهد کرد.

10.شادی به کاهش درد کمک می کند

نقش شادی در کاهش استرس شادی در کاهش درد و فشار عضلانی بسیار موثر است و به کاهش درد های ناشی از سرگیجه و سوزش معده کمک می کند. طبق مطالعات انجام شده گفته شده است که میزان درد در بیماران مبتلا به التهاب با احساس شادی مرتبط است و بیماران شاد کمتر دچار درد ناشی از بیماری های  التهابی می‌شوند.

11.کاهش ناتوانی‌های جسمی به کمک شادی

شادی و خوش بینی از بیماری های جسمی، همانند سرطان سینه جلوگیری می کند و یا به طرز چشم گیری آن را کاهش‌ می‌دهد، البته نتیجه ی این سخن در بسیاری از بیماری های دیگر ثابت شده است.

12.شادی طول عمر را افزایش می دهد.

احساس شادی، به عنوان  مهم ترین سلاح برای مبارزه با بیماری‌های روحی از جمله افسردگی شناخته شده است. انسان های شاد انگیزه بیشتری برای ورزش و چکاپ‌های دوره‌ای دارند.  

 

Rate this post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫15 دیدگاه ها

  1. اهمیت شادی در کاهش استرس و سلامت روانی و جسمی بسیار پر رنگ است و تاثیر ب سزایی در سلامت مغز و قلب و بدن دارد این مهارت را باید کسب کرد تا از عهده امور بتوانیم بربیایم

  2. کاش میشد بر استرس غلبه کرد و واقعا کار دشواری هستش و به نظر من مستلزم تمرین هست

  3. This is the fitting blog for anybody who wants to search out out about this topic. You notice a lot its almost arduous to argue with you (not that I truly would want…HaHa). You positively put a new spin on a topic thats been written about for years. Great stuff, just great!

  4. Nice post. I was checking constantly this blog and I’m impressed! Extremely useful information specially the last part 🙂 I care for such info a lot. I was seeking this certain info for a very long time. Thank you and good luck.

  5. I like the helpful info you provide in your articles. I’ll bookmark your weblog and check again here frequently. I am quite certain I’ll learn lots of new stuff right here! Best of luck for the next!

  6. Its like you read my mind! You seem to know a lot about this, like you wrote the book in it or something. I think that you could do with some pics to drive the message home a bit, but instead of that, this is excellent blog. A fantastic read. I will certainly be back.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا